Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (1 time siden):

Lystavler hjelper ikke. Der danser prisene opp og ned hele tiden, slik at den prisen du så for to timer siden ikke lenger gjelder. Når priser er flyktige, er det umulig for vanlige folk å holde tritt, og man gir opp, innbiller seg at alle stasjoner konkurrerer om å sette lavest pris, og innfinner seg med å lade hos "første og beste" aktør. 

Nordpool opererer med spotpriser ett døgn frem i tid:   https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table
Jeg tror nok at ladeselskapene klarer å forholde seg til Nordpool , hvis de vil……..
De store ladeselskapene har sikkert også forhandlet seg frem til langsiktige kontrakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (8 timer siden):

Nordpool opererer med spotpriser ett døgn frem i tid:   https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table
Jeg tror nok at ladeselskapene klarer å forholde seg til Nordpool , hvis de vil……..
De store ladeselskapene har sikkert også forhandlet seg frem til langsiktige kontrakter.

Bensinstasjonene får leveranse en gang i uka eller så. Allikevel ser de sitt snitt til å justere prisen hver time. 

Utfordringen ligger ikke på produsentens side. Det er grossist-leddet som ønsker å forvirre oss med dansende priser. Fra psykologien vet vi at forbrukere slutter å følge med når prisen justeres hyppig nok. De resignerer, og kundene shopper varen etter hva som er mest praktisk (nærhet), uten å evaluere pris i særlig stor grad. Dette tjener samtlige aktører på: de kan holde prisene kunstig høye oppe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 timer siden):

Dette tjener samtlige aktører på: de kan holde prisene kunstig høye oppe.

Ingen fordel for forbruker som må betale for gildet.
Det verste er at leverandørene gjør dette med myndighetenes vitende og vilje. Elektrifisering er jo blitt det eneste saliggjørende.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (13 timer siden):

No har Tesla redusert prisane att. I snitt så går dei ned litt over 19%.
Så lenge folk passar på å bruke dei så må andre redusere sine prisar for å få kundar.
Ionity har vist også redusert prisen til 7kr.

Er vel Mer og CK som er dyrast på hurtiglading over 50kW.

Jeg hurtiglader nesten aldri, men om jeg må på langtur, prøver jeg å legge opp til å bruke Tesla-ladere, selv om jeg kanskje må ta en liten omvei. Helt vanvittig at de andre ikke følger etter Tesla på pris. Nå har Tesla omtrent halv pris i forhold til konkurrentene...

Og kanskje enda mer utrolig at på steder med både SuC og andre tilbydere, så er det faktisk folk som bruker de andre tilbyderne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Jeg hurtiglader nesten aldri, men om jeg må på langtur, prøver jeg å legge opp til å bruke Tesla-ladere, selv om jeg kanskje må ta en liten omvei. Helt vanvittig at de andre ikke følger etter Tesla på pris. Nå har Tesla omtrent halv pris i forhold til konkurrentene...

Og kanskje enda mer utrolig at på steder med både SuC og andre tilbydere, så er det faktisk folk som bruker de andre tilbyderne.

Er vel fordi folk som har biler som har f.eks ionity avtale tenker jeg, samt at sikkert flere tenker at jeg har fylt på lokale bensinsjappa i flere år så kan ta å hurtiglade og. Så har du elbilforeningen som promoroterer for ladebrika si som ikke funker på tesla, tror tesla bør blir flinkere med å promotere laderne sine, gjør som bensin stasjonene sett opp skilt med dagens pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Så har du elbilforeningen som promoroterer for ladebrika si...

Har ikkje kontroll på prisen der no, men før har dei faktisk vore dyrare ein del plassar enn å lade med operatøren sin app.

Ladebrikker er jo ein jungel i seg sjølv. Ofte må ein bruke operatøren si brikke og så blir det ei fin samling i bilen.
Er vel nokre brikker som fungere på fleire stasjonar slik som Virta og brikka frå Elbilforeningen. Men då er vel ikkje nødvendig vis prisen den beste?
Den svarte brikka frå Elbilforeningen kan vist bestillast endå, men kan den brukast på alle stasjonar med RFID lesar?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 minutter siden):

Det går mot kaldare tider, så det spørs kor lenge det varer. NVE seier magasina er bra fylt opp og “ekspertar” seier straumprisen ikkje vil bli ekstrem igjen, men det er vel framleis marknaden i Europa som styrer prisen, så me får sjå.

Noen som vet om ladeselskapene får strømstøtte når innkjøpsprisen overstiger 70 øre/kWh ?

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Inspector said:

Men å lage sensasjon av en ladepris på ca 6 kr/kWh når NordPool har en spotpris på ca 10 % av dette er vel å overdrive litt ?

 

32 minutes ago, Inspector said:

Noen som vet om ladeselskapene får strømstøtte når innkjøpsprisen overstiger 70 øre/kWh ?

Du slutter ikke å gnåle om strøminnkjøpsprisen som grunnlag for utsalgsprisen? 😴

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (På 17.8.2023 den 13.26):

Ladebrikker er jo ein jungel i seg sjølv. Ofte må ein bruke operatøren si brikke og så blir det ei fin samling i bilen.
Er vel nokre brikker som fungere på fleire stasjonar slik som Virta og brikka frå Elbilforeningen. Men då er vel ikkje nødvendig vis prisen den beste?
Den svarte brikka frå Elbilforeningen kan vist bestillast endå, men kan den brukast på alle stasjonar med RFID lesar?

Jeg skjønner ikke hvofor dette skal gjøres så vanskelig. Jeg har kjørt elbil siden 2015, og har alltid brukt bare en ladebrikke. Denne har jeg lagt den inn på alle leverandører der jeg har opprettet profil og lagt inn kredittkort.

Den svarte brikken til Elbilforeningen er utdatert, og kan ikke legges inn på alle leverandørene. Hvis man har brikken, vil den fortsatt fungere der den er registrert, men bør byttes ut i en nyere RFID-brikke. Man får ofte dette fra billeverandøren.

På Tesla SuC er det enda enklere: For å lade en ikke-Tesla taster man bare inn ladeplassen er koblet til i appen (for eks 3A), så starter ladingen automagisk. Lading kan stoppes fra bil eller fra app.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, zanta said:

Jeg skjønner ikke hvofor dette skal gjøres så vanskelig. Jeg har kjørt elbil siden 2015, og har alltid brukt bare en ladebrikke. Denne har jeg lagt den inn på alle leverandører der jeg har opprettet profil og lagt inn kredittkort.

Kjører man bare i et begrenset området så har man jo ganske raskt avtaler med alle leverandører, men det gjør det jo ikke egentlig mindre tungvindt som konsept. Nå har verden heldigvis kommet ett lite hakk videre ved at man kan ha en avtale med DCS (under diverse merkevarer) Elli eller sikkert noen andre også. Men strengt tatt er disse kredittavtalene som bare eksisterer for å hurtiglade noe fordømt tøv. Vi har i praksis alle eksisterende kredittavtaler via Visa/MC et.al, noe man uansett må ha for å inngå avtaler med ladeoperatørene, at man ikke kan bruke disse direkte slik man kan over alt ellers er tåpelig.

Å kreve mobilapper slik noen ladeoperatører gjør er enda et unødig lag av kompleksitet og mulighet for leverandører å skrape opp personinformasjon.

 

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

 

Du slutter ikke å gnåle om strøminnkjøpsprisen som grunnlag for utsalgsprisen? 😴

Burde vel ikke være så vanskelig når husholdningenes strømleverandører klarer å operere med spotpris og et lite påslag ?

Når vi snakker om store volumer til en sentralt beliggende ladestasjon, er inntjeningen altfor stor ift investeringen. Ingen husholdninger hadde kjøpt strøm med ladeleverandørenes betingelser.

Endret av Inspector
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, zanta said:

Jeg har kjørt elbil siden 2015, og har alltid brukt bare en ladebrikke.

Fint om du kunne opplyse om kor ein får tak i ei slike brikke. Har så langt ikkje funne ei som virkar på alle.

Når ein kjøper brukt bil så får ein ikkje med noko brikke. Var ikkje snakk om noko brikke hjå forhandlar når eg kjøpte ein brukt elbil der.
 

24 minutes ago, Inspector said:

Burde vel ikke være så vanskelig når husholdningenes strømleverandører klarer å operere med spotpris og et lite påslag ?

Heilt einig. Burde vere null problem å konkurrere med påslag på spotpris. Det vil jo også insentivere lading til tider det er mindre belastning på nettet.
Er det ikkje noko slikt Greenstation prøver på?

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (8 minutter siden):

Fint om du kunne opplyse om kor ein får tak i ei slike brikke. Har så langt ikkje funne ei som virkar på alle.

Når ein kjøper brukt bil så får ein ikkje med noko brikke. Var ikkje snakk om noko brikke hjå forhandlar når eg kjøpte ein brukt elbil der.
 

Heilt einig. Burde vere null problem å konkurrere med påslag på spotpris. Det vil jo også insentivere lading til tider det er mindre belastning på nettet.
Er det ikkje noko slikt Greenstation prøver på?

Tenkt reklame fra ladeleverandør: «Lad bilen hos oss ! Spotpris+nettleie + ca 5,- kr/kWh i påslag (varierer med spotprisen)»

De fleste hadde vel ledd og ristet på hodet…..

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (2 minutter siden):

Når ein kjøper brukt bil så får ein ikkje med noko brikke. Var ikkje snakk om noko brikke hjå forhandlar når eg kjøpte ein brukt elbil der.

Min første (og også andre) elbil kom med 1 års medlemskap i elbilforeningen, inkludert (den gamle) ladebrikken. Denne brukte jeg helt til den ikke lenger kunne legges til i nye avtaler, da byttet jeg til den som fulgte med min ID.4 da den ble levert ut. Denne er merket med Møller, og er nesten like mye reklame som nøkkelringene man får med, så det er sikkert bare å stike innom og hente en. Den fikk lagt inn Møllerbrikken overalt der jeg har avtaler, men jeg bruker "bare" 5-6 leverandører.

I utgangspunktet burde enhver RFID-brikke fungere, men problemet kan være å få lest ut nummeret brikken har. I tillegg har noen ladeleverandører lagt inn (helt unødvendige) begrensninger på hvilke nummerserier som kan legges inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...