Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

trikola skrev (2 minutter siden):

Nettopp.

Helautomatisk hos meg. (Prisene på bildet er inkludert alt selv om strømstøtten jo ikke er helt fastlagt før slutten av måneden.)

image.png.b30d724e49680535827f0c47ae481a74.png

Merkelig da at ladeselskapene ikke følger spotprisen som nevnt i trådstart.
Dessuten er det noe som heter nettleie og strømpåslag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (6 minutter siden):

Gratistimer ??

Har du ikke merket at strømmen er gratis hjemme noen timer hver dag for tiden? Betaler bare nettleie. Skulle sett køen foran den bensinstasjonen som annonserte gratis fylling mellom kl 12 og 17 😎.

Her er to grader, en er strømforbruk, den andre kostnad.

 

Screenshot_20230521_144803_Tibber.jpg

Screenshot_20230522_233300_Tibber.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Inspector said:

Merkelig da at ladeselskapene ikke følger spotprisen som nevnt i trådstart.
Dessuten er det noe som heter nettleie og strømpåslag

Nei, ikke merkelig: de tar hva de kan.

Og: se hva jeg skrev: "Prisene på bildet er inkludert alt selv om strømstøtten jo ikke er helt fastlagt før slutten av måneden."

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 minutter siden):

Nei, ikke merkelig: de tar hva de kan.

Og: se hva jeg skrev: "Prisene på bildet er inkludert alt selv om strømstøtten jo ikke er helt fastlagt før slutten av måneden."

Strømstøtten slår ikke inn før pris høyere enn 70 øre/kWh. Dessuten gjelder den ikke i sekundærbolig.

Ingen uenighet om at lading hjemme er vesentlig billigere enn i en ladestasjon. Tråden omhandler ladeselskapenes grådighet og at de kynisk utnytter praktiske begrensinger ved hjemmelading. Forhold som gjør at km-kostnad for fossilbiler og elbiler dessverre nærmer seg hverandre…..

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Inspector said:

Strømstøtten slår ikke inn før pris høyere enn 70 øre/kWh. Dessuten gjelder den ikke i sekundærbolig.

Ingen uenighet om at lading hjemme er vesentlig billigere enn i en ladestasjon. Tråden omhandler ladeselskapenes grådighet og at de kynisk utnytter praktiske begrensinger ved hjemmelading. Forhold som gjør at km-kostnad for fossilbiler og elbiler dessverre nærmer seg hverandre…..

Nå må du slutte å ro deg vekk fra det du skrev og som jeg og flere mest reagerte på: at folk flest ikke lader hjemme. 88% lader hjemme i følge kilden jeg oppga. Du har fortsatt ikke kommet med en kilde som støtter DIN påstand; istedenfor kommer du med mange helt andre bemerkninger som er kjent for de fleste.

Over og ut for meg i denne sammenhengen.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, zanta said:

Det er en helt annen sak. Faktum forblir at de fleste lader elbilen hjemme.

For hjemmelading er en ladestasjon beste alternativ. Nest beste er å installere en industrikontakt, og bytte støpsel på ladekladden til samme. Da kan man trygt lade uten å ha ladestasjon. 

Industrikontakter tåler heller ikke så høy strøm over tid. Det er derfor de også har blitt forbudt å installere for lading nå.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, sedsberg said:

Industrikontakter tåler heller ikke så høy strøm over tid. Det er derfor de også har blitt forbudt å installere for lading nå.

Javel?

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Preferred_current_ratings_and_wire_gauges

Da er Wikipedia-artikkelen feil: ser ingen plugg da som tåler mindre enn 16 A permanent.

At man vil ha fast montering istedenfor plugg tror jeg har heller med 'kladden' å gjøre - at folk lar denne henge og slenge med hele vekten på pluggen som (tyngde-)belastning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Industrikontakter tåler heller ikke så høy strøm over tid. Det er derfor de også har blitt forbudt å installere for lading nå.

Feil. Tenker du på Schuko-kontakter?

Industrikontakt løser de problemer husholdningskontakten byr på. Nettopp derfor den eksisterer; levere varig høy effekt over tid. Perfekt for energikrevende industri.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, qualbeen said:

Feil. Tenker du på Schuko-kontakter?

Industrikontakt løser de problemer husholdningskontakten byr på. Nettopp derfor den eksisterer; levere varig høy effekt over tid. Perfekt for energikrevende industri.

Quote

Den store endringen nå er at både ordinære stikkontakter og industrikontakter er fjernet som alternativer for å lade bilen hjemme. Nå må du montere en ladestasjon for å få ladet bilen din hjemme på lovlig vis, melder NAF.

https://www.nettavisen.no/okonomi/na-blir-det-forbudt-a-installere-vanlig-ladekontakt-til-elbilen/s/5-95-510351

Lenke til kommentar

Jeg tror nok de tåler det. Sett mange slike som har stått med høy last i lang tid. Faren er hvis kontakten ikke er helt inn, da kan det skje ting. Men det er klart at det er ikke noe særlig stor business å installere en industrikontakt til 100 kroner. "Ladestasjon" for 10 tusen kroner derimot, big business.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Betalte vell rundt 9 kroner per kWh sist jeg ladet i februar. Katastrofalt dyrt og tungvindt. Måtte prøve mange ladere før jeg fikk strøm. Betalte med mobil/sms. Jeg har aldri møtt et ekte menneske som er fornøyd med hvordan hurtiglading fungerer, finner de kun på nett. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 minutter siden):

Betalte vell rundt 9 kroner per kWh sist jeg ladet i februar. Katastrofalt dyrt og tungvindt. Måtte prøve mange ladere før jeg fikk strøm. Jeg har aldri møtt et ekte menneske som er fornøyd med hvordan hurtiglading fungerer, finner de kun på nett. 

Gå på en Tesla SuC og spør der. Det er der du finner de fornøyde folka som hurtiglader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...