Inspector Skrevet 29. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. mai trikola skrev (2 minutter siden): Nettopp. Helautomatisk hos meg. (Prisene på bildet er inkludert alt selv om strømstøtten jo ikke er helt fastlagt før slutten av måneden.) Merkelig da at ladeselskapene ikke følger spotprisen som nevnt i trådstart. Dessuten er det noe som heter nettleie og strømpåslag Siter Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai Inspector skrev (6 minutter siden): Gratistimer ?? Har du ikke merket at strømmen er gratis hjemme noen timer hver dag for tiden? Betaler bare nettleie. Skulle sett køen foran den bensinstasjonen som annonserte gratis fylling mellom kl 12 og 17 😎. Her er to grader, en er strømforbruk, den andre kostnad. 1 1 Siter Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai 2 minutes ago, Inspector said: Merkelig da at ladeselskapene ikke følger spotprisen som nevnt i trådstart. Dessuten er det noe som heter nettleie og strømpåslag Nei, ikke merkelig: de tar hva de kan. Og: se hva jeg skrev: "Prisene på bildet er inkludert alt selv om strømstøtten jo ikke er helt fastlagt før slutten av måneden." 1 1 Siter Lenke til kommentar
Inspector Skrevet 29. mai Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. mai trikola skrev (12 minutter siden): Nei, ikke merkelig: de tar hva de kan. Og: se hva jeg skrev: "Prisene på bildet er inkludert alt selv om strømstøtten jo ikke er helt fastlagt før slutten av måneden." Strømstøtten slår ikke inn før pris høyere enn 70 øre/kWh. Dessuten gjelder den ikke i sekundærbolig. Ingen uenighet om at lading hjemme er vesentlig billigere enn i en ladestasjon. Tråden omhandler ladeselskapenes grådighet og at de kynisk utnytter praktiske begrensinger ved hjemmelading. Forhold som gjør at km-kostnad for fossilbiler og elbiler dessverre nærmer seg hverandre….. Siter Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai Inspector skrev (På 27.5.2023 den 16.43): Flere bekjente med nyere elbil som ikke har mulighet til å montere en kraftig nok lader hjemme. Gjelder særlig de med firmabil. Man trenger ikke kraftig lader hjemme. Hjemme lader man sakte, over natten. 3 1 Siter Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai 15 minutes ago, Inspector said: Strømstøtten slår ikke inn før pris høyere enn 70 øre/kWh. Dessuten gjelder den ikke i sekundærbolig. Ingen uenighet om at lading hjemme er vesentlig billigere enn i en ladestasjon. Tråden omhandler ladeselskapenes grådighet og at de kynisk utnytter praktiske begrensinger ved hjemmelading. Forhold som gjør at km-kostnad for fossilbiler og elbiler dessverre nærmer seg hverandre….. Nå må du slutte å ro deg vekk fra det du skrev og som jeg og flere mest reagerte på: at folk flest ikke lader hjemme. 88% lader hjemme i følge kilden jeg oppga. Du har fortsatt ikke kommet med en kilde som støtter DIN påstand; istedenfor kommer du med mange helt andre bemerkninger som er kjent for de fleste. Over og ut for meg i denne sammenhengen. 2 2 Siter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai 6 hours ago, zanta said: Det er en helt annen sak. Faktum forblir at de fleste lader elbilen hjemme. For hjemmelading er en ladestasjon beste alternativ. Nest beste er å installere en industrikontakt, og bytte støpsel på ladekladden til samme. Da kan man trygt lade uten å ha ladestasjon. Industrikontakter tåler heller ikke så høy strøm over tid. Det er derfor de også har blitt forbudt å installere for lading nå. Siter Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai 12 minutes ago, sedsberg said: Industrikontakter tåler heller ikke så høy strøm over tid. Det er derfor de også har blitt forbudt å installere for lading nå. Javel? https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309#Preferred_current_ratings_and_wire_gauges Da er Wikipedia-artikkelen feil: ser ingen plugg da som tåler mindre enn 16 A permanent. At man vil ha fast montering istedenfor plugg tror jeg har heller med 'kladden' å gjøre - at folk lar denne henge og slenge med hele vekten på pluggen som (tyngde-)belastning. 1 Siter Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai sedsberg skrev (16 minutter siden): Industrikontakter tåler heller ikke så høy strøm over tid. Det er derfor de også har blitt forbudt å installere for lading nå. Feil. Tenker du på Schuko-kontakter? Industrikontakt løser de problemer husholdningskontakten byr på. Nettopp derfor den eksisterer; levere varig høy effekt over tid. Perfekt for energikrevende industri. 1 2 Siter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai 1 minute ago, qualbeen said: Feil. Tenker du på Schuko-kontakter? Industrikontakt løser de problemer husholdningskontakten byr på. Nettopp derfor den eksisterer; levere varig høy effekt over tid. Perfekt for energikrevende industri. Quote Den store endringen nå er at både ordinære stikkontakter og industrikontakter er fjernet som alternativer for å lade bilen hjemme. Nå må du montere en ladestasjon for å få ladet bilen din hjemme på lovlig vis, melder NAF. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-blir-det-forbudt-a-installere-vanlig-ladekontakt-til-elbilen/s/5-95-510351 Siter Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai 4 minutes ago, sedsberg said: https://www.nettavisen.no/okonomi/na-blir-det-forbudt-a-installere-vanlig-ladekontakt-til-elbilen/s/5-95-510351 Jepp. Men hvor står det at CEE-kontaktene ikke tåler 16 A? 2 1 Siter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai De tåler ikke 16A over tid. Akkurat som shuko. Det er derfor de er forbudt. Siter Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai Jeg tror nok de tåler det. Sett mange slike som har stått med høy last i lang tid. Faren er hvis kontakten ikke er helt inn, da kan det skje ting. Men det er klart at det er ikke noe særlig stor business å installere en industrikontakt til 100 kroner. "Ladestasjon" for 10 tusen kroner derimot, big business. 1 1 Siter Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai (endret) Betalte vell rundt 9 kroner per kWh sist jeg ladet i februar. Katastrofalt dyrt og tungvindt. Måtte prøve mange ladere før jeg fikk strøm. Betalte med mobil/sms. Jeg har aldri møtt et ekte menneske som er fornøyd med hvordan hurtiglading fungerer, finner de kun på nett. Endret 29. mai av Sjørøver 2 Siter Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai Sjørøver skrev (8 minutter siden): Betalte vell rundt 9 kroner per kWh sist jeg ladet i februar. Katastrofalt dyrt og tungvindt. Måtte prøve mange ladere før jeg fikk strøm. Jeg har aldri møtt et ekte menneske som er fornøyd med hvordan hurtiglading fungerer, finner de kun på nett. Gå på en Tesla SuC og spør der. Det er der du finner de fornøyde folka som hurtiglader. 1 Siter Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai Hanhijnn skrev (35 minutter siden): Gå på en Tesla SuC og spør der. Det er der du finner de fornøyde folka som hurtiglader. Mulig, men de er aldri der jeg har behov for å lade. 3 Siter Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai sedsberg skrev (8 timer siden): De tåler ikke 16A over tid. Akkurat som shuko. Det er derfor de er forbudt. Hvorfor tror du at 16A industristikk ikke tåler 16Aover tid? Siter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai 1 minute ago, RJohannesen said: Hvorfor tror du at 16A industristikk ikke tåler 16Aover tid? Hadde de tålt det hadde de ikke blitt forbudt til lading. Siter Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai sedsberg skrev (3 minutter siden): Hadde de tålt det hadde de ikke blitt forbudt til lading. Så da er 32A industristikk godtatt til lading da eller? Siter Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 29. mai Rapporter Del Skrevet 29. mai (endret) RJohannesen skrev (5 minutter siden): Så da er 32A industristikk godtatt til lading da eller? Sett noen som bruker slik, til å lade tesla Endret 29. mai av Mechablast Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.