Gå til innhold

Rådyrt å hurtiglade


Inspector

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske arrogant og virkelighetsfjernt å først designe et elektrisk system i Norge der en 16A sikring går via en 2,5 kvadrat kabel til en Shuko stikkontakt, og deretter CE godkjenne elbil-ladere som trekker alt fra 10-16A med et Shuko-støpsel i enden, og fortelle folk at dette "kan bli varmt" eller er "strengt forbudt" å gjøre!
Da har man for det første feildesignet hele systemet, og ikke minst bommet totalt på hva folk der ute vet om spenning strøm og effekt.
Slike systemer skal designes slik at de er "idiotsikre": Hvis et støpsel passer i en stikkontakt, så kan man ikke klandre forbrukeren! Da er produktet ment å plugges inn der!
Hvis en Elbillader så gir varmgang over mange timer i nevnte stikkontakt, så har man tenkt for kort! Da skulle man kanskje ikke brukt 16A sikring på kurser som ender i en Shuko, men 10? Eller 8? For sikringen skal gå før varme blir et problem! Det er hele poenget med sikringen, og det er ikke forbrukeren som skal sørge for det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (10 minutter siden):

Det er ganske arrogant og virkelighetsfjernt å først designe et elektrisk system i Norge der en 16A sikring går via en 2,5 kvadrat kabel til en Shuko stikkontakt, og deretter CE godkjenne elbil-ladere som trekker alt fra 10-16A med et Shuko-støpsel i enden, og fortelle folk at dette "kan bli varmt" eller er "strengt forbudt" å gjøre!
Da har man for det første feildesignet hele systemet, og ikke minst bommet totalt på hva folk der ute vet om spenning strøm og effekt.
Slike systemer skal designes slik at de er "idiotsikre": Hvis et støpsel passer i en stikkontakt, så kan man ikke klandre forbrukeren! Da er produktet ment å plugges inn der!
Hvis en Elbillader så gir varmgang over mange timer i nevnte stikkontakt, så har man tenkt for kort! Da skulle man kanskje ikke brukt 16A sikring på kurser som ender i en Shuko, men 10? Eller 8? For sikringen skal gå før varme blir et problem! Det er hele poenget med sikringen, og det er ikke forbrukeren som skal sørge for det.

Ingen elektriske apparater er beregnet for 100 % belastning over lang tid. Hvis du leser det med liten skrift forutsettes det dessuten en maksimal omgivelsestemperatur samt forlegningsmåte.  Dette vil elektrikeren ta hensyn til når han dimensjonerer og bygger nye anlegg.

Elektriske ledninger og koblingspunkter har alltid en viss motstand, noe som produserer varme, ref. ohms lov

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Ingen elektriske apparater er beregnet for 100 % belastning over lang tid. Hvis du leser det med liten skrift forutsettes det dessuten en maksimal omgivelsestemperatur samt forlegningsmåte.  Dette vil elektrikeren ta hensyn til når han dimensjonerer og bygger nye anlegg.

Elektriske ledninger og koblingspunkter har alltid en viss motstand, noe som produserer varme, ref. ohms lov

Vi vet alt om det... men 99% av befolkningen ser et støpsel og en stikkontakt som passer sammen, og ingen av dem har lest forskriftene! Så da er det opp til de som lager reglene for elektrikerne å sørge for at ingen "tabber" kan oppstå. Som for eksempel at min bestemor plugger sin nye elbil inn i garasje-stikkontakten fordi den passer der, og risikerer å omkomme i brann samme natten! Det er jo en skandale at det nå har kommet fram at ingen Shuko stikkontakter egentlig tåler den strømmen som sikringen bak tillater.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, ozone said:

Det er jo en skandale at det nå har kommet fram at ingen Shuko stikkontakter egentlig tåler den strømmen som sikringen bak tillater.

Rart at dette plutselig har blitt et problem. Beredere har hatt denne løsningen i 30-40 år og sjelden hatt problemer. De fleste kontakter bør tåle 10 ampere over en del timer. Problemet kan ligge delvis i billige kontakter som ikke har noe særlig kvalitet samt brukere som ikke skjønner hvordan det skal brukes. Eks støpsel som sitter halvveis inne, ladekladd som henger i stikken osv. Eieren av anlegget er den som har ansvaret. Nå er det vel også ganske klart at det ikke er noe særlig stor business å sette opp stikkontakter for lading, verken schuko eller Cee. Ikke mange hundrelappene for det. En ladeboks derimot til 7-10 tusen per stykk + kabling og vern til 6-7 tusen, da snakker man bra business.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (37 minutter siden):

Eieren av anlegget er den som har ansvaret.

Det er helt korrekt! Og det er jo den perfekte ansvarsfraskrivelsen fra de som lager disse reglene som menigmann med null peiling eller interessse skal "følge".
Med hånden på hjertet: Hvor mange av de dere kjenner har lest disse forskriftene? Og hvor mange av de dere kjenner vil plugge elbil-laderen sin med et vanlig støpsel inn i en vanlig stikkontakt når de ser en på veggen i garasjen?
Hadde det ikke vært sikrere for folk flest å sørge for at de bakenforliggende sikkerhetssystemene forhindret brann, enn å skrive artikler i Tech-aviser om hva som er ulovlig?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (55 minutter siden):

Rart at dette plutselig har blitt et problem. Beredere har hatt denne løsningen i 30-40 år og sjelden hatt problemer. De fleste kontakter bør tåle 10 ampere over en del timer. Problemet kan ligge delvis i billige kontakter som ikke har noe særlig kvalitet samt brukere som ikke skjønner hvordan det skal brukes. Eks støpsel som sitter halvveis inne, ladekladd som henger i stikken osv. Eieren av anlegget er den som har ansvaret. Nå er det vel også ganske klart at det ikke er noe særlig stor business å sette opp stikkontakter for lading, verken schuko eller Cee. Ikke mange hundrelappene for det. En ladeboks derimot til 7-10 tusen per stykk + kabling og vern til 6-7 tusen, da snakker man bra business.

Aha. Kvifor er det då blitt krav om fast tilkobling for VVB med effekt over 1500W? Jo, pga. mange tilfelle med varmgang og branntilløp. Ein beredar ligg òg sjeldan inne meir enn nokre timar i slengen. Kanksje 5-6 timar for å varme opp ein beredar frå kald tilstand. Ein elbil som skal fylle opp 50-100 kWh med opp til 3600W kan drive på i over eit døgn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, sedsberg said:

Jeg synes vi skulle bare forby elektrisitet fullstendig i hjemmet. Siden det alltid vil være en liten sjanse for at noe kan gå galt. Best å ikke ta noen sjanser!

Eller at bare elektrikere i et kommunalt registrert foretak har lov til å plugge inn noe og kommer tilbake for å kontrollere at det er slått av igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gazer75 skrev (18 minutter siden):

Sakteladet i p-hus over natten et par ganger i sommer. Det ble ganske dyrt i grunn. (Eller; dyrere enn jeg trodde – fordi jeg trodde saktelading var billig.)

Resten av året lader jeg hjemme riktignok. Så for meg har dette liten betydning.

Dersom det fantes en aktør som annonserte med lavere pris i områdene jeg besøkte, hadde jeg nok valgt de. Men så lenge ingen gidder å lokke til seg kunder vha lave priser, så ... 😛 

Hurtiglading er også (litt?) dyrt, men det er kanskje enklere å forsvare? Installasjon, vedlikehold, samt det faktum at alle bedrifter ønsker størst mulig overskudd, spiller jo inn! 😉 

Lenke til kommentar
3 hours ago, qualbeen said:

Resten av året lader jeg hjemme riktignok. Så for meg har dette liten betydning.

Og der ligg nok litt av problemet. Folk flest brukar ikkje hurtiglading så ofte, så då bryr dei seg mindre om prisen.
Foreldra mine betalte rett under 2kr/kWh i første kvartal i år for lading. Har brukt deira ein del sidan vi ikkje har fått lading i burettslaget her endå pga Easee rotet.

Har spurd ein del kvifor dei brukte ein ladar som var dyrare enn den andre 50-100m borte. Vanlegaste er at dei ikkje bryr seg sidan det er snakk om 1kr/kWh, eller at dei ikkje var klar over det. Nokre har også avtale frå produsent som gir dei rabatt på visse operatørar.
Er ille når folk ladar på ein Eviny 50kW til 7kr/kWh og 10 meter borte står ein Tesla SuC til 4,85/5,40kr/kWh.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (3 timer siden):

Er ille når folk ladar på ein Eviny 50kW til 7kr/kWh og 10 meter borte står ein Tesla SuC til 4,85/5,40kr/kWh.

Finnes det statistikk som viser hvilke aktører som tar seg (for godt) betalt over tid? 

Jeg har i det siste begynt å konsekvent oppsøke Tesla sine hurtigladere (med min ikke-tesla-bil), da jeg føler at de er rimeligst. Men jeg har ikke gjort dype analyser. Kanskje tar jeg feil? 

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (15 timer siden):

Og der ligg nok litt av problemet. Folk flest brukar ikkje hurtiglading så ofte, så då bryr dei seg mindre om prisen.
Foreldra mine betalte rett under 2kr/kWh i første kvartal i år for lading. Har brukt deira ein del sidan vi ikkje har fått lading i burettslaget her endå pga Easee rotet.

Har spurd ein del kvifor dei brukte ein ladar som var dyrare enn den andre 50-100m borte. Vanlegaste er at dei ikkje bryr seg sidan det er snakk om 1kr/kWh, eller at dei ikkje var klar over det. Nokre har også avtale frå produsent som gir dei rabatt på visse operatørar.
Er ille når folk ladar på ein Eviny 50kW til 7kr/kWh og 10 meter borte står ein Tesla SuC til 4,85/5,40kr/kWh.

Og dette vet ladeselskapene å utnytte på en kynisk og grisk måte.

Lag et mest mulig uoversiktlig prisoppsett slik at konkurranseelementet blir vanskelig å forstå for hvermannsen og «skum fløten» så lenge det går med myndighetenes velsignelse.

Hvorfor bruker ikke ladeselskapene en enkel lystavle med øyeblikkspriser, akkurat som for bensin og diesel ?

Lenke til kommentar
11 hours ago, qualbeen said:

Jeg har i det siste begynt å konsekvent oppsøke Tesla sine hurtigladere (med min ikke-tesla-bil), da jeg føler at de er rimeligst. Men jeg har ikke gjort dype analyser. Kanskje tar jeg feil?

Utan ein form for spesial avtale frå leverandør så er Tesla rimelegaste over 50kW det meste av døgnet.

Dyraste SuC no er Røldal som kostar 5,65/6,30kr/kWh. Då ignorerer eg Uno-X Maritim til 5,50 sidan dei andre Uno-X stasjonane kostar 6,50.
Snitt pris for Tesla SuC som er open for alle er 4,40/4,89kr/kWh.

E.ON stasjonar opp til 50kW kostar 4,40kr/kWh og 6kr/kWh for 150kW+, då må ein vere registrert i E.ON Drive appen.

Dei andre større i sør som Recharge, Mer, Eviny og Kople kostar 6,85-7,35, men då må ein bruke appen deira og ikkje via ein tredjepart. Av dei er er Recharge via Fortum C&D rimelegaste for 50kW med 6,85kr. Over det er det vel Eviny med 6,99kr.

Fortum C&D kan brukast på f.eks. E.ON, men då kostar det 7,70kr/kWh.
Ladar på Ionity via denne så kostar det 8kr/kWh, som faktisk rimelegare enn via Ionity sin eigen app der det står 8,40kr/kWh.

Som ein ser... eit forferdeleg rot...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (2 minutter siden):

Utan ein form for spesial avtale frå leverandør så er Tesla rimelegaste over 50kW det meste av døgnet.

Dyraste SuC no er Røldal som kostar 5,65/6,30kr/kWh. Då ignorerer eg Uno-X Maritim til 5,50 sidan dei andre Uno-X stasjonane kostar 6,50.
Snitt pris for Tesla SuC som er open for alle er 4,40/4,89kr/kWh.

E.ON stasjonar opp til 50kW kostar 4,40kr/kWh og 6kr/kWh for 150kW+, då må ein vere registrert i E.ON Drive appen.

Dei andre større i sør som Recharge, Mer, Eviny og Kople kostar 6,85-7,35, men då må ein bruke appen deira og ikkje via ein tredjepart. Av dei er er Recharge via Fortum C&D rimelegaste for 50kW med 6,85kr. Over det er det vel Eviny med 6,99kr.

Fortum C&D kan brukast på f.eks. E.ON, men då kostar det 7,70kr/kWh.
Ladar på Ionity via denne så kostar det 8kr/kWh, som faktisk rimelegare enn via Ionity sin eigen app der det står 8,40kr/kWh.

Som ein ser... eit forferdeleg rot...

Et forferdelig rot for forbruker, men helt overlagt av «cowboybransje» som kjemper med nebb og klør mot sunn konkurranse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (45 minutter siden):

Og dette vet ladeselskapene å utnytte på en kynisk og grisk måte.

Lag et mest mulig uoversiktlig prisoppsett slik at konkurranseelementet blir vanskelig å forstå for hvermannsen og «skum fløten» så lenge det går med myndighetenes velsignelse.

Hvorfor bruker ikke ladeselskapene en enkel lystavle med øyeblikkspriser, akkurat som for bensin og diesel ?

Lystavler hjelper ikke. Der danser prisene opp og ned hele tiden, slik at den prisen du så for to timer siden ikke lenger gjelder. Når priser er flyktige, er det umulig for vanlige folk å holde tritt, og man gir opp, innbiller seg at alle stasjoner konkurrerer om å sette lavest pris, og innfinner seg med å lade hos "første og beste" aktør. 

Dette vet vi fra bensinstasjonene. Tavlene har null effekt på å få folk til å ta gode valg. De bare skaper illusjon om en velfungerende konkurransesituasjon (hvilket det jo overhodet ikke er i den bransjen, heller). 😢  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...