Gå til innhold

Samboer som jobber 60t overtid uten betalt


Anbefalte innlegg

Både jeg og samboer har byttet jobber i Oktober 2022. Det har vært mye jobb på begge, men jeg har hatt et godt stykke over 6 sifferet før skatt hver mnd, mens hun har ikke hatt en krone mer, ei heller noen timer til avspasering.

Jeg forstår at man har arbeidskontrakter som sier fastlønn og ingen overtid, etc. men er det innenfor loven å la oss si jobbe 60t over i mnd (kveld og helger) og ikke få avspasering, og ikke få overtidsbetalt? Det høres helt sprøtt ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun jobber som type faglig leder i det private, innen helse.

Det som er det "komiske" er at hun har vanlig lønn, stillingen er beskrevet som "særdeles uavhengig", vel og merke er de såpass underbemannet at hun jobber minimum 2 timer overtid hver dag. I går jobbet hun 7 timer overtid.

Hun har nevnt det for sin leder, at det er over toppen og det ikke går snart, hun fikk til svar at "hun skulle få et kurs i å rydde kalenderen".  Hun fikk arbeidskontrakt etter 6mnd, hvor det også inneholdt feil.

Jeg personlig hadde levert oppsigelse for lenge siden, hun er irritert over at jeg ikke "støtter henne", men jeg kan ikke støtte noe som jeg ser er tydelig feil, på alle plan.

lederstillinger med fastlønn og utallige timer og arbeidspress er ganske noe av det mer komiske jeg ser. Timelønna for disse er kanskje lavere for de man er ledere for.

 

Hun får vel bare bite det i seg. Spørs hvor lenge jeg gjør det. Hvis det ikke gir seg innen 2mnd, så må jeg tvinge henne til å si opp.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar

Her er en meget enkel oppskrift / test på om hun har en ledende stilling:

Dersom hun har for mye å gjøre, så kan hun bare ansette en person til å hjelpe seg, eller outsource endel av arbeidsoppgavene eller delegere ut oppgavene til andre i bedriften.

Dersom hun ikke har mandat til å ta beslutning om å ansette personer, eller outsource arbeidsoppgaver, så har hun ikke en særlig ledende stilling.

"Arbeidstakere i ledende stillinger må i særlig grad ha et større ansvar eller i særlig grad ta selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten. De må selv avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats, og i stor grad styre sin egen arbeidstid. Ledelse og delegasjon må være vesentlige elementer i stillingen."
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Her er en meget enkel oppskrift / test på om hun har en ledende stilling:

Dersom hun har for mye å gjøre, så kan hun bare ansette en person til å hjelpe seg, eller outsource endel av arbeidsoppgavene eller delegere ut oppgavene til andre i bedriften.

Dersom hun ikke har mandat til å ta beslutning om å ansette personer, eller outsource arbeidsoppgaver, så har hun ikke en særlig ledende stilling.

"Arbeidstakere i ledende stillinger må i særlig grad ha et større ansvar eller i særlig grad ta selvstendige avgjørelser på vegne av virksomheten. De må selv avgjøre behovet for egen arbeidsinnsats, og i stor grad styre sin egen arbeidstid. Ledelse og delegasjon må være vesentlige elementer i stillingen."
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/

 

- De hun har under seg, som skal gjøre jobben, har ikke tilstrekkelig utdanning, faglig dyktighet eller erfaring å utføre sine plikter. Hun kan derfor delegere, men får det i retur, som igjen går utover bedriftens rykte og renomê. Det er jo kanskje hennes egen feil å ta mye ansvar, men vi vil jo alle bidra til at ting går bra og riktig for seg.

At man ikke har en ledende stilling, å derfor skal ha feks overtidsbetalt er nok ikke et argument her. Jeg tror neppe veien er å "klage og syte" seg frem på denne bedriften. Hvis du ikke bryr deg om å gi den ansatte arbeidskontrakten sin før etter 6-7mnd i arbeid, så er det nok bare oppsigelse som gjelder, dessverre.

 

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (2 timer siden):

 

Jeg personlig hadde levert oppsigelse for lenge siden, hun er irritert over at jeg ikke "støtter henne", men jeg kan ikke støtte noe som jeg ser er tydelig feil, på alle plan.

 

Her tror jeg det kan være lurt å ordlegge seg anderledes for deg.

Du bør få frem at du støtter henne, og heller si at du er bekymret for at hun blir overarbeidet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvordan ekstraarbeidet på 60t per måned er 

1) Er det planlagt for å få ting til å gå opp -> da kan det rammes av arbeidsmiljøloven - dvs at arbeidsgiver ikke har lov til å organisere jobben slik at det alltid må til overtid for å løse oppgaven.  F.eks. regnskap/økonomi ved måneds-slutt - det skal i utgangspunktet være vanlige arbeidstider da også.  Ikke døgnet rundt de siste dagene hver måned.

2) Er det ikke-planlagt overtid fordi det er ekstra aktivitet fra kunder som betaler for at hun skal jobbe overtid -> da er det en type arbeid som det generelt skal være anledning til å føre overtid for fordi arbeidstaker får jo da også ekstra inntekter fra kunder.  (Selv om jobben inkluderer overtid til det som er rimelig, f.eks. egenutvikling/kursing og av og til noen lengre dager for å løse vanlige jobb-oppgaver)

I tillegg finnes jo noen dårlige arbeidsgivere som spekulerer i dette - dvs gir for stor arbeidsmengde til en ansatt slik at det ikke er mulig å løse innenfor vanlig arbeidstid.

Da er det viktig, men ofte vanskelig, å si i fra til sjefen at her er det faktisk jobb nok til to ansatte og det kan ikke du alene løse.  Dvs det indikerer et ledelses-problem hvis en ansatt skal gjøre jobben til to.  Blir ofte oppskriften på utbrenthet om den ansatte er samvittighetsfull og ikke sier nei/avslutter arbeidsdagen i forhold til f.eks. når leder avslutter arbeidsdagen. 

 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen ganger naturlig å gi litt ekstra i ny jobb. Man opplever noe spennende, og man er mindre effektiv og vil gjerne vise at man duger.

Hvis det oppleves som pålagt og ikke lystbetont og arbeidsgiver ikke tar innsigelser på alvor så tenker jeg at jobbskifte er naturlig enten nå eller om en stund. Høy lønn eller ei.

-k

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 timer siden):

Med mindre man har en særskilt uavhengig stilling så skal man vel kompenseres med penger for pålagt overtid.

Jeg har en tvist med nåværende arbeidsgiver. Jeg jobber ufrivillig 180 timer mer enn de andre på skiftet mitt i løpet av ett år. Det er en annen person som jobber 180 timer mindre. De andre får overtid om de jobber likt som meg, men de gjør det bare sporadisk. Dette er vell per definisjon lønnsdiskriminering? Jeg sliter litt med å henvise til noen lover. 

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (2 timer siden):

Hun kan derfor delegere, men får det i retur, som igjen går utover bedriftens rykte og renomê. Det er jo kanskje hennes egen feil å ta mye ansvar, men vi vil jo alle bidra til at ting går bra og riktig for seg.

Det er dette som gjer at arbeidsgiver ikkje treng å betale noko meir. Om dei tilsette ikkje kan gjere jobben så er det meininga at det skal reflektere dårleg på bedrifta, ikkje at ho skal trå til og jobbe tre stillingar med berre ei lønn. 

Kva ho har rett på kjem som nemt ann på kva som er avtalt, og at det som er avtalt ikkje er så urimeleg at avtalen er urimeleg. 

Eit av det viktigaste sjekkpunktet for om ho har særleg uavhengig stilling er om ho sjølv bestemmer når og om ho skal jobbe. Underforstått betyr det også at sjølv om det kan være mykje arbeid i perioder så skal ho stå fritt til å jobbe tilsvarande mykje mindre i rolegare perioder. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Jeg har en tvist med nåværende arbeidsgiver. Jeg jobber ufrivillig 180 timer mer enn de andre på skiftet mitt i løpet av ett år. Det er en annen person som jobber 180 timer mindre. De andre får overtid om de jobber likt som meg, men de gjør det bare sporadisk. Dette er vell per definisjon lønnsdiskriminering? Jeg sliter litt med å henvise til noen lover. 

sånt får du fagforeningen til og løse for deg, om du ikker er medlem så bli medlem, du har lite gjennomslangs kraft som enkelt person. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...