Gå til innhold

Barnebøker renskes for krenkende ord


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (26 minutter siden):

Joda, tidligere i tråden er både barnebibel og barnekoran beskrevet.

Begge med uttrykk som kan virke krenkende og stigmatiserende hvis man leser med «sensurbrillene» på.

Hvem som helst (?) kan editere bibelen og så gi den ut som «bibelen according to @Inspector».

Hvis de gjør det så er det mulig at de møter kritikk fra borgere som synes at det er uheldig.

Litt som at de som eier rettighetene til Roald Dahls verker møter kritikk fra de som synes at disse endringene er uheldig.

I utgangspunktet er det bra at folk engasjerer seg i litteratur. Mye bedre enn at de diskuterer Kardasians.

 

Når bibelens Gud er hevngjerrig og grusom og dreper guttebarn eller gørr kjedelig og ramser opp slektsledd side opp og side ned så ville det være en stor feil å moderere Hans Ord(tm). Når språket endrer seg og folk ikke lengre gjenkjenner et uttrykk så er det rimelig å erstatte med moderne ord som uttrykker det samme. Spesielt siden knapt nok noen (?) leser de eldste manuskriptene på originalspråket uansett.

Å skulle utvide dette konseptet til å også omtolke forfatterens grunnleggende intensjon, satt inn i en moderne setting er jeg skeptisk til. En Jesus som greier å gjøre en gammel Galaxy om til nok shiny iPhones til å holde en skoleklasse underholdt i timevis?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibelen er vel kanskje den boken som har blitt omskrevet mest, men det har jo til enhver tid vært bokstavtro kristne som har kjempet imot med nebb og klør. Som regel forgjeves. At såpass konservative (for ikke å si reaksjonære) folk har så sterke meninger om en bok der halvparten handler om livet, gjerningene og livsfilosofien til verdens mest "woke" mann vil alltid forbli meg en gåte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Joda, tidligere i tråden er både barnebibel og barnekoran beskrevet.

Begge med uttrykk som kan virke krenkende og stigmatiserende hvis man leser med «sensurbrillene» på.

Den typisk barnebibelen blir endret slik som barn kan forstå det og er barne-vennlig. 
 

How the Pictures Shape the Story
In story Bibles, the images contribute as much to children’s understanding of the story as the words do. Because of this, it is important to choose Bibles with images that engage children at their age range and that accurately reflect the story, including portraying Jesus and other characters as dark-skinned.  All of the selections here either portray all Biblical characters with the historically appropriate skin color or include a wide variety of ethnicities in the imagery so as to help children see themselves reflected in the stories.

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Den typisk barnebibelen blir endret slik som barn kan forstå det og er barne-vennlig. 
 

How the Pictures Shape the Story
In story Bibles, the images contribute as much to children’s understanding of the story as the words do. Because of this, it is important to choose Bibles with images that engage children at their age range and that accurately reflect the story, including portraying Jesus and other characters as dark-skinned.  All of the selections here either portray all Biblical characters with the historically appropriate skin color or include a wide variety of ethnicities in the imagery so as to help children see themselves reflected in the stories.

 

Og hva skjer igjen om en generasjon eller to ? Når nye fy-ord og uttrykk blir «oppdaget» av de lettkrenkede ?

Blir nasjonalitet, språk, yrkesbetegnelse, rik, fattig, kjønn, utdannelse osv osv fy-ord i neste generasjon ?

Sensuren av klassiske åndsverk blir mer og mer absurd……

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Og hva skjer igjen om en generasjon eller to ? Når nye fy-ord og uttrykk blir «oppdaget» av de lettkrenkede ?

Blir nasjonalitet, språk, yrkesbetegnelse, rik, fattig, kjønn, utdannelse osv osv fy-ord i neste generasjon ?

Sensuren av klassiske åndsverk blir mer og mer absurd……

Sensur av bøker har skjedd helt siden noen først skrev en bok.  Folk velger noe bøker og avviser andre.   Gamle white supremacy bøker avvises av kunder idag fordi det er tabu idag.   Slik blir det også med noe klassikere hvis de ikke endres og blir da avvist av kunder pga tabu språk uten endringer.  Jeg valgte noe bøker for mine barn men ikke andre basert på hva jeg mente var bra for mine barn og slik skal det være i fremtiden.  Uten endringer skal noe bøker forsvinner fra butikker selv klassikere, er det noe du ønsker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cappelen trekker tilbake en stavebok fra 1985 der det under bokstaven N ligger en dukke med mørk hud. Som barn da vil bli fristet til å kalle for en N-dukke. 

Middelalderske slag er en annen tematikk som gjør folk opprørte i dag. Folk i dag har mer sans for dem som demonstrerer mot krig. Likevel er det ikke snakk om å endre beskrivelsen der det står at blodet fløt mange hundre meter borte, o.l. Og det lages filmer som skal vise slike slag. Dermed virker det som avskyen er enda større når det gjelder dagens Woke-temaer. Da det er snakk om å enten endre teksten, eller å kaste boka. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (7 minutter siden):

Cappelen trekker tilbake en stavebok fra 1985 der det under bokstaven N ligger en dukke med mørk hud. Som barn da vil bli fristet til å kalle for en N-dukke. 

Barn kan ikke lære bokstaven N med N-dukke når det er et diskriminerende ord/skjellsord som rammer en utvalgt gruppe. Ordet er på vei ut av språket

Jeg synes også det vises for mye vold på TV og film som ikke er bra for barn - alle barn. Vold avler vold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (3 timer siden):

Cappelen trekker tilbake en stavebok fra 1985 der det under bokstaven N ligger en dukke med mørk hud. Som barn da vil bli fristet til å kalle for en N-dukke. 

Middelalderske slag er en annen tematikk som gjør folk opprørte i dag. Folk i dag har mer sans for dem som demonstrerer mot krig. Likevel er det ikke snakk om å endre beskrivelsen der det står at blodet fløt mange hundre meter borte, o.l. Og det lages filmer som skal vise slike slag. Dermed virker det som avskyen er enda større når det gjelder dagens Woke-temaer. Da det er snakk om å enten endre teksten, eller å kaste boka. 

Leste om dette, og sjekket også om det var mulig å få kjøpt denne boken. I de nettbutikkene jeg var innom er boken midlertidig utsolgtfinnes ikke i sortimentet, utsolgt på nettlager/ikke tilgjengelig for hent i butikk, samt "død lenke": Vi beklager. Siden finnes ikke.

Cappelen Damm har makulert 2000 bøker.

Nå vil Cappelen Damm at butikker som fremdeles selger bøkene slutter med dette.

– Jeg var ikke klar over at noen bokhandlere fortsatt hadde noen eksemplar av boken i salg. Dette er beklagelig, og vi har nå tatt kontakt med bokhandelkjedene og bedt dem stanse dette salget, sier Hansen.

Idag fikk jeg melding fra skolen til minsten. De kunne meddele at de har oppgradert biblioteket og kastet store mengder eldre bøker, samt kjøpt inn mange nye.

Er det noen sammenheng her?

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Barn kan ikke lære bokstaven N med N-dukke når det er et diskriminerende ord/skjellsord som rammer en utvalgt gruppe. Ordet er på vei ut av språket

Jeg synes også det vises for mye vold på TV og film som ikke er bra for barn - alle barn. Vold avler vold.

Å forby visse typer bøker for barneskoleelever og deres skolebibliotek (mens det fremdeles skal være lovlig å kjøpe i butikk) er visst en hårreisende sensur-skandale. Mens her snakker vi ikke engang om å sette en aldersgrense, men om destruksjon/utrenskning.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Bokstavene i rim og regler" er i hvert fall fremdeles å få tak i på biblioteket. https://deichman.no/utgivelse/p99ded634cb6c99dd014604c96b8b1dc0?searchQuery=tittel%3A"Bokstavene+i+rim+og+regler"

Deichmann Bjørvika har eldre bøker i underetasjen. Jeg var og kikket der.

Sitat

Underetasjen

I tillegg er bibliotekets hundretusener av bøker, som tidligere har vært oppbevart i lukkede magasiner, endelig tilgjengelig for deg og du kan gå langs hyllene for å finne det du leter etter. Kanskje finner du noe helt uventet og overraskende som du får lyst til å bla i.

Og boka er digitalt på Nasjonalbiblioteket. Men der blir den regnet for å være for ny, slik at man må ha en egen tilgang for å lese den.

https://www.nb.no/search?q=Bokstavene i rim og regler Bokstavene i rim og regler

På Nasjonalbiblioteket kan man også lese den gamle utgaven av Pippi Langstømpe. https://www.nb.no/items/64b8beae9b4a82b267751d4b025ae02d?page=9&searchText=negerkonge

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Leste om dette, og sjekket også om det var mulig å få kjøpt denne boken. I de nettbutikkene jeg var innom er boken midlertidig utsolgtfinnes ikke i sortimentet, utsolgt på nettlager/ikke tilgjengelig for hent i butikk, samt "død lenke": Vi beklager. Siden finnes ikke.

Cappelen Damm har makulert 2000 bøker.

Nå vil Cappelen Damm at butikker som fremdeles selger bøkene slutter med dette.

– Jeg var ikke klar over at noen bokhandlere fortsatt hadde noen eksemplar av boken i salg. Dette er beklagelig, og vi har nå tatt kontakt med bokhandelkjedene og bedt dem stanse dette salget, sier Hansen.

Idag fikk jeg melding fra skolen til minsten. De kunne meddele at de har oppgradert biblioteket og kastet store mengder eldre bøker, samt kjøpt inn mange nye.

Er det noen sammenheng her?

Huff 😭😭😭😭😭😭😭😭

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Sensur av bøker har skjedd helt siden noen først skrev en bok.  Folk velger noe bøker og avviser andre.   

Det du beskriver er ikke sensur, men lesernes markedsmakt som er et gode.
Sensur er når andre ( pressgrupper, politikere, «bigbrother» osv) bestemmer hva du skal få lov til å lese og ikke.

Bare minner om at omskriving av historien og skjønnlitteraturen for å fremme en spesiell agenda, er utbredt i diktaturer.
Mye bedre å debattere hva kontekst, kompetansenivå og verdensanskuelsen var på tidspunktet da åndsverket ble produsert.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (12 timer siden):

Barn kan ikke lære bokstaven N med N-dukke når det er et diskriminerende ord/skjellsord som rammer en utvalgt gruppe. Ordet er på vei ut av språket

Jeg synes også det vises for mye vold på TV og film som ikke er bra for barn - alle barn. Vold avler vold.

N-ordet er ikke på vei ut så lenge det i mange språk betyr farget/svart i svært mange andre sammenhenger.
Krever du feks at  Monte Negro skal bytte navn ? Hva med Nigeria ? Må spansktalende finne opp et nytt ord for mørk ? Må musikken negro sprituals bytte navn ?

Ellers er jeg enig i at voldsforherligelsen i film og på,TV osv bidrar til å ødelegge menneskers grenser og holdninger over tid.
Holdninger som hverken er bærekraftige eller ønskelige for de fleste.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De bytter vel til mer politisk korrekte navn for å unngå kansellering. Turistdestinasjoner kan tape millioner på å bli kansellert. Serbia og Monteafroamericano neste?

Hva med Niger og Nigeria? Melanin og Melania?

India er rasistisk. Det heter NativeAmericana.

Den stuerene versjonen av Dahl-boken sensurerte "mothers and fathers" til "parents", for alle er jo trans nå. Det er homofobi og rasisme å antyde at flertallet av foreldre er heterofile par.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 timer siden):

Det du beskriver er ikke sensur, men lesernes markedsmakt som er et gode.
Sensur er når andre ( pressgrupper, politikere, «bigbrother» osv) bestemmer hva du skal få lov til å lese og ikke.

Bare minner om at omskriving av historien og skjønnlitteraturen for å fremme en spesiell agenda, er utbredt i diktaturer.
Mye bedre å debattere hva kontekst, kompetansenivå og verdensanskuelsen var på tidspunktet da åndsverket ble produsert.
 

Sensur gjelder selvsensur og sensur som foreldrer gjør med sine barn.  Alle gjør det

Endring av nye utgaver bøker er ikke omskriving  av historie så lenge de originale utgavene ikke brennes.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (7 minutter siden):

Vet ikke hvorfor du postet dette som et svar til mitt innlegg?

Dog ble akkurat det fenomenet tatt opp i en annen tråd:

 

Jeg mente bare det jeg skrev. Nemlig at beskrivelsen av menneskene i ditt innlegg og reklamen i min link ikke kan sammenlignes med sensur av skjønnlitteratur.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (På 10.3.2023 den 13.14):

Ja man må være forsiktig å ikke fornærme våre nye herremenn. At man fører en innvandringspolitikk der etnisk norske snart blir i mindretall(3,6m mill etnisk norske og synkende) så er det ikke rart at det skjer litt av hvert på kulturfronten.

Etnisk norsk, i henhold til hvilken standard..?

...det ironiske er at tyskere, svensker, engelskmenn, skotter, islendingene, franskmenn, belgiere, russere, finner og samer (osv) alle regnes som etnisk norske bare de er er barn vokst opp i Norge og kan norsk, og helst med slekt som kom til landet før krigen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...