Gå til innhold

Barnebøker renskes for krenkende ord


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Aiven said:

Det blir vel Karbonskiferfjellet (eller Jernoksidfjellet, om svartfargen skyldes jern). Man må i alle fall ikke finne på å bruke ord som beskriver farger i 2023, da er man rasist.

Klarer du ikke å beskrive farger på norsk i 2023 uten å bruke "neger"?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

Klarer du ikke å beskrive farger på norsk i 2023 uten å bruke "neger"?

Joda, Svartfjellet passerer sikkert i år, men hvem vet om 5-10 år. Lista over krenkende ord blir stadig lengre.

Har en svart kompis, han ble intervjua av avisa en gang om et produkt som bytta navn. Han sa at han egentlig ikke brydde seg så mye, men at han likte produktet og hadde likt at det het noe med black boy (husker ikke ordrett navnet). Han var jo en black boy.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Aiven said:

Joda, Svartfjellet passerer sikkert i år, men hvem vet om 5-10 år. Lista over krendende ord blir stadig lengre.

Ja, best å ta sorgene på forskudd, ellers er det ikke sikkert det blir noe av dem. Like greit å la seg krenke av noe som ennå ikke har skjedd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Aiven said:

Har en svart kompis, han ble intervjua av avisa en gang om et produkt som bytta navn. Han sa at han egentlig ikke brydde seg så mye, men at han hadde likt at produktet het noe med black boy (husker ikke ordrett navnet). Han var jo en black boy.

Det var vel navnet på en serie med krydder, så vidt jeg husker. Vanlig på 70-80-tallet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (6 minutter siden):

Ja, best å ta sorgene på forskudd, ellers er det ikke sikkert det blir noe av dem. Like greit å la seg krenke av noe som ennå ikke har skjedd.

Å A) la seg krenke av noe, og å B) advare mot at noen lar seg krenke for lett er ikke samme sak. Du kan gjerne prøve å fremstille det slik at disse er ekvivalent, i et forsøk på å konstruere en logikk som gjør at de som advarer mot B selv er skyldig i det de advarer mot.

Jeg blir ikke krenket av at noen lar seg krenke. Men jeg bryr meg hvordan det er å leve i landet, og i likhet med flertallet av Nordmenn så tror jeg at Norge allerede er for innskrenket av de lettkrenkede.

https://subjekt.no/2023/03/27/seks-av-ti-mener-woke-har-gatt-for-langt-kun-16-prosent-mener-det-motsatte/

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, knutinh said:

Å A) la seg krenke av noe, og å B) advare mot at noen lar seg krenke for lett er ikke samme sak. Du kan gjerne prøve å fremstille det slik at disse er ekvivalent, i et forsøk på å konstruere en logikk som gjør at de som advarer mot B selv er skyldig i det de advarer mot.

Jeg blir ikke krenket av at noen lar seg krenke. Men jeg bryr meg hvordan det er å leve i landet, og i likhet med flertallet av Nordmenn så tror jeg at Norge allerede er for innskrenket av de lettkrenkede.

Hva med de som i dag blir krenket av at noen kan komme til å la seg krenke en gang i fremtiden?
Er de også medregnet i "de lettkrenkede"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Hva med de som i dag blir krenket av at noen kan komme til å la seg krenke en gang i fremtiden?
Er de også medregnet i "de lettkrenkede"?

Jo mer jeg leser av deg og dine, jo mindre tro får jeg på at det er mulig for oss å ha en samtale om hvordan samfunnet skal være.

Hvis jeg ikke tror at du deltar med ærlige hensikter så er det kjøttvekta det koker ned til. Per nå så synes det som om wokerene ikke har flertallet på sin side. Vi får prøve å holde det sånn.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 minutter siden):

Jo mer jeg leser av deg og dine, jo mindre tro får jeg på at det er mulig for oss å ha en samtale om hvordan samfunnet skal være.

Hvis jeg ikke tror at du deltar med ærlige hensikter så er det kjøttvekta det koker ned til. Per nå så synes det som om wokerene ikke har flertallet på sin side. Vi får prøve å holde det sånn.

-k

 

Merkelappen woke fungerer dårlig når definisjonen er uklart og brukt på forskjellige måter

Kan du beskriver din bruk av woke (wokerne) i innlegget ditt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (28 minutter siden):

Det som forundrer meg mest her er at de har hatt disse navnene i "alle år", men at ingen i krenketgjengen har oppdaga det før nå. 

Det har å gjøre med faktumet at diskriminerende lovendringer ikke løste alle problemene med etnisk diskriminering.   Så kom nye teorier om hvorfor og teorien at slike ting bidrar til etnisk diskriminering.  Om noen er krenket eller ikke er egentlig lite viktig. Fokuset på krenkelser blant konservative er intellektuelt uærlig synes jeg. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Det har å gjøre med faktumet at diskriminerende lovendringer ikke løste alle problemene med etnisk diskriminering.   Så kom nye teorier om hvorfor og teorien at slike ting bidrar til etnisk diskriminering.  Om noen er krenket eller ikke er egentlig lite viktig. Fokuset på krenkelser blant konservative er intellektuelt uærlig synes jeg. 

Personlig synes jeg denne typen ikke-saker tar ekstremt mye plass i landet ditt - både hos demokrater og republikanere. Ja, så mye at viktige saker ikke får plass i politikken. Derfor misliker jeg ekstra sterkt at du logger deg på et norsk forum fra USA og forsøker å spre enda mer av dette moralistiske fjolleriet her. Hvorfor mener dere amerikanere at deres politiske kultur bør ta over verden? No offense, men politikken deres suger hardt.

Politikk bør handle om å forbedre folks liv, ikke hvilket (fotball-) lag som har edlest natur.

Endret av Aiven
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Inspector said:

Aldri hørt om Monte Negro ?

Det betyr vel Svartfjell eller Svartfjellene, etter det jeg forstår. Men at det skulle gjøre det nødvendig for deg å bruke ordet "neger" på norsk for å beskrive noe som er svart, det forstår jeg ikke.

På spørsmål om hvilken farge noen har på hus, bil, eller båt, så er det da ingen som svarer "neger"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjøleskap said:

Det som forundrer meg mest her er at de har hatt disse navnene i "alle år", men at ingen i krenketgjengen har oppdaga det før nå. 

Men dette er da noe som har foregått til alle tider. Enkelte ord blir av og til uglesett og erstattet av andre ord. Det er lenge siden man sluttet å omtale funksjonshemmede som handicappede, og enda lenger siden de ble kalt krøplinger. Det samme gjelder utviklingshemmede vs. åndssvake.

Forskjellen er vel at den gangen hadde vi ikke sosiale medier, så de som ble provosert av endringene den gangen kunne bare sitte hjemme eller i små grupper og forbanne "wokismen som ødela samfunnet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Men dette er da noe som har foregått til alle tider. Enkelte ord blir av og til uglesett og erstattet av andre ord. Det er lenge siden man sluttet å omtale funksjonshemmede som handicappede, og enda lenger siden de ble kalt krøplinger. Det samme gjelder utviklingshemmede vs. åndssvake.

Forskjellen er vel at den gangen hadde vi ikke sosiale medier, så de som ble provosert av endringene den gangen kunne bare sitte hjemme eller i små grupper og forbanne "wokismen som ødela samfunnet".

Det er helt korrekt, men på den tida hadde vi også en venstreside som jobbet fram sosialdemokratiet, det vil si å tilføre sosialisme til kapitalismen så det ble en blanding. I dag har vi en venstreside som er i ferd med å bli konvertert til en gjeng med fjols som konkurrerer om å være mest mulig politisk korrekt.

Får vi så en høyreside som er like opptatt av det, som i USA, så er løpet kjørt. Da får vi en befolkning som ikke bryr seg hvordan landet drives, fordi de er opptatte av å fortelle den andre gruppen hvor dårlig moral de har. Da kan vi vinke farvel til velferdsstaten og ønske velkommen et elitestyre som drifter landet for å berike seg selv. Politiske maktvakuum har en tendens til å fylles.

Denne utviklingen er allerede i gang. Det offentlige eierskapet er på vei ned i rekordfart og forskjellene mellom fattig og rik øker.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (6 minutter siden):

I dag har vi en venstreside som er i ferd med å bli konvertert til en gjeng med fjols som konkurrerer om å være mest mulig politisk korrekt.

Jeg tror at det fremdeles finnes en venstre-side som engasjerer seg i utjevning uten å bry seg med hvilken farge du har, legning eller bmi.

Podcasten Mimir og Marsdal har noen tydelige klassisk «Norsk venstre-side-poenger».

-k

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at det fremdeles finnes en venstre-side som engasjerer seg i utjevning uten å bry seg med hvilken farge du har, legning eller bmi.

Podcasten Mimir og Marsdal har noen tydelige klassisk «Norsk venstre-side-poenger».

-k

Joda, vi er ikke helt fått amerikanske tilstander ennå. Og håper ikke den dagen kommer.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Merkelappen woke fungerer dårlig når definisjonen er uklart og brukt på forskjellige måter

Kan du beskriver din bruk av woke (wokerne) i innlegget ditt?

1. Identitetspolitikk. Menneskets egenverdi og unikhet tones ned til fordel for gruppetilhørighet, og dertil å sette gruppene opp mot hverandre.

2. En kompromissløs innstilling til radikal trans-agenda. De som ikke ønsker at barn skal gå i pride-tog eller foreslår at kvinne skal bety det samme som det gjorde for fem år siden tar ikke bare feil, men de er skyldig i mikro-terrorisme, barnedød og/eller skal miste jobben.

3. En opphausing av følsomhet og krenkethet for noen utvalgte grupper. Sannheten er hva du føler, og hvis du føler deg krenket så er det sannheten og alle andre må gjøre konsesjoner. Bare den ekte woke har anledning til å avgjøre hvilke grupper som har adgang til å bli krenket. Jo mer woke du er, jo mer moralsk kapital til å opptre som dommer.

I noen miljøer har det blitt helt normalisert at hvite, heterofile menn på 40 som har vært menn hele livet bør holde seg unna diskusjoner. Ikke fordi de har dårlige argumenter men fordi de har feil gruppetilhørighet. Ironisk nok er nettopp hvite, heterofile menn på 40 som har vært menn hele livet de fremste til å fronte slik eksklusjon. Litt som gammel-rasisten/homo-hateren i Trøndelag som ikke vil høre noe fra homser med mørk hud. «Vi vilj itj hør på sånn’ svarte skrulla her, nei!»

https://www.nytimes.com/2019/10/31/us/politics/obama-woke-cancel-culture.html

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66yeOW/unge-er-redde-for-aa-bli-cancelled

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XbaBQE/flertall-sier-nei-til-woke-men-hva-betyr-det

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ungdommer-bruker-woke-kultur-for-a-kvele-kritikk-av-islam/o/5-95-953169

https://e24.no/naeringsliv/i/76jykw/problemet-med-woke

https://subjekt.no/2023/03/15/woke-stammer-fra-kristendommen-men-er-en-mer-autoritaer-religion/

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/02/25/du-ma-ikke-sove/

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...