Gå til innhold

Barnebøker renskes for krenkende ord


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (51 minutter siden):

Jeg tror at det fremdeles finnes en venstre-side som engasjerer seg i utjevning uten å bry seg med hvilken farge du har, legning eller bmi.

Podcasten Mimir og Marsdal har noen tydelige klassisk «Norsk venstre-side-poenger».

-k

Forhåpentligvis går venstresiden tilbake til sine røtter og kjerneverdier, jeg vil anta at vårt moderne samfunn har godt av en klassisk liberal side samt en moderat konservativ side som opposisjon. Ytterpunktene vi ser idag er meget usunne. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (2 timer siden):

Det er helt korrekt, men på den tida hadde vi også en venstreside som jobbet fram sosialdemokratiet, det vil si å tilføre sosialisme til kapitalismen så det ble en blanding. I dag har vi en venstreside som er i ferd med å bli konvertert til en gjeng med fjols som konkurrerer om å være mest mulig politisk korrekt.

Får vi så en høyreside som er like opptatt av det, som i USA, så er løpet kjørt. Da får vi en befolkning som ikke bryr seg hvordan landet drives, fordi de er opptatte av å fortelle den andre gruppen hvor dårlig moral de har. Da kan vi vinke farvel til velferdsstaten og ønske velkommen et elitestyre som drifter landet for å berike seg selv. Politiske maktvakuum har en tendens til å fylles.

Denne utviklingen er allerede i gang. Det offentlige eierskapet er på vei ned i rekordfart og forskjellene mellom fattig og rik øker.

Jepp, helt korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

1. Identitetspolitikk. Menneskets egenverdi og unikhet tones ned til fordel for gruppetilhørighet, og dertil å sette gruppene opp mot hverandre.

2. En kompromissløs innstilling til radikal trans-agenda. De som ikke ønsker at barn skal gå i pride-tog eller foreslår at kvinne skal bety det samme som det gjorde for fem år siden tar ikke bare feil, men de er skyldig i mikro-terrorisme, barnedød og/eller skal miste jobben.

3. En opphausing av følsomhet og krenkethet for noen utvalgte grupper. Sannheten er hva du føler, og hvis du føler deg krenket så er det sannheten og alle andre må gjøre konsesjoner. Bare den ekte woke har anledning til å avgjøre hvilke grupper som har adgang til å bli krenket. Jo mer woke du er, jo mer moralsk kapital til å opptre som dommer.

I noen miljøer har det blitt helt normalisert at hvite, heterofile menn på 40 som har vært menn hele livet bør holde seg unna diskusjoner. Ikke fordi de har dårlige argumenter men fordi de har feil gruppetilhørighet. Ironisk nok er nettopp hvite, heterofile menn på 40 som har vært menn hele livet de fremste til å fronte slik eksklusjon. Litt som gammel-rasisten/homo-hateren i Trøndelag som ikke vil høre noe fra homser med mørk hud. «Vi vilj itj hør på sånn’ svarte skrulla her, nei!»

https://www.nytimes.com/2019/10/31/us/politics/obama-woke-cancel-culture.html

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/66yeOW/unge-er-redde-for-aa-bli-cancelled

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XbaBQE/flertall-sier-nei-til-woke-men-hva-betyr-det

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ungdommer-bruker-woke-kultur-for-a-kvele-kritikk-av-islam/o/5-95-953169

https://e24.no/naeringsliv/i/76jykw/problemet-med-woke

https://subjekt.no/2023/03/15/woke-stammer-fra-kristendommen-men-er-en-mer-autoritaer-religion/

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/02/25/du-ma-ikke-sove/

Takk for forklarelsen.  Jeg tror ikke det finnes mange «wokere» her slik du definerer det. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (6 timer siden):

Personlig synes jeg denne typen ikke-saker tar ekstremt mye plass i landet ditt - både hos demokrater og republikanere. Ja, så mye at viktige saker ikke får plass i politikken. Derfor misliker jeg ekstra sterkt at du logger deg på et norsk forum fra USA og forsøker å spre enda mer av dette moralistiske fjolleriet her. Hvorfor mener dere amerikanere at deres politiske kultur bør ta over verden? No offense, men politikken deres suger hardt.

Politikk bør handle om å forbedre folks liv, ikke hvilket (fotball-) lag som har edlest natur.

Jeg hater politiske kulturen i usa idag også, både demokrater og republikanere ødelegger mye

Det er skuffende at en nordmann misliker at en amerikaner interserer seg i norske perspektiver om politikk og kultur til å lære kanskje andre måter å skape et bedre samfunn.  Jeg mener slike meningsutveksling er bare positivt så lenge det blir saklige diskusjoner, noe jeg prøver å gjøre 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Takk for forklarelsen.  Jeg tror ikke det finnes mange «wokere» her slik du definerer det. 

Opptil flere av deltakerene i disse diskusjonene her inne later til å ha slike meninger. Jeg har også i et års tid gitt god anledning til å ta avstand fra slike meninger, eller å forklare hvordan man skiller seg fra de ståstedene som jeg tenker på skadelig, uten at det har vært særlig interesse for det.

Brukere klager tilogmed over å _ikke_ bli sammenlignet med Tjomlid og deler av de ståstedene jeg har ramset opp over:


«Mer enn hver tredje nordmann vil kalle seg «woke». Det er en seier for aktivistene.

Jeg har også kritisert aktivismen i flere år, men kan ikke se på tallene som noen seier.

De er derimot mange nok til å utgjøre et såkalt kritisk mindretall. Hvis en gruppe er tallrik, aktiv og høyrøstet nok, kan den få viljen sin også uten flertall. De andre våger ikke å trosse aktivistene.

Slik gjennomføres også revolusjoner. Det er aldri et flertall som stormer presidentpalasset.«

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XbaBQE/flertall-sier-nei-til-woke-men-hva-betyr-det

Så ja, flertallet av Nordmenn later til være kritisk til woke-ideologien og menings-tyranniet som følger med, men dette er ideer som har satt seg i en del av oss. Så lenge all kritikk avfeies med at man er en agent for Trump-Putin-Foxnews (eller en hjernevasket sau som løper deres ærend - som bevist med et sett røde og blå grafer), «ville ha gjort Goebels stolt» etc så blir det ikke noen meningsfull diskusjon heller. Da blir det kjøttvekt, da.

Så kan man tenke seg at dette forumet har en større andel perifere meninger og kranglefanter enn samfunnet ellers. Av alle mulige valører.

-k

Endret av knutinh
Den
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Opptil flere av deltakerene i disse diskusjonene her inne later til å ha slike meninger. Jeg har også i et års tid gitt god anledning til å ta avstand fra slike meninger, eller å forklare hvordan man skiller seg fra de ståstedene som jeg tenker på skadelig, uten at det har vært særlig interesse for det.

Brukere klager tilogmed over å _ikke_ bli sammenlignet med Tjomlid og deler av de ståstedene jeg har ramset opp over:


«Mer enn hver tredje nordmann vil kalle seg «woke». Det er en seier for aktivistene.

Jeg har også kritisert aktivismen i flere år, men kan ikke se på tallene som noen seier.

De er derimot mange nok til å utgjøre et såkalt kritisk mindretall. Hvis en gruppe er tallrik, aktiv og høyrøstet nok, kan den få viljen sin også uten flertall. De andre våger ikke å trosse aktivistene.

Slik gjennomføres også revolusjoner. Det er aldri et flertall som stormer presidentpalasset.«

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XbaBQE/flertall-sier-nei-til-woke-men-hva-betyr-det

Så ja, flertallet av Nordmenn later til være kritisk til woke-ideologien og menings-tyranniet som følger med, men dette er ideer som har satt seg i en del av oss. Så lenge all kritikk avfeies med at man er en agent for Trump-Putin-Foxnews (eller en hjernevasket sau som løper deres ærend - som bevist med et sett røde og blå grafer), «ville ha gjort Goebels stolt» etc så blir det ikke noen meningsfull diskusjon heller. Da blir det kjøttvekt, da.

Så kan man tenke seg at dette forumet har en større andel perifere meninger og kranglefanter enn samfunnet ellers. Av alle mulige valører.

-k

Merkelapper alltid bidrar til manglende forståelse av virkelighet som er alltid mye mer nyansert.  Mitt inntrykket er at flere støtter noe av dine woke definisjoner men meget få støtter alle punktene.  At det er viktig å vite hvem og hvor mange synes jeg er «petty».  Argumentene er mye viktigere enn personene som argumenterer 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Merkelapper alltid bidrar til manglende forståelse av virkelighet som er alltid mye mer nyansert.

Merkelapper kan være en nyttig måte å organisere verden på. Slik abstraksjon vil alltid ofre noen nyanser, men forenkling er ofte den eneste måten å forstå et komplekst problem på.

Å finne den rette abstraksjonen i en gitt kontekst er vanskelig, og å bruke merkelapper på mennesker for å slippe å forholde seg til deres argumenter er uheldig.

Sitat

Mitt inntrykket er at flere støtter noe av dine woke definisjoner men meget få støtter alle punktene.

Det er mulig. All den tid dette er punkter jeg kritiserer så finner jeg det rimelig å kritisere det å ha ett eller flere av disse standpunktene.

Sitat

At det er viktig å vite hvem og hvor mange synes jeg er «petty».  Argumentene er mye viktigere enn personene som argumenterer 

Hvis en radikal ideologi spredte seg i samfunnet så er det ikke viktig å vite hvor mange som har denne ideologien? Hvis jeg skulle bli fascist så er det «petty» å prøve å etablere det?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hei @knutinh, er generelt enig med deg men synes @jjkoggan gjør et viktig poeng med at hvem som sier noe er mindre viktig enn hva som blir sagt, dette er et viktig prinsipp. I Norge er tradisjonelt den viktigste gruppen som er uenig med jjkoggan om dette AKP-ml, som jeg regner med at du generelt er uenig med (og som woke har mye til felles med).

Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Hei @knutinh, er generelt enig med deg men synes @jjkoggan gjør et viktig poeng med at hvem som sier noe er mindre viktig enn hva som blir sagt, dette er et viktig prinsipp. I Norge er tradisjonelt den viktigste gruppen som er uenig med jjkoggan om dette AKP-ml, som jeg regner med at du generelt er uenig med (og som woke har mye til felles med).

Et problem i woke-debatten er at man ikke blir enige om hva woke er, om woke eksisterer. Da blir det lett skyggeboksing, meta-debatter og whack-a-mole. Som driver klikk og annonser på sosiale medier.

Jeg er enig i at et godt argument servert av Torbjørn lastebilsjåfør trumper et dårlig argument servert av Anne professor. Men for å kunne diskutere et tema over titalls sider så virker det ryddig å etablere hvem som mener hva. Alternativt så blir det en kakafoni hvor 99% av båndbredden går til å (re-)etablere baselines, forhandle premisser og monolog. Som er en rimelig beskrivelse av mye digital debatt i dag.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Et problem i woke-debatten er at man ikke blir enige om hva woke er, om woke eksisterer. Da blir det lett skyggeboksing, meta-debatter og whack-a-mole. Som driver klikk og annonser på sosiale medier.

Jeg er enig i at et godt argument servert av Torbjørn lastebilsjåfør trumper et dårlig argument servert av Anne professor. Men for å kunne diskutere et tema over titalls sider så virker det ryddig å etablere hvem som mener hva. Alternativt så blir det en kakafoni hvor 99% av båndbredden går til å (re-)etablere baselines, forhandle premisser og monolog. Som er en rimelig beskrivelse av mye digital debatt i dag.

-k

Godt poeng og absolutt ikke uenig.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Et problem i woke-debatten er at man ikke blir enige om hva woke er, om woke eksisterer.

Woke er et adjektiv som opprinnelig betyr 'opplyst om fakta om urettferdighet, spesielt rasisme'.

 

knutinh skrev (1 time siden):

Hvis en radikal ideologi spredte seg i samfunnet så er det ikke viktig å vite hvor mange som har denne ideologien? Hvis jeg skulle bli fascist så er det «petty» å prøve å etablere det?

Hvilke konkrete kilder er det som sprer ideologien, hvor starter den..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (44 minutter siden):

Woke er et adjektiv som opprinnelig betyr 'opplyst om fakta om urettferdighet, spesielt rasisme'.

Er Tjomlid woke? Er det woke å hevde at kritikk av woke er lavgradig terrorisme?

-k

 

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med krenkelsen av barn og familier som bruker og forholder seg til ord som mamma og pappa, bror og søster. Ja til og med bruker gutt og jente. 

Altså majoriteten av befolkningen. Skal ikke de få lese og høre om mammaer og pappaer og seksuelt kjønn i noen litteratur?

Noe litteratur eller fakta vil alltid krenke eller såre noen. Å renske alt til noe identitetsløst høres ut som alt annet enn hva man tenker om et demokrati. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

Merkelapper kan være en nyttig måte å organisere verden på. Slik abstraksjon vil alltid ofre noen nyanser, men forenkling er ofte den eneste måten å forstå et komplekst problem på.

Å finne den rette abstraksjonen i en gitt kontekst er vanskelig, og å bruke merkelapper på mennesker for å slippe å forholde seg til deres argumenter er uheldig.

.

 

-k

Det er en motsigelse.  En forstår ikke noe når man mangler nyansene 

Sitat

Det er mulig. All den tid dette er punkter jeg kritiserer så finner jeg det rimelig å kritisere det å ha ett eller flere av disse standpunktene

Kritikk er bra, bruk av merkelappen når det ikke helt passer personens ideologi er ikke bra

Sitat

Hvis en radikal ideologi spredte seg i samfunnet så er det ikke viktig å vite hvor mange som har denne ideologien? Hvis jeg skulle bli fascist så er det «petty» å prøve å etablere det?

Du finner ikke hvor mange har en ideologi i samfunnet med å telle folk i et debattforum.  Jeg frykter en fascist ideologi og hvis lederne våre støtter det mye mer enn hvis Knutinh i et debattforum er en fascist eller ikke 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (49 minutter siden):

Det er en motsigelse.  En forstår ikke noe når man mangler nyansene 

Det er jeg ikke enig i. Jeg mangler nyansene i hvordan mønsteret på dekkene på bilen min skaper friksjon mot underlaget. Jeg har likevel en overordnet forståelse av hvordan statisk og dynamisk friksjon fungerer, og det er til stor hjelp.

Å tro at man må kunne alt for å kunne noe som helst er opplagt feil. I det store bildet så vet ingen av oss alt om noe som helst. Veldig mye nytte ligger i å ha nok kunnskap og/eller intuisjon til å velge ut riktig abstraksjonsnivå. Gode ingeniører er ofte flink til slikt innen sitt domene.

Sitat

Kritikk er bra, bruk av merkelappen når det ikke helt passer personens ideologi er ikke bra

Å kritisere Arbeiderpartiet i dag for å være kommunister er opplagt skivebom. I dette tilfellet så synes det som om det å skape forvirring rundt merkelapper og ideologi er en del av debatt-strategien ("neida, woke er ikke en ideologi". "Ingen Nordmenn kaller seg woke").

Sitat

Du finner ikke hvor mange har en ideologi i samfunnet med å telle folk i et debattforum.  

Neida, men nå har jeg faktisk vist til undersøkelser som er foretatt blant et ufarget utsnitt av befolkningen i Norge. Flertallet synes at woke har gått for langt. Et vesentlig mindretall ser på seg selv som woke. Jeg kan ikke gå rundt å spørre 1000 tilfeldig utvalgte borgere om hvorfor de tenker som de gjør, men jeg kan spørre her på forumet hva som skjer.

Sitat

Jeg frykter en fascist ideologi og hvis lederne våre støtter det mye mer enn hvis Knutinh i et debattforum er en fascist eller ikke 

De to henger sammen. Hvis (helt hypotetisk) en økende andel "knutinh"-er og "jjkoggan"-er bekjenner seg til fascisme så er det sannsynlig at de vil stemme på ledere som vil gjennomføre deres ideologi. Tidspunktet for å kritisere deres ståsted er før de får mye gjennomslag, ikke etter.

Trump er en interessant karakter å forstå (uten at jeg hevder at han er fascist). Å forstå hvordan så mange stemte på ham og fortsatte å støtte ham er nesten mer interessant enn mannen selv.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Det er jeg ikke enig i. Jeg mangler nyansene i hvordan mønsteret på dekkene på bilen min skaper friksjon mot underlaget. Jeg har likevel en overordnet forståelse av hvordan statisk og dynamisk friksjon fungerer, og det er til stor hjelp.

 

Intersannt mening for noen som klager bestandig på merkelapper basert på hudfarge

Sitat

Å tro at man må kunne alt for å kunne noe som helst er opplagt feil. I det store bildet så vet ingen av oss alt om noe som helst. Veldig mye nytte ligger i å ha nok kunnskap og/eller intuisjon til å velge ut riktig abstraksjonsnivå. Gode ingeniører er ofte flink til slikt innen sitt domene.

Du misforsto, men vi lar det ligge

Sitat

Å kritisere Arbeiderpartiet i dag for å være kommunister er opplagt skivebom. I dette tilfellet så synes det som om det å skape forvirring rundt merkelapper og ideologi er en del av debatt-strategien ("neida, woke er ikke en ideologi". "Ingen Nordmenn kaller seg woke").

Å kalle folk for woke når de bare er enige i noe deler av wokeness i noe situasjoner er opplagt skivebom

Sitat

Neida, men nå har jeg faktisk vist til undersøkelser som er foretatt blant et ufarget utsnitt av befolkningen i Norge. Flertallet synes at woke har gått for langt. Et vesentlig mindretall ser på seg selv som woke. Jeg kan ikke gå rundt å spørre 1000 tilfeldig utvalgte borgere om hvorfor de tenker som de gjør, men jeg kan spørre her på forumet hva som skjer.

Jeg kritiserer fokuset på meddebattanters ideologien, ikke vitenskapelige meningsmålinger.  Hvis du eller jeg er woke er av mikroskopisk verdi i det store bildet

Sitat

De to henger sammen. Hvis (helt hypotetisk) en økende andel "knutinh"-er og "jjkoggan"-er bekjenner seg til fascisme så er det sannsynlig at de vil stemme på ledere som vil gjennomføre deres ideologi. Tidspunktet for å kritisere deres ståsted er før de får mye gjennomslag, ikke etter.

Igjen, våre to stemmer er av mikroskopisk verdi i det store bildet

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Å kalle folk for woke når de bare er enige i noe deler av wokeness i noe situasjoner er opplagt skivebom

Hva med de som klager over _ikke_ å ha blitt tagget som woke? De som prøver å utnytte et terror-angrep mens likene enda er varme for å fremme sin ideologi mot de som er kritisk til woke?

De som i det må nærme seg et hundretalls poster forteller oss at woke ikke finnes, ikke finnes i Norge, uansett er godt for oss eller at alle som stiller spørsmål ved ideologien sin er fascister, Goebels like, alt-ytre-right Trump Klux Klan? Er det rimelig å tenke på disse som woke?

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hva med de som klager over _ikke_ å ha blitt tagget som woke? De som prøver å utnytte et terror-angrep mens likene enda er varme for å fremme sin ideologi mot de som er kritisk til woke?

De som i det må nærme seg et hundretalls poster forteller oss at woke ikke finnes, ikke finnes i Norge, uansett er godt for oss eller at alle som stiller spørsmål ved ideologien sin er fascister, Goebels like, alt-ytre-right Trump Klux Klan? Er det rimelig å tenke på disse som woke?

-k

Jeg vet ikke er det rimelig eller ikke, jeg mener personen er relativt uviktig i forhold til argumentene deres i et debattforum.  Bruk av merkelapper fører ofte til usaklig debatter hvor det tas personlig.  Det kan være at du har rett at noe debattanter er woke -so what?  Hva lærer vi i en slik debatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...