Gå til innhold

Barnebøker renskes for krenkende ord


Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (44 minutter siden):

Det er de samme 2-3 personene på forumet som forsvarer disse endringene uansett hvor sprø de måtte være. Ellers har jeg ikke sett noen som støtter det noe sted i Norge.

Nå forveksler du 'forsvarer' med 'forklarer', tror jeg.

For jeg har ikke sett noen som forsvarer, men du kan kanskje vise til noen..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (4 timer siden):

2 poster under det aktuelle spørsmålet så skrev jeg dette:

 

Brukeren skrev også:

'Det er nok ikke hvem som helst som blir satt på oppgaven for å radbrekke Roald Dahls samlede.'

...å si at personene et milliardselskap valgte til radbrekking ikke er 'hvem som helst' er ikke et uttrykk for støtte av radbrekkingen -- bare et uttrykk for at brukeren mener at de vet hva de gjør når de radbrekker.

---

For øvrig virker 'ytre' venstre sin posisjon jevnt over å være at bedrifter helst bør la være å endre verk uten samtykke og støtte fra skaperen, og heller lage/betale for nye verk som passer forlaget/utgiver sin smak -- så kan markedet, kundene, bestemme hva de vil ha med pengene sine, uten at utgiverne radbrekker klassikere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig at artikkelen til 66-årige forfatter og forlegger Anders Heger er god. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/76BznB/et-forsvar-for-den-sensitive-lesning

En person som vet hva det dreier seg om, og har levd lenge nok til å fange opp de ulike tidsbildene.

Jeg mener at hekser, troll og skallete menn m.m. må få være det de er, samtidig som jeg er for nulltoleranse mot mobbing. Men at det ikke nødvendigvis finnes enkel løsning. Alle mennesker er ikke snille, noe barn også bør få vite om.

Det vil fortsatt finnes overvektige mennesker i verden, selv om man fjerner tjukkas fra en bok. Men at en tykk gutt vil bli med på fortsettelsen. Heger forteller han selv har endret ord når han leser høyt for barn.

En nødvendig del av barneoppdragelsen er å lære barn om grenser og hva som er riktig og galt. I Disneyverdenen ser vi kampen mellom det gode og det onde, og det gode vinner til slutt. Filmene er populære over hele verden. Dyr, mennesker, og fantasiskapninger blir personifisert. Pocahontas og Mulan bidrar til at barn med en annen hudfarge enn hvit kan identifisere seg med prinsesser og helter å være stolte når de ser seg i speilet.

Barnelitteratur og film påvirker ungene, derfor er det ikke negativt med en gjennomgang.

Angående fjerning av negerkonge i Pippi-bøkene. Barna vet at neger er et skjellsord og ville ellers reagere på å finne det i en barnebok. Innholdet er ikke endret. For tilgang til eldre utgaver av Pippi-bøkene, slå opp på Nasjonalbiblioteket: https://www.nb.no/items/64b8beae9b4a82b267751d4b025ae02d?page=9&searchText=negerkonge

Jeg søkte samtidig opp ordet Belsenfange, som man brukte til å beskrive en veldig tynn person, før det ble fokus på anorektikerne. Ordet er å se i litteraturen til langt ut på 90-tallet for voksenlesere. Også fra et seminar om de tre første leveårene, skrevet av fungerende Barneombud på 80-tallet.

https://www.nb.no/items/136d4f4eec3e199c2d09aa657c998888?page=71&searchText=belsenfange

Sitat

Barnet har vært rolig, ser ut som en Belsenfange, men moren har trodd at alt var såre vel..

Dette for å støtte unge mødre som ikke får til å amme og oppfordre til å velge flaskemelk. Ikke et spesielt hyggelig ord for tynne og de av jødisk avstamning. Det hadde vært interessant å få en språkanalytiker/forsker til å kommentere ordet.

Sitat

Tilpasset en mer humanistisk tidsalder

Den såkalte sensitivitetslesningen (som i parentes bemerket ikke er et begrep som brukes i noen norske forlag i dag) koker i praksis ned til en bestrebelse på å levendegjøre, ikke konservere litteraturen i en tidsboble der den blir utilgjengelig og irrelevant.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/76BznB/et-forsvar-for-den-sensitive-lesning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/76BznB/et-forsvar-for-den-sensitive-lesning
 

Jeg er ikke nødvendigvis enig med forfatteren, men jeg synes likevel det var lesverdig.

Jeg synes det var bare vås, Roald Dahls bøker og eventyr er en moralsk advarsel for både voksne og barn. Det kan ikke sammenlignes med hottentotter eller negerkonger. Som eksempel Charlie og sjokoladefabrikken hvor alle barna var stereotyper på bortskjemte drittunger og for å understreke dette så valgte Dahl å bruke ordene han brukte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (På 21.2.2023 den 17.23):

Det er vel bare en bøyning av ditt etablerte navn, så ingen tilegg, men slå deg løs.

Nja, jeg tror jeg lar være.

Atib Azzad skrev (På 21.2.2023 den 17.23):

Rettsystemet konkluderte jo med voldtekt da, så hvis deres grunnlag har noe gravitas, så fant de det for godt å dømme ham for dette.

Jeg har lett etter en kilde på hvilke bevis retten overså, en advokat gikk igjennom dette under saken mot Weinstein, disse bevisene inneholdt en del e-poster fra en av de antatt fornærmede i saken.

Atib Azzad skrev (På 21.2.2023 den 17.23):

men det innebærer en ganske omfattende konspirasjon dersom 20 voldteksanklager er fabrikert,

Nei, det er det ikke noe vilt forslag om en konspirasjon, man har faktiskt sett dette i mange andre saker (blant annet Cosby) hvor du får en rekke vedheng i store saker som dette.

Atib Azzad skrev (På 21.2.2023 den 17.23):

107 anklager om seksuell trakassering

Nå har ikke jeg nevnt noe om seksuell trakassering eller benektet at Weinstein er uskyldig i dette, om noe så vil jeg påstå at lydklippet av Weinstein som dukket opp så absolutt beviser slik oppførsel hos Weinstein.

Atib Azzad skrev (På 21.2.2023 den 17.23):

Skal man tro på noe slikt må man jo tro det er en slags feministisk sammensvergelse.. Men ja, jeg glemmer hvem jeg snakker med.

50% av #metoo sakene i toppleder sammenheng så ble mannen erstattet med en kvinne, resten ble nok erstattet av en feminist mann (eller simp i noget mer brutalt men ærlig språk). Så å kalle det en sammensvergelse er ikke langt unna. Selvfølgelig viste du hvem du snakker med

Atib Azzad skrev (På 21.2.2023 den 17.23):

Jeg synes mange av de som har blitt offer for denne kulturen er dyktige skuespillere,

Ikke tro at kvinner ikke er villige deltagere i dette. Dette er uærligheten i hele saken, kvinner er "ofre" og aldri villige deltagere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (11 timer siden):

50% av #metoo sakene i toppleder sammenheng så ble mannen erstattet med en kvinne, resten ble nok erstattet av en feminist mann (eller simp i noget mer brutalt men ærlig språk). Så å kalle det en sammensvergelse er ikke langt unna. Selvfølgelig viste du hvem du snakker med

Ikke tro at kvinner ikke er villige deltagere i dette. Dette er uærligheten i hele saken, kvinner er "ofre" og aldri villige deltagere.

Når man putter ambisiøse mennesker inn i et spill så vil de bruke mulighetsrommet for å komme seg opp og fram. Noen vil krysse grenser for etisk og juridisk akseptabel oppførsel.

Siden jeg mener at kvinner ikke er så veldig forskjellig fra menn, så er det naturlig å tenke at dette er sant om kvinner hvis det er sant om menn.

At noen kvinner utnytter sitt kjønn og sin seksualitet for å klatre oppover tar jeg for gitt. At noen har fremmet falske anklager om #metoo er overveiende sannsynlig. For å bli kvitt en som står i veien eller som personlig hevn.

Derfra til at det er en sammensvergelse? Jeg tror at mennesker kan opptre egoistiske og kyniske og destruktive på egen hånd. Og at flere mennesker kan være organisert (i en organisasjon eller samfunn) på en slik måte at deres negative egenskaper og handlinger forsterker hverandre. Men jeg tror at menneskets evne til å gjennomføre vellykkede eksplisitte konspirasjoner i noen skala og tid uten å bli avslørt er temmelig begrenset.

At noen kvinner forklarer seg falskt om voldtekt bør forøvrig ikke være et argument mot dem som anmelder voldtekt, men et argument for etterforskning og «uskyldig inntil det motsatte er bevist». Begge deler som har vært temmelig fraværende i folkets metoo-dom.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (20 timer siden):

Jeg synes det var bare vås, Roald Dahls bøker og eventyr er en moralsk advarsel for både voksne og barn. Det kan ikke sammenlignes med hottentotter eller negerkonger. Som eksempel Charlie og sjokoladefabrikken hvor alle barna var stereotyper på bortskjemte drittunger og for å understreke dette så valgte Dahl å bruke ordene han brukte.

...morsomt at du sier det...

...da Oompa Loompanene var barnslige voksne pygmeer importert fra 'svarteste afrika', direkte oversatt sitat, altså et afrikansk urfolk -- som Willy Wonka ansatte fordi de hvite arbeiderene krevde for mye lønn, mens pygmeene var tilfreds med å slave for sjokolade, og arbeidet tilfredse på fabrikken uvitende om rettigheter og uten noen vilje eller ønsker om noe mer.
En av deres definerende karakteristikker var at de stadig ropte krigsrop.
Dahl endret selv dette mot slutten av 60-tallet, etter press -- sannsynligvis fra forlaget.

charoompa1.gif

Disse afrikanerene ble av bestefaren til Charlie, altså, av en autoritet, beskrevet som;
 "Not people, Charlie. Not ordinary people, anyway."

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.2.2023 den 11.46):

Nå kommer en ny runde hvor åndsverk skrevet i en annen tidsepoke må endres.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O8WVJk/roald-dahls-barneboeker-renskes-for-krenkende-ord

Tidligere er mange andre klassikere blitt pålagt omskriving på samme grunnlag, feks Pippi Langstrømpe.

Er dette ok eller har «krenkehysteriet» gått for langt ?

Bare minner om at koranbrenning og flaggbrenning fortsatt er tillatt……

Helt greit at nye barnebøker har dagens ordlyd, men å «voldta» tidligere tiders åndsverk blir for dumt. 

Kontekst og tidsepoke må ha en avgjørende stemme før man går inn i dette vepsebolet.

Satt på spissen må også andre eldre bøker revideres. Foreslår at man begynner med Bibelen og Koranen…..

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Inspector said:

Satt på spissen må også andre eldre bøker revideres. Foreslår at man begynner med Bibelen og Koranen…..

Bibelen står seg uten mange edits.
 
Koranen med hadiths derimot er full av negative referanser til kristne og jøder. Mange muslimene bruker veldig mye tid og energi på å tolke dette innholdet, og noen ekstremister konkluderer at de må ut å starte jihad mot kristne og jøder. 
 
Det er derfor på tide at koranen med hadiths sletter alt hatpratet ang. kristne og jøder og fokuserer på egen fortreffelighet!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 timer siden):

...morsomt at du sier det...

...da Oompa Loompanene var barnslige voksne pygmeer importert fra 'svarteste afrika', direkte oversatt sitat, altså et afrikansk urfolk -- som Willy Wonka ansatte fordi de hvite arbeiderene krevde for mye lønn, mens pygmeene var tilfreds med å slave for sjokolade, og arbeidet tilfredse på fabrikken uvitende om rettigheter og uten noen vilje eller ønsker om noe mer.
En av deres definerende karakteristikker var at de stadig ropte krigsrop.
Dahl endret selv dette mot slutten av 60-tallet, etter press -- sannsynligvis fra forlaget.

charoompa1.gif

Disse afrikanerene ble av bestefaren til Charlie, altså, av en autoritet, beskrevet som;
 "Not people, Charlie. Not ordinary people, anyway."

Huff den beskrivelsen er ille, til og med mine favoritt kiosklitteratur forfattere beskrev ikke svarte som «not people»😳😮

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (39 minutter siden):

Bibelen står seg uten mange edits.
 
Koranen med hadiths derimot er full av negative referanser til kristne og jøder. Mange muslimene bruker veldig mye tid og energi på å tolke dette innholdet, og noen ekstremister konkluderer at de må ut å starte jihad mot kristne og jøder. 
 
Det er derfor på tide at koranen med hadiths sletter alt hatpratet ang. kristne og jøder og fokuserer på egen fortreffelighet!

Krenkelser finnes over alt, hvis man bare leser med de «riktige» brillene.

Charles Darwin og Sigmund Freud må nok skrives om nå. For ikke å snakke om jødenes Tora. 

Farsens gullalder er ikke forbi……

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (53 minutter siden):

Bibelen står seg uten mange edits.
 

Hva med de 10 bud ? 
«Du skal ikke ha andre guder enn meg» som i høyeste grad krenker annerledestenkende.
»Du skal hedre din mor og din far» er i høyeste grad krenkende for barn med pedofile foreldre
»Du skal ikke bryte ekteskapet» er i høyeste grad krenkende for de som har valgt skilsmisse (ca 40 % av oss)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 timer siden):

At noen har fremmet falske anklager om #metoo er overveiende sannsynlig.

#metoo hadde en alt for lav terskel til å ta denne bevegelsen seriøst, det var dokumentert #metoo tagger når en mor måtte amme sin dager gamle sønn, men jeg skal ta å diskutere dette i sammenheng med Weinstein saken. Denne saken kom først i offentligheten igjennom #metoo og ikke som en anmeldelse til politiet, dette for å kapitalisere på offer currency som også er hva feminister spiller på, og samtidig i feministdoktrine kan man "walk back consent" som i praksis betyr at uansett hva man sier i øyeblikket kan trekkes tilbake dager, uker eller t.o.m. år frem i tid, og da blir det voldtekt i feministers hode. Det er lett å trekke konklusjonen at etter at Weinstein ble #metoo flagget på Twitter at de valgte å samarbeide sammen for å få han anmeldt og dømt for voldtekt.

knutinh skrev (11 timer siden):

At noen kvinner forklarer seg falskt om voldtekt bør forøvrig ikke være et argument mot dem som anmelder voldtekt

Nei, det er ikke min hensikt. Min hensikt ermer i linje med at vi som sivile ikke har rett til å dømme noen for voldtekt selv om rettsystemet gjør det, rett og slett fordi bevisbyrden ikke alltid (som oftest ikke) er så lett å oppfylle og ofte må man dømme etter troverdigheten til det angivelige offeret eller den angivelige overgriperen, og med troverdigheten til de som anmeldte Weinstein for voldtekt er totalt fraværende så vil jeg nok si at uansett hvor avskyelig Weinstein er så er han ikke skyldig i voldtekt De tok tross alt saken til Twitter før de tok den til politiet noe som sier nok til meg hvor lite seriøst dette var.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Bibelen står seg uten mange edits.
 
Koranen med hadiths derimot er full av negative referanser til kristne og jøder. Mange muslimene bruker veldig mye tid og energi på å tolke dette innholdet, og noen ekstremister konkluderer at de må ut å starte jihad mot kristne og jøder. 
 
Det er derfor på tide at koranen med hadiths sletter alt hatpratet ang. kristne og jøder og fokuserer på egen fortreffelighet!

Hvorfor betegnes gud som «far» og ikke «mor». ?

Dette må være svært krenkende for halvparten av dagens befolkning…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 timer siden):

Oompa Loompanene var

Muligens mytologiske vesner oppfunnet av Roald Dahl, og du har "race" grifters som absolutt må transformere dette til rasisme. Minner litt om hvordan Gringot dvergene ble transformert til jøder av noen av de med de samme instillingene som deg.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (18 minutter siden):

Muligens mytologiske vesner oppfunnet av Roald Dahl, og du har "race" grifters som absolutt må transformere dette til rasisme. Minner litt om hvordan Gringot dvergene ble transformert til jøder av noen av de med de samme instillingene som deg.

Du vet sikkert hva «pygmies» er

Fra boken-‘

Pygmies they are! Imported direct from Africa! They belong to a tribe of tiny miniature pygmies known as the Oompa-Loompas. I discovered them myself. I brought them over from Africa myself — the whole tribe of them, three thousand in all. I found them in the very deepest and darkest part of the African jungle where no white man had ever been before.”

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...