Gå til innhold

Barnebøker renskes for krenkende ord


Anbefalte innlegg

Ekspertkommentator skrev (6 timer siden):

Bibelen står seg uten mange edits.

Hva med korstog og misjonering ? Er ikke det krenkende for «de andre»?

Høyesterett har dessuten konkludert med at samene er krenket av vindmøllene på Fosen.
Nå må  stortingsprotokollene, utredningene og beslutningene skrives om !

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Inspector said:

Krenkelser finnes over alt, hvis man bare leser med de «riktige» brillene.

Charles Darwin og Sigmund Freud må nok skrives om nå. For ikke å snakke om jødenes Tora. 

Farsens gullalder er ikke forbi……

Jeg snakker ikke om "krenkelser" men noe langt mere alvorlig som er voldskulturen som kan linkes direkte til koranen.

Her er noen smaksprøver på vers fra koranen som inspirerte ISIS til å terrorisere de kristne i Irak. Hvorfor skal vi i Norge tolerere at konservative grupper indoktrinerer sine barn til å hate kristne, jøder og andre som ikke er muslimer. Det er jaggu på tide at mange muslimer stopper med hatpratet rettet mot kristne, jøder pg andre ikke troende. En start er å fjerne alle referanser til hatpratet fra koranen som leses av barn!

"In other words, the anti-Christian and anti-Jewish verses of the Quran have direct implications on how jihadists think and behave. Arguing, therefore, that Islam has little to do with atrocities committed in its name is simply unconvincing."

Quran (9:29): “Fight against Christians and Jews until they pay the tribute readily, being brought low.”

Quran (5:51): “Don’t take Jews or Christians for friends. If you do, then Allah will consider you to be one of them.”

Quran (2:65-66): “Christians and Jews must believe what Allah has revealed to Muhammad or Allah will disfigure their faces or turn them into apes, as he did the Sabbath-breakers.”

Quran (5:51): “O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people.”

Quran (9:30): "And the Jews say: Ezra is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy them; how they are turned away!"

https://www.businessinsider.com/isis-uses-these-parts-in-quran-to-justify-anti-christian-violence-2014-7

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker ikke om "krenkelser" men noe langt mere alvorlig som er voldskulturen som kan linkes direkte til koranen.

Her er noen smaksprøver på vers fra koranen som inspirerte ISIS til å terrorisere de kristne i Irak. Hvorfor skal vi i Norge tolerere at konservative grupper indoktrinerer sine barn til å hate kristne, jøder og andre som ikke er muslimer. Det er jaggu på tide at mange muslimer stopper med hatpratet rettet mot kristne, jøder pg andre ikke troende. En start er å fjerne alle referanser til hatpratet fra koranen som leses av barn!

"In other words, the anti-Christian and anti-Jewish verses of the Quran have direct implications on how jihadists think and behave. Arguing, therefore, that Islam has little to do with atrocities committed in its name is simply unconvincing."

Quran (9:29): “Fight against Christians and Jews until they pay the tribute readily, being brought low.”

Quran (5:51): “Don’t take Jews or Christians for friends. If you do, then Allah will consider you to be one of them.”

Quran (2:65-66): “Christians and Jews must believe what Allah has revealed to Muhammad or Allah will disfigure their faces or turn them into apes, as he did the Sabbath-breakers.”

Quran (5:51): “O you who believe! do not take the Jews and the Christians for friends; they are friends of each other; and whoever amongst you takes them for a friend, then surely he is one of them; surely Allah does not guide the unjust people.”

Quran (9:30): "And the Jews say: Ezra is the son of Allah; and the Christians say: The Messiah is the son of Allah; these are the words of their mouths; they imitate the saying of those who disbelieved before; may Allah destroy them; how they are turned away!"

https://www.businessinsider.com/isis-uses-these-parts-in-quran-to-justify-anti-christian-violence-2014-7

Mener du både at det er best hvis Dahls boken og koranen ikke burde endres?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, jjkoggan said:

Mener du både at det er best hvis Dahls boken og koranen ikke burde endres?

ISIS og andre ekstremister rettferdigjør sin terror med tekst i koranen. Dette sier de selv. Jeg synes det er på tide at ekstremistene taes på alvor og at noe gjøres med inspirasjonen til terror. Ref. til kristne, jøder og andre ikke troende har ikke noe å gjøre i koranen hvis dette er ment å være et religiøst verk. Da kan islam gå tilbake til å bli et privat anliggende hvor ingen lenger legge merke til islam lengre. Det er det beste for alle.
  
Dahl sine bøker inspirerer ikke til terror og trenger ikke omskriving. 

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (6 minutter siden):

ISIS og andre ekstremister rettferdigjør sin terror med tekst i koranen. Dette sier de selv. Jeg synes det er på tide at ekstremistene taes på alvor og at noe gjøres med inspirasjonen til terror. Ref. til kristne, jøder og andre ikke troende har ikke noe å gjøre i koranen hvis dette er ment å være et religiøst verk. Da kan islam gå tilbake til å bli et privat anliggende hvor ingen lenger legge merke til islam lengre. Det er det beste for alle.
  
Dahl sine bøker inspirerer ikke til terror og trenger ikke omskriving. 

Du vill endre koranen men ikke Dahl sin bøker?  Hvis så-

 

Noen ønsker å endre Dahls boken men ikke koranen.

Noen ønsker å endre koranen men ikke Dahls boken.

Det er lite konsekvent og kanskje hykleri for den ene å kritisere den andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, jjkoggan said:

Det er lite konsekvent og kanskje hykleri for den ene å kritisere den andre?

Tja, som jeg nevnte inledningsvis i denne tråden, synes jeg det er en stor forskjell på bøker man ønsker å bruke pedagogisk, som formative verktøy, altså barnebøker, kontra øvrige bøker.
Jeg synes ikke det er hyklersk å ha ulike tilnærminger til barne- og voksenlitteratur
Uten at jeg dermed synes denne omskrivningen av Roal Dahls bøker synes nødvendige eller hjelpsomme.

On 3/5/2023 at 11:56 AM, Red Frostraven said:

Dahl endret selv dette mot slutten av 60-tallet, etter press -- sannsynligvis fra forlaget.

Det var visstnok i forbindelse med filmatiseringen at dette ble problematisert, både av NAACP (The National Association for the Advancement of Colored People) og fra kommersielle krefter:

The US was in a post Civil Rights political climate when American director, Mel Stuart, released Willy Wonka and the Chocolate Factory in 1971, the first cinematic adaptation of Dahl’s 1964 novel.
To combat the depictions of slavery connected to the black Oompa-Loompas in the 1964 text and in response to flak from the NAACP, discussions occurred between African American actors and the film’s production team to change the Oompa-Loompas
The gains that were won in the Civil Rights Movement included a new understanding of Black Power which translated to economic power.
As theaters became integrated African Americans became a capitalist venture for Hollywood in which derogatory depictions of blacks also meant a loss in revenue.
This was the major consideration for changing the Oompa-Loompas from their original depictions as black Pygmy people from Africa

Teksten er hentet fra en studie i hvordan Oompa Loompa-ene fremstilles, og hvordan denne fremstillingen endres; Deconstructing Willy Wonka’s Chocolate Factory: Race, Labor, and the Changing Depictions of the Oompa-Loompas.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Tja, som jeg nevnte inledningsvis i denne tråden, synes jeg det er en stor forskjell på bøker man ønsker å bruke pedagogisk, som formative verktøy, altså barnebøker, kontra øvrige bøker.
Jeg synes ikke det er hyklersk å ha ulike tilnærminger til barne- og voksenlitteratur
Uten at jeg dermed synes denne omskrivningen av Roal Dahls bøker synes nødvendige eller hjelpsomme.

 

Det er ikke hyklersk å ha ulike tilnærminger til barne og voksenlitteratur, det er sånnt.  Det er kanskje hyklersk når motstanden er at bare forfatterne burde ha retten til å endre tekster i bøker og derfor alt burde stå i opprinnelig form

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, jjkoggan said:

Det er ikke hyklersk å ha ulike tilnærminger til barne og voksenlitteratur, det er sånnt.  Det er kanskje hyklersk når motstanden er at bare forfatterne burde ha retten til å endre tekster i bøker og derfor alt burde stå i opprinnelig form

Ja. Det er jo også en tredje problemstilling som oppstår, hvor fks. Astrid Lindgren antagelig ikke mente det som en betent formulering at Pippis far var negerkonge, at en korrigering av dette kan innebære at man representerer teksten bedre i forhold til originalen, at språket endrer seg vekk fra forfatterens intensjoner.
Men ja, jeg ser vel ikke noen grunn til å redigere voksenbøker, da man er helt i stand til å sette seg inn i konteksten og tidskoloritten boken er skrevet í.
Når det kommer til bøker man vil bruke pedagogisk, vet jeg ikke om det er best å korrigere dem, eller å ikke bruke dem til opplæring, uten at det spiller så mye rolle for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 timer siden):

Du vet sikkert hva «pygmies» er

Akkurat som dverger, du har mytologise dverger i literære verk som Tolkiens Ringenes Herre, hvorfor skal ikke Roald Dahl skape sine egne mytologiske vesner modelert etter virkelighetens mennesker. Var det ikke en pasasje i boken hvor Wonka sa at de levde på kakao bønner? Jeg mener det var det når jeg hørte hørespillet på radio for mange år siden, intet menneske på denne jord kan leve kun på kakao bønner. Så det eneste problemet jeg har med Ompa lompaene er at de kom fra svarteste Afrika er at kontinentet Ompa Lompaene kom fra skulle være Sør Amerika hvor kakao bønner på ett tidspunkt også ble brukt som valuta.

Forøvrig så er denne diskusjonen rundt Ompa lompaene kun en red herring.

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (4 minutter siden):

Akkurat som dverger, du har mytologise dverger i literære verk som Tolkiens Ringenes Herre, hvorfor skal ikke Roald Dahl skape sine egne mytologiske vesner modelert etter virkelighetens mennesker. Var det ikke en pasasje i boken hvor Wonka sa at de levde på kakao bønner? Jeg mener det var det når jeg hørte hørespillet på radio for mange år siden, intet menneske på denne jord kan leve kun på kakao bønner. Så det eneste problemet jeg har med Ompa lompaene er at de kom fra svarteste Afrika er at kontinentet Ompa Lompaene kom fra skulle være Sør Amerika hvor kakao bønner på ett tidspunkt også ble brukt som valuta.

Forøvrig så er denne diskusjonen rundt Ompa lompaene kun en red herring.

Hvilke negative stereotyper promoterer Tolkien med sin mytologiske dverger og hvilke negative stereotyper Dahl med sine mytologiske pygmies?  Begge gjør det og hvis dverger hadde nok politisk makt ville de sikkert protesterte.

Jeg er sikkert du ville bli misfornøyd med negative karikaturer som representerte deg, særlig hvis du erfarte diskriminering som karikaturene overdrev.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (48 minutter siden):

Jeg er sikkert du ville bli misfornøyd med negative karikaturer som representerte deg, særlig hvis du erfarte diskriminering som karikaturene overdrev.

Som denne?

Hadde vel blitt en annen tone om det var en kinesisk kokk som sa: «tsjing tsjong ping pong». Men når det er en svensk kokk som sier «hürmen disken bork bork»(?) så går det tydeligvis greit.

Lenke til kommentar
O3K skrev (2 minutter siden):

Som denne?

Hadde vel blitt en annen tone om det var en kinesisk kokk som sa: «tsjing tsjong ping pong». Men når det er en svensk kokk som sier «hürmen disken bork bork»(?) så går det tydeligvis greit.

Karikaturer av dominant etnisk grupper har ikke det samme effekten som etnisk grupper som ikke okkuperer de fleste maktposisjoner i samfunnet.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Karikaturer av dominant etnisk grupper har ikke det samme effekten som etnisk grupper som ikke okkuperer de fleste maktposisjoner i samfunnet.  

Nå er det vel kun ett enkelt land hvor etniske svensker okkuperer de fleste maktposisjoner i samfunnet, nemlig Sverige, og The Muppets blir vel produsert i USA skulle jeg mene. Men det er uansett en rasistisk stereotyp som fremstiller svensker som dumme, lettlurte, og som snakker rart. Igjen; Hadde dette vært en kinesisk kokk så hadde The Muppets havnet i kjempetrøbbel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

The word “fat” was censored in several of Dahl’s books, and phrases like “most formidable female” and “small men” were changed to “most formidable woman” and “small people,” respectively.

Jeg visste ikke at "female" og "men" var ansett som fæle ord. Greit å vite.

Lenke til kommentar
O3K skrev (18 minutter siden):

Nå er det vel kun ett enkelt land hvor etniske svensker okkuperer de fleste maktposisjoner i samfunnet, nemlig Sverige, og The Muppets blir vel produsert i USA skulle jeg mene. Men det er uansett en rasistisk stereotyp som fremstiller svensker som dumme, lettlurte, og som snakker rart. Igjen; Hadde dette vært en kinesisk kokk så hadde The Muppets havnet i kjempetrøbbel.

Svenske amerikanere ses som normalt og typiske amerikanere som andre europeiske amerikanere.  Olsen og Anderson har ingen problemer å søke jobb pga Muppet karikaturen mens Xi og Xiao har problemer uten en Muppet karikatur.  Karikaturene promoterer stereotyper som eksisterer men har lite effekt blant de som ses som typisk

Hvorfor?  Fordi folk vet at det finnes alle slags folk blant gruppen som er «typisk» og karikaturene.  Karikaturer av utypiske etnisk grupper som mange mangler informasjon om har mer makt til å promotere stereotyper

Jeg forstår at du vil sette likhetstegn mellom alle etniske grupper , men det ignorer konsekvensene som kan bli helt annerledes 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Svenske amerikanere ses som normalt og typiske amerikanere som andre europeiske amerikanere.  Olsen og Anderson har ingen problemer å søke jobb pga Muppet karikaturen mens Xi og Xiao har problemer uten en Muppet karikatur.

USA er ikke hele verden. Og dessuten har du jo bevisst valgt deg ut to av de mest stereotypiske skandinaviske etternavnene som finnes. Du later til å ha en rasistisk forestilling hvor vi «alle sammen» heter -son eller -sen til etternavn. Du trenger ikke å fordumme skandinavisk språkkultur; Vi har «rare» svenske etternavn også, som:

Ekström, Virdborg, Holmgren, Lindquist, kilgreen, Qvarnberg, Åkerblad, Törnqvist, Stålkofta, Källquist, Sjöblom, Båth og Ekrot.

Eller tror du at et navn som «Aslög Virdborg» ville blitt sett på som normalt eller typisk i USA?

jjkoggan skrev (1 time siden):

Jeg forstår at du vil sette likhetstegn mellom alle etniske grupper...

Ja Gud forby at vi behandler alle sammen likt, og ser fremover mot framtiden, istedenfor å konstant se bakover til fortiden.

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (1 time siden):

Hadde dette vært en kinesisk kokk så hadde The Muppets havnet i kjempetrøbbel.

Swedish chef har faktisk noen komiske episoder med japansk og spansk. Tenker på en japansk kake som begynner å rope "Haaaii!"og spanske hummere, som skal redde "Dona Maria" fra hummergryta mens de skyter med pistoler. 

Roald Dahl har skrevet om å bedøve fasaner i en barnebok, og han har også laget krim for voksne. Dermed er det faktisk ikke helt uproblematisk å introdusere barnebøkene, hvis en ikke vil at barna skal være positivt innstilte til krimbøkene og krimserien senere. Dahl-serien "Tales of the Unexpected" kan være ganske grusom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (39 minutter siden):

USA er ikke hele verden. Og dessuten har du jo bevisst valgt deg ut to av de mest stereotypiske skandinaviske etternavnene som finnes. Du later til å ha en rasistisk forestilling hvor vi «alle sammen» heter -son eller -sen til etternavn. Du trenger ikke å fordumme skandinavisk språkkultur; Vi har «rare» svenske etternavn også, som:

Ekström, Virdborg, Holmgren, Lindquist, kilgreen, Qvarnberg, Åkerblad, Törnqvist, Stålkofta, Källquist, Sjöblom, Båth og Ekrot.

Eller tror du at et navn som «Aslög Virdborg» ville blitt sett på som normalt eller typisk i USA?

Rare svenske etternavn kjennes som europeisk uansett og typisk hvit.  Det er ikke hvor rart navnet er, det er etnisitetet som folk mener det tilhører.

Sitat

Ja Gud forby at vi behandler alle sammen likt, og ser fremover mot framtiden, istedenfor å konstant se bakover til fortiden.

Gud forby at folk reagerer forskjellige til handlinger som skader mer enn andre.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Rare svenske etternavn kjennes som europeisk uansett og typisk hvit.  Det er ikke hvor rart navnet er, det er etnisitetet som folk mener det tilhører.

 

Etnisitet er ikke synonymt med hudfarge.

Sitat

«Hvite» er ikke en homogen gruppe, og jeg som er etnisk norsk, føler ikke at jeg deler etnisitet med en etnisk greker, eller etnisk ukrainer, selv om vi alle måtte være lyse i huden. Ordet du egentlig leter etter er «den hvite rase». Dessverre så er det litt vanskelig, da den generelle konsensusen i moderne tid later til å være at begrepet «rase» er utdatert, vitenskapelig ukorrekt, og knyttet til kolonialisme.

jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Gud forby at folk reagerer forskjellige til handlinger som skader mer enn andre.

Gud forby at vi ikke skal være «rasebevisste» i det 21. århundre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 timer siden):

Hvilke negative stereotyper promoterer Tolkien med sin mytologiske dverger og hvilke negative stereotyper Dahl med sine mytologiske pygmies?  Begge gjør det og hvis dverger hadde nok politisk makt ville de sikkert protesterte.

Jeg er sikkert du ville bli misfornøyd med negative karikaturer som representerte deg, særlig hvis du erfarte diskriminering som karikaturene overdrev.

Som sagt i posten min dette er en red herring og jeg har tidligere i en annen post forklart for deg hvilken negativ stereotyp hvite erfarer i moderne underholdning, MED "REAL LIFE" KONSEKVENSER. Ingen vidre diskusjon rundt dette temaet du ikke er villig til å lære av er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...