Gå til innhold

Takk og farvel til Skandiabanken. Opphører 2. Mai 2023


plankeby

Anbefalte innlegg

Fusjonsdato er 2. mai 2023. Fram til den datoen er Sbanken fortsatt et heleid datterselskap i DNB.

Hva skjer når Sbanken fusjoneres med DNB?

Sbanken blir slått sammen med DNB, og er etter fusjonen ikke lenger et eget finansforetak. Sbanken skal levere egne tjenester også etter fusjonen, men på DNB sin bankkonsesjon.

 

Jeg ønsker ikke å ha forhold til DnB av årsaker som uærlige og uetiske ansatte. Styrt av ledelse som står for verdier jeg ikke vil støtte. Særlig eiendomsdelen av DnB er et trist kapittel. Ref. ulike saker belyst i media siste 10 år. Pluss egen erfaring med megler derfra som løy i vei for å få et salg, med fatale konsekvenser. Megler tok ingen selvkritikk og husker brått ingenting. 

Det er vel ikke så mange banker å velge i som kun forholder seg til basis banktjenester?

Sbanken har vært på topp av fornøyde kunder, DnB ligger flere hakk ned. 

Sbanken har nærmere 500 000 kunder, ikke rart DnB vil renvaske seg litt, med å overta kundene. 

https://sbanken.no/aktuelt/fusjonsinformasjon-sporsmal-og-svar/?utm_source=sfmc&utm_term=Knapp&utm_content=2166&utm_id=db8cf1f2-8d49-421d-9035-478d8b8361c6&sfmc_id=67571&sfmc_activityid=f1a5617c-747e-4a78-8946-b01c8864f450&utm_medium=email&utm_campaign=2023_01 - Info - Overordnet fusjonsinfo - Til alle kunder

Endret av plankeby
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (23 minutter siden):

 

Jeg ønsker ikke å ha forhold til DnB av årsaker som uærlige og uetiske ansatte. Styrt av ledelse som står for verdier jeg ikke vil støtte. Særlig eiendomsdelen av DnB er et trist kapittel. Ref. ulike saker belyst i media siste 10 år. Pluss egen erfaring med megler derfor som løy i vei for å få et salg. 

 

Ikke glem DNBs beryktede kundeløsninger:  chatboter, rigide id-løsninger etter nye hvitvaskingsregler og stormløp for å fjerne bank-id på mobil. Gebyrer og renter er heller ikke mye å skryte av.

Jeg har hittil benyttet s-banken fordi de har en helt annen tilnærming til kundene enn DNB. Dette prinsippet er dessverre i spill…..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 hours ago, plankeby said:

Sbanken har vært på topp av fornøyde kunder, DnB ligger flere hakk ned.

Dette (understreket av meg) er vel en underdrivelse.

Sist jeg sjekket - er en stund siden - hadde listen (var noe fra BI) ca 250 linjer og Sbanken var blant de øverste 3 mens DnB var blant de nederste 10.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Da har DnB valgt å slakte SBanken. Synd, for nå kommer de til å få en kundeflukt av en annen verden.

De som valgte Skandiabanken i sin tid har ingen interesse å havne i DnB-systemet mer enn de allerede er etter oppkjøpet.

Kaller de mest Den notoriske Bank, og nå begynner vel egentlig jakten på en alternativ ok bank, for å få DnB sine standard-tjenester er utenkelig for meg også. Tipper de er arrogante nok til å tro dette skal gå bra og at de kommer til å fortsette akkurat som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hvem skal vi bytte til for kredittkort?

Jeg har ett kredittkort gjennom Coop/OBS og ett gjennom Norgesgruppen (Kiwi etc). Koster ingenting sålenge du betaler alt til forfall.

Trenger ingen bank til det.

Debet-kort fra Sbanken bruker jeg kun hvor kredittkort ikke aksepteres - husker kun legekontorer som ikke aksepterer kk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Da har DnB valgt å slakte SBanken. Synd, for nå kommer de til å få en kundeflukt av en annen verden.

De som valgte Skandiabanken i sin tid har ingen interesse å havne i DnB-systemet mer enn de allerede er etter oppkjøpet.

Kaller de mest Den notoriske Bank, og nå begynner vel egentlig jakten på en alternativ ok bank, for å få DnB sine standard-tjenester er utenkelig for meg også. Tipper de er arrogante nok til å tro dette skal gå bra og at de kommer til å fortsette akkurat som før.

Jeg tror få vil flykte. De færreste bryr seg om etikk, hvordan banken opptrer osv så lenge gebyrene ikke er ville. 

Når det gjelder penger og økonomi tråkker gjerne folk over lik. Vi er i en annen tid nå enn da Sbanken startet opp for bare litt over 20 år siden. I dag er det trendy å dyrke eget ego (blogger om "se på meg" osv). Så DnB passer godt inn hos dagens generasjon.

Det er ikke lengre et marked og interesse får å drive slik Skandiabanken drev. 

Det kan være en god ide å støtte mi dte banker, har selv fått gode renter og annet hos mindre bank. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
trikola skrev (26 minutter siden):

Jeg har ett kredittkort gjennom Coop/OBS og ett gjennom Norgesgruppen (Kiwi etc). Koster ingenting sålenge du betaler alt til forfall.

Trenger ingen bank til det.

Debet-kort fra Sbanken bruker jeg kun hvor kredittkort ikke aksepteres - husker kun legekontorer som ikke aksepterer kk.

Kan nevne at politiet og norsk tipping heller ikke godtar kredittkort.

Lenke til kommentar

Slik eg les informasjonen vil Sbanken halde fram med same namn og tenester, men som eit "underbruk" under DNB. Dette vil tilsvaret forholdet mellom Bulder Bank og Sparebanken Vest eller Nybygger og Sparebanken Øst. Her fins sikkert fleire døme på slik differensiering av merkevare.

Er det nødvendigvis gitt at fusjonen vil medføre endringar for den enkelte kunde? Eg har fond i Sbanken, og avventar i alle fall å gjere noko til eg ser konkrete endringar i vilkår.

Eg blir ikkje overraska om DNB også over tid ser seg tent med differensiert merkevare (og vilkår) for ulike kundegrupper med mål om større samla marknadsandel enn ein kan oppnå under ein felles profil.

Så kan nok andre ha prinsipielle motforestillingar mot å formelt vere kunde i DNB, men for dei fleste betyr vel oppnådde vilkår mest?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som en Skandiabanken kunde siden tidlig 2000-tallet syns jeg det er fryktelig trist å bli tvunget tilbake i DnB.  

Avventer å se hva som skjer med priser og tjenester.  Har et fastrente-lån der frem til juni'23 som jeg da antakelig kommer til å innfri i sin helhet, så kommer i al fall ikke til å foreta meg noe før den tiden, men da blir det et naturlig tidspunkt å nøye vurdere hvilken bank man skal bruke fremover. 

Om man etterhvert tvinges over på DnB's nettbank-løsning går jeg på dagen; det ville jeg ikke kunne leve med. 

Lenke til kommentar

Når man som den mest forhatte banken kjøper dem som er best likt (se dok i forrige tråd som omhandlet oppkjøpet) så burde en lære av de gode for å bedre seg, ikke sluke dem inn i sitt mislikte system og støte fra seg kunder en har betalt dyrt for.

Minimum som jeg som SBanken kunde forventer er at en ikke måker den gamle møkken sin inn i et friskt selskap, og jeg tror det er akkurat det som er i ferd med å skje. Håper virkelig jeg tar feil. Jeg trenger på ingen måte den tekniske ustabiliteten DnB har vist skjer med dem som forhindrer normale kundetransaksjoner, og det er bare den tekniske biten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/25/2023 at 11:45 PM, MRN said:

Det blir ikke gøy.

Jeg har rammelån der (Sbanken) og det er det eneste. Bulder satser veldig snevert og noe særlig konkurranse på rammelån er det vel ikke.

Jeg fikk opp noe i sidesynet for en måneds tid siden, selv om det ikke egentlig var rammelån jeg sjekka prisene på. Mon tro om det ikke var Nybygger.no som kjører ganske aggressivt nå. Tror de konkurrerer med Sbanken på rammelån. Anbefaler deg å sjekke for dine tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DNBs oppkjøp av S-banken føyer seg inn i rekken av saker hvor konkurransetilsynet ikke har gjort jobben sin.

Store eiere i både bank og dagligvare lyver når de forsvarer konkurranse og markedsliberalisme.

Egentlig bruker de sin makt for å skape monopolisme og enda større inntekter til seg selv…

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Inspector skrev (På 25.1.2023 den 23.50):

rigide id-løsninger etter nye hvitvaskingsregler og stormløp for å fjerne bank-id på mobil

Litt usikker på hva du mener med "rigide løsninger etter nye hvitvaskingsregler", men som en mulig forklaring er det gjerne sånn at en stor bank som DNB har lite eller ingenting å gå på ift. å ivareta forskrifter gitt av offentlig myndighet. Det betyr at om det er hvitvaskingsregler (AML-regler) som legger føringer så må banken bare følge disse reglene.
Hva angår "stormløp for å fjerne bank-id på mobil" så er det BankID selv som ønsker dette pga. dårlig sikkerhet i den eksisterende løsningen. 

Jeg er mer engstelig for at sbanken går bort fra Apple Pay, for der er DNB ikke gode. De tilbyr Fitbit Pay, Samsung Pay og Google Pay, men ikke Apple Pay. Trolig fordi de ønsker å beskytte Vipps som angivelig skal komme med en in-store løsning, men det ser ut til å ta laaaang tid før de klarer å komme opp med noe som kan brukes.

Endret av <generisk_navn>
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Per nå, iht. tilfredshetsmålinger, er det ingen gode alternativer til Sbanken. Det er jo derfor folk er misfornøyde.

Med utgangspunkt i det jeg ser på rentebarometer o.l. ville jeg i alle fall sjekket ut Nybygger og Bulder. Men hvis man er medlem i en fagforening eller liknende, vil man kunne få de beste rentebetingelsene i upopulære Nordea. Og så er det Statens Pensjonskasse, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt poenget med å spekulere. Har man store problemer med DNB som eier ut fra diverse etiske kriterier eller personlig erfaring som tilsier at man ikke rører ved noe DNB selv med en 10m stokk, ja da skifter man bank nå.

Er man opptatt av kundeopplevelsen og vilkårene man har så venter man og ser hvordan det utvikler seg. Blir det dårligere så kan man vurdere et bytte. Blir alt som før, bare med ny konsesjon etc. slik at man ikke merker noen endring, ja da er det bare å fortsette som før.

Ser ikke helt hva som er poenget å diskutere nå om man ikke ligger i den første gruppen. At DNB ligger langt ned på kundetilfredsstillelse eller andre ting er vel ikke relevant om man fortsatt får den samme kundeopplevelsen i Sbanken?

Jeg er for øvrig ikke kunde i noen av bankene.

Lenke til kommentar

Jeg er aktiv kunde i DNB, Nordea Direct (snart Nordea) og Sbanken og passiv kunde i en sparebank. Sbanken ligger på toppen på kundetilfredshet, de andre i bunnen. Hvis vi tar med i regnestykket at Sbanken ikke lengre er Skandiabanken, kan man si at jeg ikke har valgt noen av disse bankene selv, jeg har blitt kjøpt opp gang på gang som en del av noen andres portefølje. Og det gjelder jo etter hvert ganske mange bankkunder. Det er kanskje en av grunnene til at mange er misfornøyde her? Man gjør informerte valg og så blir man bare rista ned til bunnen av lista igjen. 

DNB skrur opp rentene først og ned sist, og oppleves som en dyr bank. De er også en bank der man alltid må gå inn i forhandlinger hvert år, passive kunder får mye dårligere vilkår. Men nettbanken er ganske god. Sbanken framstår som en mye mer redelig og rimelig bank. Nordea Direct er en dårligere nettbank enn begge disse. Når man ikke har man lov å drive begge disse bankene som selvstendige banker i Norge, det betyr at som med Nordea Direct, kommer Sbanken til å forsvinne og det er uansett ledelsen i DNB som setter kurs.

Inntil jeg opplever endringer i tjenestene, har ikke jeg tenkt å forlate Sbanken, men jeg kan opprette et nytt kundeforhold i en ny bank dersom lånevilkår tilsier det. 

Sånn som konsolideringen ser ut så blir man uansett før eller senere kunde i DNB og/eller Nordea uansett hva man gjør... >_< 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...