Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Riper etter bruk av isskrape


Anbefalte innlegg

Hei,
ser at jeg har fått flere små riper i frontruten etter å ha brukt en litt dårlig isskrape.
Er det noe å gjøre med dette? Tips? Hva koster det evt å fikse det/bytte ruten(?)

Det er ikke verre enn at jeg fint kan kjøre med det.. men det kan hende det blir litt problematisk i motsol....

Irriterende.. brukte en gammel isskrape som jeg fannt i farten.. noe jeg aldri skulle ha gjort..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener jeg har betalt 500 kr (for en god del år siden) for sliping av frontrute da den ikke gikk gjennom PKK.

Jeg vet ikke hva de faktisk gjør når de sliper ruten. Det er godt mulig det kan gjøres like greit selv med produktet Milhouse85 nevnte.

Wheeljack skrev (22 minutter siden):

Egenandel på frontrute er vel 2000kr tror jeg. Usikker på om du kan benytte deg av den for riper som "bare" er irriterende.

Det kan man ikke. Det man kan, om man er en svindler, er å lage en steinsprutskade selv for så å få skiftet rute på forsikringen.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Hva slags isskraper er det dere bruker som klarer å ripe opp glass? Stålskraper?

Skal du polere bort riper i glass må du til med maskiner. Sånne magiske stryk på/tørk av-midler gjør neppe noe mer enn å fylle inn ripene så de blir mindre synlige.

Enig, umulig å slippe bort riper på glass uten eventuell maskin. Har samme problem selv og etter å ha undersøkt en del så må man enten leve med ripene eller bytte frontruta(som koser 12-15000kr). Forsikringa dekker som regel aldri kosmetiske ting som riper, må være sikkerlig stein- sprut som kan forårsake sprekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nstamnorden skrev (19 timer siden):

Hei,
ser at jeg har fått flere små riper i frontruten etter å ha brukt en litt dårlig isskrape.
Er det noe å gjøre med dette? Tips? Hva koster det evt å fikse det/bytte ruten(?)

Det er ikke verre enn at jeg fint kan kjøre med det.. men det kan hende det blir litt problematisk i motsol....

Irriterende.. brukte en gammel isskrape som jeg fannt i farten.. noe jeg aldri skulle ha gjort..

Da har du nok hatt sand og støv på ruta, plast lager ikke riper i glass som nevnt litt lenger oppe.

Du må nok på verksted å få slipt ruta, har selv prøvd å fjerne en minimal ripe etter at visker hadde dratt med seg noe dritt, prøvde noe 3M greier mener jeg å huske, men jeg var livredd for å lage varme i ruta, for da kan den sprekke, jeg har selv slipt rute med profft utstyr i "gamle dager" da jeg jobbet på verksted, til og med da var jeg litt bekymret for varme, selv om vi hadde en del kjøling på ruta, mener å huske vi brukte en del vann, men det er over 20 år siden.

Lenke til kommentar

Man skal egentlig bare skrape "forover" med en skrape. Når man trekker den tilbake mens man holder ned mot glasset risikerer man at små sandkorn som kan ligge på ruta eller i isen blir presset ned mot ruta og lager riper. På "forsiden" skyves de fremover av eggen på skrapa, men bakover klemmes de ned mot ruta og blir med bakover.

Lenke til kommentar

Bruker alltid varmluft for å smelte is på frontruta for å minimere oppbygging av riper. Evnt. snø fjerner jeg med en myk kost først. Alltid generøs bruk av vindusspylerveske hver gang jeg drar igang viskerne på en tørr/støvete/skitten frontrute resten av året. Skiftet frontrute for et par år siden og det var en fantastisk opplevelse med krystallklar frontrute, men faktum var at etter første lille regnskur kunne jeg allerede notere en "million" bittesmå skader i motsol lyset, så skuffelsen var et faktum da disse viste seg umulig å polere bort med vanlige metoder. En annen interessant observasjon er at glass ser vi klarest gjennom når det er loddrett eller 90 grader mot øyet. Prøvde å fotografere gjennom frontruta med en kraftig linse men fordi glasset er "skrått" ville ikke kameraet zoome skikkelig uansett på manuell eller autofokus. Så vinklingen på glasset har mye å si for hvor godt vi ser gjennom det. Lav sol er et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar

Det går ann å slipe ruter, men glass er veldig hardt og det er tidkrevende. Man må også passe på temperaturen hele tiden for i bilvinduer er det mye plastikk.

Det blir veldig fort for varmt og man får en optisk bryting eller "fisheye spot" som jeg kaller det.

Bare en liten ripe kan være et par timer jobb så en hel frontrute blir galskap m.t.p arbeidstiden. Den slipeguffa vi bruker setter seg også godt på lakk og plastdetaljer så man bør maskere bilen.

Å hurtigslipe/polere en frontrute ved PKK/salg er jo også et triks. Bra blir det ikke, men det blir bedre en liten stund og godkjent på kontrolltidspunktet.
 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 16.1.2023 den 19.11):

Vask ruta ren med glassrens, puss med "Scratch remover" fra Turtel Wax eller lignende (bruk en ren poleringsklut). 
Koster 150 kr,- Enkelt og greit....

Heilt utrolig..men dette fungerte faktisk. Brukte  "Scratch remover" fra Turtel Wax.. og fikk vekk alle riper!

Takk!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 20.1.2023 den 11.28):

Ripene er der nok fremdeles, men er ikke synlige siden de er fylt med voks e.l. Spørsmålet blir hvor lenge det varer.

Enig. Umulig å fjerne slike riper på glass. Kan ikke sammenlignes som med sliping av klarlakk når man fjerner riper med poleringsmaskin. Glass er et fascinerende sterkt materiale.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Labelle skrev (4 timer siden):

Enig. Umulig å fjerne slike riper på glass. Kan ikke sammenlignes som med sliping av klarlakk når man fjerner riper med poleringsmaskin. Glass er et fascinerende sterkt materiale.

Er jo laget av sand blant annet og Sand inneholder jo kvarts, kvarts er jo steinhardt, håhåhå 😂 det merker man godt om man har en mobil og litt sand i lomma, er mang en fjortis som har tørket sine tårer over riper på sin nye dyre iPhone 🫣🤪

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...