Gå til innhold

Uholdbar passituasjon - ført bak lyset


Anbefalte innlegg

50 minutes ago, ITtraktor said:

Så du tror ikke det er med vilje at de gjør det vanskelig for en stor andel av befolkningen å få pass? Hvorfor gjør de i så fall ikke noe med det? 

Det finnes jo snart ikke grenser for hvilke tiltak de forsvarer under dekke av klimaendringer. 

Staten har ikke på noen som helst måte gitt uttrykk for dette. Det er bare sprøyt som du koker sammen i ditt eget hode og gulper opp på internett. Slutt med sånt vås.

Det er naturlig nok et stort etterslep på pass, noe staten har varslet i laaaang tid. Etterslepet slår ut både på tilgjengelig personell og på produksjon (ettersom det er relativt få firmaer som produserer pass i den vestlige verden, og veldig mange innbyggere i den vestlige verden som vil ha pass samtidig).

Dersom staten ville bremse flyturer til utlandet pga klimaendringene, noe som ikke hadde vært en helt bort i natten ting å gjøre, så er null problem å fjerne taxfree, øke seteavgiften kraftig, øke prisen på pass kraftig, +++

Det er helt greit å mene at staten burde ansatt x antall personer for å få unna kø, at de burde produsere pass sjøl av tang og granbar slik at man ikke var avhengig av utenlandske produsenter og utenlandske råvarer. Det er ikke vits i å finne på falske argumenter og konspirasjonsteorier. Det er det dessverre mer enn nok av allerede.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (3 timer siden):

Jeg tar ikke sjansen på at de sender passet mitt til noen andre.

Du er ganske blåst i huet dersom det skal hindre deg i å skaffe deg nytt pass.
 

ITtraktor skrev (3 timer siden):

Noen som vet hvordan det blir å få nytt pass når man ikke har gyldig legitimasjon lenger?

Uproblematisk, bare ta med deg det utløpte passet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (14 timer siden):

Skjønner. Jeg får vel ta tre dager fri fra jobb da. Én dag for å sitte å spamme nettsidene til politiet, én dag for å reise halve landet rundt til passtimen, og én dag for å reise halve landet rundt for å hente dette fordømte passet. Blir billig dette! 

Flere av kontorene har åpent i helgene bare FYI..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om det er mangel på råvarer for å lage passene forklarer ikke hvorfor det skal være så dårlig køsystem for å bestille time. De har vel internett? Informasjonen om navn, fødselsdato, fingeravtrykk, høyde osv. blir jo sendt til en sentral passfabrikk, så det burde ikke ha betydning hvilken politistasjon man bruker. Alle burde ta dropin-kunder uten timebestilling. Narvesen krever ikke timebestilling når jeg vil ha pølse i brød.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, ITtraktor said:

Men til min store forferdelse har fortsatt INGEN av stasjonene i mitt område ledig time før i mars neste år!

Opplevde noe av det samme da jeg nylig skulle bytte inn førerkoret for å få et norsk førerkort.  Pludselig var neste ledige time 2,5 måned frem i tid... i og med det midlertidige kortet hadde en gyldighet på 3 måneder ble det litt stressende - jeg kunne risikere at miste førerretten midt i juleferien når jeg ville være utenfor landet, men jeg måtte jo bare ta til takke med den tiden... 

Jeg sjekket dog igjen en uke senere, og så var der pludselig enkelte ledige timer med få dagers varsel, så da fikk jeg endret timen og alt endte altså bra.  Jeg lurer dog på hva det er for en slags timebestillingssystem de bruker, men det er vel bare slik det offentlige fungerer og ikke noe vi andre skal kunne forstå... 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (25 minutter siden):

Denne passkrisen er skap av det offentlige og det er helt fantastisk å binvåne idiotskapen og passiviteten til de styrende. 

Men som flere her har påpekt: det er ingen passkrise lenger. Det er ikke noe problem å få seg en time på en ukes varsel hvis man bare er bittelitt aktiv. 

Man har kun et problem hvis å ramle innom et passkontoret på impuls er den eneste måten man er villig til å skaffe seg pass på, og da kan man egentlig bare ha det så godt. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Fasit:

- Sjekk ofte om det er ledig (det er det)
- Bestill time
- Dra til timen
- Dra hjem og vent
- Motta passet i posten eller stikk og hent det selv

Jeg bor i Oslo og gjorde dette for halvannen måned siden på Grønland. Det er veldig enkelt.

Nå har jeg som sagt jobb, så kan ikke gjøre dette når som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg som sagt jobb, så kan ikke gjøre dette når som helst. 

Det har de fleste, og vi klarer fint å ordne pass, dra til tannlegen, ta i mot elektriker hjemme eller hente et sykt barn i arbeidstiden hvis det er nødvendig. Den tiden du har brukt her på å klage nærmer seg vel tiden du hadde brukt på å ordne deg et pass.

Du får nok fri av arbeidsgiveren din et par timer en dag til å ordne dette hvis du ser løsninger i stedet for bare problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (45 minutter siden):

Ser det er endel tildels skarp kritikk rettet mot trådstarter. Det er systemkritikk som gjør at vi får bedre tjenester,

Trådstarter kommer da ikke med noe saklig systemkritikk, bare med sutring hvor han massivt overdriver hvor vanskelig det er. 

Sitat

ikke kadaverdisiplin og taktfast tramping etter myndighetenes bestemmelser.

Gratulerer med å finne en idiotisk stråmann. Det er da ingen her som argumenterer "for kadaverdisiplin og taktfast tramping etter myndighetenes bestemmelser". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden):

Trådstarter kommer da ikke med noe saklig systemkritikk, bare med sutring hvor han massivt overdriver hvor vanskelig det er. 

Gratulerer med å finne en idiotisk stråmann. Det er da ingen her som argumenterer "for kadaverdisiplin og taktfast tramping etter myndighetenes bestemmelser". 

Idiot kan du være selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (1 time siden):

Ser det er endel tildels skarp kritikk rettet mot trådstarter. Det er systemkritikk som gjør at vi får bedre tjenester, ikke kadaverdisiplin og taktfast tramping etter myndighetenes bestemmelser.

Denne passkrisen er skap av det offentlige og det er helt fantastisk å binvåne idiotskapen og passiviteten til de styrende. 

Men da får man prøve seg med saklig systemkritikk, ikke passiv-aggressiv sutring. 

 
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Saken er vel at TS har endt opp i bakvendtland, hvor han tror at staten skal tilpasses enkeltindividet, og ikke motsatt. 

Det er en forventning om at enkeltindividet skal klare å ta i bruk det systemet som finnes. Du kan ved begrenset kapasitet(som nå, tydeligvis) velge om du vil vente lenger, men få time der du vil, eller utvise fleksibilitet for å finne en ledig time et annet sted. Dersom du ikke ønsker noe av dette, men det er et behov som er tilstrekkelig for de aller fleste, og systemet tilpasses da de aller fleste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...