Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så f****ings umulig å få en korrekt justering av hjulstilling?


MailMan13

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt "fed up" av at det aldri blir riktig. Har 4 forskjellige biler til hjulstillingskontroll 5 ganger på 3 forskjellige verksteder de siste 10 årene, og får de alltid tilbake med rattet stående skjevt i en eller annen retning. Så blir det tilbake å klage og litt ymse reaksjoner på det hver j*vla gang.

1999 Honda verksted A: Har byttet bærearm og kule foran selv, de skal justere i etterkant. Får den tilbake med rattet ca kl 13:30, helt på tværke. Heldigvis er de hyggelige og tar den inn igjen neste dag uten problemer, men de vil ha den hele dagen to dager på rad.

2006 Subaru verksted B: Bytte endeledd og justere spissing på nytt. Får den tilbake med rattet ca kl 23:30. Klager, de tror ikke helt på meg men tar den tilbake igjen, og joda, spissing foran var satt feil.

2006 Subaru verksted B, bytte støtdempere foran: Får den helt skjev tilbake. Får melding tilbake om at det skal ikke være nødvendig å justere etter demperbytte, og ikke inkludert i tilbudet jeg har fått. Bilen har MacPherson foran, så det er absolutt nødvendig. Gir motvillig halv pris på hjulstilling. Får den tilbake, og rattet står ca 23:30 igjen. Klager, og de justerer på nytt, fremdeles litt feil. Jeg har fått nok, og finjusterer litt på endeledd slev. Siste gang jeg bruker Verksted B.

2002 Toyota verksted D : Oppstått liten skjevhet, de finner ingen feil. Gammel "banger" som uansett ikke overlever en EU til, så jeg gir litt f, og lever  med det noen måneder til den skrotes.

Og siste kapittel: 2013 Audi verksted D : De oppdager selv at de ikke klarer å justere den rett. Foreslår lade delekanonen med en ny bærearm som første steg. Tar den med til merkeveksted, de konkluderer med at verksted D ikke har vatret opp riktig før justering. 

Mest irriterende, her tar man kanskje oppunder 2000,- for noe som tydeligvis tar 20-40 minutter mens man venter, og så tar man seg ikke bryet med å prøvekjøre ihvertfall 50 meter på parkeringsplassen utenfor for å se at det ikke er helt ute ihvertfall.

Hvorfor går ikke dette an å gjøre riktig?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borte i det problemet, ja… - ble til og med beskyldt for å lyve en gang jeg kom tilbake grytidlig neste dag, etter å ha hentet ut bilen to minutter før stengetid og fant rattets ‘kl. 12’-punkt omtrent ‘kl. 2’ når hjulene pekte rett frem. «Du har vel ikke kjørt på en fortauskant?’ 🤯😶🤯 (Dette var merkeverksted.) Etter flere runder hvor jeg klaget så fikk de rattet nesten men ikke helt ‘kl. 12’; «Det er ikke mulig å få det helt rett på en bil etter noen år.» 🤯

Man skulle tro at hvis verkstedet ‘bare bytter en liten del i forstillingen’ (som uansett krever firehjulskontroll) så burde det være 1:1 å få ting og rattposisjon  tilbake slik det var men nei… 

Funny thing is — Et år eller to senere ble det skiftet styreservo på samme bil og da fikk jeg jammen tilbake bilen med rattet helt i vater. ➡️ Det er mulig å få det som det skal være sånn at rattet står riktig men da må verkstedet i verste fall løsne på ‘alt’ i forstillingen, sette rattet vannrett og skru til igjen. Og det koster verkstedet mer i tid (og mulig tapte penger) enn de gidder å bruke så da blir svaret til kunden fort «det er ikke mulig å få rattet 100% vannrett mer.» 

Endret av NoBo
Stavekontroll.
Lenke til kommentar

Basert på det siste du skriver om verksted D så ville jeg vurdert å bruke merkeverkstedet til eventuelle fremtidige justeringer, det er kanskje bedre kompetanse/verktøy hos de enn verksted D.

Selv har jeg aldri opplevd problemer med dette (har hatt mange justeringer på en av bilene ifm. banekjøring), men jeg har stort sett brukt kun ett Meca-verksted de åtte årene jeg har hatt biler. Der er jeg inne og prater med verksmesteren mens han justerer, og vet at han er dyktig og at de har en proff rigg for justering (løftebukk med laseroppsett). Så hvis du kan få til noe lignende, f.eks. snakke med verksmester eller daglig leder på forhånd og fortelle litt om frustrasjonen fra de andre sakene og hva du forventer, så klarer du forhåpentligvis å luke vekk de inkompetente.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (14 timer siden):

Aha!, Da ser hva jeg har gjort feil alle disse årene :)

Jeg leverte bilen for 4hjulskontroll nå. Peugeot, 2019 modell. De gjorde kontrollen etter en Peugeot, 2007 modell. 

Mekonomen. Hva skal til for å bli bilmekaniker idag? 2 pils og en sigg? De sliter også mellom forskjellen mellom Venstre og høyre. Fantastisk.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar

Samme erfaring med både merkeverksted og uavhengige. 

Med dagens apparater skal det godt gjøres å bomme, men det krever at mekanikeren er fokusert. 

Selv har jeg hatt best erfaring det lokale Tesla sertifiserte karroseri verkstedet. 
Siste skrik innen kontroll apparat og mekanikerene har god erfaring med det. 
Fastpris og mulighet for å be om egne hjulvinkler er også positivt :)

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (16 minutter siden):

Nei.

Oppmåling og låsing av rattet i vater, og samsvar mellom ratt, styreposisjonsensorer og stilling på hjulene er en selvfølgelig del av en hjulstillingskontroll av flere grunner.

Lurer på hva greia er. Jeg har samme problem som deg med bilverksteder. Spesielt angående prøvekjøring.

Det slår litt på høyre og venstre side foran. Sannsynligvisfjærbeinslager, men la gå;

Mekonomen avd 2. sier at høyre bærekule er gåen. Jeg sier; hvorfor slår det da på venstre side også?

Vet ikke, men vi har brukt spett.

Samme som når rattet mitt sto til kl 14 etter hjulstillingskontroll. Svaret deres var "fordi det var så vanskelig".

 

Veldig merkelig.

Lenke til kommentar

Hjulmakeren i Bergen, avdeling Minde (et rent hjulstillingsverksted) har i mange år hatt rykte på seg for å være langt over normalen dyktige på hjulstilling. Såpass at folk tok med seg biler fra andre kanter av landet for å få jobben gjort der. Eiere av drosje-Mercer tok bilene sine der fordi da varte dekkene ekstra lenge
Såvidt jeg har funnet ut var det da en godt voksen kar som jobbet der som var en tryllekunstner i faget. Når han så ga seg, og nye kom til, så gikk det skikkelig skeis.
Jeg har brukt disse et ti-talls ganger, også med biler som andre verksteder bare ikke får til å justere korrekt, men etter at "gamlingen" ga seg så måtte jeg gi meg på tap. Værste historien jeg har var en helt ordinær '06 Focus C-Max, som hadde fått ny tannstang, foringer, fjører, dempere, igrunn det meste som beveger på seg.
3 ganger hadde jeg den bilen inne hos disse. Tilslutt kom påstanden at rattet skal stå noen grader til høyre, slik er det fra fabrikk! Jeg orket ikke mer, det var som å snakke med en vegg. Gikk til mitt lokale Mekonomen-verksted, som har et noe gammelt apparatur men i det minste er de fagfolk. De bare lo av det hele og fikset rattposisjon på noen minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 12.10.2022 den 23.58):

Aldri hatt noe problem med det. De skal jo ha utstyr for å låse rattet i rett posisjon før det begynner å justere. 

Med dagens 2-300 tusen kroners apparater, så burde ikke det være noe problem. 

Den maskina jeg låner i blant for å ta hjulstillingskontroll så går man jo trinnvis igjennom hele prosessen med en guide som er så enkel forklart at greier du å lese Donald, så forstår du den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...