Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så f****ings umulig å få en korrekt justering av hjulstilling?


MailMan13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Mr.M said:

hvis ikke så?

Kan ECU tro at du har skrens mens du egentlig kjører rett frem. Eller den forsøker å "rette opp" bilen når du er i en sving uten å ha skrens.

Edit: Eller du får bare en ESB/ABS-varsellampe i dashen som betyr stryk på EU-kontroll.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Normalt sett er det ikke kritisk at rattet står 100% rett, det skal litt avvik til før ESP lager krøll. Mest er det irriterende å oppleve at rattet ikke står rett. Feil rattstilling betyr IKKE AT BILEN TREKKER TIL SIDEN, selv om mange sier det om feil rattstilling. 

Jeg er litt over snittet når det gjelder hjulstilling og har jobbet på merkeverksted for rundt 10 forskjellige merker. Å dra til merkeverksted er ikke en garanti for å få hjulstillingskontroll utført av noen som vet hva de holder på med. Jeg vil si at mer enn halvparten av alle mekanikere ikke forstår mye om hvordan hjulgeometri oppfører seg, de skrur stort sett til apparatet viser grønt i stedet for rødt og forstår lite av tallene. (hva kan du forvente egentlig når det betales så dårlig, de med kompetanse går videre til andre jobber)

Det kan lønne seg å spørre på verkstedet om de har noen som er ekstra dyktige på hjulstillingskontroll, kanskje be dem sette av litt ekstra tid om du har en problembil. OPPLYS GRUNDIG HVA PROBLEMET ER OG SØRG FOR AT KUNDEMOTTAKEREN VIDEREFORMIDLER DETTE TIL MEKANIKER / TEKNIKER!

Ellers er det med tanke på rett rattstilling ofte ikke nok å bare låse av rattet i ca. rett posisjon og skru til skjermen på veggen viser mer grønt enn rødt. Jeg setter ALDRI rattet helt rett når jeg justerer, jeg legger alltid rattet litt for langt mot høyre, for å korrigere for normal veihelling mot høyre. Fabrikkdata er greit å se på og ha som utgangspunkt, men man må alltid justere for de faktiske forhold. Innstillingene som funker for den ene sjåføren kan gi innsideslitasje for en annen, her må vi korrigere etter det eier opplyser osv. Fabrikkdata er ofte basert på en annen bruk enn typisk norsk bruk.

Alt i alt så er hjulgeometri ofte et tema uten fasit. Justering med godt resultat fordrer ofte ikke bare flott utstyr men også en mekaniker / tekniker som ser på tallene i stedet for fargene og som forstår det han ser og husker det han har sett. Tid til å utføre jobben skikkelig med prøvekjøring før og etter kontroll reduserer reklamasjoner betraktelig. Finner du noen som leverer skikkelig kan det være en god investering å legge igjen pengene dine der selv om det kanskje koster noen hundringser mer, du må nesten sette en pris på din egen tid også :)

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...