Gå til innhold

Lekkasjen fra Nord Stream 2 øker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
joakimb skrev (7 minutter siden):

Noen(tm) pumper gass inn i andre enden.

Det var min første tanke også. Men om noen (russland) gjør dette, så er det jo nærmest en indirekte innrømmelse av at det også var de som sprengte røret. Og russland er ikke tjent med å innrømme dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Det var min første tanke også. Men om noen (russland) gjør dette, så er det jo nærmest en indirekte innrømmelse av at det også var de som sprengte røret. Og russland er ikke tjent med å innrømme dette.

Det er i det hele tatt fint lite Russland kan gjøre nå som de både tjener på og som ikke er full kapitulasjon i Ukraina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Det var min første tanke også. Men om noen (russland) gjør dette, så er det jo nærmest en indirekte innrømmelse av at det også var de som sprengte røret. Og russland er ikke tjent med å innrømme dette.

De brenner gass som bare det for å bli kvitt den(som de ikke får solgt) allerede, så at de gjør dette er win win for dem. De blir kvitt gass, som forulemper nabolandene og så forhindrer det etterforskning av hendelsen og trolig gjør at eventuelle beviser forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, joakimb said:

Noen(tm) pumper gass inn i andre enden.

Naturgass tviler jeg på, men det kan være hensiktsmessig å fylle på nitrogen eller anti-korrosjon væske. De har jo forskjellige typer "PIGs" som kan sendes inn i røret for å stoppe sjøvanninntrengning. Da må de sette på litt trykk bakfra.

https://www.wermac.org/nordstream/html_img86.html

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan endringer i lekkasjen være et resultat av glugg-glugg-glugg? Som når du tømmer vann ut av en brusflaske, men samme volum luft må inn og erstatte vannet, før mer vann kan renne ut.

Dette er jo ei stor flaske. Det motsatt, med at gassen skal ut og vannet skal inn. Men gassen stiger. Blir det tilsvarende?

Burde man sende inn en drone med fyrstikk for at gassen skal brenne opp?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Kan endringer i lekkasjen være et resultat av glugg-glugg-glugg? Som når du tømmer vann ut av en brusflaske, men samme volum luft må inn og erstatte vannet, før mer vann kan renne ut.

Dette er jo ei stor flaske. Det motsatt, med at gassen skal ut og vannet skal inn. Men gassen stiger. Blir det tilsvarende?

Burde man sende inn en drone med fyrstikk for at gassen skal brenne opp?

Røret er en meter i diameter og en million meter langt. Og det følger havbunnen opp og ned hele veien, det ligger ikke helt flatt. Det gir mange muligheter for glugg-glugg, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vann trenger inn i et rør er det ikke så underlig at det fortrenger den gassen som er igjen. 

Ellers :

Det ble funnet en drone med sprengladning ved North Stream 1 allerede i 2015. Var den dronen norsk, dvs. altså amerikansk styrt?

   https://derimot.no/en-drone-med-eksplosiver-ble-funnet-ved-north-stream-1-allerede-i-2015-ble-en-norsk-drone-brukt-til-sabotasjen/

Hvilke  regime er det som  har truet , i flere år, med å stoppe gassføring gjennom dette røret , fordi landet heller ville selge sin, dyrere, skipsfraktet gass til Europa?

Lenke til kommentar
17 hours ago, joakimb said:

Noen(tm) pumper gass inn i andre enden.

Nei, Russland displacer en PIG inn i North Stream 2 for å displace ut sjøvann som er kommet inn gjennom skadestedet. PIGen displacer de med enten MEG mix eller nitrogen. Da vil restgass selvfølgelig komme ut det skadede stedet. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Verado400M said:

Nei, Russland displacer en PIG inn i North Stream 2 for å displace ut sjøvann som er kommet inn gjennom skadestedet. PIGen displacer de med enten MEG mix eller nitrogen. Da vil restgass selvfølgelig komme ut det skadede stedet. 

Det blir isåfall mye nitrogen. Har du noen kilder? Mtp. at russland ikke har kompetanse til å reparere dette men er avhengige av vesten finner jeg det lite sannsynlig at russerene skulle bruke ressurser på skadebegrensing etter å selv ha sprengt hull....

Lenke til kommentar
2 hours ago, 6RCURCGB said:

Det blir isåfall mye nitrogen. Har du noen kilder? Mtp. at russland ikke har kompetanse til å reparere dette men er avhengige av vesten finner jeg det lite sannsynlig at russerene skulle bruke ressurser på skadebegrensing etter å selv ha sprengt hull....

Jeg skjønner at du ikke jobber offshore og ikke kan mye om pigging.  
Har du noen sikre kilder på at Russland ikke har "kompetanse" til å reparere NorthStream?
Hvordan vet du at Russland sprengte ledningen? Kilder?

... du er flink til å spørre andre om kilder, men bygger ikke opp under dine egne uttalelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...