Gå til innhold

Bussjåføren nekter å kjøre


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (2 timer siden):

Fun fact.... forfatteren av denne boken vant nobelprisen i økonomi i 2002.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (På 15.10.2022 den 10.14):

Her hvor jeg bor blir det gjennomført billettkontroll av ett eksternt firma. Om de finner passasjerer uten gyldig billett blir både passasjer og sjåfør bøtelagt. Jeg vet ikke bøtesatsene for sjåførene, men det er tydeligvis nok for litt leven fra de i lokalavisen og ikke minst ett anstrengt forhold til passasjerene. Ikke rart det når sniking rammer sjåføren personlig, men det er sikkert helt gull for bedriften som har pressmiddel mot sjåførene sine. Nå er det jo anbud på buss de fleste steder og da er bedrift og sjåfører to ulike deler. De er nærmest midlertidig ansatt hos anbudsvinner frem til neste anbud hvor de flyttes over i neste selskap. Da blir det ikke samme ønske om å ta vare på de ansatte. Men jeg skjønner stadig ikke oppførselen til sjæfører som nekter barnevogner, rullestolbrukere eller setter igjen 7åring på holdeplassen pga en app som ikke fungerer. Det eneste sånn oppførsel resulterer i er oppslag i avisen og det sementerer min oppfattelse av at personbilen er menneskets beste venn.

Trodde det var hunden som var menneskets beste venn. Jeg har en elsparkesykkel som er blodtrimmet og det funker der sjåførene er sur 

 

Lenke til kommentar

Dette er trist utvikling, men om sjåføren hadde tilgang til raskt å spole et opptak litt tilbake, ville sjøføren raskt se hvem som laget kvalme der og da. Så må selvsagt sjåføren vurdere egen sikkerhet med å be passasjer gå av. Siden noen passasjerer er syke i hodet. - Altså raskt tyr til vold og trusler.

Vold mot personer som jobber på buss, tog og lignende er økt dramatisk siste 20 år. Enkelte passasjerer  kommer også fra land med  voldskultur, eller er psykisk ustabile. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
WiiBoy skrev (På 20.9.2022 den 7.51):

En merkelig historie.

  • Aldri i verden at han stopper i 10 minutter dersom dette var første "falske" plinget på turen, her er det noe som ikke fortelles.
  • Hvorfor i alle dager skal han stoppe mellom stoppestedene? Dersom noen skal av, så stopper han på neste holdeplass.
  • "Til slutt fikk han nok og ringte noen.".. så langt i historien har det vært et "falsk" pling, og en person som har gått av. Her er det mye som utelates.
  • Det sitter fremdeles en gjeng unger å trakasserer en person på arbeidsplassen hans som har ansvar for X antall mennesker i trafikken. En gjeng unger som må ha barnevakt på bussen. En gjeng unger som selv under oppsyn fortsatt gir F#.

Hvem er du i dette? Er du en forelder som ikke har gitt barnet nok oppdragelse, og som nå prøver å legge skylden på alle andre for at ungen din ikke har et snev av folkeskikk og respekt?

Det å ta tak i trakassering er ikke "å lage veldig mye ut av veldig lite".

Han stoppet etter et pling, så langt jeg vet. Men jeg kom ikke på helt i starten så feks si jeg kom på holdeplass nr 10 så har en kid kanskje lekt seg 6 ganger allerede. Da er det sannsynlig han blir forbamnna etter gang nr 7. 

Der jeg bor så går bussene hver 3 time og det plinges ofte bare på noen stopp. Bybussene stopper nesten på alle stopp uansett.  

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Nedward skrev (På 12.10.2022 den 19.09):

 

Vet du hvorfor det står "ikke forstyrr føreren" i busser? Fordi han skal konsentrere seg om trafikken rundt seg. Vet du hvorfor han må konsentrere seg om det? Blant annet for å unngå å bli involvert i en ulykke. Hva gjør ungene som konstant "plinger"? De forstyrrer føreren.

Hva er viktigst? Din legetime eller alle andre i bussen? Det er helt korrekt av sjåføren å stoppe. Adferden til de ungene går utover sikkerheten til alle andre i bussen.

P.S. Du bør forøvrig legge inn nok slakk i timeplanen din for uventede hendelser.

legger alltid inn 30-40 minutter ekstra, i tilfelle slike hendelser som dette, samt dersom bussen skulle bryte sammen, der jeg bor bryter ofte bussene sammen eller slutter å fungere

Lenke til kommentar

En gammel tråd, uten noen ide om hva som reelt skjedde og hva som er fakta, får nytt spekulasjonsliv... 

Det skumle er at både enkelte voksne og barn hevder sin rett til å behandle andre (her bussjåfører) som dritt.

De burde få lov til å drukne i sitt eget avfall og kloakk hjemme, inntil de får mer respekt for ulike yrkesgrupper. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
skygamer skrev (På 11.10.2022 den 0.29):

Eg har funne den nye måten å låse knappen. Før kunne en jo henge snoren ut vinduet. 

Vel. Disse kan være til god nytte på en buss og eg hadde noen liggende 

 

Festa dem på flere knapper

 Sjåføren ble fly forbanna men visste ikke hva som var årsaken til plingingen 

last ned.webp 5.37 kB · 2 Nedlastninger

nordic-quality-slangeklemme-352457--pdp_zoom-3000--pdp_main-750.jpg

Sitérer denne. Da skjønner man hvilken person OP er. :)

Endret av Laserbeam (tidligere Sarcoex)
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 6/19/2023 at 10:33 PM, Eskove said:

er det rart det mangler flerfoldige 1000 bussjåfører i norge

Gjør det egentlig det? Det tilsier vel bare at lønns og arbeidsforhold er av særdeles dårlig kvalitet. De får vel det de betaler for. Såvidt jeg kan huske har de "alltid" manglet sjåfører. Men det blir jo sånn når de må jobbe fra 6-10 og deretter fra 14-18. Kjøre på humpete trange bygater, stange i kø og lyskryss dagen lang. Ser jo mange "nye landsmenn" i slike jobber for å si det sånn, de kan jo være relativt fornøyd, sjåførjobber er gjerne populært blant slike. De sparer vel også en del på at det mangler folk. Ser stadig vekk at ruter blir kansellert, en buss som ikke går er jo en besparelse. Dyrt å drifte busser, billetten betaler vel langt under halvparten av kosten. Så har man de som sniker osv.

Lenke til kommentar

Tipper busselskapene har en avtale med Nav, på samme måte som jeg har sett McDonald's har noen steder. Gi nye landsmenn som knapt kan språket yrkesrettet opplæring, enten det er bussertifikat eller storkjøkken, så kan de umiddelbart gjøre seg fortjent til trygda, med mulighet for fast ansettelse utenfor NAV.

Det er påfallende dårlige norskkunnskaper i sjåførene i lokalrutene der jeg bor, så jeg tror det er samme greia. På McDonalds i Kristiansand stod dette på en plakat. De er stolt av det. Busselskapet ser ikke ut til å ville snakke om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, kremt said:

Gjør det egentlig det? Det tilsier vel bare at lønns og arbeidsforhold er av særdeles dårlig kvalitet. 

Hva som er bra lønn er diskutabelt men en bussjåfør tjener vel rundt 500.000. Det er ikke så aller verst med tanke på at det ikke krever noe særlig mer enn et førerkort selv om arbeidstidene kan være upraktiske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/19/2023 at 10:33 PM, Eskove said:
On 6/19/2023 at 10:15 PM, skygamer said:

Bussjåføren har en jobb, å kjøre den jævla bussen fra a til å 

Med holdninger som dette, er det rart det mangler flerfoldige 1000 bussjåfører i norge?
Det er noe som heter respekt.

Flerfoldige 1000? Altså mange 1k, eller bare 1k? Hvor har du dette fra? Da er det en del ruter som ikke går? Kjipt.

Lenke til kommentar
On 6/19/2023 at 10:15 PM, skygamer said:

Bussjåføren har en jobb, å kjøre den jævla bussen fra a til å 

Edit: holdningen antyder at du er ung og kanskje ikke helt har startet i arbeidslivet

I mellomtiden venter vi på at enkelte i tråden får seg en jobb i ett serviceyrke og opplever en aldri så liten eurekaopplevelse

Endret av germanwhip
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, germanwhip said:

I mellomtiden venter vi på at enkelte i tråden får seg en jobb i ett serviceyrke og opplever en aldri så liten eurekaopplevelse

Siden verneplikten omtrent er borte har jeg noenganger tenkt tanken på at det burde innføres et års "serviceyrke" istedenfor. Jeg tror mange hadde lært mer av det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...