Gå til innhold

Bussjåføren nekter å kjøre


Anbefalte innlegg

Gaea skrev (På 20.9.2022 den 11.58):

Men et problem med denne oppførselen til bussjåføren, er jo at det rammer uskyldige parter, uskyldige parter som faktisk skal rekke jobb/studier/ andre viktige avtaler. 

Det er faktisk helt uproblematisk. Ved å ta tak i problemet der og da unngår du at det utvikler seg til en "greie" som aldri slutter. Bussjåføren har også rett til et arbeidsmiljø av en viss kvalitet, ikke gå rundt å tro at de viktige avtalene er viktigere enn sjåførens arbeidsmiljø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (På 11.10.2022 den 6.19):

Det er faktisk helt uproblematisk. Ved å ta tak i problemet der og da unngår du at det utvikler seg til en "greie" som aldri slutter. Bussjåføren har også rett til et arbeidsmiljø av en viss kvalitet, ikke gå rundt å tro at de viktige avtalene er viktigere enn sjåførens arbeidsmiljø.

 Jeg skal til lege imorgen, jeg har det virkelig ikke bra for tiden, men forstår jeg deg riktig, så er det ikke så viktig at jeg som har betalt for reisen dit og oppført meg fint rekker den legetimen ? 

Skjønner. Mitt liv er åpenbart ikke så mye verdt da, når det plager sjåføren så mye at han må stoppe på trass, når det finnes helt andre måter å håndtere ting på. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (6 minutter siden):

 Jeg skal til lege imorgen, jeg har det virkelig ikke bra for tiden, men forstår jeg deg riktig, så er det ikke så viktig at jeg som har betalt for reisen dit og oppført meg fint rekker den legetimen ? 

Skjønner. Mitt liv er åpenbart ikke så mye verdt da, når det plager sjåføren så mye at han må stoppe på trass, når det finnes helt andre måter å håndtere ting på. 

 

Vet du hvorfor det står "ikke forstyrr føreren" i busser? Fordi han skal konsentrere seg om trafikken rundt seg. Vet du hvorfor han må konsentrere seg om det? Blant annet for å unngå å bli involvert i en ulykke. Hva gjør ungene som konstant "plinger"? De forstyrrer føreren.

Hva er viktigst? Din legetime eller alle andre i bussen? Det er helt korrekt av sjåføren å stoppe. Adferden til de ungene går utover sikkerheten til alle andre i bussen.

P.S. Du bør forøvrig legge inn nok slakk i timeplanen din for uventede hendelser.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Om det er etisk forsvarlig er en annen ting, av flere grunner, men én måte å "bekjempe" denne ukulturen på kunne vært at den som trykker på stoppknappen er nødt til å gå av bussen når sjåføren stopper.
Da kunne man etterhvert fått folk, inkludert unger og tenåringer i bøllehumør, til å innse hvorfor det ikke er en god idé.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (16 timer siden):

 Jeg skal til lege imorgen, jeg har det virkelig ikke bra for tiden, men forstår jeg deg riktig, så er det ikke så viktig at jeg som har betalt for reisen dit og oppført meg fint rekker den legetimen ? 

Skjønner. Mitt liv er åpenbart ikke så mye verdt da, når det plager sjåføren så mye at han må stoppe på trass, når det finnes helt andre måter å håndtere ting på. 

Står det om liv så skal du ringe 113.

Skal du til legen så beregner du ekstra tid.
Jeg legger alltid inn minst 30 minutter ekstra. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (16 timer siden):

 Jeg skal til lege imorgen, jeg har det virkelig ikke bra for tiden, men forstår jeg deg riktig, så er det ikke så viktig at jeg som har betalt for reisen dit og oppført meg fint rekker den legetimen ? 

Det er vel barna som plinger i bussen du må ta dette opp med. Det er trossalt dem som stopper bussen, ikke sjåføren. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At sjåføren ikke ønsker å bli overkjørt (pun not intended) av noen unger - er ganske naturlig. Dette har nok pågått over ganske lang tid, slik at kidza ikke har en grense ovenfor gitt sjåfør. Jeg tenker det er nokså menneskelig å "miste grepet" litt, der man føler man må gjøre noe for å bevare integriteten sin. Det er jo veldig lite en bussjåfør faktisk kan gjøre i en slik situasjon. 

Jeg sympatiserer med sjåføren. Ingen lett jobb å ha. Dette er vel noe av de mildeste en sjåfør kan gjøre. Det kunne vært verre, ved at for eksempel sjåføren fysisk forsøkte å kaste ut ungene. 

Når det er sagt, har det vært mye sjikane og regelrett mobbing av sjåfører her jeg Stavanger (Kolumbus). For noen år siden var det virkelig ille, der det så ut som en nærmest kampanje ble utført mot sjåførene. Det ble mye styr i media og kundesenteret måtte stenge i perioder for å få kontroll over situasjonen.

At bussen står i 10 min, kan skyldes veldig mye. Det er noe man må ta høyde for. Jeg syns ikke det høres så veldig dramatisk ut. Har selv erfart noe lignende, ved at folk uten gyldig billett bare går ombord. Der sjåføren nekter å kjøpe for alle har innløst billett. Så står vi der, og leker venteleken. Jeg tar det som underholdning. Kjekkere det enn å stå i trafikk-kork og glane. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mine tanker;

En bussjåfør skal ikke bare kjøre en buss fra A til B, han skal i tillegg ivareta alle passasjerene sine, og han skal selv ha en trygg og anstendig arbeidshverdag. 

Barn og ungdom som trykker på knappen, bare for å tulle, er ikke voksne nok til å ta bussen alene. Har de ikke vett nok til å la være å tulle, så kan de fort gjort finne på andre ting også. Det blir en utrygg busstur.

Som voksen passasjer bør man si fra når man ser barn og unge som ikke oppfører seg. It takes a village to raise a child. Man bør snakke med de og si at de må sitte rolig og ikke trykke før de skal av. Når mange nok voksne tar tak, så vil bussturen etterhvert fungere bra for alle og en hver.

En bussjåfør som kjører en buss med unger som plinger og voksne som sitter passivt, tenker på seg selv og skylder på andre, ja, da har jeg full forståelse for at sjåføren stopper.

Her er det ikke bare de tullete barna det er noe feil med, det er også de passive voksne. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (32 minutter siden):

Er ikke sjåførens jobb å passe på at alle betaler.
Hadde det vært så enkelt så hadde det ikke vært behov for kontrollører. 

https://www.ung.no/oss/NbklBR3TtTCEq5aeYyMASA

Sitat

Hei

Ja, en bussjåfør kan sjekke om dere har billett. Når man stiger på en buss, så aksepterer man det aktuelle busselskapets vilkår. De aller fleste busselskaper har et krav om at man må ha gyldig billett for å bruke bussen. Det er kontrollører eller bussjåfører som har mulighet til å sjekke dette.

Jeg vil anta at de har mulighet til å kreve at du går av bussen dersom du nekter å kjøpe billett eller betale boten du får. Dersom du betaler boten du får, er det litt mer tvilsomt om de kan kreve at du går av bussen. Det vil mest sannsynlig stå noe om dette i vilkårene på nettsiden til busselskapet.

Håper svaret er til hjelp for deg!


Hilsen juristen, ung.no

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (26 minutter siden):

Kan og mulighet..

Før det ble kontroller hele tiden, så kunne en reise gratis med bussen, med tillatelse fra sjåføren.
Sjåføren taper ikke noe på dette, og bryr seg ikke om folk reiser gratis. 

Så du mener sjåfører ikke bryr seg om folk betaler eller ikke? 

Helt uenig. Særlig ute i distriktene er hver eneste betalende passasjer ekstremt viktig for å beholde rutetilbudet. Dette vet sjåføren, som i verste fall kan miste jobben dersom rutene blir lagt ned på grunn av "ingen" passasjerer.

Joda, i de største byene så er det nok sjåfører som gir bæng i hvem som betaler eller ikke. Men jeg tror ikke det er normen for de fleste bussjåfører her til lands. Spesielt ikke på langdistanseturer. Forsøk å ta buss fra Stavanger til Oslo uten billett - så blir du nok stoppet ganske kjapt. Hvorfor? Der har sjåførene bedre tid til å kontrollere billetter. Tror hovedproblemet ikke ligger i at sjåførene bryr seg, men manglende tid. Sier vel seg selv. Hvordan kan en sjåfør som har som jobb å føre en buss fra A til B i en gitt tidsperiode ta seg tid til å se til at alle har billett? Ikke rart at det er "fritt vilt" - særlig når det er rush mellom 15 og 17 på hverdager. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ruta er sikkert lagt opp med tanke på at det ikke skal stoppes på alle stopp. Da blir bussen senere og senere for hvert stopp. Men ettersom bussjåføren har timesbetalt og allerede er på jobb så er hen den eneste parten som er uberørt av problemet. Det kan være hen mister noe reguleringstid i enden av turen så hen ikke får sugd inn sine faste fem sigg før returen, men om dette er et gjentagende problem så blir det opp til ruteplanlegger å legge inn mere tid.

Jobben til en bussjåfør er å sitte på ræva og dra i en kringle på en fastlagt strekke. Står det noen på stoppet så stoppes det og døra åpnes. Plinges det så stoppes det på holdeplassen og døra åpnes. Veldig enkelt så hvorfor drive sånn og hisse seg opp og miste helt gangsynet av barnestreker? Kanskje man bør se seg om etter noe annet? Turbuss er noe helt annet en rutebuss feks.

For ikke lenge siden fikk jeg kjeft i dagligvarebutikken. Jeg legge på varene en etter en, ikke noe tårnbygging eller en haug. Plutselig bjeffer hen. "er det så jævlig vanskelig for deg å legge strekkoden riktig vei?".  Da snakker vi jo også om en som har fått feil jobb. Eller når man får ett surt fjes og en kassebetjent som legger armene i kors og sier "prøv igjen".. "Jeg skal ha en General Løs".. "Nei, det heter ikke det!" "Hva heter det da?". "Det heter kan jeg få.. Lærte ikke morra di deg noe som liten?"  I helvete!  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 10/13/2022 at 12:33 PM, Dubious said:

Kan og mulighet..

Før det ble kontroller hele tiden, så kunne en reise gratis med bussen, med tillatelse fra sjåføren.
Sjåføren taper ikke noe på dette, og bryr seg ikke om folk reiser gratis. 

Her hvor jeg bor blir det gjennomført billettkontroll av ett eksternt firma. Om de finner passasjerer uten gyldig billett blir både passasjer og sjåfør bøtelagt. Jeg vet ikke bøtesatsene for sjåførene, men det er tydeligvis nok for litt leven fra de i lokalavisen og ikke minst ett anstrengt forhold til passasjerene. Ikke rart det når sniking rammer sjåføren personlig, men det er sikkert helt gull for bedriften som har pressmiddel mot sjåførene sine. Nå er det jo anbud på buss de fleste steder og da er bedrift og sjåfører to ulike deler. De er nærmest midlertidig ansatt hos anbudsvinner frem til neste anbud hvor de flyttes over i neste selskap. Da blir det ikke samme ønske om å ta vare på de ansatte. Men jeg skjønner stadig ikke oppførselen til sjæfører som nekter barnevogner, rullestolbrukere eller setter igjen 7åring på holdeplassen pga en app som ikke fungerer. Det eneste sånn oppførsel resulterer i er oppslag i avisen og det sementerer min oppfattelse av at personbilen er menneskets beste venn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PosteMonopolet said:

Jeg synes det er bra at sjåføren tar tak i problemer med unger som ikke oppfører seg.

Problemet er at det går ut over en tredjepart som sikkert sitter på bussen for å komme seg ett sted. Disse vil jo velge annen transport om problemet er av tilbakevendende art. Ingen passasjerer, ingen buss. Ingen buss, ingen sjåfør. Man sager av greina man sitter på.

En løsning er å fjerne pling knappen og hver passasjer må bestemme avstigning på forhånd. Flybussen kjører ikke innom moss om ingen skal av der når vi kommer fra gardermoen. På en bylinje i Oslo spiller det ingen rolle. Bussen stopper uansett pga mengden passasjerer, men på en rute som beskrevet her så vil ett sånnt system fungere. Og så slipper sjåføren sitte og vente på ett siste sekund pling.

 

 

 

Endret av Femtekolonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bussen har høyttaleranlegg med mikrofon (de fleste har vel det i dag) kan jo sjåfører på linjer som er plaget med tullestopp bare spørre om noen skal av og hvis ingen svarer, bare fortsette. Hvis noen svarer at de skal av, så får de enten gå av bussen eller innrømme tullet sitt.

Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (48 minutter siden):

Hvis bussen har høyttaleranlegg med mikrofon (de fleste har vel det i dag) kan jo sjåfører på linjer som er plaget med tullestopp bare spørre om noen skal av og hvis ingen svarer, bare fortsette. Hvis noen svarer at de skal av, så får de enten gå av bussen eller innrømme tullet sitt.

Som sagt av andre, ingen her kan verifisere om trådstarter har referert alt riktig. Noen unge og voksne skaper mye kvalme for andre (mener ikke bussjåfør her). Bussjåfører står i mye dritt, spytting, slag, spark, trakassering og noen ganger grov vold. Passasjerer som både er meget psykisk ustabile, ruset, voldelige, aggressive osv er ofte veldig selvsentrert på sine rettigheter og ikke fellesskapets beste.

Noen barn lærer ikke om riktig oppførsel hjemme og kan ha en negativ væremåte og oppførsel ute.

Å ta buss er ikke en rettighet når man utviser dårlig oppførsel. Andre passasjerer skal helst ha en busstur uten for mye kvalme fra andre på bussen. 

Bussjåføren skal ivareta sine passasjerer, det er en utrolig vanskelig side i dag. Det betyr også å avvise eller få av personer som skaper begrunnet frykt og uro på bussen. 

Unge som ikke har lært det vi kaller folkeskikk, skyldes ofte, men ikke alltid, dårlige foreldre.

Heldigvis (trist utvikling) har de fleste busser kamera ombord.

Til historien fra trådstarter. Tema er jo, hvis det er riktig, om det å ikke ta på passasjer igjen neste gang. At personen ble tatt ut er greit. Historien er sikkert mer enn den ene turen. 

Det er alltid en utfordring å høre, gjenfortelling av noe. Om 10 passasjerer fra turen hadde skrevet hver sin fortelling, hadde noen blitt overrasket over forskjellen i observssjon/opplevelse og grad av nøyaktighet. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Det er alltid en utfordring å høre, gjenfortelling av noe. Om 10 passasjerer fra turen hadde skrevet hver sin fortelling, hadde noen blitt overrasket over forskjellen i observssjon/opplevelse og grad av nøyaktighet. 

Bra sagt.

Ikke bare det. Men hvordan historiene blir mottatt av den som lytter, varierer også veldig fra person til person. Derfor kan det være veldig utfordrende for politiet og ta vitneavhør - fordi folk observerer og tolker så ulikt. Man blir også ekstremt lett påvirket, ut fra omstendighetene før og etter hendelsen. Før; i form av sinntilstand, dagsform, tidligere lignende erfaringer man trekker paralleller til, samt egne holdninger, følelser og ønsker. Etter; i form av påvirkning fra andre, hva man leser, hører og hvordan man "grubler" på det som har skjedd i lang tid etterpå. 

Slik som i denne tråden, er det allerede forutinntatt hva TS tenker om saken. Veldig mange lager tråder på forumer og starter "diskusjoner" bare for å få bekreftelser, og vil ofte "forsvare" sin standpunkt fremfor noe annet. 

Denne suppa er ganske interessant. Det finnes en mengde gode bøker, forskning, dokumentarer og lignende. 

 Så min konklusjon er alltid: "Aldri tro på noe, med mindre du ser det med egne øyne..." - og alltid opptre kritisk, selv ovenfor egne observasjoner (fordi man stort sett aldri får servert hele konteksten til det man ser).

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (4 timer siden):

.....] 

Denne suppa er ganske interessant. Det finnes en mengde gode bøker, forskning, dokumentarer og lignende. 

En bok som anbefales 

https://www.ark.no/boker/Daniel-Kahneman-Tenke-fort-og-langsomt-9788253036465?gclid=EAIaIQobChMI1Pq8_9fi-gIVJhoGAB1nmgMFEAQYASABEgIVH_D_BwE&gclsrc=aw.ds#product-description

Om forfatteren:

https://psykologisk.no/2014/01/tenk-fort-eller-langsomt/

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...