Gå til innhold

Bussjåføren nekter å kjøre


Anbefalte innlegg

Dette kunne vært handtert på ein anna måte, men i grove trekk synes eg ikkje dette er problematisk.

At bussjåføren lar bussen stå i ro i nokre minutt (er du sikker på at det var så lenge som 10 minutt?) til ein får avgjort om nokon av passasjerane vil av synes eg er innafor. Enten er det nokon som vil av men som har problemer og treng litt ekstra tid, eller så er det eit uhell og då venter ein på å få ei unskuldning eller i det minste eit vink om at sjåføren kan køyre vidare, eller så er rein sabotasje og då er det heilt innafor å kaste vedkommande av bussen.

Dei fleste kollektivselskap har reisevilkår der det går heilt klart fram at passasjerane plikter å følgje adferdsreglane som busselskapet har. Her står det vanlegvis noko om at passasjeren ikkje kan være til plage for sjåføren eller andre reisande, og at passasjerar som bryt dette kan bli bortvist.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gaea skrev (16 minutter siden):

Men et problem med denne oppførselen til bussjåføren, er jo at det rammer uskyldige parter, uskyldige parter som faktisk skal rekke jobb/studier/ andre viktige avtaler. 

Vi har alle en grense, og grensen for denne sjåføren var nådd. Det er beklagelig at det potensielt rammet en tredjepart, men jeg har full forståelse for sjåførens reaksjon. Ungene må lære at slik oppførsel får konsekvenser.

Det er sannsynlig at sjåføren opplever dette veldig ofte. Jeg husker fra min barndom at det eksakte scenarioet i førsteposten skjedde mange ganger, dette har pågått siden tidenes morgen.
 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fictivision skrev (1 time siden):

Er selv bussjåfør, heldigvis sånne situasjoner skjer meget skjeldent her. Irriterende men jeg har en annen taktikk, jeg stopper gjerne på hver stopp det plinges på og står der i noen minutter, så sier jeg over høyttaleren i bussen at jeg takker til den som trykker på stopp bare for å tulle og kaste bort tida til alle på bussen. Vanligvis så slutter dem meget fort etter det. 

Her har vi også mulighet å melde fra til driftssjef om hvem som tuller på bussen så han kan faktisk ringe til foreldre og gi beskjed at det kan hende at vi kan nekte han ombord neste gang. 

Takk for at det finnes slike som deg som klarer å håndtere ting på en mer konstruktiv måte som ødelegger mindre for uskyldige parter her.

Jeg hadde blitt forbanna om jeg hadde blitt stående fast på bussen og mistet legetimen min eller ikke kommet presis til jobb på sykehuset fordi en bussjåfør stopper bussen på trass i 10 min. 

Reagerer btw lenger oppi her på uttrykk som "irettesette drittunger" og forherligelse av vold mot barn. Skjerp dere a. Barn har ikke evne til å tenke konsekvenser, de må veiledes på en rolig og voksen måte. Man kommer langt med å håndtere det som Fictivision. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 timer siden):

Husker det var ekstremt morsomt å plinge unødvendig på skolebussen før i tida, siden sjåføren klikka noe inn i granskauen på det. 

Jeg forstår godt sjåførens sinne, samtidig er det ikke sikkert det bidrar til å bedre situasjonen, da det finnes en jevn strøm av barnslige tenåringer der ute. 

På den aktuelle linja pleier ikke det å være mange stopper ingen går av/på så jeg så ikke problemet.. han kunne bare kjørt videre.

 

 

Skjedde 3-4 ganger på rad 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde blitt forbanna om jeg hadde blitt stående fast på bussen og mistet legetimen min eller ikke kommet presis til jobb på sykehuset fordi en bussjåfør stopper bussen på trass i 10 min. 

Du kan bli like forsinket av at bussen stopper unødig på alle holdeplassene.

Med nedbremsing og akselerasjon inn og ut kan man fort tape opp til 2 min pr holdeplass.

Og er det en del trafikk som ikke slipper bussen ut kan du miste mer en det.

Det beste er om folk ikke trykker på knappen bare for å plage andre

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (41 minutter siden):

Reagerer btw lenger oppi her på uttrykk som "irettesette drittunger" og forherligelse av vold mot barn. Skjerp dere a. Barn har ikke evne til å tenke konsekvenser, de må veiledes på en rolig og voksen måte.

Definer «barn». Det er forskjell på en som er åtte år gammel, og en som er seksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (4 minutter siden):

Definer «barn». Det er forskjell på en som er åtte år gammel, og en som er seksten.

Støtter deg helt her 

Men du må ikke glemme 60+ med millioner på bok 

Har selv blitt vitne til at rike eldre men kjefte på sjåføren for at han ikke kjører bussen som ennå har 2 minutter til avgang 

Sitat

Det er jeg som betaler lønna di så kjør

Dette klarte han å si til bussjåføren i fylla etter julebord.

Bussjåførene har alt for dårlig lønn med tanke på hva dem må tåle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som skolebarn på ungdomsskolen syklet jeg vanligvis. Men en sjelden gang tok jeg bussen. En av disse gangene var det noen som trykket på STOPP-knappen på alle holdeplassene.

Som uskyldig medpassasjer opplevde jeg det som litt irriterende, ikke noe mer.

Men da sjåføren stoppet halvveis hjemme, og kastet av alle som satt på bakerste rad, ble jeg skeptisk. Hvordan vet sjåføren at alle som sitter bak er skyldige?

Jeg satt foran. Men hadde jeg sittet bakerst, hadde jeg ikke forlatt bussen før den var hjemme. Jeg godtar ikke så inderlig vel den urett som rammer meg selv.

Når sjåføren er den som skaper kvalm og må kastes av, må mer fornuftige mennesker overta kontrollen.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 20.9.2022 den 9.46):

Jeg tror at vi Nordmenn generelt er for konfliktsky når det gjelder å sette grenser for andre. Og så er det noen få av oss som bikker over i det motsatte (som han mannen som kom med drapstrusler overfor småbarn som ringte på døra).

Ved fødestedet mitt for mange år siden så var en bensinstasjon plaget med nasking av skoleungdom. De tok ofte tyvene på fersken og anmeldte men politiet hadde få tiltak å by på. Eieren ble så lei av dette at han heller tok tyvene med seg på bakrommet og gav dem ris på baken. Naskingen sluttet helt. Jeg husker at jeg tenkte på dette som en "rimelig" og "fornuftig" selvtekt, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

-k

Drittunger under 15 slipper unna ... Husker at jeg selv naska noe inn i granskauen mye. Verste som skjedde var han hev meg ut av butikken. 

Tror tiltaket var litt grovt, og man kan anmelde det men da kan jo han nekte dem inn ... Så tror de lærte en lekse og ga faen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg har funne den nye måten å låse knappen. Før kunne en jo henge snoren ut vinduet. 

Vel. Disse kan være til god nytte på en buss og eg hadde noen liggende 

 

Festa dem på flere knapper

 Sjåføren ble fly forbanna men visste ikke hva som var årsaken til plingingen 

last ned.webp

nordic-quality-slangeklemme-352457--pdp_zoom-3000--pdp_main-750.jpg

Endret av skygamer
Endret filtype
Lenke til kommentar

Som sagt, bare å stoppe på alle holdeplassene, åpne dørene og la de stå åpne i en liten stund. 
Enda bedre om det er minusgrader ute. 

Når ingen går av så vil noen bli lei til slutt.

Får de en reaksjon fra sjåføren så vinner de, og vil fortsette med å trykke på knappen.

 

Mange landeveier så er det mange km mellom de offisielle stoppene, men bussen stopper ved innkjørsler så lenge du spørr pent. 
Skoleruter stopper på faste plasser, ofte ikke på bussholdeplasser. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...