Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva gjør du for å øke selfølelsen/selvtilliten din?


Gjest eb615...f1e

Anbefalte innlegg

Gjest eb615...f1e

Vi blir alle til en viss grad plaget av dårlige selvfølelse og selvtillit. Hva gjør du for å føle deg bedre med deg selv?

Anonymous poster hash: eb615...f1e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kvittet meg med slektninger som snakker meg ned til hverandre eller serverer meg narrativer om meg selv hvor jeg er ment å plasseres under dem i hierarkiet. F.eks. om hvor spesiell, vanskelig, stygge holdninger jeg har eller teit jeg er. 

Det har hjulpet. Giftige mennesker er veldig farlige for både selvbildet og hvordan andre oppfatter deg. De lærer også andre opp i hvordan du skal behandles.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg bemerker og observerer det som undertrykker selvtilliten, med intensjon om å la det falle bort. Det er en meget anstrengelsesløs prosess. Å krige med meg selv har ikke fungert i lengden.

Man kan jo også si at for å få høyere selvtillit så må jeg ha oppfylt x, y, z. Men det er bare midlertidig. Selvtillit er iboende og ikke betinget av noe som helst.

Endret av Sentinelle
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest ee539...e74

Godt spørsmål. Selvtillit kommer innenfra. Det spiller ingen rolle hvor ofte jeg får positive tilbakemeldinger fra andre, jeg tar det ikke til meg uansett. 

Når jeg tenker over det så er nok selvtilliten egentlig ganske dårlig. Jeg er en helt gjennomsnittlig type i en jobb som ikke krever noen spesielle kvalifikasjoner (men jeg har studert, jeg bare fikk aldri noen relevant jobb). Jeg har ingenting å "skryte av" og hevde meg selv på noe sett og vis. Det er mange der ute som er "bedre" enn meg med kunnskaper, karriere, familie, opplevelser, materielt... Så er det sikkert noen som er "dårligere" også, men poenget er at jeg ikke er noe spesielt. 

Hvordan jeg skulle fått bedre selvtillit? Aner ikke. Men jeg vet ikke om jeg egentlig trenger det heller. 

Anonymous poster hash: ee539...e74

Lenke til kommentar
Gjest ee539...e74 skrev (35 minutter siden):

Godt spørsmål. Selvtillit kommer innenfra. Det spiller ingen rolle hvor ofte jeg får positive tilbakemeldinger fra andre, jeg tar det ikke til meg uansett. 

Når jeg tenker over det så er nok selvtilliten egentlig ganske dårlig. Jeg er en helt gjennomsnittlig type i en jobb som ikke krever noen spesielle kvalifikasjoner (men jeg har studert, jeg bare fikk aldri noen relevant jobb). Jeg har ingenting å "skryte av" og hevde meg selv på noe sett og vis. Det er mange der ute som er "bedre" enn meg med kunnskaper, karriere, familie, opplevelser, materielt... Så er det sikkert noen som er "dårligere" også, men poenget er at jeg ikke er noe spesielt. 

Hvordan jeg skulle fått bedre selvtillit? Aner ikke. Men jeg vet ikke om jeg egentlig trenger det heller. 

Anonymous poster hash: ee539...e74

Jeg synes du høres ut som en svært oppegående og hyggelig person. Du virker også å ha god selvinnsikt, noe mange i dag dessverre mangler. 

Jeg holder meg bare stort sett for meg selv, da ingen ser ut til å like meg. Har selvinnsikt nok til å se det da. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regelmessig trenging, tid til å slappe av og ikke gjøre noe, god mat, god musikk og tid for meg selv der jeg ikke har noe med andre mennesker å gjøre, er noen av de tingene jeg setter pris på og som får meg til å føle meg bedre og mer selvsikker. Som andre nevner, er det veldig viktig å ikke tilbringe mye tid med mennesker som aldri kommer med noe positivt å si eller som ofte kommer med negative eller slibrige kommentarer for å rakke ned på deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...