Gå til innhold

Anbefalte innlegg

TV2 strekker grensene i enda et nytt realitykonsept: https://www.tv2.no/underholdning/14925997/

Er det ok at konseptet er såpass ekstremt at flere av deltagerne havnet på legevakten pga paranoia og dehydrering?
Er det ok at redaksjonen måtte hente inn flere psykologer fordi deltagerne fikk en mental knekk ?
Dette er hva redaksjonen skryter av i sin markedsføring. 


Jeg kaller det ukritisk og farlig lek med folks mentale og fysiske helse hvor langtidsvirkninger på deltagere og publikum er underordnet.
Hva blir det neste ? mental voldtekt eller virtuell tortur ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge det er frivillig å være med, man får god innsikt i hva som skal skje på forhånd, man går gjennom en helsevurdering og man kan gi seg når man ønsker. Så ser jeg ingen problemer

 

Edit: til syvende og sist så er det bare enda en arena for "kjendiser" til å få en enkel lønnslipp og få solgt seg litt for oppmerksomhet

Endret av mandodiao
  • Liker 3
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (2 minutter siden):

Sålenge det er frivillig å være med, man får god innsikt i hva som skal skje på forhånd, man går gjennom en helsevurdering og man kan gi seg når man ønsker. Så ser jeg ingen problemer

Tviler på at de fleste deltagerne har kompetanse og erfaring nok til å håndtere mulige ettervirkninger.
Overfladiske fristelser trumfer nok fornuft i denne typen konsepter.
Ville du vært med til en betalt tur til Mount Everest uten forberedelser og risikoanalyser ?

Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (6 minutter siden):

Er allerede blitt lei av kjendiser

Det beste er at mange mediehus er blitt "kjendis" fabrikker. De konstruerer en kjendis med at de tvinger de på oss overalt, også lager de et program hvor den nylig konstruerte kjendisen har et program hvor hen skal konstruere nye kjendiser. Se på Farmen, feks. Det var også på den måten Kardashians ble kjent, de ble tvunget på folk i alt av medier så "alle" visste hvem de var. 

Liker bedre at folk blir kjent for en eller flere gode prestasjoner, ikke for de hadde sex i en låve på TV.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (42 minutter siden):

Tviler på at de fleste deltagerne har kompetanse og erfaring nok til å håndtere mulige ettervirkninger.
Overfladiske fristelser trumfer nok fornuft i denne typen konsepter.
Ville du vært med til en betalt tur til Mount Everest uten forberedelser og risikoanalyser ?

Ettervirkninger fra hva, og hvilke ettervirkninger? Nå har jo ikke jeg sett programmet, men tipper det er hype og markedsføring.

Åånei vi sov dårlig og ble manisk opphengt i spillet.

En vanlig arbeidsdag for oss som jobber innen tung psykiatri 😛

Jeg har ingen trang til å være med til Mount Everest, men 90% av de som reiser dit er jo amatører som betaler seg til det. Så selfølgelig er det mange som ønsker å få betalt for å reise. Og hvor kommer "uten forberedelser og risikoanalyser" inn i bildet? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (5 timer siden):

Jeg har ingen trang til å være med til Mount Everest, men 90% av de som reiser dit er jo amatører som betaler seg til det. Så selfølgelig er det mange som ønsker å få betalt for å reise. Og hvor kommer "uten forberedelser og risikoanalyser" inn i bildet? 

Amatører uten forberedelser og erfaring som utfører ekstreme stunts, har en lei tendens til å mislykkes/bli varig skadet.

Jeg tror ikke deltagerne i «Forræder» så for seg skader og langvarig oppfølging av psykolog.

Neste realityserie må trumfe «Forræder» for å bli lagt merke til og grensen mellom uskyldig moro og blodig alvor med livslange konsekvenser er flytende. Vår mentale helse og normale grensesetting er påvirkelig. Når vanlige folk ikke lenger skiller mellom virkelighet og fiksjon, er samfunnet på ville veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (2 minutter siden):

Lineær-TV er desperate etter seere.

Dette høres ganske sprøttt ut. På sett og vis verre enn trening som spesialsoldater og etterretning faktisk får. Det er ikke noe ukvalifisert personell skal utsette hvermansen får, langt mindre realitykjendiser, som er kjent for å være snøflak.

Sant nok. Det er mange eksempler på kjendiser som «tipper over» i sitt strev etter å beholde statusen og ekstreminntektene.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (32 minutter siden):

Amatører uten forberedelser og erfaring som utfører ekstreme stunts, har en lei tendens til å mislykkes/bli varig skadet.

Jeg tror ikke deltagerne i «Forræder» så for seg skader og langvarig oppfølging av psykolog.

Tror jeg vil se programmet før jeg uttaler meg noe om hva de har opplevd. Men skjønner poenget ditt. 

I utgangspunktet er jeg ikke i mot at folk får utfordret seg selv og teste grensene sine i sammenheng med underholdning, sett at de ikke blir utnyttet og lurt inn i noe de ikke står for

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (8 minutter siden):

Tror jeg vil se programmet før jeg uttaler meg noe om hva de har opplevd. Men skjønner poenget ditt. 

I utgangspunktet er jeg ikke i mot at folk får utfordret seg selv og teste grensene sine i sammenheng med underholdning, sett at de ikke blir utnyttet og lurt inn i noe de ikke står for

Jeg har naturlig nok heller ikke sett programmet, men sjokkvinklet markedsføring  og usunn agenda med løgner, sammenbrudd og paranoia blir både feil og ødeleggende.

Har mye større sans for feks «Kompani Laurizen» hvor hele konseptet er å bli en bedre versjon av seg selv, med selvdisiplin, orden, utfordringer, samarbeid og tillit som hovedingredienser.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Inspector skrev (På 15.7.2022 den 17.42):

Jeg har naturlig nok heller ikke sett programmet, men sjokkvinklet markedsføring  og usunn agenda med løgner, sammenbrudd og paranoia blir både feil og ødeleggende.

Har mye større sans for feks «Kompani Laurizen» hvor hele konseptet er å bli en bedre versjon av seg selv, med selvdisiplin, orden, utfordringer, samarbeid og tillit som hovedingredienser.

Opphypet bingo og lite underholdende, spekulativt og i overkant markedsført.

Flopper serien mon tro ?

 

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (På 17.9.2022 den 8.00):

Jeg tar opp det jeg vil se på linær tv å ser på det senere. Fks serier av interesse. Så er det bare å spole over reklamen

Flere som gjør som deg. Kanaler som har nesten like mye reklame som interessant innhold ligger nå nederst på min prioriteringsliste.
Opptak og spoling er gull…..

Lenke til kommentar

Leste artikkelen, og ser ikke noen problem, er vel like mye for å blåse opp konseptet som at noen faktisk fikk behov for psykolog. Jeg ser svært lite her som kan ha noen innvirkning på folks mentale helse, og det er ikke særlig langt unna andre realityprogrammer der man backstabber hverandre over en lav sko, foruten at noen her har det som oppgave. Lite trolig at jeg kommer til å se en eneste episode, er drit lei av å se kjendiser, som jeg ofte ikke har hørt om og som like ofte er kjendiser fordi de er "kjendiser"...

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva synes dere andre som følger med på Foræder om konseptet?

Personlig er jeg litt småskuffet, og synes at konseptet i Muldvarpen var mye bedre.

Det at foræderne kan bli stemt ut og at alle skal samarbeide gjør at de ikke kan få veldig mye info om hvem som er foræderen. Det blir i praksis ingenting å basere sine valg på. 
I Muldvarpen var det den personen som var dårligst til å tippe hvem muldvarpen var/følge med på hva muldvarpen gjorde, som røk ut. Dette ga også en ekstra dimensjon til spillet ved at deltakerne prøvde å forvirre hverandre i tillegg. (Hvis man vet hvem muldvarpen er, sier man det da ikke til alle de andre, i frykt for at de skal klare utslagsrunden bedre enn deg)

Jeg synes Foræder er artig og greit nok, men synes konseptet gjør at det mangler litt. Man merker også at deltakerne er veldig frustrerte over at de har så lite å forholde seg til.

Mulig det tar seg opp litt nå fremover, men så langt har det ikke vært 100% treff for min del. Jeg tror en ny runde av Muldvarpen, evt. med noen små justeringer hadde vært mye mer spennende å følge med på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
kremt skrev (På 16.9.2022 den 20.43):

Er det noen som ser vanlig tv lenger? Utrolig.

Selvfølgelig 🙂

Det er jo viktig å få med seg det som skjer når det skjer, særlig på realityserier og sport.
Alt blir jo avslørt kun minutter etter at det har skjedd så det er umulig å lese nyheter uten at det meste blir spoilet.
Jeg ser som oftest lineært med 20-30 minutters forsinkelse for å spole forbi reklamen eller på strømmetjenestene omtrent i sanntid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...