Gå til innhold

Energiministeren advarer: Strømprisene kan gå «helt bananas»


Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (1 time siden):

Det er latterlig at millionærer får statsstøtte til solceller, mens sosialklienter ikke får isolert bolig engang.

Mange av de med dårligst råd er eldre som bor i gamle, trekkfulle boliger på landsbygda i vindfulle strøk. De hadde kanskje en gang tilgang på pålitelig og billig oljefyring, men dette gjorde jo politikerne forbudt. Nå har vi et strømmarked som er tilpasset urbane mennesker i 30-50 årene, med millioninntekter, moderne hus som er så tette at de nærmest er forseglet og vakuumpakket, med Tesla, smarthus, solcellepanel og vannbåren varme. De sitter og følger med på Tibber mens de betaler et par hundrelapper i måneden i strøm. Samtidig sitter Helga på 90 og fryser i det gamle lille huset sitt, fordi det er trekkfullt og hun må ha panelovnene av for å ha råd til å betale på strømregningen som ligger 5 000 - 6 000 kr pr. mnd.

Endret av FrihetensRegn
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Gouldfan said:

Det er latterlig at millionærer får statsstøtte til solceller, mens sosialklienter ikke får isolert bolig engang.

De skurrar litt når Enova gir 2,3 milliardar til Hywind Tampen for delvis elektrifisering av to plattformer.
Samtidig så er støtta til tiltak som solceller og andre ting så liten at folk flest ikkje har råd.
Dei som har råd vil ikkje gå i null før om 20 år uansett pga store kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De utrolige prisene i Sør-Norge skyldes nok "tørrår", ja. Vi så jo tilsvarende priser i 2009/2010 da det var enda tørrere (og kaldt). Nei vent, vi gjorde ikke det..

112962xc8059

NSL og NordLink skulle jo bare bidra med noen øre i prisøkning... 😄

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Det er latterlig at millionærer får statsstøtte til solceller, mens sosialklienter ikke får isolert bolig engang.

Røkke og Rimihagen betaler sikkert en del mer i skatt enn du gjør. Dessuten innvilges støtte til solceller fordi det er solceller, ikke fordi det er en millionær som søker. Skjønner du vil både ha progressiv skatt på inntekt og at alt folk kjøper skal prises etter inntekten deres - ikke etter hva produktene de kjøper egentlig koster. Sånn kan alle få samme materielle velstand uavhengig av inntekt. Stusser du ikke selv på at det blir litt merkelig?

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (47 minutter siden):

Mange av de med dårligst råd er eldre som bor i gamle, trekkfulle boliger på landsbygda i vindfulle strøk. De hadde kanskje en gang tilgang på pålitelig og billig oljefyring, men dette gjorde jo politikerne forbudt. Nå har vi et strømmarked som er tilpasset urbane mennesker i 30-50 årene, med millioninntekter, moderne hus som er så tette at de nærmest er forseglet og vakuumpakket, med Tesla, smarthus, solcellepanel og vannbåren varme. De sitter og følger med på Tibber mens de betaler et par hundrelapper i måneden i strøm. Samtidig sitter Helga på 90 og fryser i det gamle lille huset sitt, fordi det er trekkfullt og hun må ha panelovnene av for å ha råd til å betale på strømregningen som ligger 5 000 - 6 000 kr pr. mnd.

Ok, jeg ser dere er i gang med å fyre opp et ekkokammer her. Norgesmesterskap i generalisering og overdrivelser.

Lenke til kommentar
Solas skrev (46 minutter siden):

NSL og NordLink skulle jo bare bidra med noen øre i prisøkning... 😄

Ja, for det har jo ikke skjedd noen andre ting i Norge og Europa det siste året... 😄

Ingen som kriger, ingen som truer Europas største energinasjon med å kutte energien deres, ingen som har lagt ned noen kraftverk, ingen som får litt panikk av det og sånt.

NSL og NordLink har åpnet, men haters gonna hate og har ikke gangsyn til å se at mange uheldige ting har spilt inn samtidig. NSL og NordLink er langt i fra alene om den tvilsomme æren. Og ikke glem de resterende 5 sjøkablene og 10 kraftlinjene.

Edit: Du sammenligner gjennomsnittspris for hele år, med gjennomsnittspris for "2022" selv om året bare er ca halvgått. Finn heller halvårs gjennomsnitt for tidligere år også så blir det mer riktig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Ja, for det har jo ikke skjedd noen andre ting i Norge og Europa det siste året... 😄

Ingen som kriger, ingen som truer Europas største energinasjon med å kutte energien deres, ingen som har lagt ned noen kraftverk, ingen som får litt panikk av det og sånt.

NSL og NordLink har åpnet, men haters gonna hate og har ikke gangsyn til å se at mange uheldige ting har spilt inn samtidig. NSL og NordLink er langt i fra alene om den tvilsomme æren. Og ikke glem de resterende 5 sjøkablene og 10 kraftlinjene.

Edit: Du sammenligner gjennomsnittspris for hele år, med gjennomsnittspris for "2022" selv om året bare er ca halvgått. Finn heller halvårs gjennomsnitt for tidligere år også så blir det mer riktig.

Er det deg Toini?

Prisene var spinnville allerede sommeren 2021, dvs. lenge før det var noen krig på horisonten. Snittprisen i NO2 endte på ca. 63 øre/kWh. Det er 35 % over rekorden fra 2018, og 160 % over gjennomsnittet for perioden 2000-2020.

Men for all del. Skyld på Putin, og ikke norske politikere som har koblet oss på dysfunksjonelle energimarkeder.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

Norge er ikke en øde øy, vi er avhengigge av handel og avtaler med EU/EØS...

Og ledninger hjelper oss om magasinene tørker ut eller regnet uteblir.

Men om man avvikler kjernekraft før tilstrekkelig grønt kan ta over, og oljen priset til himmels, så tåler man ingen krig, og med store omfattende ønsker om handelsboikott mot agressoren  oppå. Selv om det er nærmest umulig å la være.

Det er lite trolig det er overskudd å importere gjennom kablene når vinteren kommer. Det forutsetter også overskudd et annet sted først. Kullkraftverk er vel eneste mulighet, om det er noen "tilovers" som kan startes opp...(?)

Vann som er brukt får man ikke tilbake over natten, og ikke gjennom kabler heller.

Kabler alene gir i ingen kraft.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Ja, for det har jo ikke skjedd noen andre ting i Norge og Europa det siste året... 😄

Ingen som kriger, ingen som truer Europas største energinasjon med å kutte energien deres, ingen som har lagt ned noen kraftverk, ingen som får litt panikk av det og sånt.

NSL og NordLink har åpnet, men haters gonna hate og har ikke gangsyn til å se at mange uheldige ting har spilt inn samtidig. NSL og NordLink er langt i fra alene om den tvilsomme æren. Og ikke glem de resterende 5 sjøkablene og 10 kraftlinjene.

Edit: Du sammenligner gjennomsnittspris for hele år, med gjennomsnittspris for "2022" selv om året bare er ca halvgått. Finn heller halvårs gjennomsnitt for tidligere år også så blir det mer riktig.

Det er gassprisene som bestemmer el-prisen nå, og billig rørgass fra Russland skulle uansett fases ut om 3 år. Det er geopolitiske grunner til det valget, så jeg tenkte du kunne lese hva man sa i 2017.  selv..https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/71507

 

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

Men om man avvikler kjernekraft før tilstrekkelig grønt kan ta over, og oljen priset til himmels, så tåler man ingen uønsket krig med store omfattende ønsker om handelsboikott oppå. Det er lite trolig det er overskudd å importere gjennom kablene når vinteren kommer. Det forutsetter også overskudd et annet sted først. Kullkraftverk er vel eneste mulighet, om det er noen "tilovers" som kan startes opp...(?)

Kabler alene gir i allefall ingen kraft.

Hvor mye kraft som er tilgjengelig kommer an på pris

Hvor mye kraft som forbrukes kommer an på pris

Om det er noe til overs kommer an på pris. Blir prisen høy nok så er det alltids noen som har noe å avse. Ulike boliger og bedrifter har bare ulike pristerskler for hvor mye kraft de har å avse. Bruker jeg meg selv som eksempel så vil jeg bytte til vedfyring rundt 2 kr/kWh og kan godt spise brødmat i stedet for stekt og kokt noen dager hvis det også blir dyrt. Jeg MÅ ikke dusje hver dag og overlever meg selv mange dager uten varm dusj hvis bare prisen blir høy nok. Jeg kan sikkert vurdere å droppe oppvarming av noen rom også.. Og passerer det 20 kr/kWh så blir det vedfyring, stearinlys og kun klesvask i kaldt vann.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 timer siden):

hvor kommer forestillingen fra, at hvis anstendig pris på strømmen, så vil folk bli helt sanseløse med forbruk?

50 øre/kwh som forrigeman foreslo som fastpris, var da ganske normalt prisnivå for ikke veldig lenge siden, -jeg kan ikke huske at folk veltet seg i hemningsløse "strøm-orgier" av den grunn?

Slutt å skyld på eller mistenkeliggjøre innbyggerne, de fleste har vært opptatt av og fokusert på forbruket sitt i mange år og gjort mye for å spare.

Du fikk ikke 6 i økonomi på skolen, hva?

Lenke til kommentar
58 minutes ago, Sjørøver said:

Lurer meg på om flis og pellets blir mer utbredt nå. Det har relativt høy energitetthet og kan lagres greit. Bør bli greit billigere en strøm også, selv om det blir påvirket av dieselprisen. 

Det er planer i EU om å inlemme pellets i samme skatte og avgiftsregime som annen energi, så det ville jeg ikke satset på, med mindre du har skog og flismaskin selv og kan gjøre det 'svart'. Innkjøp av pellets vil sannsynligvis rammes av dette om ikke lenge.

Antagelig ligger det litt lenger frem i tid å ilegge privat hogst miljøskatt og forby fyring, men det vil sikkert la seg gjøre med tiden.

Lenke til kommentar
7 hours ago, farnol said:

Kraftutvekslingen er konsekvent gunstig for Norge som nasjon, men når prisene er så høye som nå skjer det en storstilt overføring fra næringsliv og husholdninger til stat, fylke og kommuner.

Det er selvfølgelig vedig gunstig å importere høye europeiske strømpriser, for de som selger strømmen. At det skulle være gunstig for norge at strømkundene blir ranet av strømselskapene er jeg ikke helt enig i...

7 hours ago, farnol said:

Løsningen for populistene på begge fløyer er å redusere nasjonens inntekter, heller enn å gjøre noe med pengestrømmen mellom det offentlige og det private Norge. Jeg ville foretrukket det siste, heller enn det første. 

Stortinget kan sette en makspris på strøm og vingeklippe strømbaronene.

7 hours ago, Simen1 said:

Mindre tilsig var det jeg skulle fram til. Fint å kunne sette fingeren på hva som er årsaken til problemet og så hva som er følgeproblemer eller dårlig håndtering. Situasjonen er absolutt sammensatt, men tilsiget er som du nevner kildeårsaken.

Mindre tilsig er selvfølgelig ikke hovedårsaken til at strømprisene kan "gå bananas". Grunnen til at strømprisene kan gå bananas i Norge er:

- Norge har ikke gasskraftverk, ergo baserer vi oss på å kjøpe billig overskuddskraft fra Europa om vinteren.

- Norge eksporterer for å maksimere fortjeneste istedenfor å sørge for tilstrekkelig kraft til vinteren.

7 hours ago, Simen1 said:

Men jeg stusser veldig på at du mener vi burde redusere eksporten fordi det er krig i Europa - WTF! Har du null sympati med Europeere som er rammet av Putins brutale invasjon? :huh:

At for eks. Tyskland har satt seg i en situasjon hvor de er helt avhengige av gass fra Russland er ikke noe Norge kan gjøre noe med. Andre som for eks. Polen har jobbet systematisk siden 2014 med å frigjøre seg fra russisk energi.

Det et samlet Europa burde gjort i februar var å skru igjen ventilene og stanse all import av russisk olje/gass. Det hadde blitt tøft men nå ofrer vi Ukraina istedenfor å føle resultatet av vår egen naivitet på kroppen.

Min sympati går først og fremst til Ukraina som kjemper en krig for oss alle med svært begrenset hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvor mye kraft som er tilgjengelig kommer an på pris

Hvor mye kraft som forbrukes kommer an på pris

Om det er noe til overs kommer an på pris. Blir prisen høy nok så er det alltids noen som har noe å avse. Ulike boliger og bedrifter har bare ulike pristerskler for hvor mye kraft de har å avse. Bruker jeg meg selv som eksempel så vil jeg bytte til vedfyring rundt 2 kr/kWh og kan godt spise brødmat i stedet for stekt og kokt noen dager hvis det også blir dyrt. Jeg MÅ ikke dusje hver dag og overlever meg selv mange dager uten varm dusj hvis bare prisen blir høy nok. Jeg kan sikkert vurdere å droppe oppvarming av noen rom også.. Og passerer det 20 kr/kWh så blir det vedfyring, stearinlys og kun klesvask i kaldt vann.

Da er vi vel omtrent tilbake til 1930-tallet da, hva angår tilgangen på elektrisitet i de tusen  hjem med lav inntekt, kone og syv sultne barn?!

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Litt OT, men prisene i Sør-Norge kollapser fullstendig i mårra. Helt ned til 1,06 øre/kWh kl 16. I Nord kollapser også prisen til årslaveste 0,06 øre/kWh kl 15. For dere i sør: Gjør klar 90-gradersvasken, oppvaskmaskinen, hele familien i dusjkø, og forbered julemiddagen. :p

1105801778_Screenshot2022-07-15at15-07-37Marketdata.thumb.png.ac274b6e632fbe8bd05f1e1d26e183f2.png

Kilde: Nordpool

 

Men vi må jo tenke på nettet, "FoRdElE BrUkEn"    hjelper lite å fordele noe som helst om lavest pris er når det er mest aktivitet.

For min del vil det bli bruk som normalt, gjerne en ekstra vask av sengtøy for å bruke litt ekstra under 5kw som er neste effektivitets trinn

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Hvor mye kraft som er tilgjengelig kommer an på pris

Hvor mye kraft som forbrukes kommer an på pris

Om det er noe til overs kommer an på pris. Blir prisen høy nok så er det alltids noen som har noe å avse. Ulike boliger og bedrifter har bare ulike pristerskler for hvor mye kraft de har å avse. Bruker jeg meg selv som eksempel så vil jeg bytte til vedfyring rundt 2 kr/kWh og kan godt spise brødmat i stedet for stekt og kokt noen dager hvis det også blir dyrt. Jeg MÅ ikke dusje hver dag og overlever meg selv mange dager uten varm dusj hvis bare prisen blir høy nok. Jeg kan sikkert vurdere å droppe oppvarming av noen rom også.. Og passerer det 20 kr/kWh så blir det vedfyring, stearinlys og kun klesvask i kaldt vann.

om det kommer til 20kr kwh er det flere ledere i strøm og politiske stillinger som må gå i riksrett å få livstid for svik mot demokratiet or Nasjonen. gjerne ta en Quisling og få de "dødsdømt"(livstid) som landssviker uten mulighet for å slippe ut tidligere

at vi i norge som produserer 50% mer enn vi trenger skal gå mot strøm rasjonering et tåpelig forslag og kun en idiot er dum nok til å akseptere det. De har solgt våre resurser for egen vinning og ender opp med at flere i norge vil gå konkurs til vinteren

Endret av Saltkorn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...