Jump to content

KjeRogJør

Medlemmer
  • Content Count

    1206
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

907 :)

Recent Profile Visitors

3218 profile views
  1. 《En hendelse ved et atomkraftverk i Guangdong-provinsen har ikke påvirket sikkerheten ved anlegget eller ført til radioaktive utslipp, sier kinesiske myndigheter.》 Er det noen som våger å antyde slikt...?
  2. Jeg blir sliten i hodet av å forholde meg til det som er passé. Små barn slipper å se over bakseteryggen. Sikring av bagasje vil bli et seriøst anliggende. Å sitte vendt bakover passer best for de historisk interesserte, de som lever i fortiden, og de etterpåkloke... Sjåførene bør uansett vere mere fremtidsorientert.
  3. Dubious.. Er det noe som tyder på det, og hvordan...?
  4. Vi kan resikere at noen andre, f.eks. EU bestemmer at det skal koste oss å holde fast i oljen. De vil presse oss bort fra vår honningkrukke...
  5. Min ironi var at det brukes store resurser på å gjøre fly "usynlige". Gjør du derimot et uoverveid valg av maling når du tenker å male parabolen, så forsvinner signalet... Ikke mal parabolen med zink, aluminiumsholdig, eller annen maling med metallpulver i. Derimot, å bruke den på kampfly hjelper ikke...
  6. At levetiden til dagens stealthteknologi, som så mye annet vil bestemmes av mottiltakene er som forventet. Her er kampen mellom aktive og passive tiltak, og mottiltak en evig utfordring. Det som er mulig kan også gjøres av den andre siden. Ulempen er at levetiden på det "siste" på markedet er kort, og prisen høy. Ironisk at maler du en parabolantenne med maling som inneholder metallpartikler så mister LNBen signalet, antennen sprer sinalet i stedet for å samle det. Men bølgelengdene på radarer er lengre, og til slutt så lange, og sterke at de ser "gjennom" mottiltakene.
  7. Slik jeg har oppfattet dette bli det ikke bare fremdriften som blir annerledes. Disse nye foilene er aktive systemer, påpasset av computerkraft, så det blir som å "fly" båten med undervansvinger, det er ingen naturlig stabilitet slik de gamle systemene hadde. Slikt gjør normalt ting mere komplisert, sårbart for feil, og dyrt i innkjøp og drift. Da er jeg spent på batterivektens betydning med dagens batterier, og kraftbehov når fartøyet skal "ta av", som jeg antar er den tyngste delen. På fiskebåter må man ta hensyn til at fiskeredskap heller ikke skal sette seg fast i foiler med tilbehør. Undervanns utsettes skrog ror, og propell for mange uforutsatte hendelser, det erfaringen har alle med arbeidsoppgaver på sjøen. Det bli litt som å dra offroad med en sportsbil. Jeg kan ikke se for meg at det vil passe like bra til alt. En arbeidsbåt bør heller ikke være for lett, for da er det ikke så mye den kan brukes til.
  8. Jeg syns de forteller mye om hvordan de har oppnådd dette, er det lurt om de vil benytte metoden igjen...?
  9. Denne kurven viser hvor gode norske politikere er til å prate andre rundt, så gode faktisk at de tror på det de sier selv. For vi er jo så utrolig flinke... Vi har jo kvoter, opprinnelsesgarantier, avgifter, div. regnskap, strømkabler til utlandet og mye annet smart som er effektivt for miljøet. Vi er steike gode på papir... Det er alle de andre som ikke forstår at vi er best...
  10. Min fordom går ut på at jeg betrakter dette som en drone med to motorer i hvert hjørne. Som quaddrone er den i allefall mere aerodynamisk enn droner flest. Den har vendbare motorer som kan gi høyere hastigheter, og da får den kanskje hjelp av designet, men som vingedesign hadde jeg ventet at den var tykkere frem og slankere bakover, altså vingeprofil, og motsatt av det vi får inntrykk av her. Vi får vel ikke se den helt fra siden(?)
  11. På sommeren lengre nord i landet f.eks. Trøndelag og nordover er det så lyst om natten at det ikke er noe problem. I sør har de desverre ikke lyse vakre sommernetter.
  12. En flyvende tallerken kan ikke være en UFO, men en IFT, eller UFT.
  13. Ja, noe så vanlig som brusbokser har jo farvetrykk, så det må være en rensende prosess før pressing og ekstrudering. Metallspon som kommer rett fra en annen prosess, og fri for forurensende materialer er nok ideell. Skitt, maling, fett, og næringsmiddelrester tolereres neppe.
  14. Transportsektoren vil tjene på å ha vie perspektiver i utgangspunktet, hvor de tar ideer fra bestemmer de selv, de trenger jo ikke å begrense seg. Der det er ideer å hente er det lurt å følge med. Å tenke utenfor boksen kan også bety å lytte utenfor eget miljø. Faststoffbatterier vil gagne alle, det er ikke jeg i tvil om. Når det gjelder lading og ladestasjoner lurer jeg på om en slik stasjon med mange uttak kunne brukes av både liten og stor, om den hadde smart tilgjengelighet. Hva om tunge kjøretøyer for eksempel kunne lade gjennom flere ladekabler, alt etter hvor hurtig lading som trengtes, og hvor mange ledige kabler det var. Tenker på en lastebil som kunne plugge inn f.eks. 3-6 plugger av samme standard som personbiler bruker. En stasjon med mange med uttak, og dermed også kunne betjene mange personbiler med de uttakene som var ledige(?) Spenningen kunne tilpasses enten med automatisk gruppevis oppdeling av batterier i kjøretøyet, tilpasset aktuell oppkobling. Ladestrømmen kunne dermed øke med antall ladeuttak i bruk, og tiden reduseres tilsvarende. Alt burde være standardisert, slik at det virket for alle! Det ville ikke være nødvendig med ørten standarder. Dessuten, potensiell ladekapasitet for person og små varebiler ville bli mye større. En stasjon med et stort bufferbatteri som kunne bli kontinuerlig ladet fra nett, og ikke trengte å være så sofistikert, hverken lett, dyrt, eller lite, kunne gjøre den siste jobben med å pøse ut strøm til kundenes biler.
  15. Firmaer må selvsagt også ha "hjemmeladere" som er mere eller mindre hurtige, for etterlading på dag, og lading om natta, på firmaets parkeringsplass. Kan ikke tro at arbeidstaker må ha lader, med mindre det er noen mobile løsninger, og det finnes plass for lader, som jobben eier selvsagt. Den må jo kunne flyttes om bruker er sykmeldt og en annen vikarierer, men da blir det tungvint.
×
×
  • Create New...