Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Stillingstittel: IT-konsulent (.NET)
Sektor: Privat
Erfaring: 2 år
Alder: 28 år
Utdanning: Master
Sted: Bergen
Goder: Mobil, internett, treningsmedlemskap, flexitid etc.
Lønn: 630 000 + ca. 50k bonus

Utvikling i samme selskap

2020: 535 000

2021: 565 000

2022: 630 000

 

Endret av Utvikleren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Jeg er ingen motstander av fagorganisering, men jeg har alltid vært i et arbeidstakers marked, så ser ikke hva slags nytte jeg får av å fagorganisere meg.

Poenget mitt er at det har sin plass i arbeidslivet, men IT-utviklere er kanskje en av de som trenger det minst.

Bobler har jo skjedd før faktisk i IT markedet feks dotcom bobla. Ikke det at det er veldig trolig at noe lignende skjer igjen, men akkurat i sånne tilfeller er det nyttig med en fagforening. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Jeg er ingen motstander av fagorganisering, men jeg har alltid vært i et arbeidstakers marked, så ser ikke hva slags nytte jeg får av å fagorganisere meg.

Poenget mitt er at det har sin plass i arbeidslivet, men IT-utviklere er kanskje en av de som trenger det minst.

2 ting jeg merket de siste årene:

Tekna jobbet mye for å få bort konkurranseklausuler. Husker i 2015 hvordan alle tilbud jeg fikk hadde en slik klausul som ville vært ulovlig i dag. 

Ikke lenger like utbredt at selv juniorer er "særlige uavhengige" og derfor ikke får overtidsbetaling.

Dessuten, rentevilkårene og forsikringsavtalene jeg får via Tekna sparer meg langt mer i året enn medlemskontingenten koster. Så win win.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 timer siden):

Tekna jobbet mye for å få bort konkurranseklausuler. Husker i 2015 hvordan alle tilbud jeg fikk hadde en slik klausul som ville vært ulovlig i dag.

Lovendringen rundt konkurranseklausuler var jo gull. Utrolig bra å få den på plass. Merker at en del bedrifter fortsatt har slike klausuler og prøver å skremme med dem uten å egentlig ville bruke dem. Selv med lovendringen må man ha relativt gode kunnskaper om hvordan disse fungerer og det er det mange som ikke har.

 

Matsemann skrev (2 timer siden):

Ikke lenger like utbredt at selv juniorer er "særlige uavhengige" og derfor ikke får overtidsbetaling.

Der har det vært mye tull ja. Utrolig mange som har blitt definert som "særlige uavhengige". Hvis dette faktisk er på vei bort er det strålende. Hører dog fortsatt om mange som har denne betegnelsen, bare fordi de har fleksitid eller tilsvarende - noe som selvsagt ikke er tilstrekkelig for å være særlig uavhengig.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 7.7.2022 den 19.22):

Lovendringen rundt konkurranseklausuler var jo gull. Utrolig bra å få den på plass. Merker at en del bedrifter fortsatt har slike klausuler og prøver å skremme med dem uten å egentlig ville bruke dem. Selv med lovendringen må man ha relativt gode kunnskaper om hvordan disse fungerer og det er det mange som ikke har.

 

Der har det vært mye tull ja. Utrolig mange som har blitt definert som "særlige uavhengige". Hvis dette faktisk er på vei bort er det strålende. Hører dog fortsatt om mange som har denne betegnelsen, bare fordi de har fleksitid eller tilsvarende - noe som selvsagt ikke er tilstrekkelig for å være særlig uavhengig.

Det er vel uansett strenge kriterier for å havne inn under særlig uavhengig stilling. Da må man vel som regel inneha en form for lederstilling eller ha ekstrem stor frihet til når, hvor og hvordan arbeidsoppgavene skal utføres. Arbeidsgivers styringsrett er vel som regel også noe svekket om man har en slik stilling. En vanlig ansatt utvikler bør vel ikke gå inn under definsjonen. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (53 minutter siden):

Det er vel uansett strenge kriterier for å havne inn under særlig uavhengig stilling. Da må man vel som regel inneha en form for lederstilling eller ha ekstrem stor frihet til når, hvor og hvordan arbeidsoppgavene skal utføres. Arbeidsgivers styringsrett er vel som regel også noe svekket om man har en slik stilling. En vanlig ansatt utvikler bør vel ikke gå inn under definsjonen. 

Ja, i utgangspunktet så er det slik. Men hva gjør du hvis din kontrakt sier at du har en særdeles uavhengig stilling? Jobber du gratis overtid eller blander du inn advokater for å få overtidsbetalt? Hvor mye bråk har du lyst å lage med arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
2 hours ago, nirolo said:

Ja, i utgangspunktet så er det slik. Men hva gjør du hvis din kontrakt sier at du har en særdeles uavhengig stilling? Jobber du gratis overtid eller blander du inn advokater for å få overtidsbetalt? Hvor mye bråk har du lyst å lage med arbeidsgiver?

Personlig så hadde jeg ikke jobbet overtid, hadde de enda pålagt meg overtid uten overtidsbetaling så hadde jeg faktisk tatt meg en prat med advokat eventuelt byttet jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (5 timer siden):

Ja, i utgangspunktet så er det slik. Men hva gjør du hvis din kontrakt sier at du har en særdeles uavhengig stilling? Jobber du gratis overtid eller blander du inn advokater for å få overtidsbetalt? Hvor mye bråk har du lyst å lage med arbeidsgiver?

For det første bør du aldri skrive under på en sånn kontrakt med mindre stillingen faktisk er ledende og uavhengig. Dersom arbeidsgiver prøver å snike det inn i kontrakten, kan du påpeke at den vil være ulovlig og ugyldig. Videre kan du benytte deg av gratis juridisk bistand fra fagforening dersom arbeidsgiver fortsatt setter seg på bakbena.

Dersom feilen allerede er gjort og du har jobbet gratis overtid er det fortsatt ikke for sent å rette opp. Det har vært eksempler på arbeidsgivere som har fått tilbakebetalt overtidsbetaling ved hjelp av fagforening: https://www.nito.no/medlemsfordel/case/juridisk-og-lonn/ingen-skal-jobbe-gratis-du-kan-ha-rett-pa-overtidsbetaling-ogsa-om-du-er-i-sarlig-uavhengig-stilling/

Dette handler ikke om å lage bråk. Det handler om å kreve det som er rettmessig ditt ifølge arbeidsmiljøloven.

Hvis du vurderer å gå inn i en stilling som faktisk er ledende og uavhengig, er dette et godt forhandlingskort for å argumentere for høyere grunnlønn for å kompensere for manglende overtidsbetaling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Comma Chameleon skrev (På 7.7.2022 den 7.43):

Noen som har erfaring med ITverket?  Bra arbeidsplass, lønnsnivå?

Ingen anelse hvordan det er å jobbe der, men fikk tilbud om ansettelse for en stund siden og da lå de sånn midt på treet i forhold til andre sammenlignbare konsulentselskap med ca. samme kundeportefølje. Det var ganske grei individuell bonusordning hvis man ønsker en sånn lønnsmodell.

Lenke til kommentar
Tresmak skrev (27 minutter siden):

Ingen anelse hvordan det er å jobbe der, men fikk tilbud om ansettelse for en stund siden og da lå de sånn midt på treet i forhold til andre sammenlignbare konsulentselskap med ca. samme kundeportefølje. Det var ganske grei individuell bonusordning hvis man ønsker en sånn lønnsmodell.

Takker for svar! Er så sykt mange aktører (i tillegg til at man kan gå selvstendig) i markedet nå der alle prøver å selge seg inn så det er vanskelig å vite hvilke som faktisk er bra. Har ikke tid å prate med alle heller.

Et spørsmål her. Hvor vil dere si man burde sikte seg inn hvis man vil jobbe blant de beste utviklerne? I USA er det vel typisk FAANG o.l. Er vel noen passe store i Norge, men mest konsulenthus virker det som. Tenker om man vil bli blant de beste i Norge i noe så burde man jo jobbe under/ved siden av de beste og ta lærdom derfra.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
3 hours ago, Blåbær said:

Vipps, Origo er vel de jeg kommer på som profilerer seg på å se de flinkeste folkene. IT har blitt viktigere og viktigere og da er det konkurransefortrinn å satse på sine ansatte. 

Origo?  Har aldri møtt en virkelig dyktig utvikler som er villig til å selge seg selv til halv pris, men det er sikkert et fint sted å starte og få noe erfaring. 

Etter 25 år har jeg vært innenom mange bransjer, og jeg vil si at de 5 teknisk dyktigste utviklere jeg har mødt mødte jeg i spillbransjen.  Det var den gangen alt, også grafikk-motorer, var noe man laget in-house.  Det er/var imidlertid også den desidert tøffeste bransjen jeg har opplevd. 

Lenke til kommentar

Lønnstabell i de ulike stillingene har skjønn, varierende hvilket skjønn, men det er ikke snakk om det dobbelte. 

Dessverre får ofte kommunen meget kompetente søkere, men klarer ikke å tilby samme betingelser direkte, så hensikten med et slikt skjønn er å komme seg i nærheten og vektlegge andre lukrative ordninger det offentlige har.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...