Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest abcc6...ff3

Stillingstittel: Konsulent (systemutvikling)
Sektor: Privat, et av de store konsulenthusene
Erfaring: 6 år
Alder: 30 år
Utdanning: Sivilingeniør
Goder: Mobil, bredbånd, rabatter, ekstra ferieuke
Lønn: 900 000 + 75 000 (bonus) + sertifiseringsbonuser

Anonymous poster hash: abcc6...ff3

Lenke til kommentar
Gjest 7ba86...bf6

hmm, er det en oversikt over de konsulentselskapene som tilbyr best lønn / goder og har det beste miljøet?

Anonymous poster hash: 7ba86...bf6

Lenke til kommentar
Gjest 7ba86...bf6 skrev (9 timer siden):

hmm, er det en oversikt over de konsulentselskapene som tilbyr best lønn / goder og har det beste miljøet?

Anonymous poster hash: 7ba86...bf6

Omtrentlig snittlønn for noen av de større konsulentselskapene. Dette er lønn utbetalt i 2021 delt på antall ansatte per dags dato.

  • Webstep 978.000
  • Accenture 901.000
  • Miles 839.000
  • Bekk 833.000
  • Capgemini 776.000
  • Bouvet 738.000
  • Atea 724.000
  • Netlight 710.000
  • Evry 707.000
  • Crayon 677.000
  • Sopra Steria 668.000

Merk at hierarkiske organisasjoner som Capgemini og Accenture har mange høye lederlønninger som trekker opp, mens flate organisasjoner som Webstep og Miles har et lønnssnitt som gir et riktigere bilde av hva den enkelte konsulent tjener.

Miljø og goder er mer subjektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/2/2022 at 10:46 PM, Aksjeladden said:

Noen her som jobber i Intility og kan fortelle litt om hvordan det er å jobbe der? Er det gode vilkår? Synes det virker som en spennende bedrift som stadig vokser.

Usikker på Intillity men om det er som Basefarm så er har jeg ikke hørt mye positivt fra andre som har jobbet der.

Lenke til kommentar
On 7/3/2022 at 12:33 AM, Guest 7ba86...bf6 said:

Stillingstittel: Senior Utvikler
Erfaring: 3år
Utdanning: Master
Lønn: 830k

Anonymous poster hash: 7ba86...bf6

Interessant at man blir senior med 3 års erfaring. Disse titlene samt "spesialist" og "ekspert" er helt utvannet blitt.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Aksjeladden skrev (På 2.7.2022 den 23.46):

Noen her som jobber i Intility og kan fortelle litt om hvordan det er å jobbe der? Er det gode vilkår? Synes det virker som en spennende bedrift som stadig vokser.

De virker ok på ballen i lønnsjusteringene sine og har klart å holde på de jeg kjenner over mange år, så det er et godt tegn i hvert fall.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Seniorkonsulent, mellomstort konsulenthus på Østlandet.

Erfaring: 11 år

Alder: 38

Arbeidsoppgaver: Utvikling / arkitekt / prosjektleder hos kunde samt hjelper en god del internt i konsulentfirma med fag

Utdanning: Sivilingeniør

Årsinntekt:  Ca 1.450.000, derav ca 500.000 bonus

Goder: Parkering ved behov, ekstra ferieuke, ellers standard goder, turer, mobil, data, tøy osv.

Betaler sykt mye skatt så ikke interessant å gå mer opp i lønn, prøver heller på andre goder de siste årene som ekstra ferie osv. Har noen ekstra goder nå verdt ganske mye som ikke er tatt med eller spesifisert for å anonymisere.

Kjører nokså tøffe lønnsforhandlinger. Du kan være jovial resten av året. Er i et firma med mye rom for å ta på seg ansvar, som gir meg mulighet til å gjøre på mer av det jeg liker samtidig som jeg kan argumentere med bidragene i lønnsforhandlinger.

Jobber rundt 2250+ timer per år.

Endret av Phantom Software
Typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (10 timer siden):

Stillingstittel: Seniorkonsulent, mellomstort konsulenthus på Østlandet.

Erfaring: 11 år

Alder: 38

Arbeidsoppgaver: Utvikling / arkitekt / prosjektleder hos kunde samt hjelper en god del internt i konsulentfirma med fag

Utdanning: Sivilingeniør

Årsinntekt:  Ca 1.450.000, derav ca 500.000 bonus

Goder: Parkering ved behov, ekstra ferieuke, ellers standard goder, turer, mobil, data, tøy osv.

Betaler sykt mye skatt så ikke interessant å gå mer opp i lønn, prøver heller på andre goder de siste årene som ekstra ferie osv. Har noen ekstra goder nå verdt ganske mye som ikke er tatt med eller spesifisert for å anonymisere.

Kjører nokså tøffe lønnsforhandlinger. Du kan være jovial resten av året. Er i et firma med mye rom for å ta på seg ansvar, som gir meg mulighet til å gjøre på mer av det jeg liker samtidig som jeg kan argumentere med bidragene i lønnsforhandlinger.

Jobber rundt 2250+ timer per år.

820 ish fast?

Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

500 timer overtid? Det er ikke lovlig på noen som helst måte. Tror du bør roe ned før du blir helt utbrent.

Har en såkalt «særlig uavhengig stilling» eller hva det nå er. Jeg er heller ikke pålagt å jobbe alle de timene ekstra, men føler jeg bør jobbe en del av de for å gjøre en god jobb. 
 

For kunden jobber jeg ca 100%, men jeg kunne ha jobbet mindre hos kunde og brukt mer av den tiden på de andre oppgavene. 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (23 minutter siden):

Har en såkalt «særlig uavhengig stilling» eller hva det nå er. Jeg er heller ikke pålagt å jobbe alle de timene ekstra, men føler jeg bør jobbe en del av de for å gjøre en god jobb. 
 

For kunden jobber jeg ca 100%, men jeg kunne ha jobbet mindre hos kunde og brukt mer av den tiden på de andre oppgavene. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/#Arbeidsgiverskalsørgeforforsvarligarbeidstid

Sitat

Alle arbeidstakere, også de med ledende og særlig uavhengige stillinger, har krav på forsvarlig arbeidstid. Det er arbeidsgivers plikt å sikre dette. Det betyr blant annet at arbeidsgiver skal vurdere de helse-, velferds- og sikkerhetsmessige belastningene av arbeidstiden for alle ansatte.

500 timer ekstra betyr at du i snitt har 2 timer ekstra arbeide hver arbeidsdag hele året. Det er veldig mye.

Lenke til kommentar
5 hours ago, nirolo said:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/ledende-og-sarlig-uavhengige-stillinger/#Arbeidsgiverskalsørgeforforsvarligarbeidstid

500 timer ekstra betyr at du i snitt har 2 timer ekstra arbeide hver arbeidsdag hele året. Det er veldig mye.

Joda, men det går i selvpålagte perioder. Noen veldig intensive, og så noen mye roligere. 

Jeg føler det med særlig uavhengig stemmer for min del, siden det faktisk er jeg selv som velger å jobbe så mye. Sjefen ville ikke pålagt meg å jobbe noe utover vanlig tid. Men i praksis da kunne jeg ikke tatt på meg så mye ekstra, som ville påvirket bonus, og jeg ville heller ikke klart å jobbe så mye hos kunde, som også ville påvirket bonus.

Jeg forsøker å få opp fastlønn og andre avtalte goder mest mulig, så er ekstra mye bonus og lønn en mulighet jeg har nå siden jeg har mulighet til å jobbe mye disse årene og siden jeg fortsatt søker å lære meg mest mulig nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...