Gå til innhold

NRK: Momsfritak for elbiler forsvinner


Anbefalte innlegg

Sjørøver skrev (3 minutter siden):

Det vil faktisk få meg over på hybrid, kanskje til og med diesel, på neste bil. Forstår godt at de må gjøre det, men det gjør elbil mye mindre attraktivt. 

Tror det gjelder veldig mange. Jeg valgte elbil utelukkende pga. 1/5 bompenger i Bergen. Elbil er fremdeles langt mindre praktisk (pga. lading og rekkevidde), og dyrere i innkjøp, enn både hybridbiler og rene forbrenningsbiler. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Forstår godt at de må gjøre det

... jeg forstår ikke at de det.

Stadig flere får seg elbil. Stadig flere får glede av fordelene. Elbil-fordeler er ikke lenger noe som gies ut til en liten minoritet. Ergo burde misunnelsen minke. Goder som alle kan få glede av, er jo fantastisk! Det er ikke forskjellsbehandling. Det er en felles gode. 

Vi har masse felles goder vi tar for gitt. Ekstremt billig helsetilbud, subsidiert barnehage, gratisk skole, subsidiert kollektiv, +++. Fordeler som alle kan ta del i (dersom de har bruk for det). Avgiftsfri elbil kunne vi gjerne hatt for evig tid, spør du meg. Ser ikke problemet med at grønne og miljøvennlige valg premieres. Selv om absolutt alle hadde elbil, så kunne vi fortsatt med avgiftsfrie biler. Det holder bilparken relativt ung, som betyr at brukt-markedet får tilgang på jevnt gode elbiler.

Det bidrar også til at andre land ser opp til oss, og ønsker å innføre lignende modeller. De ser tross alt at det virker. Bransjen ønsker forøvrig å produsere gøye el-biler kun dersom noen er interessert i å kjøpe de...

 

Tiltak som virker, må vi beholde!
Tiltak som ikke har effekt derimot, burde fjernes kjapt!

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg handler ikke ny bil, så jeg er avhengig av at det kommer attraktive elbiler i bruktmarkedet. Foreløpig får man veldig mye mer bil for pengene med fossilmotor enn med elektrisk motor i den rimelige delen av bruktmarkedet. Når det nå ser ut som om alle fordeler skal fases ut, så er ikke motivasjonen for å gå over til elbil så sterk lenger. Det frister mer å kjøpe en fin og kapabel fossilbil enn en imiev.

Endret av bo1e
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (52 minutter siden):

Såpass tidlig? Såpass sent mener du vel? Dette skulle jo egentlig skje i 2017, eller ved registrerte elbil nr.50000. Vi har levet godt (og lever fremdeles godt) på elbil subsidier langt på overtid. Snakk om å være utakknemlig. I tillegg har forslaget fremdeles støtte for biler under en halv million. 

De som har mye vil fremdeles ha mer, antar jeg..

Det er tidlig hvis målet er elektrifisering av bilparken... Subsideringen ble jo ikke gjort for å være kul og snill, men for å få folk til å kjøpe elbiler og avvikle fossile biler på kortest mulig tid.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler bør momses som andre profukter. De er jo ikke mer miljøvennlige enn f.eks. sykler, som momses. Elbiler tar like mye plass som eksosbiler, og de trenger like mye miljøskadelige veier. De virvler opp minst like mye svevestøv - og antagelig kommer ca. 80 % av mikroplasten i Oslofjorden (som er alvorlig syk) fra bildekkene. Og det kreves mer ressurser og medfører større utslipp å produsere en elbil enn en tilsvarende eksosbiler.

Men elbiler bør fortsatt ha noe lavere avgifter enn eksosbiler. De er jo eksosfrie, de støyer litt mindre enn eksosbiler (vesentlig ved lav fart), og vi slipper tomgangskjøring.

Pål Jensen

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror det er fornuftig at det settes et tak på momsfritaket. Kjøper man en elbil til 1 million så subsidieres man nå med 250 000, og dette vil mange betrakte som en hån mot vanlige folk. 
 

Med et tak på 500 000 så vil prisen på en relativt dyr bil,  for eksempel 600 000, kun øke med 25 000. Det er etter min mening fullt akseptabelt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (50 minutter siden):

og dyrere i innkjøp, enn både hybridbiler og rene forbrenningsbiler

Jeg har nå en elbil til en halv million. Denne oppleves som trang, elendig plass i baksetet og skuffende dårlig plass i bagasjerommet. To timer i baksetet var helt jævlig. Den er også alt for stiv, noe jeg synes nesten alle elbiler er. 

For 200k kan jeg få meg en tysk stasjonsvogn som overgår alle mine krav. Forsikring er også vesentlig billigere. Verditapet pleier heller ikke å være så stort om en kjøper rett kombinasjon. 

qualbeen skrev (50 minutter siden):

Bransjen ønsker forøvrig å produsere gøye el-biler

Jeg tror det vanskelig lar seg gjøre. Elbil oppleves som ekstremt sterilt. Det er moro med ekstrem akselerasjon en stund, men går fort ut på dato. Jeg er forøvrig tilhenger av at personbil beskattes mindre, mens tyngre kjøretøy skattes veldig mye høyere. Står mer i stil til slitasje. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Sjørøver said:

tyngre kjøretøy skattes veldig mye høyere. Står mer i stil til slitasje. 

Blir bare satt ut til øst-europeere da. Og dyrere frakt vil påvirke absolutt ALT du kjøper på nett og i butikker. Det er hinsides hvor mye lastebiler som går langs veiene.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (49 minutter siden):

Det er tidlig hvis målet er elektrifisering av bilparken... Subsideringen ble jo ikke gjort for å være kul og snill, men for å få folk til å kjøpe elbiler og avvikle fossile biler på kortest mulig tid.  

Og ved å fremdeles subsidiere biler til under 500000kr, så opprettholdes jo målet. Det er her de fleste biler befinner seg og ekstra inntekter fra øvrige biler vil bidra til at en kan opprettholde subsidiene lengre, som igjen bidrar til nettopp målet om å elektrifisere bilparken. At folk som har råd til en bil til 600000kr, plutselig ikke skal ha råd til å betale 25000kr til fellesskapet er bare egoistisk og forkastelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Kanskje skal du lese hva jeg skriver en gang til? Det du sier er umulig praktiseres i mange land, og når registreringsmyndigheten administrerer avgifter og tilskudd så blir det ikke mulig med slike tilstander som du beskriver. Man håndterer faste tilskudd el-sykler, el-motorsyklet uten problem når dette overlates til myndigheten som har alle data om kjøretøyet. Det er poenget.

Hvilke land subsidierer elbilkjøp med beløp tilsvarende NOK 100.000,- eller mer? Nærmeste jeg kommer på er Sverige der man vel får 70.000,-. 

I Tyskland kan man få noe mer, men kun 6000 euro fra myndighetene. Og ordningen utnyttes så det holder:

https://www.tu.no/artikler/far-gratis-elbil-i-et-halvt-ar-deretter-kan-den-eksporteres-til-norge/517428

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

Selv om det nå finnes en rekke gode elbiler til godt under 500k (bortsett fra for dem som må slepe campingvognen over fjellet i 20 minusgrader midt på vinteren), så er dette et steg i helt feil retning. Spesielt når de samtidig rasler med å fjerne andre elbilfordeler som reduserte bompenger og kjøring i kollektivfelt.

Eller bortsett fra de som må slepe campingvogn overhodet. Rekkevidde er ikke problemet, men hengervekt. Bortsett fra noen få, mikroskopiske spesialmodeller, krever en campingvogn en hengervektkapasitet på bilen på 1300kg eller mer. 1600kg gir god fleksibilitet mhp. vogn. Av biler under 500k er det vel 1000kg man maks kan trekke om man regner pris inkl. hengerfeste og vinterdekk. 1000kg holder ikke til mye campingvogn. Selv en liten vogn som Adria Action 391 er på 1300kg totalvekt. Da er man oppe i 600k-nivå på bilprisen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (2 timer siden):

Fy, så ignorant, fælt og nedsettende. Vet du egentlig hvor lite 8500 kr er i måneden? Hei, jeg er en student. Jeg har det billigste av en hybel som fins (rundt 4750 kr i måneden, inkludert strøm). Jeg sitter igjen med under 3750 kr hver måned, til bruk på både mat, transport, fritidsaktiviteter, og nødvendig studieutstyr! Jeg har så mye studiearbeid at det ikke er mulig å sette av noe ekstra tid til jobb ved siden av. Skal jeg gjøre alt studiearbeidet, blir det ikke noe tid til egen fritid, engang. Min psykiske helse er utradert og ødelagt etter en koronatid der jeg ble sittende inne 2 uker i strekk, om igjen og om igjen, med dårlige digitale forelesninger og elendig oppsett for hjemmearbeid, og laboratoriearbeid som ble så knotete at du ikke kan forestille deg. Har gått helt alene i 2 år. Nærmest eneste kontakt jeg har med folk, er tilfeldige folk som deg her inne. Nå er attpåtil studiet mitt halvveis ødelagt, og jeg har fått et gedigent lån. Tusen hjertelig takk for omtanken. PS: Lånekassen avslo ekstra støtte, grunnet knotete kommunikasjon per papirpost sendt til feil addresse. Gudameg, takk, Marianne Andreassen, for at du gjorde det så lett for oss studenter, og så vanskelig for stortingspolitikere å hente goder når de ikke trenger det. 

Enda mer sutring fra studentene. Det er få grupper som er så bortskjemte som dere. Det var heller ikke bare dere som slet under pandemien, mange i samfunnet måtte isolere seg og greie seg alene. Og om du synes det er så slit å være student, så kan du fint slutte, skaffe deg en jobb på Rema eller leve på sosialstønad.

Mange av de eldste som lever på minstepensjon i dag, fikk aldri en sjans til å ta seg en utdannelse eller fast jobb fordi de måtte jobbe hjemme på gården og passe på familien.

Du skal være takknemlig for at du har muligheten til å ta en utdannelse i det hele tatt, at den er gratis og at du på toppen av dette får et stipend og et subsidiert lån.

Du bør uansett nå være glad for at staten slutter å bruke penger på millionærene som kjøper seg en Tesla, slik at det blir mer penger til helse, utdanning og andre ting som faktisk er mye viktigere.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, FrihetensRegn said:

Enda mer sutring fra studentene. Det er få grupper som er så bortskjemte som dere. Det var heller ikke bare dere som slet under pandemien, mange i samfunnet måtte isolere seg og greie seg alene. Og om du synes det er så slit å være student, så kan du fint slutte, skaffe deg en jobb på Rema eller leve på sosialstønad.

Mange av de eldste som lever på minstepensjon i dag, fikk aldri en sjans til å ta seg en utdannelse eller fast jobb fordi de måtte jobbe hjemme på gården og passe på familien.

Du skal være takknemlig for at du har muligheten til å ta en utdannelse i det hele tatt, at den er gratis og at du på toppen av dette får et stipend og et subsidiert lån.

Du bør uansett nå være glad for at staten slutter å bruke penger på millionærene som kjøper seg en Tesla, slik at det blir mer penger til helse, utdanning og andre ting som faktisk er mye viktigere.

Studenter har det faktisk, rent økonomisk, langt verre en pensjonister. Dette er fakta, og enkelt å dokumentere (sammenlikn stønader til pensjonister samt deres pensjon med studiestøtten).  At alle jobbet på gård og derfor ikke kunne få glede av lave boligpriser, utdanning og brennhett arbeidsmarket stiller jeg meg tvilende til. Husk at det er en del som nå pensjonerer seg i 60-årene i tillegg, noe som betyr at de vokste opp i etterkrigsårene med stor vekst og optimise. Livet var sikkert hardt for pensjonistene tidligere, garantert, men enhver tidsalder har sine utfordringer og blir derfor dumt å hevde at unge i dag er late eller bortskjemte (for det er de faktisk ikke). Ellers er vel tingen den at årsaken til at folk klager er fordi det er først nå elbiler til familier har kommet i en prisklasse og med spesifikasjoner som allmennheten kan ha råd til. I tillegg har vi miljøaspektet som vi har vært inne på tidligere, så fint om vi slutter denne hate-rikmanns-mentaliteten, da dette faktisk ikke er saken.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (18 minutter siden):

fint om vi slutter denne hate-rikmanns-mentaliteten

Det handler ikke om å hate rike mennesker, men heller om en fornuftig økonomisk politikk som gir mening. Om alt i samfunnet hadde vært 100% skattefritt, momsfritt og avgiftsfritt slik at bare markedsprisen hadde betydd noe, ville ingen brydd seg om subsidier til elbiler da de ikke hadde eksistert.

Derimot eksisterer det politisk styrte priser på omtrent alle produkter man kan kjøpe i Norge, og dermed er det også fornuftig at elbiler blir skattelagt på samme måte som andre varer også.

Nå skal denne regjeringen ikke bare ha skryt heller, da de på samtidig skal legge ned Eldreombudet og svekke Bostøtten og NAV.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Eller bortsett fra de som må slepe campingvogn overhodet. Rekkevidde er ikke problemet, men hengervekt. Bortsett fra noen få, mikroskopiske spesialmodeller, krever en campingvogn en hengervektkapasitet på bilen på 1300kg eller mer. 1600kg gir god fleksibilitet mhp. vogn. Av biler under 500k er det vel 1000kg man maks kan trekke om man regner pris inkl. hengerfeste og vinterdekk. 1000kg holder ikke til mye campingvogn. Selv en liten vogn som Adria Action 391 er på 1300kg totalvekt. Da er man oppe i 600k-nivå på bilprisen. 

Det er ikke bare trekkapasiteten som er problemet, men også nyttelasten. Enkelte elbiler har knapt kapasitet til bagasje etter at kone og barn er ombord.

Firebarnsfaren Calle Ellinger kan bare ha med seg de fire barna sine som passasjerer. Tar han med bagasje eller fire voksne i stedet, kjører han ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Hvilke land subsidierer elbilkjøp med beløp tilsvarende NOK 100.000,- eller mer? Nærmeste jeg kommer på er Sverige der man vel får 70.000,-. 

I Tyskland kan man få noe mer, men kun 6000 euro fra myndighetene. Og ordningen utnyttes så det holder:

https://www.tu.no/artikler/far-gratis-elbil-i-et-halvt-ar-deretter-kan-den-eksporteres-til-norge/517428

Jo, du kan så si når det gjelder beløpet! En bil norsk fossilbil til 500k består av av 100k moms og koster som el-bil 400k uten. Den norske moms-subsidien er så generøs, at ingen andre land kan ta seg råd til dette. Men jeg brukte nå dette som utgangspunkt for beløpet. Kanskje jeg kunne brukt en Tesla til 600k som utgangspunkt siden den selger mest, og sagt 120k? Selv en elbil til 320k subsidieres med 80k momsfritak. Det blir vanvittige kostnader per tonn CO2 I reduserte utslipp.

En bil som slipper ut 100g/km gir norske CO2-utslipp på 1200 kg/år ved 12000km/år. Etter ca. 5år / 60.000 km begynner el-varianten å kutte utslipp i forhold til fossilbilen. Etter 15 år, så har man kanskje kuttet 10-15 tonn til den nette sum av  ca. NOK 7000/tonn!

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 timer siden):

At folk som har råd til en bil til 600000kr, plutselig ikke skal ha råd til å betale 25000kr til fellesskapet er bare egoistisk og forkastelig.

Det er en logisk feil i at alle som kjøper noe dyrt, automatisk godtar å betale 25% mer. Slik er ikke virkeligheten.

Ikke alle som eier en Tesla er multi-millionær.

Mange familier har brukt alle sparepengene og i tillegg tatt opp lån. De har regnet og dobbeltsjekket om de virkelig kan ta seg råd til en bil til 700 000. Noen har ikke den mulighet, og eier derfor ikke Tesla. Kanskje har de en Leaf eller noe annet rimeligere i stedet? Andre ser at det akkurat går rundt, og slår til. De rikeste blant oss slipper å vurdere om de har råd - og kan betale kontant. Men selv de rikeste har økonomisk teft. Uten subsidier ville de kanskje heller gått for en fossilbil i luksussegmentet, da det gir mer for pengene?

Uten subsidier vil en del måtte velge annerledes. Plutselig velger vi fossil i stedet. Vi vet at nordmenn ikke velger elbil pga miljøet. Det er kun egen lommebok som teller. Derfor må politikere legge opp til at miljøvennlige valg hele tiden lønner seg!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du skal slite med å få noe medlidenhet for at folk som kjøper Porsche, Tesla, Mercedes elbiler til 1 million kroner må betale 100 tusen kroner mer for den. Dette er folk som allerede er på toppen av næringskjeden og som bare vil fortsette i årene fremover å tjene godt.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at penger ramler i hendene på folk og disse pengene er allerede skattet for to ganger. Næringdrivende har en risiko vanlig ansatte ikke har. Arbeidere har sikkerhetsnett som fanger de opp hvis de blir de uten arbeid. En næringsdrivende kan tape verdier tilsvarende mange år med innsats på grunn av svingninger i markedet, til og med hele livsverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...