Gå til innhold

NRK: Momsfritak for elbiler forsvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, FrihetensRegn said:

Wow jeg har sjelden vært borti en så priviligert sutretråd som denne. Vi har alltid hatt tunge skatter, moms og avgifter på kjøp av bil og bilbruk i Norge. At man nå må betale litt ekstra for en Tesla er helt på sin plass og forventet. Jeg har mer sympati for de minstepensjonistene som har en 20 år gammel liten Corolla som nå sliter med å betale for bensinen. Så det hadde vært mer rettferdig og logisk å få på plass avgifter på nye elbiler og heller senke bensinprisene litt.

Tja. pensjonister som kunne pensjonere seg i en alder og få pensjon alle unge i dag bare kan drømme om som samtidig kunne kjøpe hjem med en lønning mener du? I tillegg er det bostøtte, honnørbilletter osv. som gjør at gruppen det er snakk om har alle forutsetninger for å klare seg fint. Å dra stigen opp etter seg er blitt en etablert uttrykk, og ikke uten grunn. Når det er sagt er det ikke tvil om at områder av systemet fungerer dårlig (f.eks kvinner som ender opp som minstepensjonister fordi de fikk barn).

Forøvrig er ikke debatten kun et spørsmål om økonomi, den er større enn som så.

Tenker at man alternativt kan innføre mva som foreslått, og samtidig øke fossile alternativer med tilsvarende beløp. På den måten blir det like gunstig å velge grønnere alternativer.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

At momsfritak forsvinne på biler KUN over 500k gir ingen mening, når alt skal vær så fornybart og miljøvennlig... Da desse bilene er bygd mer miljøvennlig en den billige elbil i gata til under 500k. 
Dette øker bare kjøpet av billige elbiler med dårlige og utdatert batteri teknologi, som inneholder dyre materialer å krever enorm menge ressuser for å resirkulers på en miljøvennlig måte.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Er det noen som sutrer er det en pensjonister som kunne pensjonere seg i en alder og få pensjon alle unge i dag bare kan drømme om. I tillegg er det bostøtte, honnørbilletter osv. som gjør at gruppen det er snakk om har alle forutsetninger for å klare seg fint. Å dra stigen opp etter seg er blitt en etablert uttrykk, og ikke uten grunn. Når det er sagt er det ikke tvil om at områder av systemet fungerer dårlig (f.eks kvinner som ender opp som minstepensjonister fordi de fikk barn).

Forøvrig er ikke debatten kun et spørsmål om økonomi, den er større enn som så.

Nå nevnte ikke jeg pensjonister som har flere hundre tusener i måneden utbetalt fordi de ordnet seg en god pensjonsavtale med arbeidsgiver. Jeg snakker om minstepensjonister som har under 16 000 kr utbetalt i måneden og det skal dekke husleie, strøm, mat og bensin. For ikke å nevne alle barnebarna som skal ha bursdagspresang og konfirmasjonsgave disse tider. Å påstå at disse har det fint er langt fra virkeligheten.

Men jeg skjønner at det kan være fristende å komme med masse unnskyldninger om at pensjonister, uføretrygdede og andre eldre, syke og fattige har det fint, slik at man kan kjøpe seg en skattefri Tesla med god samvittighet.

Lenke til kommentar
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Nå nevnte ikke jeg pensjonister som har flere hundre tusener i måneden utbetalt fordi de ordnet seg en god pensjonsavtale med arbeidsgiver. Jeg snakker om minstepensjonister som har under 16 000 kr utbetalt i måneden og det skal dekke husleie, strøm, mat og bensin. For ikke å nevne alle barnebarna som skal ha bursdagspresang og konfirmasjonsgave disse tider. Å påstå at disse har det fint er langt fra virkeligheten.

Men jeg skjønner at det kan være fristende å komme med masse unnskyldninger om at pensjonister, uføretrygdede og andre eldre, syke og fattige har det fint, slik at man kan kjøpe seg en skattefri Tesla med god samvittighet.

Jeg høyner med studenter! Får rundt 8-9k utbetalt men ikke bostøtte eller noen former for helsegoder mm. De får riktignok noe rabattert buss men men. Oj, ja, glemte nesten det! De fikk være så heldige at de kunne ta ekstra lån når alle andre fikk i pose og sekk i korona perioden.

Ps: la oss slutte å dytte svake grupper foran oss for å forsøke å styrke egen argumentasjon. Hadde det vært av empati hadde der vært en ting, men både du, jeg og de fleste andre her inne vet at det ikke er empati som driver sinnet mot alt som er i nærheten av å fokusere på grønnere alternativer.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 minutter siden):

Jasså, skal vi ta denne kampen? Jeg høyner med studenter! Får rundt 8-9k utbetalt men ikke bostøtte eller noen former for helsegoder mm. De får riktignok noe rabattert buss men men.

Studenter er friske, oppegående mennesker som etter endt utdanning kan ta seg en godt betalt jobb. Mange studenter har også en deltidsjobb ved siden av. Det er ikke synd i de. Det er heller ingen som tvinges til å være student, de kan feks skaffe seg jobb på nærbutikken etter ungdomsskolen og tjene penger fra svært tidlig alder.

Minstepensjonister og uføre har dessverre få alternativer og kan ikke bare skaffe seg en jobb eller ta seg en utdanning. Men det blir en avsporing.

Poenget mitt er uansett at det er ganske tragikomisk å se så mye engasjement for å slippe å betale litt moms på elbiler, man skulle tro at mange pengesterke personer gledelig kunne ta innover seg at Norge er er sosialdemokrati der vi omfordeler på penger slik at de som har minst kan leve et verdig liv. Ja takk til full moms på elbiler fra første krone.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (42 minutter siden):

Da vil noen begynne å importere en eller annen indisk mini-elbil med minimal rekkevidde og null sikkerhet til kr. 99.999,- og dermed selge den til 0,- kroner. Noe som er gratis har tilnærmet ubegrenset etterspørsel. iMiEV kostet 150.000,- tidligere, til 50.000,- ville nok også den solgt svært, svært bra. Men disse bilene ville selvsagt ikke blitt familiens hovedbil, man ville kanskje heller økt fra 2 til 3-4 biler.

Nei, fast kronetilskudd av så høy verdi er håpløst. Opp til 30-40.000,- kunne det kanskje fungert. 

Kanskje skal du lese hva jeg skriver en gang til? Det du sier er umulig praktiseres i mange land, og når registreringsmyndigheten administrerer avgifter og tilskudd så blir det ikke mulig med slike tilstander som du beskriver. Man håndterer faste tilskudd el-sykler, el-motorsyklet uten problem når dette overlates til myndigheten som har alle data om kjøretøyet. Det er poenget.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
9 minutes ago, FrihetensRegn said:

Studenter er friske, oppegående mennesker som etter endt utdanning kan ta seg en godt betalt jobb. Mange studenter har også en deltidsjobb ved siden av. Det er ikke synd i de. Det er heller ingen som tvinges til å være student, de kan feks skaffe seg jobb på nærbutikken etter ungdomsskolen og tjene penger fra svært tidlig alder.

Minstepensjonister og uføre har dessverre få alternativer og kan ikke bare skaffe seg en jobb eller ta seg en utdanning. Men det blir en avsporing.

Poenget mitt er uansett at det er ganske tragikomisk å se så mye engasjement for å slippe å betale litt moms på elbiler, man skulle tro at mange pengesterke personer gledelig kunne ta innover seg at Norge er er sosialdemokrati der vi omfordeler på penger slik at de som har minst kan leve et verdig liv. Ja takk til full moms på elbiler fra første krone.

Hva vet vel du / jeg om helsa til noen? For ikke å snakke om at jobbmarkedet i dag er noe langt annet enn hva mangle måtte tro (prosessen for selv de enkleste jobber er som en lederjobb på 80-tallet med en rekke tester, intervjuer, oppgaver, presentasjoner mm.) De unge i dag må jobbe seg halvt ihjel og allikevel ende opp med  +- 500 000 i studielån, før de så må låne et helt sinnsykt stort lån for å få lov til å bo et et bøttekott med en times pendling til jobb. Hvis vi skal snakke skarpt om valgene og mulighetene til studenter og unge, ja da må vi også være strenge nok til å si at en del eldre faktisk må ta ansvar for de økonomiske valgene de tok.

Og som nevnt, dette handler ikke kun om økonomi. Lokal luftforurensing, som Forøvrig tar livet av mange mennesker globalt sett - også Norge, kan reduseres med at vi tar grønnere valg, og i dette tilfellet elbil fremfor fossil. Globalt står utslipp fra transport for … var det rundt 20-30% av utslippene, og å få disse ned med blandt annet elbiler er en skikkelig gevinst. Norge har vist at elbiler fungerer, men det trengs fortsatt noen år til med modning før det er klart for alle. Derav ønsker om å fortsette insentivene.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Hun fortsetter: 

– Det er helt greit å begynne å innføre avgifter på elbiler, og det er naturlig å begynne med moms, men å erstatte momsfritak med en støtteordning er helt feil vei å gå. Både toppmoms og flat lav moms er bedre alternativer. Tyskland og Sverige har alt prøvd subsidier, og de har på ingen måte hatt den samme elbil-suksessen som Norge, sier Aasland.

Enig i mye av dette, men vær obs på at toppmoms vil gjelde et veldig lite antall biler, mens flat lav mva vil gjelde et mye større antall biler. Sistnevnte vil nok dra inn mer avgifter enn toppmoms. Et alternativ er en kombinasjon. F.eks 25% mva for det som overstiger 1 mill + 2,5% mva flatt for alt under 1 mill. Begge deler kan justeres over tid fram mot flatt 25% mva på alle biler fra f.eks 2032 eller noe sånt.

Det man oppnår under navnet subsidier er det samme som under navnet mva-fritak. Navnet spiller liten rolle. Men kaller man det subsidier så er det lettere å argumentere mot politisk.

MVA = merverdiavgift, en fiskalavgift. Det er per definisjon en flat avgift, som går på omsetning. Det var en tabbe å innføre ulike mva-satser i utgangspunktet fordi det utfordrer konseptet fiskalavgift og sitt eget navn. Det gjelder alle typer mva-fritak. MVA burde være det som ligger i navnet og dermed samme sats for all type omsetning. Finansinister Vedum vil ikke det. Det er kun elbiler han vil endre fra mva til subsidier, ikke matvarer, bussbilletter, kulturbilletter osv. selv om alt dette burde blitt behandlet på samme måte.

Videre bør Norge endre finansieringen av veinettet slik at man oppnår samme finansiering uten bompenger, slik at alt går over statsbudsjettet. Det er flere grunner til at det er en bedre løsning enn dagens ole-brum løsning: Inntektskatt er et resultat av betalingsevne, inntekten, med en sosial profil (rike betaler høyere skatteprosent enn fattige). Noe sånt finnes ikke for bompenger. En annen grunn er at bompenger rammer veldig ulikt ut fra hvor man normalt kjører vs hvor bommene er plassert. Noen betaler bompenger flere ganger daglig mens andre betaler aldri bompenger.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
olemars skrev (1 time siden):

Fordi enkelt og oversiktlig i dette tilfellet er ulovlig. Det er ikke lov å ta mva på bare varer over en viss pris eller mva på bare deler av prisen. Det er alt eller ingenting. De må i så fall endre mva-loven og det er en omstendelig prosess. Derfor denne knotete tilskuddsordningen.

Hva med en momsrefusjonsordning? Altså at man formelt betaler ordinær moms og så får refundert hele eller deler av denne? Det burde gi den bieffekten at det blir umulig å melke systemet ved å reeksportere bilen og sitte igjen med moms+støtte.

 

For øvrig synes jeg det bør holde at vi betaler progressiv skatt på lønna vår, vi trenger ikke progressive avgifter på forbruket i tilegg. Si 5% mva fra første krone i 2023 og øk noen % hvert år til det når normalsatsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

At AvgiftsPartiet (AP) og bakstreverpartiet SP kommer med dette nå er vel egentlig bare som forventet. Stemmer man sånt inn på tinget, så bør man ikke bli overrasket over at de fører den eneste politikken de sverger til.

Ja, sånn går det når man stemmer inn AP og SP.


Vi skulle behold H ( som har vedtatt å gradvis innføre moms på elbiler fra 2022) og Frp ( som har programfestet FULL moms på elbiler). Da hadde vi beholdet momsfritaket tydeligvis... 

Det svekker demokratiet når folk ikke forstår alternativene man stemmer på. Stemme mot den regjerende bolken betyr IKKE at man vil få motsatt politikk. Velgere må sette seg inn alternativene sine..

Endret av WiiBoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg prøver noe å se objektivt på det, noe jeg sliter med som petrolhead, så er det egentlig en viss fornuft i å legge moms på dyre elbiler, for over en eller annen beløpsgrense går man langt over i ren luksus. Men jeg synes ikke 500' er grensen, uten at det er en følelse basert på verken miljø eller nytte. Det kan være like mye den nevnte bilinteressen jeg er født med. Vet at om det blir en viss sum moms dersom jeg fant drømmebilen til 700' så hadde jeg betalt det.

Men når man kjører hardt på valgkampen og sier det er "vanlige folks tur" og dermed er taket på 500' linket til "vanlige folk", så bor jeg enten på et spesielt sted eller vi har få vanlige folk. For det er mange biler her til langt høyere pris. Betyr det at jeg ikke er vanlig om jeg vil ha en bil til mer enn 500'? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke så dumt egentlig. En vanlig familiebil betaler man ingenting eller man betaler bittelitt ekstra til staten, mens skal man ha en fancy luksusbil må man finne seg i å betale en del i moms - man har antageligvis råd til det også. Eneste er at man har satt bunnfradraget litt lavt. 700 000 kroner hadde nok vært det ultimate grensen her.

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

På sikt så må man vel forvente at elbil også vil være en luksusgode her til lands, slik som bil alltid har vært, men jeg er overrasket over at det skjer såpass tidlig, altså før de har nådd målet om full eller nærmest full elektrifisering av bilparken. 

Det vil nok falle litt, men det vil fremover bli enda dyrere å kjøre fossilt, slik at det eneste fornuftige valget er å kjøpe elbil. Når alle har elbil, så kommer selvsagt avgifter og bompriser for elbil øke, så får man håpe at man klarer å lage nok strøm til at elbil blir billigere å bruke. 

Såpass tidlig? Såpass sent mener du vel? Dette skulle jo egentlig skje i 2017, eller ved registrerte elbil nr.50000. Vi har levet godt (og lever fremdeles godt) på elbil subsidier langt på overtid. Snakk om å være utakknemlig. I tillegg har forslaget fremdeles støtte for biler under en halv million. 

De som har mye vil fremdeles ha mer, antar jeg..

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Studenter er friske, oppegående mennesker som etter endt utdanning kan ta seg en godt betalt jobb. Mange studenter har også en deltidsjobb ved siden av. Det er ikke synd i de. Det er heller ingen som tvinges til å være student, de kan feks skaffe seg jobb på nærbutikken etter ungdomsskolen og tjene penger fra svært tidlig alder.

Minstepensjonister og uføre har dessverre få alternativer og kan ikke bare skaffe seg en jobb eller ta seg en utdanning. Men det blir en avsporing.

Fy, så ignorant, fælt og nedsettende. Vet du egentlig hvor lite 8500 kr er i måneden? Hei, jeg er en student. Jeg har det billigste av en hybel som fins (rundt 4750 kr i måneden, inkludert strøm). Jeg sitter igjen med under 3750 kr hver måned, til bruk på både mat, transport, fritidsaktiviteter, og nødvendig studieutstyr! Jeg har så mye studiearbeid at det ikke er mulig å sette av noe ekstra tid til jobb ved siden av. Skal jeg gjøre alt studiearbeidet, blir det ikke noe tid til egen fritid, engang. Min psykiske helse er utradert og ødelagt etter en koronatid der jeg ble sittende inne 2 uker i strekk, om igjen og om igjen, med dårlige digitale forelesninger og elendig oppsett for hjemmearbeid, og laboratoriearbeid som ble så knotete at du ikke kan forestille deg. Har gått helt alene i 2 år. Nærmest eneste kontakt jeg har med folk, er tilfeldige folk som deg her inne. Nå er attpåtil studiet mitt halvveis ødelagt, og jeg har fått et gedigent lån. Tusen hjertelig takk for omtanken. PS: Lånekassen avslo ekstra støtte, grunnet knotete kommunikasjon per papirpost sendt til feil addresse. Gudameg, takk, Marianne Andreassen, for at du gjorde det så lett for oss studenter, og så vanskelig for stortingspolitikere å hente goder når de ikke trenger det. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg synes logikken bak å kalle det subsidier på bil er merkelig. Om en bil koster 100kr importert til Norge og inkl forhandlers fortjeneste, så legges norske avgifter på og bilen koster da 200kr til sluttkunde. Om bilen kostet 90kr for kunden hadde jeg sett logikken i å kalle det subsidiert. Om den koster 110kr fordi det kommer noen smågebyrer på er den fortsatt dyrere enn nettopris.

Kan noen med mer økonomisk sans forklare? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Terskelen for å kjøpe elbil er fremdeles en luksus for mange. 

Terskelen for å kjøpe nybil, rett fra fabrikk, med 0 km på trip-telleren, er en luksus for mange. Ja. 

Hvorvidt drivlinjen til den fabrikknye bilen er eletrisk, bensin, diesel, hydrogen, pellets, uran eller noe helt annet, er ikke av betydning for hva som defineres som luksus, eller ei.

Kun det faktum at man kan kjøpe bilen rett fra fabrikk, i stedet for å måtte finne et slitent kjøretøy på Finn eller oppsøke en sleazy brukbil-forhandler, avgjør om handelen oppleves som luksus eller ei. 

 

Hvor vil jeg med dette? 

Jo, ganske mange nordmenn tar seg ikke råd til å kjøpe fabrikknye biler. Verditapet er jo enormt! Det er rett og slett ikke økonomisk fornuftig å kjøre helt ny bil, rett fra produksjonsbåndet. Derfor kjøper man brukt! 

Den enkleste måten vi kan få elektriske biler inn på bruktmarkedet, er at de få som kjøper ny bil fra fabrikk, faktisk velger elektrisk. De må velge elektrisk første gang de kjøper bil, og de må også velge elektrisk når nevnte bil skal fornyes. Og når den igjen skal fornyes. Det er slik vi får elektriske biler inn i bruktbil-parken. 

Å gjøre det mindre attraktivt å velge elektrisk ny-kjøp, fører igjen til færre elektriske muligheter om 5-10 år, når morgendagens biler havner ned i bruktbil-markedet! Det må vi forstå. Så hvis man ønsker å gjøre noe med forurensende bilpark, må vi sørge for at både de aller rikeste gidder å kjøpe elektriske biler, tar verditapet det medfører, og tilgjengeliggjør bilen på bruktmarkedet for deg og meg noen år senere. Noen annen kur ser jeg ikke som sannsynlig! 

Å forby kjøp av bensin/diesel er drastisk. Alt for drastisk. Men å tilrettelegge for elektrisk handel er fornuftig! Om staten ikke karrer til seg MVA på alle disse bilene, får vi tåle. Det er jo ikke akkurat slik at staten har lave inntekter. Vi vasser jo egentlig i penger. Vi tør bare ikke innrømme det, ei heller åpne opp for å bruke de på en annen måte. 

Se bare på strømstøtten: Nå får vi tilbake noen kroner hver eneste måned, men selv etter at strømstøtten er utbetalt, sitter stat/kommune igjen med enormt mye støtte inntekter enn de noen gang så for seg, selv i de våteste drømmer! Totale inntekter er gastronmisk. Men inntekt fra kjøp av elbil er i dag ca kr 0,-. Det stemmer nok. Allikevel et elendig argument. Hvorfor må staten tjene penger på noen kjøper elektriske biler, og samtidig fôrer bruktmarkedet med elektriske kjøretøy på sikt?  

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...