Gå til innhold

NRK: Momsfritak for elbiler forsvinner


Anbefalte innlegg

Bengt Who skrev (9 timer siden):

Bortsett fra at erfaringsmessig blir de lite ladet og spesielt om vinteren er det flere modeller som må starte motoren uansett for å få varmet opp.

Det finnes bra og dårlige elbiler også. Uten at man skal finregne på det og være selektiv med mva-fritak osv. Jeg ser ikke på noen PHEV som optimalt designet, men pragmatisk sett er de generelt mye bedre for klimaet enn biler som ikke kan lades. Stort sett kjøres PHEV på strøm og det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må man nok ha flere biler med el til nyttelast og en god gammeldags muskelbil til gledeskjøring. Til søndagstuiren må det være en todørs sportscoupe med kraftig bensinmotor. gjerne 10-12 sylindre og 6-8 kubikk.

Spørs om jeg hadde orket å kjøre tur retur Danmark med elbil. Forrige tur var 350 mil, tur/retur midtnorge og litt forbi København. Når dieselen er tanket er burgeren klar og så er det bare å kjøre videre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (18 timer siden):

Konsekvenser for lokalt næringsliv og at en hel næring går dunken f,eks. Er jo mange konsekvenser og ikke kun klima, er mange gode grunner til å velge lokal mat, de refererer kun til enkeltstudier bortsett fra den siste artikkelen som er basert på en metastudie. Litt ensporet at de bruker kilo når de sammenligner, med tanke på at de skal mette befolkningen så burde de jo heller brukt kcal. 

Godt poeng. Ytrefilet og mørbrad ligger på ca. 110 kcal/100g mens kjøttdeig ligger på drøye 200 kcal/100g. Avocado har ca. 170 kcal/100g så den ligger nok ganske nært gjennomsnittet av stofekjøtt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Her må man nok ha flere biler med el til nyttelast og en god gammeldags muskelbil til gledeskjøring. Til søndagstuiren må det være en todørs sportscoupe med kraftig bensinmotor. gjerne 10-12 sylindre og 6-8 kubikk.

Spørs om jeg hadde orket å kjøre tur retur Danmark med elbil. Forrige tur var 350 mil, tur/retur midtnorge og litt forbi København. Når dieselen er tanket er burgeren klar og så er det bare å kjøre videre.

350 mil er da ikke så langt, vi har hatt ferieturer på over 8000km med elbil. Var faktisk både på Nordkapp og Lindesnes på samme tur en gang ;) Skulle jeg spist burger hver dag på den turen hadde jeg vel gått opp litt for mange kilo ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Simen1 said:

Joda, det stemmer. Både laksen, kua og oksen spiser soya. MYE soya - og det meste importeres fra Brazils regnskoger. Soya er også menneskemat. Mennesker er late. Vi foretrekker oppdrett fordi det er mye enklere enn jakt på ville dyr og villfisk. Ulempen er at vi samtidig påtar oss mating av disse og dermed framskaffing av den maten. Mennesker er late. Derfor velger vi billigste og enkleste måte. Også når det betyr rasering av naturmangfoldet i regnskoger. Dessverre.

Dette er gode grunner for å forsøke å få folk til å velge mer ressursvennlig og klimavennlig mat. Da er det trist å se at f.eks kjøtt subsidieres tungt, mens grønnsaker og frukt ofte har høye tollsatser fra de landene som har naturgitte betingelser. Det er kun slike tollmurer som gjør det økonomisk mulig å dyrke tomater i Norge. Til tross for at de er en større klimabelastning enn importerte tomater fra nærmere middelhavet. En slik moldbopolitikk har selvsagt en årsak og årsaken er massivt press fra norske bønder og deres interesseorgansiasjoner, inkludert senterpartiet. Oss vs dem-holdninger som gjør at selv svenske bønder får langt dårligere muligheter til å selge sine varer på norsk side av grensa enn det norske bønder har. Konkurransevridningen handler om nasjonaliteten til bøndene. Altså oss vs dem. Norske bønder unner ikke de svenske samme konkurransevilkår. Eller Nederlandske eller andre for den del.

Og ikke minst mennesker er griske og ser mulighet for å tjene mer penger via oppdrett. Samtidig ødelegger de fisken (og tildels andre dyr) med den ensidige kosten og forholdene som er unaturlig. Jeg sluttet å spise laks når det ble en masseprodusert vare som ikke lenger lignet på laksen man hadde på matbordet før.

Digresjon

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Jeg får ikke den helt til å stemme i forhold til matvaretabellen: 
https://www.matvaretabellen.no/storfe-kalv-g3.3

Kanskje de mener ferdig tilberedt kjøtt? Med smør i panna og fordamping av vann øker selvsagt mengden kcal/100g.  

Fikk det bare opp i kilojoule der men ser det er mange varianter ja, man nok bruke snittverdier når det gjelder hele dyr og ekskludere den vekten som ikke er salgbart.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 15.5.2022 den 11.49):

Det som er synd med dette taket er at man flytter grensen under de mest brukelige familiebilene hvor man kunne hentet mye.

Hva så? Tror de fleste tåler å betale et par tusenlapper i avgifter på en bil til flere hundre tusen. Eller er du virkelig en sånn fyr som heller kjøper bil til 499k enn den du har lyst på til 501k, bare så du kan slippe å betale avgifter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Hvilke undersøkelser? Hvis folk kan betale 1-4 kr/mil for drivstoffet i stedet for 8-15, alle andre forutsetninger like - hvorfor i alle dager skulle mange i praksis velge det dyreste?

Noen har sikkert bare vrang vilje eller er late, men jeg tror de fleste som ikke lader PHEVen sin faller i en annen kategori: De betaler ikke (direkte) for drivstoffet. De har bilen som arbeidsbil, leaset av arbeidsgiver. Bensinen er betalt av arbeidsgiver, strømmen de eventuelt ville ladet med måtte de betale selv fordi arbeidsgiver ikke har satt opp ladeboks med strømmåler.

Anektdotisk i hvert fall, dette gjelder de jeg kjenner, og jeg tror det gjelder mange. De jeg kjenner som har kjøpt PHEV privat lader den.

Har riktignok også et hederlig unntak i (ytre) omgangskretsen: Han har PHEV firmabil og påspandert drivstoff men lader likevel ved alle muligheter. Interessant nok er dette en person som har mer enn nok penger, så kanskje det er det som er årsaken? Han bryr seg kanskje ikke om at det blir dyrere for ham personlig, men kanskje han lader likevel fordi han mener det er det rette å gjøre.

Lenke til kommentar

Er virkelig alle elbiler i dag så ræva at ingen vil ha dem uten subsidier? Fornøyde eiere kommer til å kjøpe drivstoff bil neste gang?

Biler med drivstoff skal alene betale alt og mer til på bom, til vei, til kollektivt osv.? 

Forstår det er kjipt å miste fordeler, jeg ønsker også disse når jeg skal ha ny bil om noen år. Men, ærlig talt, er ikke besparelsen i drivstoff og vedlikehold bra nok da?

For 6-10 år siden trengtes subsidier, dårlig rekkevidde etc.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt denne diskusjonen. Det er flere som har BEV som batteribil, og har lader som er betalt av arbeidsgiver, inkludert et estimert  antall kWh som skal dekke jobbkjøringen.

Man har gjerne og et bedriftseid kredittkort til diverse utlegg/utgifter, som det må være helt greit å koble til konto for lading på veien i forbindelse med jobb. Her vil det ikke skilles mellom hurtig/lynlading eller offentlig gatelading over AC. Siden dette uansett er utgifter som arbeidsgiver dekker, så blir vel det nettopp utgifter som er arbeidsgiver sine.

Om bedriften mener det er bedre å lease bil uten batteri, og så betale leasing for batteri (BaaS) utenom, istedet for å lease inkludert batteriet, så er vel det en kostnad bedriften uansett har.

Så det store spørsmålet er om fordelen med "firmaeid" bil skal basere seg på bilens pris med batterileasing om det er valget, eller om de kan nøye seg med å verdisette kjøretøyet uten batterikostnaden og derved redusere fordelsbeskatningen, og behandle batterileien som "drivstoffutgifter" som dekkes i sin helhet av arbeidsgiver.

I begge tilfeller skal vel kjørebok fylles inn og leveres inn, for å se hvor stor fordel man har med privatkjøring, som eventuelle drivstoffkostnader (ved ice-bil) man eventuelt selv må dekke, eller skatte av fordelen for.

Om man eier bil selv, og leverer reiseregning for dekning av arbeidsreiser, så er vel beløpet man får godtgjort etter Statens satser, så inkluderer det både drivstoff inkludert ladet strøm og generell slitasje. I dette tilfellet så er det vel relativt likegyldig om bilen er finansiert med batteri, eller lease gjennom BaaS.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (20 minutter siden):

Er virkelig alle elbiler i dag så ræva at ingen vil ha dem uten subsidier? Fornøyde eiere kommer til å kjøpe drivstoff bil neste gang?

Biler med drivstoff skal alene betale alt og mer til på bom, til vei, til kollektivt osv.? 

Forstår det er kjipt å miste fordeler, jeg ønsker også disse når jeg skal ha ny bil om noen år. Men, ærlig talt, er ikke besparelsen i drivstoff og vedlikehold bra nok da?

For 6-10 år siden trengtes subsidier, dårlig rekkevidde etc.

Jeg har akkurat gått fra el til bensin og med de siste endringene i det som en gang var en elbilpolitikk så får jeg straks mindre hastverk med å bytte tilbake til el. Penger er en faktor og selv om noen tiere i bomringen høres ut som en bagatell så gjør det ganske stort utslag på det årlige totalregnskapet. Der har jeg selvsagt også verditap som en egen post. Under Vedum sitt vanstyre har valget elbil blitt vesentlig dyrere i totalregnskapet. Dermed forsvinner mye økonomisk motivasjon for å bytte.

Å være billøs er praktisk umulig for meg så det valget har jeg ikke. Dvs verditap, forsikring, dekk etc blir uansett en kostnad. Den gjenværende marginalkostnaden (drivstoff, vindusspylevæske, km-økning på forsikringa osv) er såpass liten at det uansett ikke lønner seg for meg å kjøre kollektivt. Dessuten regner jeg ikke min fritid som verdiløs. Hvis jeg må bruke tre ganger så lang tid hver dag med kollektivt som med bil så har det en verdi eller rettere sagt et verditap for meg. Selv hvis jeg regner fritida som verdiløs så må bensinprisen opp til 55 kr/l for at det skal bli dyrere for meg å velge bil enn buss.

Merk at jeg mener det blir feil å innføre mva på den måten de gjør, mva må innføres flatt for alle prisklasser og i forsiktige trinn over 10 år. Mva skal være en merverdiavgift, en fiskalavgift som ene og alene er en proporsjonal avgift på verdi. Altså en helt bestemt prosentsats uansett pris og varetype.

Men bompenger er ideologisk galt. Det burde blitt faset ut i sin helhet og permanent, for eksempel i forbindelse med det grønne skiftet. Gjerne på andre måter også, men vi var inne i en god utvikling med et lys i tunellen ~20 år fram i tid. Fram til politikerne valgte å slukke det lyset og innføre bompenger også for elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Er virkelig alle elbiler i dag så ræva at ingen vil ha dem uten subsidier? Fornøyde eiere kommer til å kjøpe drivstoff bil neste gang?

Neida, mange (de aller fleste vil jeg tro) fortsetter med elbil. Problemet er at målet er 100% elbiler, og da holder det ikke med mange. Da må ALLE ville ha dem. Og da trengs nok noen incentiver fortsatt 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Da må ALLE ville ha dem. Og da trengs nok noen incentiver fortsatt 

Hvorfor kan vi i såfall ikke bare gjøre det straffbart å kjøre forgbrenningsmotor, istedenfor å gi penger til de som har mest fra før for at de skal gidde å kjøpe elbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kan vi i såfall ikke bare gjøre det straffbart å kjøre forgbrenningsmotor, istedenfor å gi penger til de som har mest fra før for at de skal gidde å kjøpe elbil?

Jo, det fungerer i grunn like bra det. Man kan jo også fjerne støtten for elbilkjøp og bare legge på fossilbilene avgifter tilsvarende så forskjellen opprettholdes. Spørs dog om det blir like populært ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...