Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig det at mange her tror at Musk er en fantastisk forkjemper for 'free speech', med tanke på at han tidligere har kansellert en kundes Tesla bestilling fordi kunden lagde et blogginnlegg som personlig kritiserte Musk og hans dårlige launch event. Free speech my ass. Tror det er mange i denne tråden her som kommer til å bli overrasket, når de får noe helt annet enn hva de trodde.

https://bgr.com/general/elon-musk-cancels-model-x-order-alsop/

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/25/2022 at 9:34 PM, Omnia vincit amor said:

Jeg er usikker på hva jeg føler om dette. Jeg ble litt overrasket over at styret i Twitter godtok tilbudet hans og at selskapet nå går av børs. 

Hva tenker dere om at dette skjer? Og står virkelig Elon Musk for ytringsfrihet? 

https://www.nrk.no/urix/elon-musk-kjoper-twitter-for-44-milliardar-dollar-1.15943615

Dagens styre av Twitter har ikke akkurat kjempet for ytringsfrihet så om det blir verre tviler jeg på.

Dette viser hvor viktig det er med regulering av disse plattformene som nå mer fungerer som samfunnets kommunikasjons kanaler. Om ikke myndighetene følger med blir dette en slagmark om kontroll om hvilken informasjon mennesker skal få. Venstresidens «dette er private selskaper så de kan gjøre som de vil» argumentet må ta slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
scuderia skrev (7 timer siden):

Dagens styre av Twitter har ikke akkurat kjempet for ytringsfrihet så om det blir verre tviler jeg på.

Slik jeg ser det er det nok flere av brukerne som har blitt fjernet fra nettsiden som oppfordret til vold, kom med hatske uttalelser og lignende. Twitter er et privat selskap så de kan bestemme hvem som skal bli og ikke. Det å drive et sosialt media er nok ikke enkelt og det er faktisk grenser for ytringsfrihet og. Derfor er jeg usikker på om Musks oppkjøp vil være bra eller dårlig for twitter. Nå virker det til at kjøpet muligens ikke går igjennom så vi får se. Men jeg har en skeptisk holdning til dette. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Red Frostraven said:

De kunne latt være å banne botter, troll og drapstrusler -- hva som i praksis menes med sensur.

 


De siste dagene siden det ble kjent at Musk kunne kjøpe Twitter har kontoer og følgere på magisk vis dukket opp igjen over hele Twitter. Og ikke bare fordi folk reaktiverer dem, men fordi det kan se ut til at Twitter selv nå gjør endringer som kan se ut som om de mer eller mindre brenner bevisene for sine sensurerende algoritmer. Mange opplever at de for første gang på lenge kan se tweets igjen ifra personer med meninger som ikke er populære på venstresiden. Og det gjelder ikke bare ytre høyre, men også moderate.

Det er temmelig godt kjent at den politiske amerikanske venstresiden hersker over Twitter og hva som postes der. Det er bare sunt at autoritære kulturer utfordres, enten det er venstre eller høyre fløy.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Elon Musk viser at han ble med bilen sin ut i verdensrommet bort fra jorda:

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1519735033950470144

...

Som er temmelig stikk motsatt av den dokumenterbare observerbare sannheten om den politiske utviklingen i landet, som nevnt tidligere mange ganger:

Slik stemmer og ser kandidatene i de politiske partiene ut.

image.thumb.png.b41323919bb53dcb508074df9dfbc72a.png

image.thumb.png.4cb89717a6eb1610fd378a940bc539c9.png

...

En eventuell drift blant befolkningen er bort fra det republikanske partiet -- fordi de har blitt radikale, autoritære, og har forlatt rasjonell diskusjon, som tvinger folk til å revurdere hvor enige de er med partiet i sakene deres.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Sitat

Det er temmelig godt kjent at den politiske amerikanske venstresiden hersker over Twitter og hva som postes der. Det er bare sunt at autoritære kulturer utfordres, enten det er venstre eller høyre fløy.

Er det? Studier viser det stikk motsatte av hva du påstår her. 

Twitter's algorithm favours right-leaning politics, research finds
https://www.bbc.com/news/technology-59011271

Trump says Twitter favors the left. He's wrong — it actually benefits the right.
https://www.nbcnews.com/think/opinion/trump-says-twitter-favors-left-he-s-wrong-it-actually-ncna1221296

Vi ser opp gjennom historien at personer som f.eks. Trump ble beskyttet av Twitter lenge, selv om han brøt reglene deres over lang tid. Sannsynligvis fordi de var redde for å bli beskyldt for å være politiske. Andre brukere som postet det samme som han og hans sønner og støttespillere ble bannet. Før det til slutt ble for mye og de måtte ta grep, siden tilhengere av ham tolket meldingene som oppfordring til ulovlige handlinger.

Og autoritære kulturer? Come on😂

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tja, si det. Som andre har påpekt så ser jeg ikke på dette som en "win" for ytringsfriheten som sådan, men jeg er heller ikke overbevist om at vi kommer til å se de helt store endringene med det første.

Om ikke annet så blir det interessant å se hva Musk velger å gjøre med selskapet og om vi kommer til å se store endringer og evt. om dette vil tvinge frem en mer reell konkurrent til Twitter på sikt. Noe jeg tror vi kunne ha trengt for lengst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Snikpellik said:

Er det? Studier viser det stikk motsatte av hva du påstår her. 

Twitter's algorithm favours right-leaning politics, research finds
https://www.bbc.com/news/technology-59011271

Trump says Twitter favors the left. He's wrong — it actually benefits the right.
https://www.nbcnews.com/think/opinion/trump-says-twitter-favors-left-he-s-wrong-it-actually-ncna1221296

Det er vel ikke helt sant. Studien tar for seg spredning av tweets og ikke f.eks tendens til å stenge høyreorienterte kontoer fremfor venstreorienterte. Ta for eksempel Candace Owens som tweetet det samme rasistiske innholdet fra en NYT-journalist bare med en annen hudfarge. Owens ble utestengt, mens NYT-journalisten som skrev det opprinnelige raisistiske innlegget ble ikke utestengt. 
Det finnes mange slike eksempler på forskjellsbehandling der konservative blir behandlet langt dårligere enn andre. 

Og en annen tanke: studien er fra twitter selv. Når konservative høylytt ytrer sin misnøye med selskapet og noen truer med søksmål; har twitter en fordel å ytre at algoritmene deres faktisk behandler konservative dårligere om det skulle være tilfellet? 

Endret av debattklovn
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Snikpellik said:

Og autoritære kulturer? Come on😂


"Authoritarianism: the enforcement or advocacy of strict obedience to authority at the expense of personal freedom. A lack of concern for the wishes or opinions of others."

For 30-40 år siden var det høyresiden som drev med dette. Man kunne ikke bruke fyord, eller forbanne gud, Jesus eller kongen. Monty Pythons Life of Bryan ble bannlyst i Norge. Det var mye man ikke kunne si høyt fordi det var politisk ukorrekt og upopulært. Venstresiden hyllet folk som Arnulf Øverland som helter. I dag står de samme politiske partiene på motsatt side av ytringsfriheten, der de i økende grad ønsker å straffe ytringer de ikke vil høre. Det er nå venstresiden, godt hjulpet av moderate som er redde for å støte andre, som er hovedproponentene av anti-liberale og anti-individualistiske holdninger.

Jeg har samme erfaring som Musk. Jeg har alltid stått for ytringsfrihet og personlige friheter, men trusselen mot de frihetene kommer nå fra motsatt side. I og med at mennesker aldri lærer av sine feil, og historiens politiske pendulum svinger voldsomt frem og tilbake og ytterlighetene lever på hverandre antar jeg at dagen ikke er veldig langt unna da jeg igjen også må forsvare folks rett til å være LGBTQIA2++, furries, scalies og andre ting ifra nyfascister igjen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at enkelte av hans prosjekter til tider henger i en tynn tråd pga. økonomi så vil jeg ikke si 44 milliarder på twitter var god bruk av penger.

Men for å stoppe "woke-i-fiseringen" og veksten av "cancelculture" på interenett er det verdt hver krone :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Radford skrev (3 timer siden):

Tja, si det. Som andre har påpekt så ser jeg ikke på dette som en "win" for ytringsfriheten som sådan, men jeg er heller ikke overbevist om at vi kommer til å se de helt store endringene med det første.

Om ikke annet så blir det interessant å se hva Musk velger å gjøre med selskapet og om vi kommer til å se store endringer og evt. om dette vil tvinge frem en mer reell konkurrent til Twitter på sikt. Noe jeg tror vi kunne ha trengt for lengst.

Jeg forstår ikke hva «verdien» av twitter er. For meg virker det som en oppslagstavle hvor man kan legge igjen en liten melding, og så kan andre lese den. Jeg forstår selvsagt at dette er økonomisk viktig for å selge sydenturer til brukerne basert på skjermtid og profilering, men hvis twitter nå blir et alt-right hellhole, hva hindrer brukerne fra å slenge ut meldingene sine et annet sted?

Hvordan får twitter lock-in?

-k

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Mr.Duklain said:

Må nok skuffe deg der. Han er ikke født i USA han er født Sør-Afrika (så hadde han blitt president så hadde han blitt den første "african-american" president). Man må være født i USA for å bli president. 

Når man kan få folk til å tro at en amerikansk født person ikke er det så må vel det motsatte også være mulig. Tipper nyheten om Musks ukjente historie om barndommen kommer først på Twitter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...