Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

"- Hvis jeg var tilbøyelig til å drive med seksuell trakassering, så ville det være svært usannsynlig at dette var den første gangen i min 30 år lange karriere at det kom frem i lyset, skriver Musk."

Uansett, det må være vanskelig å være en som er såpass åpen om ting som han er, og SELVSAGT går han rundt med en skyteskive på ryggen. Det som er utrolig her er at vi har hørt lite om slikt når det gjelder han. Og i alle tilfelle, frem til gode bevis fremlegges, velger jeg å forholde meg til disse anklangene som om det var fullstendig tullball fabrikkert av såkalte 'gullgravere'. Dette sier jeg uavhenging om hvorvidt jeg liker fyren eller ikke. Jeg synes for øvrig at han er OK.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Outlier616 skrev (1 time siden):



Han eier ikke Business Insider. Eller Facebook. Eller nyhetsmediene. Eller et utall andre kilder. I åresvis nå har folk, særlig i sentrum og på høyre, advart mot at individ og selskaper har for mye makt over ytringer på internett, men det er først når Musk vil kjøpe Twitter at venstresiden finner det for godt å bry seg ;) 

...

Når en platform hvis eneste brudd på idealer om ytringsfrihet er at de har retningslinjer som Taliban og russiske propagandakilder klarer å overholde, mens republikanere ikke evner å gjøre det samme...

...så er gjerne ikke problemet platformen.
Den tillater politisk ekstremisme -- bare man ikke bryter med retninglinjene.

Det er Twitter sin kamp mot misinformasjon som gjør at konservative føler seg mer utsatt for hva de opplever som sensur -- fordi de deler misinformasjon i så mye større grad, og opplever seg lettere støtt, personlig, når de blir moderert.

https://psyarxiv.com/ay9q5

...

Og Elon Musk ser ut til å forsøke å bli kastet ut for å spre misinformasjon akkurat nå for tiden.
Det er trist.

Ideene hans om demokratene er skremmende, når varsellamper for lengst har gått av i samfunnsvitenskapen, på grunn av at republikanerene -- ikke demokratene -- er farlig nære ideologier som man finner hos diktatorene i Hviterussland, Tyrkia og Russland.
 

Sitat

Swedish university finds ‘dramatic shift’ in GOP under Trump, shunning democratic norms and encouraging violence

The Republican party has become dramatically more illiberal in the past two decades and now more closely resembles ruling parties in autocratic societies than its former centre-right equivalents in Europe, according to a 
new international study.

In a significant shift since 2000, the GOP has taken to demonising and encouraging violence against its opponents, adopting attitudes and tactics comparable to ruling nationalist parties in Hungary, India, Poland and Turkey.

The shift has both led to and been driven by the rise of Donald Trump.

By contrast the Democratic party has changed little in its attachment to democratic norms, and in that regard has remained similar to centre-right and centre-left parties in western Europe. Their principal difference is the approach to the economy.


https://www.theguardian.com/us-news/2020/oct/26/republican-party-autocratic-hungary-turkey-study-trump

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rebjorn skrev (1 time siden):

"- Hvis jeg var tilbøyelig til å drive med seksuell trakassering, så ville det være svært usannsynlig at dette var den første gangen i min 30 år lange karriere at det kom frem i lyset, skriver Musk."

Uansett, det må være vanskelig å være en som er såpass åpen om ting som han er, og SELVSAGT går han rundt med en skyteskive på ryggen. Det som er utrolig her er at vi har hørt lite om slikt når det gjelder han. Og i alle tilfelle, frem til gode bevis fremlegges, velger jeg å forholde meg til disse anklangene som om det var fullstendig tullball fabrikkert av såkalte 'gullgravere'. Dette sier jeg uavhenging om hvorvidt jeg liker fyren eller ikke. Jeg synes for øvrig at han er OK.

Vi har hørt det, men ingen har brydd seg. 

Her er noen få utvalgte:

"Ashley Kosak, a former engineer at SpaceX's facility in Florida, published an essay today claiming that SpaceX ignored multiple alleged incidences of sexual harassment and that Elon Musk fosters a culture of misogyny and abuse at the company." 

----------------

" Elon Musk is having a terrible February. At the moment, the Tesla and SpaceX CEO is facing scrutiny from three different government agencies, an animal-cruelty scandal, a car recall, a failed satellite launch, and accusations of trivializing the Holocaust. This is the kind of pileup of scandals that it usually takes a resignation to resolve. But anyone who’s followed Musk’s career knows that even all these simultaneous firestorms are likely to leave the executive barely singed."

------------------

" Elon Musk did not defame a British caver who helped in last year's rescue of trapped Thai schoolboys by calling him a "pedo guy", a US jury has found.

Vernon Unsworth sought $190m (£145m) in damages from the Tesla founder, arguing that the tweet damaged his reputation.

A public row broke out between the two men over the rescue of 12 boys trapped in a Thai cave in June 2018."

Mr Musk told the court this week the phrase "pedo guy" was common in South Africa, where he grew up."

Kilder:

https://slate.com/technology/2022/02/elon-musk-scandals-fremont-neuralink-tesla-recall.html

https://www.google.com/amp/s/www.protocol.com/amp/spacex-harassment-2656026020

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/world-us-canada-50695593.amp

Se også en episoden i podcasten Behind the Bastard:

https://niklasblog.com/?p=24840

 

  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Princessmonoke said:

Vi har hørt det, men ingen har brydd seg. 

Det er trist å si det men jeg tror ikke det finnes mange entreprenører som Musk og hans like uten slike historier om man kunne gravd dypt nok. Med enorme formuer kommer enorm makt, arroganse og troen på at man kan gjøre som man vil. "FU Money" er også et uttrykk.

Jeg tror ikke et sekund på at eks. Jeff Bezos, Richard Branson og en haug andre eksentriske milliardærer ikke har gjort liknende.

Et lite sitat fra denne: "I can just say FU! Im from New York! I can buy your whole family! Piss off!".
Eks. tidsstempel 3:43.

 

Endret av Theo343
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

 

Det er trist å si det men jeg tror ikke det finnes mange entreprenører som Musk og hans like uten slike historier om man kunne gravd dypt nok. Med enorme formuer kommer enorm makt, arroganse og troen på at man kan gjøre som man vil. "FU Money" er også et uttrykk.

Jeg tror ikke et sekund på at eks. Jeff Bezos, Richard Branson og en haug andre eksentriske milliardærer ikke har gjort liknende.

Et lite sitat fra denne: "I can just say FU! Im from New York! I can buy your whole family! Piss off!".
Eks. tidsstempel 3:43.

 

Det har du nok helt rett i. Jeg synes uansett det er bra at negative saker kommer ut. En av de positive elementene med sosiale medier og Internett er at man nå aldri kan ha full kontroll selv hvis man har ekstremt mye penger. Synes også det er viktig å ikke se på disse menneskene som helter man drømmer om å være som. 

Jeg synes det er bra at mange av de nå blir tatt for å være de rasshøla de er. Da kan de i hvert fall ikke smykke seg med et godt rykte i tillegg til formuen. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Princessmonoke said:

Det har du nok helt rett i. Jeg synes uansett det er bra at negative saker kommer ut. En av de positive elementene med sosiale medier og Internett er at man nå aldri kan ha full kontroll selv hvis man har ekstremt mye penger. Synes også det er viktig å ikke se på disse menneskene som helter man drømmer om å være som. 

Jeg synes det er bra at mange av de nå blir tatt for å være de rasshøla de er. Da kan de i hvert fall ikke smykke seg med et godt rykte i tillegg til formuen. 

Helt enig i dette :) Personlig er jeg skuffet hvis Musk har gjort slik. Men dessverre ikke overasket. 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Outlier616 said:

Det virker som om dere bare antar at han er skyldig fordi dere ikke liker politikken hans.

Sier strengt tatt mer om dere enn ham.

Jeg antar ikke at han er skyldig men blir skuffet om det er tilfelle. At han har betalt 2.4 mil USD i "hysj penger" gjør at han ser veldig skyldig ut. Men likevel forekommer nok dette vesentlig oftere i enkelte kretser enn man tror. Heck! Menn får jo spørsmål om de "ønsker noe mer" om det er ønsket eller ei.

Jeg har vært på noen av de mest seriøse steder og fått dette spørsmålet helt uoppfordret. Og da selvsagt takket nei og avbrutt behandlingen. Det har vært fristende å anmelde slik, men hvem tror på mannen? Og man straffer jo uansett ikke "selgeren" i dette landet.

Det er trist at man må ty til en massasjestol da man ikke kan stole på hvilke aktører som er seriøse. At det også foregår kynisk utpressing i slike tilfeller er jeg helt overbevist om.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 minutt siden):

Det virker som om dere bare antar at han er skyldig fordi dere ikke liker politikken hans.

Sier strengt tatt mer om dere enn ham.

Jeg aner ikke om han er skyldig.

Hvis han har gjort det så er det ikke overraskende - rike toppledere har vel gjort slikt til alle tider. Men trist.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å inngå et forlik er ikke en innrømmelse av skyld. Det er en økonomisk risikobegrensning som beregnes av advokater og økonomer. Flere land har f.eks har inngått forlik om skadevirkninger av covid-vaksinene sine. Medisinske selskap har inngått forlik om f.eks autisme og vaksiner, selv om det ikke finnes et fnugg av bevis for en sammenheng. Mannen "tjener" altså flere millioner dollar i timen. Å betale 250.000 dollar for å få en slik sak ut av verden er en no-brainer. Man signerer da også gjerne en NDA. Så det er ikke tilfeldig at dette kommer fra "en venninne" eller at det kommer frem akkurat nå. Forøvrig ganske tåpelig å antaste sine ansatte når man lovlig kan kjøpe seg så mange luksuseskorter som man vil. Det skjer åpenbart, men at han skal være skyldig fordi han er rik, eller har feil politikk, er bare tåpelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (49 minutter siden):

Det virker som om dere bare antar at han er skyldig fordi dere ikke liker politikken hans.

Sier strengt tatt mer om dere enn ham.

Jeg antar han er skyldig. Skyldig til det motsatte er bevist gjelder i rettsaker. En slik sak er overhodet ikke overraskende og dette virker helt i tråd med hans karakter. I henhold til hans historie med hvordan han behandler ansatte osv. 

Jeg kan ingenting om politikken hans. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Princessmonoke skrev (3 timer siden):

Folk antar at Amber Heard er skyldig. Da kan jeg anta at Musk er det. 

Tenker du at siden noen er forutinntatt mot en kvinne, så retter du opp kjønnsbalansen ved å være forutinntatt mot menn? Er ikke det litt… tribalistisk?

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Princessmonoke skrev (8 timer siden):

Mr Musk told the court this week the phrase "pedo guy" was common in South Africa, where he grew up."


Haha, den er god den der. Flyttet til Canada som 18-åring, og til USA et par år senere, og har bodd i Nord-Amerika i 33 år, men har liksom ikke helt fått med seg hva "pedo guy" betyr.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 18.5.2022 den 21.26):

Forstår ikke hvorfor?

Har over et par tiår gitt store summer til det republikanske partiet og diverse politikere.
Støttet Donald Trump, og ønsker nå å gi Trump tilgang til Twitter, dersom det blir noe av oppkjøpet.
Ut i fra Musks egne tweets, er han sterkt i mot mange av grunnverdiene demokratene står for, spesielt høyere skatter og fagforeninger.

At han står laaangt over på høyresiden i politikken virket ganske åpenbart, inntil han nå hevder han har stemt demokratisk. Når det kommer til Musk, så må man dog ta alt med en klype salt.

Han har også donert til Demokratene.

Han har ikke støttet Donald Trump som sådan. Det han sa var en generell kommentar om at ingen burde bli permanent utestengt fra Twitter, og det gjelder også Donald Trump.

Han er ikke nødvendigvis motstander av høyere skatter generelt, men er motstander av skatt på urealisert gevinst/formue.

Når det gjelder fagforeninger så er det i hovedsak UAW han har kjempet mot. Han mener de støtter fossilselskaper og ønsker å undergrave Tesla.

Han mener selv han står i sentrum politisk, og han støtter blant annet ting som et statsfinansiert helsevesen. Dette er et politisk standpunkt som faktisk er ganske langt til venstre i amerikansk politikk, da selv ikke de fleste Demokrater støtter dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 18.5.2022 den 22.34):

Han støttet først Trump, deltok på konferanser, og så ble det nyheter rett før valget at han i et intervju hadde snudd, å hevdet Trump ikke var rette mann for jobben.
Så snudde han like gjerne igjen, å ble rådgiver for Trump i det Hvite Hus.
Så snudde han igjen, å var i mot Trump, når Trump avviste klimaendringer, og ville ut av Parisavtalen.

Musk var deltaker i et panel av næringslivstopper som skulle fungere som rådgivere for Trump-administrasjonen. I dette panelet satt blant annet også Apple-sjef Tim Cook. Deltakelse i panelet var ikke uttrykk for noen støtte til Trump som sådan, men var et ønske om å påvirke næringslivspolitikken Trump førte.

Musk har vel aldri vært rådgiver for Trump, i det minste ikke i noen større grad enn andre i panelet, som Tim Cook.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...