Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

3 hours ago, The Very End said:

Noen som har brukt vpn eller andre metoder for å teste ut Threads? Er det bra? Egentlig ikke veldig lysten på det selv (visstnok nokså krise hva angår personvernet), men er fascinert av situasjonene som har oppstått og ønsker Musk alt vondt for å ha ødelagt Twitter. 

Du kan sikkert laste det ned ved å benytte VPN, men om du har installert insta på telefonen fra før blir den lenket den insta kontoen, evt. kan du først opprette en ny insta konto og heller knytte den til den. Når du skal registere deg på Threads velger du bare hvilken av insta-kontoene du vil bruke, så blir du enkelt portert over uten noen videre registrering og innfylling av detaljer.

Om du ikke vil ha den på telefonen kan du laste ned en android emulator på pc som Bluestacks eller Nox, lage en google konto for å få tilgang til Play og installere den ved å bruke VPN.

Om Threads er bra eller ei kommer litt an på hva man liker.
Det første du vil merke er at Threads har faktiske kjendiser, ikke bare b-kjendiser og politikere som på Twitter. Jennifer Lopez, Gordon Ramsey, Oprah, Paris Hilton, Ellen Degeneres, osv vil åpenbare seg i feeden din (om du ikke vil ha de i feeden din kan du blokkere de). Feeden din vil endre seg etter hva du bruker tid på der inne, men du vil være sikret en ikke-kronologisk blanding av kontoer du følger og kontoer du ikke følger slik at du aldri går tom for content å scrolle, du kan scrolle i lang tid uten å ha faktisk ha gjort deg ferdig med de kontoene du faktisk følger (som standardfeeden på Insta). Mulig det kommer en "Following" only feed etter hvert dersom man bare ønsker å bruke tid på de man faktisk følger.
Er foreløpig litt dårlig med søkemuligheter og hashtags, men mulig det også kommer etter hvert.

Endret av jallajall
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (10 timer siden):

Noen som har brukt vpn eller andre metoder for å teste ut Threads? Er det bra? Egentlig ikke veldig lysten på det selv (visstnok nokså krise hva angår personvernet), men er fascinert av situasjonene som har oppstått og ønsker Musk alt vondt for å ha ødelagt Twitter. 

Musk har ødelagt Twitter, men det vi trenger er ikke enda et sosialt medium kontrollert av Meta. 

Personvernet vårt er allerede ødelagt. Og stadig økt bruk av Meta (Facebook/Instagram/WhatsApp m.fl) og Alphabet (Google; alle mine søk, mail, bilder, reklame, samt YouTube, FitBit, Waze, DoubleClick, og myyyye mer) bør begrenses. Ikke applauderes!

Vi trenger gode alternativer til Alphabet og Meta. Ikke enda et produkt fra de. Derfor heier jeg ikke på Threads. De har vist gang på gang hvor lite interessert de er i sine brukeres vel og ve. De driter i personvernet vårt. De driter også i at vi blir regelrett avhengige, og det er jo ganske interessant at svært mange tidligere ansatte går ut og advarer mot bruk. Mange ansatte lar ikke engang sine egne barn få tilgang til plattformen de selv er med på å utvikle ... (!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (11 timer siden):

Noen som har brukt vpn eller andre metoder for å teste ut Threads?

Jeg testa det på mobilen nå. Lasta ned apk fra apkmirror og brukte en gratis proxy da jeg kjørte installasjonen. Etter dette kan man bruke appen vanlig uten proxy eller vpn. Har ikke instagram på mobilen og bruker ikke facebook. Er ikke så bekymret for personvernet mitt så lenge ikke appen ber om noen spesielle tilganger på mobilen. Spent på å se hvordan appen oppleves etter litt bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker til dere som har testet Threads og og hvordan dere gjorde det (flere så samler det i dette svaret) :)

Imens: Å betale for tilgang til Twitter APIer er tilsynelatende ikke en garanti for at ting fungerer, og enda mindre at du får hjelp / support; 

Edit: jeg har ikke vota opp posten, så er usikker på hvorfor hyperlinken tilsynelatende illustrere dette.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

Og stadig økt bruk av Meta

Jeg brukte ikke Twitter, jeg trengte en måte å følge med på hva bedrifter sin ledelse og politikere tenkte som var mer tilgjengelig enn deres individuelle nettsteder, og som ikke knyttes til meg som privatperson i fullt navn.

Threads kan uten problemer fungere på samme måte, og ser ut til å legge opp til å være enda flinkere til å ta ut søppel og holde platformen seriøs.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Threads ser ut til å bli en sensurplatform som ikke tillater noe som ikke er en del av PK-narrativet. 
Meta jukser i tillegg med antallet på nye brukere de skryter av - de teller eksisterende kontoer hos Meta som logger inn på Threads som "ny bruker" når det i realiteten ikke er en ny bruker. 

Jeg spår en rask død for denne platformen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (49 minutter siden):

Threads ser ut til å bli en sensurplatform som ikke tillater noe som ikke er en del av PK-narrativet. 
Meta jukser i tillegg med antallet på nye brukere de skryter av - de teller eksisterende kontoer hos Meta som logger inn på Threads som "ny bruker" når det i realiteten ikke er en ny bruker. 

Jeg spår en rask død for denne platformen. 

Hva definerer du som en rask død, 1 år, 2 år, 3 år eller annet?

Hvor mange brukere må Threads ned til for at du skal anse de som død?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Meta jukser i tillegg med antallet på nye brukere de skryter av - de teller eksisterende kontoer hos Meta som logger inn på Threads som "ny bruker" når det i realiteten ikke er en ny bruker. 

Det er ikke en helt ny bruker-konto hos Meta, det har du rett i.

Men påstår de virkelig det?

  • At Threads har gitt X nye brukere inn i Meta-universet? 
  • Eller påstår det bare at X unike brukere har tatt i bruk Threads?

 

Jeg finner det helt korrekt å måle antall brukerkontoer av Threads på den måten de gjør. Hvordan skal de ellers gjøre de? Dersom jeg tar i bruk Threads i morgen, er jo jeg en ny Threadsbruker – uavhengig av om jeg har konto på Insta, Facebook, etc. fra før?!

Merk; jeg er svært skeptisk til Threads. (Og til alt Meta tar i!)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 timer siden):

Hva mener du med at Twitter er ødelagt?

  • Krever innlogging (kontra tidligere tider)
  • Myndigheter o.a. ser seg dermed nødt til å finne andre plattformer for å spre innhold, siden Twitter kun fungerer for innloggede.
  • Få/dårlig moderering som bl.a. øker mengden spam og svindel drastisk
  • Styrt av en person som ombestemmer seg hele tiden, og ikke klarer å stake ut en stø kurs. Hvilken retning er det meningen at selskapet skal ta?
  • Svært mange rettsaker og problemer ifbm nedkjæringene (som etter all sannsynlighet brøt med flere avtaler og regler)
  • Mye dårlig PR-strategi, men det håper jeg ikke får veldig langtvirkende effekter.

At de har lavere reklameinntekter, oppveies kanskje av lavere driftskostnader, så det trenger ikke å utgjøre et problem. At selskapet hadde for mye kjøtt på beina, kan også være. Helt greit at de måtte nedbemanne. Men man skal følge visse prosedyrer i en slik nedkjæringsprosess. 

Samtidig har Musk klart å skape mye blest rundt Twitter, om ikke annet. Det er jo positivt? 

 

(Og nei; jeg er ikke noen Musk-hater. Men jeg gjenkjenner en syk mann, når jeg ser en. Dette vi bevitner er jo egentlig bare trist! Det store geniet som ga oss PayPal, Tesla, Space X, og mye annet, graver seg nå ned i en merkelig SOME-spiral. Hvorfor trekker han seg ikke bare bort fra SOMEs søkelys? Alle hans tweets burde vært gjennomgått av en sekretær før publisering, for å unngå de mest impulsive og irrasjonelle utsagn. Når man har blitt såpass mektig og rik som Elon Musk, vil tross alt media kaste seg over ALT som kommer fra han. De fleste andre mange-milliardærer har forstått dette for lengst, og er langt mer forsiktig med sine uttalelser. Er vel også derfor Elon Musk støtt og stadig havner i konflikt med myndigheter og andre advokater. Han snakker aksje- og krypto-kurser opp og ned [selvfølgelig ulovlig] støtt og stadig, og kaster rundt seg med med ukvemsord. Plutselig blir noen kalt for pedofili og hva verre er, fra ham! WTF!)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
15 hours ago, qualbeen said:
  • Krever innlogging (kontra tidligere tider)
  • Myndigheter o.a. ser seg dermed nødt til å finne andre plattformer for å spre innhold, siden Twitter kun fungerer for innloggede.

Å kreve innlogg begynte i tidligere tider under Jack Donkeys sensurregime i 2021. Musk har derimot nylig fjernet denne restriksjonen. 

Quote
  • Få/dårlig moderering som bl.a. øker mengden spam og svindel drastisk

Synes lite moderering er å foretrekke over overmoderering som var i tidligere tider der man ble bannlyst for hva som helst. 

Quote
  • Styrt av en person som ombestemmer seg hele tiden, og ikke klarer å stake ut en stø kurs. Hvilken retning er det meningen at selskapet skal ta?
  • Svært mange rettsaker og problemer ifbm nedkjæringene (som etter all sannsynlighet brøt med flere avtaler og regler)
  • Mye dårlig PR-strategi, men det håper jeg ikke får veldig langtvirkende effekter.

Hva har det å si for din bruk av Twitter? Jeg kan jo synes at McDonalds CEO er et rasshøl, men jeg kan jo fortsatt gå der og kjøpe burgere uten at det har noen innvirkning på meg. 

Quote

Det er ikke en helt ny bruker-konto hos Meta, det har du rett i.

Men påstår de virkelig det?

  • At Threads har gitt X nye brukere inn i Meta-universet? 
  • Eller påstår det bare at X unike brukere har tatt i bruk Threads?

 

Jeg finner det helt korrekt å måle antall brukerkontoer av Threads på den måten de gjør. Hvordan skal de ellers gjøre de? Dersom jeg tar i bruk Threads i morgen, er jo jeg en ny Threadsbruker – uavhengig av om jeg har konto på Insta, Facebook, etc. fra før?!

Merk; jeg er svært skeptisk til Threads. (Og til alt Meta tar i!)

Kontoene er ikke nye, men man kan kanskje si at det er en "ny bruker" til Threads ja. Meta jukser i alle fall med tallene med at hvis du finner ut at Threads er noe drit og vil slette kontoen din, så blir du tvunget til å også slette Instagramkontoen din. Det er jo ikke aktuelt for folk som har levebrødet på IG f.eks eller har hatt den kontoen lenge. 
Meta sminker dermed på brukertallene på en falsk måte og mange spøkelseskontoer som aldri blir brukt blir liggende i Threads-systemet. 

Quote

(Og nei; jeg er ikke noen Musk-hater. Men jeg gjenkjenner en syk mann, når jeg ser en. Dette vi bevitner er jo egentlig bare trist! Det store geniet som ga oss PayPal, Tesla, Space X, og mye annet, graver seg nå ned i en merkelig SOME-spiral. Hvorfor trekker han seg ikke bare bort fra SOMEs søkelys? Alle hans tweets burde vært gjennomgått av en sekretær før publisering, for å unngå de mest impulsive og irrasjonelle utsagn. Når man har blitt såpass mektig og rik som Elon Musk, vil tross alt media kaste seg over ALT som kommer fra han. De fleste andre mange-milliardærer har forstått dette for lengst, og er langt mer forsiktig med sine uttalelser. Er vel også derfor Elon Musk støtt og stadig havner i konflikt med myndigheter og andre advokater. Han snakker aksje- og krypto-kurser opp og ned [selvfølgelig ulovlig] støtt og stadig, og kaster rundt seg med med ukvemsord. Plutselig blir noen kalt for pedofili og hva verre er, fra ham! WTF!)

Musk skyter åpenbart fra hofta. Han er verken syk eller et geni etter min mening. Han hadde hatt godt av å tenke litt mer gjennom før han uttaler seg, men lykke til med å få ham til å gjøre det. 

Endret av debattklovn
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ellers er nå BlueBlocker utvidelse for Chrome/Firefox nå standard "Survival Kit" om man fortsatt er på Twitter. Det er bare å klikke på en Musk-tweet eller liknende og den jobber flittig med å få disse folka blokkert. Tro meg, du går ikke glipp av noe som helst med et snev av intelligens.

Endret av uname -i
  • Liker 7
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 11.7.2023 den 21.32):
  • Krever innlogging (kontra tidligere tider)
  • Myndigheter o.a. ser seg dermed nødt til å finne andre plattformer for å spre innhold, siden Twitter kun fungerer for innloggede.
  • Få/dårlig moderering som bl.a. øker mengden spam og svindel drastisk
  • Styrt av en person som ombestemmer seg hele tiden, og ikke klarer å stake ut en stø kurs. Hvilken retning er det meningen at selskapet skal ta?
  • Svært mange rettsaker og problemer ifbm nedkjæringene (som etter all sannsynlighet brøt med flere avtaler og regler)
  • Mye dårlig PR-strategi, men det håper jeg ikke får veldig langtvirkende effekter.

At de har lavere reklameinntekter, oppveies kanskje av lavere driftskostnader, så det trenger ikke å utgjøre et problem. At selskapet hadde for mye kjøtt på beina, kan også være. Helt greit at de måtte nedbemanne. Men man skal følge visse prosedyrer i en slik nedkjæringsprosess. 

Samtidig har Musk klart å skape mye blest rundt Twitter, om ikke annet. Det er jo positivt? 

 

(Og nei; jeg er ikke noen Musk-hater. Men jeg gjenkjenner en syk mann, når jeg ser en. Dette vi bevitner er jo egentlig bare trist! Det store geniet som ga oss PayPal, Tesla, Space X, og mye annet, graver seg nå ned i en merkelig SOME-spiral. Hvorfor trekker han seg ikke bare bort fra SOMEs søkelys? Alle hans tweets burde vært gjennomgått av en sekretær før publisering, for å unngå de mest impulsive og irrasjonelle utsagn. Når man har blitt såpass mektig og rik som Elon Musk, vil tross alt media kaste seg over ALT som kommer fra han. De fleste andre mange-milliardærer har forstått dette for lengst, og er langt mer forsiktig med sine uttalelser. Er vel også derfor Elon Musk støtt og stadig havner i konflikt med myndigheter og andre advokater. Han snakker aksje- og krypto-kurser opp og ned [selvfølgelig ulovlig] støtt og stadig, og kaster rundt seg med med ukvemsord. Plutselig blir noen kalt for pedofili og hva verre er, fra ham! WTF!)

Virker mest som du griper etter halmstrå her. Hvem i alle dager leter etter informasjon fra myndighetene på Twitter? :p

Uansett, har aldri brukt Twitter mye, men det later til å fungere like godt som før for min del. Er jo litt påtakelig at ingen av punktene dine overhodet påvirker min twitter bruk.

Har aldri sett noe spams og scams som folk her inne maser om, men jeg ser det stadig på diskusjon.no, discord, reddit, sms og facebook. Hvis det er blitt mulig å få det på twitter, så er twitter knapt alene om det.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...