Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan bli full krig mellom Twitter og Threads

“Twitter har til hensikt å håndheve sine immaterielle rettigheter strengt, og krever at Meta tar umiddelbare skritt for å slutte å bruke Twitter-forretningshemmeligheter eller annen svært konfidensiell informasjon. Twitter forbeholder seg alle rettigheter, inkludert, men ikke begrenset til, retten til å søke både sivile rettsmidler og rettsmidler uten ytterligere varsel for å forhindre ytterligere oppbevaring, avsløring eller bruk av dens immaterielle eiendom av Meta.”

Spent på hvordan dette utvikler seg. Vi har sårt trengt en utfordrer til Twitter.

Brevet fra Twitter

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, BIlly Bones said:

Det kan bli full krig mellom Twitter og Threads

“Twitter har til hensikt å håndheve sine immaterielle rettigheter strengt, og krever at Meta tar umiddelbare skritt for å slutte å bruke Twitter-forretningshemmeligheter eller annen svært konfidensiell informasjon. Twitter forbeholder seg alle rettigheter, inkludert, men ikke begrenset til, retten til å søke både sivile rettsmidler og rettsmidler uten ytterligere varsel for å forhindre ytterligere oppbevaring, avsløring eller bruk av dens immaterielle eiendom av Meta.”

Spent på hvordan dette utvikler seg. Vi har sårt trengt en utfordrer til Twitter.

Brevet fra Twitter

Det hele blir bare spesielt når de kun går etter Meta og ikke de andre klonene som eksempelvis Truth. Videre har jo Musk drita ut de ansatte som ble sparket og antydet at de ikke hadde noen kunnskaper eller verdi. 
Om det kommer opp i rettsvesenet mistenker jeg at man har en svak sak, men siden det er Amerika så vet man aldri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

All den tid Meta ikke har noen tidligere Twitter-ansatte blant sine Threads-utviklere så er jeg usikker på hvordan et slikt eventuelt søksmål vil gå. Tror det er rimelig dødfødt.

Jeg tror dette mest er et ledd i en PR-kampanje der Musk/Twitter vil forsøke å diskreditere Threads for å påvirke de mest mulig negativt. Tidligere har jo Musk gjort det forbudt for Twitter-brukere å lenke til andre sosiale medier som Mastodon og Substack, sperret kontoene deres og så videre. Heldigvis snudde han på dette ganske fort da det var idiotisk å ha slike restriksjoner, men jeg tror nok han ser på Threads som en større trussel og derfor vil gå hardere til verks nå enn han har gjort mot andre konkurrenter, som ligner mye mer på Twitter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, The Very End said:

Og det er helt innafor, men ut i fra det du / dere skriver og insinuerer, så var det noe galt i det @Snikpellik skrev. Hva dette er er vi nysgjerrige på. Eller er det slik å forstå at du ikke har en formening (men hvordan kan du da si at nevnte personer har rett / galt om du ikke mener noe)?

Sorry, men jeg biter ikke på. Jeg er rimelig sikker på at mine tanker og synspunkter ville ha falt for døve ører i denne tråden, likevel. Men all ære til dere som fortsatt gidder. På begge sider.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, fivebigcities said:

Sorry, men jeg biter ikke på. Jeg er rimelig sikker på at mine tanker og synspunkter ville ha falt for døve ører i denne tråden, likevel. Men all ære til dere som fortsatt gidder. På begge sider.

? Så istedenfor å ha noen som helst argumenter forsøker du å si at du har ingen argumenter / meninger selv om du ga støtteerklæring til han du siterte? Sagt på en annen måte, hva er da poenget å poste om du ikke mener noe om noe? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

F0cvXwoWcAACQyE?format=jpg&name=900x900

Bortsett fra at han selv bokstavelig talt blokkerte opposisjons- og mediekanaler i Tyrkia én dag før valget, på forespørsel fra det autoritære regimet i Tyrkia…

Og forrige uke ville sensurere ordet «cis».

Får han noe tyn i svarene når han skriver dette tullet? Får ikke lest noe som helst fra Twitter grunn feil, noe som er helt greit, men interessert i å vite om folk flest er enig eller uenig med han.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, jallajall said:

"Forespørsel" ? Det var en avgjørelse fra retten.

For rettssikkerheten (altså selve rettsvesenet) i Tyrkia kan vi jo stole på… 

Legger med noen kilder som gir en indikasjon på hvorfor det tyrkiske rettsvesenet ikke er til å stole på, Å la Tyrkia diktere ytringsfriheten er heller tvilsom business.

1) https://www.advokatbladet.no/menneskerettighetsutvalget-tyrkia/bare-n-av-fem-tyrkere-har-tillit-til-rettssystemet/169355

2) https://www.dagen.no/nyheter/derfor-er-eu-kritisk-til-tyrkia/

3) https://amnesty.no/aksjon/tyrkia-menneskerettighetene-ma-ivaretas?ssp=1&darkschemeovr=1&setlang=nb-NO&safesearch=moderate

4) https://snl.no/Tyrkias_politiske_system?ssp=1&darkschemeovr=1&setlang=nb-NO&safesearch=moderate

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 6.7.2023 den 11.18):

Jeg har vært på Twitter i 12 år og aldri opplevd det så befengt med spam og krypto-drit som nå, ikke en gang i nærheten. De siste ukene har det blitt mye verre. Har begynt å få det rett i notifications også, disse to er fra i dag:

image.thumb.png.3648035294972c2b5964cbcda8a22db5.png

image.thumb.png.5f0d67067bdf81c7f537f964a5d54628.png

Rart, har ikke sett noe av dette. Men du er jo spesielt flink til å finne det verste i ting og personer du har bestemt deg for å ikke like.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

For rettssikkerheten (altså selve rettsvesenet) i Tyrkia kan vi jo stole på… 

Rettssikkerheten i mange land er dårlig, uten at jeg har noe spesielt kjennskapt til Tyrkia, men det har neppe du heller. Uansett er det vel liten tvil om at det er bedre for Tyrkia å ha et rettsvesen enn å ikke ha det. Og et rettsvesen må få avgjøre slike ting. Hvis vestlige korporasjoner og etteretningstjenester skal få styre kommunikasjonsflyten i Tyrkia, er det antakelig verre for det tyrkiske folk.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ekspert mener Twitter kan være på vei mot slutten, både på grunn av den dårlige styringen og Threads.

– Twitter kan være ødelagt før ferien er over
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/twitter-kan-vaere-odelagt-for-ferien-er-over/15877554/

Jeg er ikke like sikker på det, selv om Threads har fått en pangstart og er et skjelett foreløpig. Mye avhenger av hvor raskt de ruller ut funksjonene og at det går bra med desktop-versjonen. Men å erstatte det behovet Twitter fremdeles fyller er veldig vanskelig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, The Very End said:

For rettssikkerheten (altså selve rettsvesenet) i Tyrkia kan vi jo stole på… 

Legger med noen kilder som gir en indikasjon på hvorfor det tyrkiske rettsvesenet ikke er til å stole på, Å la Tyrkia diktere ytringsfriheten er heller tvilsom business.

Det er en helt annen diskusjon.
Poenget er at dersom man frivllig velger å etablere seg i et land, så bør man også følge landets lover og pålegg fra domstolene - selv om man ikke liker de, er uenig i de, eller de har blitt til gjennom skitne prosesser.

Vi forventer at utlendinger eller utenlandske bedrifter som kommer til Norge både følger våre lover og innretter seg etter domstolen, i likhet med at vi forventer at norske borgere og bedrifter innretter seg - selv om man er uenig.
...men når vi velger å etablere oss i et fremmed land så kan vi bare velge å ignorere det landets lover fordi de ikke følger vår vestlige standard?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, jallajall said:

Det er en helt annen diskusjon.
Poenget er at dersom man frivllig velger å etablere seg i et land, så bør man også følge landets lover og pålegg fra domstolene - selv om man ikke liker de, er uenig i de, eller de har blitt til gjennom skitne prosesser.

Vi forventer at utlendinger eller utenlandske bedrifter som kommer til Norge både følger våre lover og innretter seg etter domstolen, i likhet med at vi forventer at norske borgere og bedrifter innretter seg - selv om man er uenig.
...men når vi velger å etablere oss i et fremmed land så kan vi bare velge å ignorere det landets lover fordi de ikke følger vår vestlige standard?

 

Vil dette være absolutt? Hva med land som er rene diktaturer, hvor man forfølger, torturerer og dreper folk for å ha en annen mening enn styresmaktene? Hvis disse landene krever særregler for å kunne finne og slå ned på individer eller forhindre den frie stemme, skal disse få diktere internasjonale selskaper? 

Jeg ser for øvrig paralleller til skipstrafikken her; hvor man operere med internasjonalt farvann med særregler. Internett er litt i samme situasjon her, det er ikke noe man etablerer / styrer ut i fra land direkte, og da mener jeg at man ikke alltid kan forholde seg sort / hvitt til det. I en perfekt verden hadde internett pg skipstrafikken hatt felles regler som er det beste for alle, men det synes å være er stykke frem i tid. 

Avslutningsvis synes jeg det er vanskelig. Jeg har selv uttalt at sosiale medier skal følge de lands lover og regler som de er tilgjengelig i, men når problemstillinger som dette dukker opp blir det vanskelig. Kanskje må man ha litt kardemommelov i kombinasjon med generelle menneskerettigheter som grunnpillar uavhengig hvor man operer / drifter fra / via?

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (9 minutter siden):


Vi forventer at utlendinger eller utenlandske bedrifter som kommer til Norge både følger våre lover og innretter seg etter domstolen, i likhet med at vi forventer at norske borgere og bedrifter innretter seg - selv om man er uenig.
...men når vi velger å etablere oss i et fremmed land så kan vi bare velge å ignorere det landets lover fordi de ikke følger vår vestlige standard?

Sensur av hatretorikk: BAD.
Sensur av opposisjonen i et valg: GOOD

Utrolig hvordan ytre høyre liker å unnskylde Erdogan og Putin. Det er helt vanvittig.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Very End said:

Vil dette være absolutt? Hva med land som er rene diktaturer, hvor man forfølger, torturerer og dreper folk for å ha en annen mening enn styresmaktene? Hvis disse landene krever særregler for å kunne finne og slå ned på individer eller forhindre den frie stemme, skal disse få diktere internasjonale selskaper? 

Jeg får håpe de fleste internasjonale selskaper velger å ikke etablere seg i slike land, men hva tror du skjer om de gjør det og de velger å ikke etterkomme pålegg fra diktaturet eller domstolene? Fengsling av ansatte og slik? Tvangsovertagelse av firmaet?

Selv i India fikk jo Twitteransatte hjemmene sine raidet av politiet, hvordan vil det være i land som er 20 ganger verre?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...