Gå til innhold

Enda en aktør skal over på kilowattime-pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er jo Tesla langt fremme siden laderene er integrert i bilene. Man får beskjed via Tesla appen at sperreavgift kan inntreffe noen minutter før ladingen tar slutt. Dessuten foreslår den å ikke lade fullt om det er mye trykk på laderene. 

På lading er Tesla i en egen klasse på brukeropplevelse

Likevel vil jeg si til alle ladeoperatørene at dere gjør det helt feil. Det bør være mange uttak på et færre antall ladere. Så kan dere koble en og en bil til laderen mens bileierene feks spiser eller handler. Det er dumt at man beslaglegger hele laderen om man ikke er tilbake på minuttet når lading er ferdig. Med en slik ordning hvor det var mange uttak som kunne kobles mot laderene i et koblingsnett kom brukeren i fokus. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (24 minutter siden):

Laderen er integrert i bilen? What? Vet du i det hele tatt hva du snakker om her?

Jeg tror de færreste hadde vanskeligheter med å skjønne at det menes at live informasjon fra ladenettverket er integrert i bilens infotainmentsystem, litt slepphendt sagt med litt færre ord. Men det er klart, vi er vel alle ute etter å skåre billige kverulantpoeng.

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, mr. papp said:

Jeg tror de færreste hadde vanskeligheter med å skjønne at det menes at live informasjon fra ladenettverket er integrert i bilens infotainmentsystem, litt slepphendt sagt med litt færre ord. Men det er klart, vi er vel alle ute etter å skåre billige kverulantpoeng.

Ja du har de som prøver å holde seg til saken og de som ikke ønsker å skjønne. 

Jeg kan jo si det litt mer klart for de som har litt vanskelig for å forstå måten jeg ordlegger meg kanskje litt ordknapt;

 

I Tesla er ladingen integrert i programvaren til bilen på en slik måte at hele ladeprosessen er integrert. Dvs laderen kan feks si til bilen at her er det mye trafikk, så foreslå å sette ned ladegrensen til 80% i stedet for 100%. Og når bilen er nesten fulladet, kan laderen, eller kanskje da Tesla sine sentrale servere [skal innrømme jeg ikke har peiling på hvor «business logic» kjører her], fortelle brukeren, via den Tesla appen som gjerne brukes til å åpne dørene og ellers mange andre nyttige funksjoner i stor grad knyttet til å betjene og se info om bilen, fortelle bileieren at det vil løpe en sperreavgift siden det er mange som venter på lading. I motsatt fall, om laderen er mye ledig, vil en slik sperreavgift ikke være aktivert, og brukeren får heller da ikke et slikt varsel. 

 

Det finnes andre gode eksempler hvor bilen er integrert mot hurtigladingen. Feks får man se hvor mye forrige lading kostet i kroner og øre. Og mye mer

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (4 minutter siden):

Kan du forklare hvordan dette er feil? For er ikke en datakommunikasjon også en integrering?

Ved lading på ladestasjoner så lader man med DC. AC/DC-konvertoren er den komponenten som kalles lader. Denne er ikke integrert i bilen når vi snakker om DC hurtiglading.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (17 minutter siden):

Ett alternativ kan være at laderen kutter når ladingen faller under for eks. 50KW. Etter et par minutter begynner ett heftig parkeringsgebyr på la oss si 400-, timen begynne å løpe...

Parkeringsgebyret er jeg enig i, men bare når det er lite ledige ladestolper på den stasjonen.

Kutting av lading ved under 50 kW skjønner jeg ikke poenget med. Det er folk som har reelt behov for å lade til 100% og da bør det være mulig. Da får man heller starte parkeringsgebyret når effekten synker under 5 kW eller noe sånt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Parkeringsgebyret er jeg enig i, men bare når det er lite ledige ladestolper på den stasjonen.

Kutting av lading ved under 50 kW skjønner jeg ikke poenget med. Det er folk som har reelt behov for å lade til 100% og da bør det være mulig. Da får man heller starte parkeringsgebyret når effekten synker under 5 kW eller noe sånt.

Bygging av flere ladere, er en bedre vei bort fra kø. gebyr for stalling allerede ved f.eks. 80 % SoC eller når lading faller under en viss effekt, er langt viktigere når det bare er noen få ladere ved stedet, eller som sagt når det allerede er en viss belastning. Ved stasjoner med bare 2 laderpunkter, så brukes jo allerede 50 % av laderne når ene benyttes.

Og det er vel ved 50 % eller halvfull stasjon at Tesla legger på sitt gebyr ved 100 % SoC, eller når bilens ladegrense nåes. Tesla setter vel denne automatisk til 80 %, så må man aktivt endre dette til 90 eller 100 % om man vil lade så mye, etter det jeg har lest meg til.

Simen1 skrev (39 minutter siden):
Tallak Tveide skrev (45 minutter siden):

Kan du forklare hvordan dette er feil? For er ikke en datakommunikasjon også en integrering?

Ved lading på ladestasjoner så lader man med DC. AC/DC-konvertoren er den komponenten som kalles lader. Denne er ikke integrert i bilen når vi snakker om DC hurtiglading.

Nå har både @mr. papp og @Tallak Tveide forklart tankegangen her, så selv om du teknisk sett har rett i at laderen ved DC-lading sitter i infrastrukturen på ladestasjonen (på SuC og noen flere, sitter laderne i eget skap, andre steder sitter de i den enkelte ladestolpen). Med den forståelsen av hva som var ment i opprinnelig melding, så synes jeg det var en grei forklaring.

Teknisk litt feil, men ikke skrekkelig og fullstendig feil når kommunikasjonen gjøres via bil, og man kan bruke appen som mellomløsning i handlingen mellom disse (justere opp ladegrensen direkte under ladesesjonen f.eks).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (2 timer siden):

Jeg tror de færreste hadde vanskeligheter med å skjønne at det menes at live informasjon fra ladenettverket er integrert i bilens infotainmentsystem, litt slepphendt sagt med litt færre ord. Men det er klart, vi er vel alle ute etter å skåre billige kverulantpoeng.

Jeg skjønte det ikke. Mulig det er fordi jeg er en av de som ikke har el-bil ennå og som ikke har satt meg alt for mye inn i det foreløpig. Men leser og prøver å lære (iom jeg har bestilt el-bil), så greit at det kom mer info i tråden om hva man mente med denne uttalelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Simen1 said:

Kutting av lading ved under 50 kW skjønner jeg ikke poenget med. Det er folk som har reelt behov for å lade til 100% og da bør det være mulig. Da får man heller starte parkeringsgebyret når effekten synker under 5 kW eller noe sånt.

Det er tilgjengelige hurtigladere som er kritisk for folk som er ute på "langkjøring". Skal man fullade og balansere batteripakken kan man gjøre det hjemme eller ifm. med overnatting etc. Det blir dumt å oppta en hurtiglader når ladeeffekten er lavere enn for eks. 50kW.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

Det er tilgjengelige hurtigladere som er kritisk for folk som er ute på "langkjøring". Skal man fullade og balansere batteripakken kan man gjøre det hjemme eller ifm. med overnatting etc. Det blir dumt å oppta en hurtiglader når ladeeffekten er lavere enn for eks. 50kW.

Var dette alt du klarte å vri min påstand om reelt behov til? Når jeg skriver reelt behov så mener jeg det jeg skriver. Gjennom fem år som elbileier har jeg selv vært helt nødt til å hurtiglade til 100% én gang og det hadde vært krise om jeg ikke fikk ladet så mye da. Type ringe etter redningsbil. Jeg har også hatt reelt behov for å hurtiglade til 90% et par ganger. AC-lading var ikke mulig i de situasjonene. Det var ikke gøy å vente på ladning med noen få kW så det er ikke noe jeg ville funnet på hvis ikke behovet var reelt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Køen foran telefonkiosker for 40 år siden kan kanskje sammenlignes med køen foran ladestasjoner i dagens ferie og utfartstider? Det er vel en kjennsgjerning at en ladestasjon må ha 5-10 ganger flere ladepunkter enn en bensinstasjon for å betjene samme antall biler. Det er bare å begynne å regne, både på effekter, arealer og ladepauser. Jo større batterier/rekkevidde, jo verre blir det. Så er det alle appene, prismodellene, eller "produkter" som de kaller disse konstruksjonene i tele og nå også ladebransjen.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Ett alternativ kan være at laderen kutter når ladingen faller under for eks. 50KW. Etter et par minutter begynner ett heftig parkeringsgebyr på la oss si 400-, timen å løpe...

Og vips så kan ingen av de litt eldre bilene lade lenger. Svært mange elbiler har 50 kW som teoretisk maks-hastighet. Høyeste hastighet jeg har sett på min bil er 47 kW, og det var bare noen minutter på en svært fin og varm sommerdag.

Eneste riktige løsningen her er det Tesla har gjort; straffepris når bilen har sluttet å lade. Evt. ekstra-pris når batteriet er over 80 %. I og med at laderen vet batteristatus til en hver tid, så burde dette være svært enkelt å implementere. Til nød løsningen som Fortum har gått for, med minuttprising etter 45 minutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Tallak Tveide said:

Likevel vil jeg si til alle ladeoperatørene at dere gjør det helt feil. Det bør være mange uttak på et færre antall ladere. Så kan dere koble en og en bil til laderen mens bileierene feks spiser eller handler. Det er dumt at man beslaglegger hele laderen om man ikke er tilbake på minuttet når lading er ferdig. Med en slik ordning hvor det var mange uttak som kunne kobles mot laderene i et koblingsnett kom brukeren i fokus. 

De fleste nye laderene som Recharge bygger er basert på S-Serien til Kempower.
Ladestasjonene dems er modulbaserte og rutbare ut til satelitter. De har skjønt det!

https://kempower.com/charging-solutions/products/s-series-charging-system/
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...