Gå til innhold

Enda en aktør skal over på kilowattime-pris


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Sjørøver said:

Nei. På utfartshelger blir kapasiteten sprengt mange steder. Tar alltid bensinbil om vi ikke klarer tyr/retur uten lading av denne grunn. Sykt kjipt å sitte en time i ladekø. 

Det er jo en del av utfordringen med ladeinfrastrukturen.

Elbilene får etter hvert jevnt over så mye rekkevidde at hurtiglading er bare noe som skjer noen få ganger i året siden de fleste ikke kjører hundrevis av kilometer til daglig. Utfordringen blir da et det er relativt få ladetransaksjoner men de tenderer til konsentreres om noen få dager i året hvor alle skal på langtur. 

Dette henger åpenbart ikke sammen. Man kan ikke rimeligvis skalere opp infrastrukturen slik at alle kan hurtiglade uten kø på andre påskedag. Da står man igjen med en masse areal og utstyr som står uvirksomt de >300 dagene i året det ikke er stor reisevirksomhet med privatbil. 

Jeg mistenker at man simpelten må avfinne seg med at kø de mest populære dagene så får det bli et incentiv til å både være mer fleksibel og til å lage ordninger som lar andre bli mer fleksible slik at etterspørselen sprer seg mer ut.

 

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Per Magus skrev (24 minutter siden):

Tja, du gulper opp de samme flosklene som Audun Lysbakken, Bjørnar Moxnes og Pål Steigan; så ditt politiske ståsted er tydeligvis ganske fastlåst.

Nå må du slutte å røyke det du tydeligvis røyker, for selv om det er hysterisk å se på hvor mye du roter, så er det ikke noe jeg kan bruke tiden min på. Denne samtalen er derfor helt ut for min del. den bringer heller ingenting til diskusjonen, så jeg tviler på at det er i noens interesse å høre på oppgulpet ditt om mitt politiske ståsted, som du fremdeles ikke har peiling på.

Om du har lyst til å danne deg et bedre og riktigere bilde, sjekk mine andre innlegg. Kanskje du kommer mer på sporet da.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, sverreb said:

...

Jeg mistenker at man simpelten må avfinne seg med at kø de mest populære dagene så får det bli et incentiv til å både være mer fleksibel og til å lage ordninger som lar andre bli mer fleksible slik at etterspørselen sprer seg mer ut.

Litt kø kanskje, men flere og flere kan lade på destinasjonsstedet, og mange rekker hjem uten mellomlading, så jeg tror det går seg til. Muligens kan tungtrafikkladere tilpasses, slik at de kan utnyttes av privatbiler på dager hvor det er lite tungtrafikk. Som Tallak Tveide var inne på bør det også komme løsninger hvor man slipper å vente i bilen mens man står i kø.  På helligdager er ikke arealbehovet så problematisk, da det gjerne vil være mange ledige plasser ved kjøpesenter og andre butikker.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det har jo ingenting med antallet å gjøre. Tvert i mot beviser det at det kun er spesifikke dager folk må hurtiglade.

Og det er de dagene en må bygge ut for. Er på noen få dager med kritisk høyt strømforbruk også, kanskje en bare skal la være å dimensjonere det for de? 

 

Det blir totalt uaktuelt med elbil for folk om de må stå timer i ladekø på ferier og lignende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Og det er de dagene en må bygge ut for. Er på noen få dager med kritisk høyt strømforbruk også, kanskje en bare skal la være å dimensjonere det for de? 

 

Det blir totalt uaktuelt med elbil for folk om de må stå timer i ladekø på ferier og lignende. 

Ja, selvfølgelig må man det!

Lenke til kommentar
52 minutes ago, J-Å said:

Litt kø kanskje, men flere og flere kan lade på destinasjonsstedet, og mange rekker hjem uten mellomlading, så jeg tror det går seg til.

Reelativt sett gjør det problemet verre, ikke bedre. Utfordringen er at det er bare så mange hurtigladesesjoner som etterspørres. Dette antallet vil øke med flere elbiler, men antallet hurtigladesesjoner pr. elbil går ned ettersom de får mer rekkevidde, og da konsentreres etterspørselen omkring de dagene man tenderer til å reise ekstra langt. I.e. utfartsdager og i feriesesongen, mens etterspørselen er nesten fraværende på hverdager. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 25.4.2022 den 9.39):

Men for dem som lurer, her er hvordan man unngår ladeproblemer:

1. Skaff en universal ladebrikke (NAF, Elbilforeningen, etc.)
2. Registrer ladebrikken og kredittkortet hos alle store ladeoperatører; Fortum, Eviny, MER, Circle-K og Kople. Evt. andre om det er noen du ser for deg å bruke.

Hehe, så løsningen din er nettopp det mange oppfatter som problemet, å måtte registrere seg på forhånd.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (12 minutter siden):

Hehe, så løsningen din er nettopp det mange oppfatter som problemet, å måtte registrere seg på forhånd.

Jeg har inntrykk av at mange opplever at problemet er når de ankommer ladestasjonen uten å ha registrert seg, siden de gjerne tror det enten er gratis (mange tror det fremdeles), eller at man kan betale med kort.

Jeg brukte en halvtime eller så, når jeg mottok bilen, på å registrere meg hos alle ladeoperatørene på vestlandet og å sette meg inn i hvilken ladertype bilen min støttet. Jeg har aldri opplevd ladeproblemer siden, og bruker heller aldri appene. En halvtime vel brukt spør du meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (36 minutter siden):

Reelativt sett gjør det problemet verre, ikke bedre. Utfordringen er at det er bare så mange hurtigladesesjoner som etterspørres. Dette antallet vil øke med flere elbiler, men antallet hurtigladesesjoner pr. elbil går ned ettersom de får mer rekkevidde, og da konsentreres etterspørselen omkring de dagene man tenderer til å reise ekstra langt. I.e. utfartsdager og i feriesesongen, mens etterspørselen er nesten fraværende på hverdager. 

Lengre rekkevidde vil nok spre bilistene, over flere ladestasjoner samt at dess flere som skaffer seg elbil, dess flere vil og ha behov for å lade utenom de største toppene.

Sier ikke at toppene blir mindre, men at det nok likevel vil sprees mer utover. Men det vil helt klart bli et økende behov for ladere når flere skaffer seg elbil.

Men tror at når de fleste produsentene leverer biler som klarer 600-1000 km rekkevidde på en lading, så vil raske AC-ladere være enda større etterspørsel for enn hurtig/lynladere.

Kanskje vil og behovet for hurtigladere på lokasjon være mer etterspurt, dersom det er mange som skal lade disse langrekkeviddebilene klar til dyst neste morgen, selv om de kom inn seint på kveld., eller bare skal være et sted i noen få timer, før man skal returnere.

Dette vil komme naturlig når flere innser at elbilen dekker "alle" behov, også som langturbil for businessfolk som ikke har tålmodighet til å vente på lading, om ikke de kan gjøres mens de gjør det de er på lokasjon for å utføre.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (34 minutter siden):

Men allikevel en halvtime som er fullstendig bortkastet dersom ladeoperatører hadde mottatt betaling som samtlige andre vare- og tjenesteleverandører på kloden, nemlig ved bruk av kort i en kortterminal.

Helt enig. Poenget er bare at dette problemet krisemaksimeres noe voldsomt i forhold til hvor liten innsats som trengs for å være forberedt. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (47 minutter siden):

En halvtime vel brukt spør du meg :) 

Det virker ikke som du forstår at folk er søkk lei av å måtte registrere seg for å kunne kjøpe tjenester uten problemer, spam, ekstra gebyrer eller for kvalifisere for tilbudspriser. Jeg boikotter flere kundeloyalitetsprogrammer nettopp fordi jeg hater disse programmene. Jeg kjøper heller varene mine andre steder. Priser og tilbud bør og skal være likt for alle i et fritt marked. "Loyalitetsprogrammer" er noe jævelskap som burde vært forbudt. Kortbetaling burde være et minste felles multiplum. Eventuelt vipps, eller til og med kontanter der ladestasjonene står i forbindelse med en betjent stasjon. Det er også en uggen 1984-tanke at anonyme betalinger for noe så uskyldig som drivstoff til bilen mistenkeliggjøres og nærmest kriminaliseres. Folk bør stille opp mot disse autoritære overvåkende og innskrenkende trendene.

Spoiler

 

First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist

Then they came for the Socialists
And I did not speak out
Because I was not a Socialist

Then they came for the trade unionists
And I did not speak out
Because I was not a trade unionist

Then they came for the Jews
And I did not speak out
Because I was not a Jew

Then they came for me
And there was no one left
To speak out for me

 

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Snowleopard said:

Lengre rekkevidde vil nok spre bilistene, over flere ladestasjoner samt at dess flere som skaffer seg elbil, dess flere vil og ha behov for å lade utenom de største toppene.

Jeg ser ikke hva mekanismen bak det skal være.

Med lengre rekkevidde vil mer og mer av den daglige bruken skje helt uten bruk av hurtiglading, og det som er igjen av etterspørsel blir de eksepsjonellt lange turene. Praktisk talt ingen trenger lengre hurtiglading for daglig pendling. Og det blir stadig flere biler som også lar brukerne komme seg til hytta om helgene også uten hurtiglading. Da blir det etterhvert bare ferieturene igjen* og de vil være konsentrert rundt noen få langhelger og om sommeren.

*) Det finnes naturligvis unntak med mennesker som kjører veldig mye i det daglige, men det er ikke veldig mange det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det virker ikke som du forstår at folk er søkk lei av å måtte registrere seg for å kunne kjøpe tjenester uten problemer, spam, ekstra gebyrer eller for kvalifisere for tilbudspriser. Jeg boikotter flere kundeloyalitetsprogrammer nettopp fordi jeg hater disse programmene. Jeg kjøper heller varene mine andre steder. Priser og tilbud bør og skal være likt for alle i et fritt marked. "Loyalitetsprogrammer" er noe jævelskap som burde vært forbudt. Kortbetaling burde være et minste felles multiplum. Eventuelt vipps, eller til og med kontanter der ladestasjonene står i forbindelse med en betjent stasjon. Det er også en uggen 1984-tanke at anonyme betalinger for noe så uskyldig som drivstoff til bilen mistenkeliggjøres og nærmest kriminaliseres. Folk bør stille opp mot disse autoritære overvåkende og innskrenkende trendene.

  Vis skjult innhold

 

First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist

Then they came for the Socialists
And I did not speak out
Because I was not a Socialist

Then they came for the trade unionists
And I did not speak out
Because I was not a trade unionist

Then they came for the Jews
And I did not speak out
Because I was not a Jew

Then they came for me
And there was no one left
To speak out for me

 

 

Jeg er helt enig, jeg bare mener dette ikke er et så stort problem som enkelte, både her inne og i avis-innlegg skal ha det til.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt enig, jeg bare mener dette ikke er et så stort problem som enkelte, både her inne og i avis-innlegg skal ha det til.

Jo, kundeloyalitetsprogrammer er et kjempeproblem. I noen situasjoner (elbillading) er det til og med umulig å komme unna. Hvordan kan man reparere et marked som ikke lemner noen vei tilbake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Jo, kundeloyalitetsprogrammer er et kjempeproblem. I noen situasjoner (elbillading) er det til og med umulig å komme unna. Hvordan kan man reparere et marked som ikke lemner noen vei tilbake?

Er mulig å betale med SMS, uten å registrere seg hos noen som helst. Har selv benyttet meg av dette en gang. Men igjen, vi er ikke uenige i at kortbetaling er et must.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (59 minutter siden):

 "Loyalitetsprogrammer" er noe jævelskap som burde vært forbudt.

Forbud var veldig drastisk i et fritt land 😉 Det står alle fritt å la være å registrere seg i disse programmene. 

Men for all del, jeg er stort sett enig i resten av innlegget ditt og forstår absolutt frustrasjonen med disse bortkastede programmene. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Jo, kundeloyalitetsprogrammer er et kjempeproblem. I noen situasjoner (elbillading) er det til og med umulig å komme unna. Hvordan kan man reparere et marked som ikke lemner noen vei tilbake?

Det enkleste er å beholde bensinbilen en stund enda, der har det aldri vært noen problemer med fylling eller betaling i de fjorten årene jeg har kjørt i Norge og Europa. Sammenlign det med de (antagelig) tusenvis av innlegg om problemer med betaling for elbillading.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (37 minutter siden):

Er mulig å betale med SMS, uten å registrere seg hos noen som helst. Har selv benyttet meg av dette en gang. Men igjen, vi er ikke uenige i at kortbetaling er et must.

Med SMS får man en høyere pris. Kall det et heftig gebyr for å ikke være medlem i kundeloyalitetsprogrammet. Nettopp det jeg kritiserer.

Per Magus skrev (16 minutter siden):

Forbud var veldig drastisk i et fritt land 😉 Det står alle fritt å la være å registrere seg i disse programmene. 

Men for all del, jeg er stort sett enig i resten av innlegget ditt og forstår absolutt frustrasjonen med disse bortkastede programmene. 

Vi har da tross alt et lovverk, ikke anarki. En av mange hensikter med et lovverk er å sikre sunn konkurranse i markedet. Kundeloyalitetsprogrammer omgår de sunne prinsippene som lovverket legger opp til. Det smutthullet bør tettes.

Nei, når man i praksis tvinges til å bli medlem for å kunne følge med teknologisk utvikling av kjøretøybestanden så har man ikke frihet, men tvang. Det blir omtrent som å si at det er frivillig å kjøre bil. Man har jo joggesko som burde duge for å leve normalt, ta en tur på hytta osv.

Per Magus skrev (13 minutter siden):

Det enkleste er å beholde bensinbilen en stund enda, der har det aldri vært noen problemer med fylling eller betaling i de fjorten årene jeg har kjørt i Norge og Europa. Sammenlign det med de (antagelig) tusenvis av innlegg om problemer med betaling for elbillading.

Hvor lenge må man i så fall beholde bensinbilen hvis ingen står opp mot og får myknet opp disse kundeloyalitetsprogrammene sånn at man f.eks kan betale med kort, uten å bli straffet med ekstragebyrer / høyere priser, fravær av tilbud etc.? Det er jo ikke akkurat gratis å kjøpe bensin så den ventinga koster penger hver dag. I år kommer jeg til å bruke bensin for rundt 20 000 kr om jeg kjører normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Med SMS får man en høyere pris. Kall det et heftig gebyr for å ikke være medlem i kundeloyalitetsprogrammet. Nettopp det jeg kritiserer.

Hva er forskjellen i forhold til COOP-kort, NAF-medlemskap, Trumf, Circle-K, etc? Rabattkort fåes i alle former og farger, i dette tilfellet i form av en liten brikke på nøkkelhanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...