Gå til innhold

Enda en aktør skal over på kilowattime-pris


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

 Kundeloyalitetsprogrammer omgår de sunne prinsippene som lovverket legger opp til. Det smutthullet bør tettes.

Hvis du bruker energi på å fjerne alle disse dusteprogrammene så bør du skifte signatur til Sisyfos 😉 

De første som startet med dette var Coop, og den organisasjonen har så sterke bindinger til LO/Ap og bondeorganisasjonene at den kampen er ganske nytteløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen i forhold til COOP-kort, NAF-medlemskap, Trumf, Circle-K, etc? Rabattkort fåes i alle former og farger, i dette tilfellet i form av en liten brikke på nøkkelhanken.

Jeg ser du prøver å ramme meg med en liten catch 22, men må bare minne om:

Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg boikotter flere kundeloyalitetsprogrammer nettopp fordi jeg hater disse programmene. Jeg kjøper heller varene mine andre steder.

Skal ikke påstå jeg er 100% konsekvent, for da hadde jeg nok levd som steinaldermann, men det går likevel an å uttrykke sin kritikk nettopp ved å ikke legge igjen pengene hos verstingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hvor lenge må man i så fall beholde bensinbilen 

For meg passer det veldig godt å bruke en e-tron frem og tilbake til jobben – da kan jeg lade i begge ender. Men til langturer og ellers i Europa er det foreløpig alt for tidlig å bytte ut min A4-bensin; dertil er det alt for mye planlegging, venting, rekkeviddeangst og ladepunkter som ikke fungerer like godt som bensinstasjoner. For meg er dette ikke noe problem, vi har alltid hatt to eller flere biler, men man bør tenke nøye gjennom kjørebehovet før man satser på elbil som eneste alternativ for en familie.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Hva er forskjellen i forhold til COOP-kort, NAF-medlemskap, Trumf, Circle-K, etc? Rabattkort fåes i alle former og farger, i dette tilfellet i form av en liten brikke på nøkkelhanken.

Nå er vel ingen av de forutsetninger for å handle noe sted. Du kan fint handle ikke-strøm hos circle-k uten loyalitetsprogram, du kan fint handle mat på meny uten trumf etc. Det er ladeaktørene som er spesielle og krever at du melder deg inn, ingen av de andre. Lading med SMS krever så vidt jeg kan se også at du er innmeldt først av det jeg kan se. Hvis ikke hvor går regningen? (ikke mobilregningen håper jeg for da er det no-go)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Lading med SMS krever så vidt jeg kan se også at du er innmeldt først av det jeg kan se. Hvis ikke hvor går regningen? (ikke mobilregningen håper jeg for da er det no-go)

F.eks. hos MER vil lading med SMS være uregistrert lading. Så regner med at det går på telefonregninga da ja, selv om det ikke står noe om det:

Sitat
  1. Send sms (se instruksjon på ladepunkt). Vi gjør oppmerksom på at du da lader som uregistrert kunde – dette koster litt ekstra.

(se Ladeguide - slik lader du elbilen din med Mer!, 4. Starte Lading.) 

Endret av mr. papp
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Det hører ingensteds hjemme i et fritt marked med sunn konkurranse.

Norge har aldri hatt "et fritt marked med sunn konkurranse".

Politikerne sutrer og klager over at det er for lite konkurranse og for få aktører her i landet. Men med en gang noen prøver å etablere seg så er de samme fysakene ute for å gjøre det så vanskelig som mulig å konkurrere med etablerte selskaper. Jamfør med hvordan Lidl ble behandlet for noen år siden – til og med Høyre-kommuner konstruerte opp problemer.

Og nå er de livredde for at noen skal konkurrere med SAS, Ryanair og Norwegian; selskaper som heller ikke er kjent for å behandle ansatte pent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Jeg ser ikke hva mekanismen bak det skal være.

Med lengre rekkevidde vil mer og mer av den daglige bruken skje helt uten bruk av hurtiglading, og det som er igjen av etterspørsel blir de eksepsjonellt lange turene. Praktisk talt ingen trenger lengre hurtiglading for daglig pendling. Og det blir stadig flere biler som også lar brukerne komme seg til hytta om helgene også uten hurtiglading. Da blir det etterhvert bare ferieturene igjen* og de vil være konsentrert rundt noen få langhelger og om sommeren.

*) Det finnes naturligvis unntak med mennesker som kjører veldig mye i det daglige, men det er ikke veldig mange det dreier seg om.

Poenget er dels at ikke alle kjører Oslo til Gol, men har forskjellige startsteder og stoppesteder, eller kjørelengder på turene sine. Dessuten vil det fremdeles være forskjell på rekkevidden, alt etter biltype og prisleie den selges for.

Noen vil alltids ha behov for å stoppe og lade, men de rekker altså forskjellig. Dermed vil det spres mer enn i dag, da man rett og slett kan kjøre lengre før man tar ladepausen.

Og det er som sagt ikke bare weekendtur/ferietur man kjører på, men og forskjellige type businessreiser. Og da vil rett og slett mengden biler føre til en økning både på antall turer man kjører, hvilke ukedager det skjer på, og hvor man velger å legge ladestoppet sitt.

Selv om nå 25 % av elbilistene (527 K elbiler per i dag, så ca 132 K biler) trenger å lade på sin vanlige tur, så vil det med 4x så mange elbiler (2 108 K elbiler), men nå bare 10 % som må lade på tur (ca 211 K), så er det altså nært det dobbelte antall bilister som må lade.

Kombinert gir dette altså flere som må lade, men med lengre rekkevidde blir det da dermed mer variasjon i hvor man stopper, også fordi ikke alle kan stoppe på Pers i GOL samme dagen. Og siden mer kjøring blir lagt til vanlige ukedager, så vil det dermed øke trafikken til ladestasjonene.

Flere elbiler vil altså uansett føre til at det blir flere oppladninger totalt sett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Snowleopard said:

Poenget er dels at ikke alle kjører Oslo til Gol, men har forskjellige startsteder og stoppesteder, eller kjørelengder på turene sine. Dessuten vil det fremdeles være forskjell på rekkevidden, alt etter biltype og prisleie den selges for.

Noen vil alltids ha behov for å stoppe og lade, men de rekker altså forskjellig. Dermed vil det spres mer enn i dag, da man rett og slett kan kjøre lengre før man tar ladepausen.

LItt mer geografisk spredning får du nok, men ikke i tid. Det er spredningen i tid jeg tok for meg. Økonomisk sett er det vanskelig å forsvare å ha 10 ladeplasser om bruken begrenser seg til 2 i samtidig bruk i hverdager og vanlige helger.

44 minutes ago, Snowleopard said:

Og det er som sagt ikke bare weekendtur/ferietur man kjører på, men og forskjellige type businessreiser.

Uten å ha tall på det mistenker jeg at dette er en ganske liten del av markedet (altså de som kjører mange hundre km om dagen i ervervsformål langs landeveiene) Det er en del som kjører mye men de tenderer til å være varetransport eller taxi, og førstnevnte er ikke elektrisk i betydelig grad langs ladeveien enda og sistnevnte kjører i byene.

De som trenger å forflytte seg mer enn 3-500km på en dag i næringsformål og som ikke er i de gruppene tenderer nok til å bruke fly. Unntak finnes nok, men jeg tror ikke det er mange.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

LItt mer geografisk spredning får du nok, men ikke i tid. Det er spredningen i tid jeg tok for meg. Økonomisk sett er det vanskelig å forsvare å ha 10 ladeplasser om bruken begrenser seg til 2 i samtidig bruk i hverdager og vanlige helger.

Uten å ha tall på det mistenker jeg at dette er en ganske liten del av markedet (altså de som kjører mange hundre km om dagen i ervervsformål langs landeveiene) Det er en del som kjører mye men de tenderer til å være varetransport eller taxi, og førstnevnte er ikke elektrisk i betydelig grad langs ladeveien enda og sistnevnte kjører i byene.

De som trenger å forflytte seg mer enn 3-500km på en dag i næringsformål og som ikke er i de gruppene tenderer nok til å bruke fly. Unntak finnes nok, men jeg tror ikke det er mange.

Liten forskyvning i tid blir det nok om folk starter samtidig, men kan ta ladingen lengre unna enn vanlig, da kjøringen tar mer tid. Men vi er vanedyr, så mange stopper på de vante plassene uavhengig av hvor mye rekkevidde de har, og da vil lading gjerne gjøres samtidig.

Hvor mange som driver med f.eks. omreisende salg, kursing og møtevirksomhet, gjerne også de som har kjeder med forretningsvirksomhet rundt omkring, har jeg ikke tall på. Men jeg har en sterk mistanke om at du er vel pessimistisk med hensyn til hvor mange det er.

En indikasjon er jo hvor mange flere km eller mil visse biltyper, typisk tyske premiumbiler, drar på seg på kort tid, sammenlignet med enklere utgaver fra konkurrenter som er mer folkelig priset. Og da snakker jeg om personbiler, ikke taxier og varebiler. Derimot er det kanskje en høy andel stasjonsvogner og SUVer, gjerne på grønne skilt siden de har større behov for å frakte vareprøver/kursmateriell eller en andel varer man prøver å få solgt.

F.eks. en BMW 5-serie med 100-150 K på telleren etter bare 3 år er nok langt vanligere å treffe på, enn f.eks. en Toyota Corolla eller VW Golf. Noe er sikkert andre årsaker for, som  mye hyttetur-kjøring, harryhandling eller bare aktive barnefamilier som er mye på tur med ungene på forskjellige idrettsstevner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Liten forskyvning i tid blir det nok om folk starter samtidig, men kan ta ladingen lengre unna enn vanlig, da kjøringen tar mer tid.

Dette er snakk om timer. Jeg snakker om sesonger. Å spre rushet andre påskedag over noen flere timer er vel å bra, men det gir ikke noe mer kundegrunnlag i oktober.

2 hours ago, Snowleopard said:

Hvor mange som driver med f.eks. omreisende salg, kursing og møtevirksomhet, gjerne også de som har kjeder med forretningsvirksomhet rundt omkring, har jeg ikke tall på. Men jeg har en sterk mistanke om at du er vel pessimistisk med hensyn til hvor mange det er.

Det er nok en del, jeg har hatt med en del av de å gjøre selv. De kommer fra flyplassen i taxi stort sett.

2 hours ago, Snowleopard said:

En indikasjon er jo hvor mange flere km eller mil visse biltyper, typisk tyske premiumbiler, drar på seg på kort tid, sammenlignet med enklere utgaver fra konkurrenter som er mer folkelig priset

Jeg vet ikke at dette betyr det er mange det gjelder. De som reiser 200 km en vei til hytta annenhver helg helg drar også på mange km. Legg på 50 km daglig pendling (hver vei) så er du oppe i ca 100K på 3 år, helt uten å ha behov for hurtiglading.

Jeg kjenner en som passer beskrivelsen din, han legger på 3-400000 på 2 år hvorpå bilen stort sett er ferdig.

Lenke til kommentar
13 hours ago, sverreb said:

Elbilene får etter hvert jevnt over så mye rekkevidde at hurtiglading er bare noe som skjer noen få ganger i året siden de fleste ikke kjører hundrevis av kilometer til daglig. Utfordringen blir da et det er relativt få ladetransaksjoner men de tenderer til konsentreres om noen få dager i året hvor alle skal på langtur. 

Utifra det jeg ser på offentlige ladere i nærområdet og langs veien fredag ettermiddag ser det ut til at mange ikke er fulladet ved helgeutfluktens start. Det er naturlig, langtifra alle har mulighet til å lade hjemme. 

Jeg vet ikke hva gjennomsnittlig vinter rekkevidde er på el-biler men jeg mener vi er et stykke unna situasjonen du beskriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/26/2022 at 2:57 AM, Jens Kr. Kirkebø said:

Hæ? Gjennomsnittlig lades elbiler noe sånt som 10% på hurtiglading. Dvs. at behovet er 1/10 i forhold til om de utelukkende ble ladet på hurtiglading. Så det reduserer helt klart behovet for lading underveis. Mens en fossilbil kanskje må "lades" på vei til de 30km man kanskje har til jobben siden tanken da er tom vil det praktisk talt aldri skje med en elbil med brukbar rekkevidde.

Dette vil variere, jeg kjenner ikke noe statistikk på feltet. Når man er på vei et sted ser jeg for meg at hurtiglading er eneste alternativet for å komme seg videre. For vår del er det fullstendig uaktuelt å overnatte for å få ladet opp bilen så langkjøring vil i sin helhet bestå av hurtiglading. Jeg synes fremdeles at anslaget om at det trengs 5-10 ganger så mange ladere som fossilpumper høres plausibelt ut. Ikke glem at hurtiglading tar veldig lang tid ift. å fylle drivstoff.

On 4/26/2022 at 2:57 AM, Jens Kr. Kirkebø said:

Lading underveis for elbil vil, på lange turen, også gjerne foregå som saktelading på natta. F.eks på campingplasser eller hoteller. Har man en bil med 50 mils rekkevidde og hurtiglader 10-80% kan man da kjøre 85 mil på en eneste hurtiglading, per dag. En fossilbil vil ende opp med å fylle nesten like ofte (1000km "rekkevidde" er ganske typisk for mange dieselbiler).

Dette vil variere, noen vil legge det opp slik du beskriver mens andre vil basere seg på hurtiglading. Våre turer i Norge involverer aldri hoteller og sjansen for at det er lademulighet der vi overnatter er svært lav.

Det er vel ingen elbiler som har praktisk rekkevidde 50 mil så sammenligningen din er kanskje litt optimistisk? Men den bekrefter jo det mange mener at el-biler må lade hyppigere enn fossilbiler iom. at de kun har halve rekkevidden...

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 25.4.2022 den 8.16):

Flott at minuttprising snart er historie på hurtigladere. 👍

Da mangler vi bare automatisk roaming mellom ladeleverandørene så vi klarer oss med *en* brikke/app/whatever når vi er på langtur. :) 

Litt som et bankkort? :p helt fantastisk hvordan de har klart å komplisere dette når man i alle år har betalt bensin uproblematisk med kort.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (7 timer siden):

Litt som et bankkort? :p helt fantastisk hvordan de har klart å komplisere dette når man i alle år har betalt bensin uproblematisk med kort.. 

Nå må jeg få minne om at det var en tid før bankkortet kom for fullt. Da det kom, så fikk det veldig raskt en høy grad av penetrasjon, men før det så betalte vi på seddelautomater.

Siste jeg husker som hadde slik mulighet, var stasjonen ved krysset etter Ullevål og kirkegården der. Dette var fremdeles på tidlig 2000-tallet. Husker ikke når de fjernet seddelautomaten, men tror ikke det er så veldig lenge siden.

Før det igjen, så måtte vi inn på stasjonen for å betale med sedler og mynter. Og det er sikkert noen her inne som husker tiden da man ikke fylte selv, men en stasjonsansatt stod og betjente pumpa, og så betalte man direkte til vedkommende. Gjerne forhåndsbetalt et gitt antall liter, så man ikke kunne stikke av før man hadde betalt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Nå må jeg få minne om at det var en tid før bankkortet kom for fullt. Da det kom, så fikk det veldig raskt en høy grad av penetrasjon, men før det så betalte vi på seddelautomater.

Slike myntinnkastkurver som var på bomstasjonene må da være en bra løsning. Kanskje de kan kombineres med panteautomater? Mange må jo tigge og samle tomflasker for å få råd til å lade bilen.

spacer.png

Endret av J-Å
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Nå må jeg få minne om at det var en tid før bankkortet kom for fullt. Da det kom, så fikk det veldig raskt en høy grad av penetrasjon, men før det så betalte vi på seddelautomater.

Siste jeg husker som hadde slik mulighet, var stasjonen ved krysset etter Ullevål og kirkegården der. Dette var fremdeles på tidlig 2000-tallet. Husker ikke når de fjernet seddelautomaten, men tror ikke det er så veldig lenge siden.

Før det igjen, så måtte vi inn på stasjonen for å betale med sedler og mynter. Og det er sikkert noen her inne som husker tiden da man ikke fylte selv, men en stasjonsansatt stod og betjente pumpa, og så betalte man direkte til vedkommende. Gjerne forhåndsbetalt et gitt antall liter, så man ikke kunne stikke av før man hadde betalt.

Poenget var bare at de har gjort en ukomplisert ting komplisert uten at det er behov for det. De kunne kjørt samme prinsipp med kort/NFC så hadde man ikke trengt et drøss med apper, brikker og annet fjas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (12 timer siden):

Dette vil variere, jeg kjenner ikke noe statistikk på feltet. Når man er på vei et sted ser jeg for meg at hurtiglading er eneste alternativet for å komme seg videre. For vår del er det fullstendig uaktuelt å overnatte for å få ladet opp bilen så langkjøring vil i sin helhet bestå av hurtiglading. Jeg synes fremdeles at anslaget om at det trengs 5-10 ganger så mange ladere som fossilpumper høres plausibelt ut. Ikke glem at hurtiglading tar veldig lang tid ift. å fylle drivstoff.

Dette vil variere, noen vil legge det opp slik du beskriver mens andre vil basere seg på hurtiglading. Våre turer i Norge involverer aldri hoteller og sjansen for at det er lademulighet der vi overnatter er svært lav.

Det er vel ingen elbiler som har praktisk rekkevidde 50 mil så sammenligningen din er kanskje litt optimistisk? Men den bekrefter jo det mange mener at el-biler må lade hyppigere enn fossilbiler iom. at de kun har halve rekkevidden...

Ja, hvis man alltid overnatter "i bushen" blir det dårlig lademulighet på natta. Jeg kjørte campingvogn rundt i Norge 15.000km i fjor med elbil og ladet vel på natta kanskje halvparten av gangene. Noen ganger på en campingplass, andre ganger parkerte jeg vogna i nærheten av en saktelader og noen få ganger sto bilen på Tesla Supercharger over natta (flyttet den før det ble særlig trafikk på morgenen).

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Slike myntinnkastkurver som var på bomstasjonene må da være en bra løsning. Kanskje de kan kombineres med panteautomater? Mange må jo tigge og samle tomflasker for å få råd til å lade bilen.

Ja, jeg husker de og. Var jo en liten sport i å trille forbi mens man kastet mynter i (liten) fart for å se om man klarte å få opp bommen uten å stoppe helt.

Er blitt veldig mye greiere nå med automatisk avlesning, slik at man slippe å stoppe eller redusere farta, samt at man slipper problemet med å ha med seg nok cash i småmynt.

minim skrev (53 minutter siden):

Poenget var bare at de har gjort en ukomplisert ting komplisert uten at det er behov for det. De kunne kjørt samme prinsipp med kort/NFC så hadde man ikke trengt et drøss med apper, brikker og annet fjas.

Joda, jeg skjønte poenget ditt, og er enig. Dette var bare en morsom digresjon på denne delen av setninga: 

minim skrev (12 timer siden):

...når man i alle år har betalt bensin uproblematisk med kort.

:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...