Gå til innhold

Enda en aktør skal over på kilowattime-pris


Anbefalte innlegg

sk0yern skrev (6 minutter siden):

Husker første gang jeg skulle lade på lynlader. Der stod det en e-golf og ladet med 20kW effekt.

Ved siden av stod det 3 ledige 50kW ladere...

Effektprising får vi jo også på strømregningen. En noe dyrere kw-pris på lynladere kan være greit. Minuttprising ville ikke fikset det, samme antall minutter begge steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/25/2022 at 6:17 PM, Nimrad said:

Effektprising får vi jo også på strømregningen. En noe dyrere kw-pris på lynladere kan være greit. Minuttprising ville ikke fikset det, samme antall minutter begge steder.

Det er omvendt effektprising det er snakk om her, hvor man tidligere betalte både for strøm og tid. Mer effekt -> billigere strøm. Men det er fordi det er tilgang til laderen som er knappheten, hjemme er det tilgang på mye/variabel effekt levert som er knappheten

Endret av Tallak Tveide
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (5 minutter siden):

Det er omvendt effektprisibg det er snakk om her, hvor man tidligere betalte både for strøm og tid. Mer effekt -> billigere strøm. Men det er fordi det er tilgang til laderen som er knappheten, hjemme er det tilgang på mye/variabel effekt levert som er knappheten

Nettopp :)

Minuttprising ville ikke hjulpet på e-golfer som lader på lynladere.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (35 minutter siden):

Nettopp :)

Minuttprising ville ikke hjulpet på e-golfer som lader på lynladere.

I mitt tilfelle så var det faktisk dyrere pr kWh på lynladeren enn hurtiglader. Uten at det hjalp forsåvidt... 

For min del gir det mening i at lynladeren er dyrere, rett og slett for å stimulere til mer effektiv bruk. 

Trolig vil det nok uansett ta noe tid før flertallet skjønner hvilken lader de bør velge gitt type bil, SoC o.s.v.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Simen1 said:

Var dette alt du klarte å vri min påstand om reelt behov til? Når jeg skriver reelt behov så mener jeg det jeg skriver. Gjennom fem år som elbileier har jeg selv vært helt nødt til å hurtiglade til 100% én gang og det hadde vært krise om jeg ikke fikk ladet så mye da. Type ringe etter redningsbil. Jeg har også hatt reelt behov for å hurtiglade til 90% et par ganger. AC-lading var ikke mulig i de situasjonene. Det var ikke gøy å vente på ladning med noen få kW så det er ikke noe jeg ville funnet på hvis ikke behovet var reelt.

Noen har reelt behov for å lade helt opp, det er det ingen som bestrider. Men det er ingen som har behov for å oppta en hurtiglader for å saktelade, da kan man flytte bilen til en vanlig lader.

Lenke til kommentar
8 hours ago, ITtraktor said:

I så fall vil jeg aldri kunne hurtiglade min Leaf 2014. Hva mener du jeg skal gjøre da? 

Chademo "hurtigladere" har vel Leaf monopol på så det hindrer vel ikke andre? Hvis man sneglelader på en CCS mens det står biler bak i køen som aksepterer 250kW vil jo det være uheldig for alle og dårlig utnyttelse av ressursene.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 minutter siden):

Ladeeffekten fra en fossilpumpe er 13,5 MW, you do the math.......

Les resten av diskusjonene du…. Det er tullete å sammenligne effekten her. Elbiler lader mye sjeldnere på hurtigladere enn man fyller drivstoff. Lading skjer hjemme, og da mangler du mange variables for å «do the math”.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, sk0yern said:

Husker første gang jeg skulle lade på lynlader. Der stod det en e-golf og ladet med 20kW effekt.
Ved siden av stod det 3 ledige 50kW ladere...

Kanskje alle 50kW laderene var opptatt når eGolfen kom og vedkommende derfor tok lynladeren?

Det har i hvert fall skjedd meg, og da gidder jeg ikke bytte lader når de eventuelt blir ledige.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Chademo "hurtigladere" har vel Leaf monopol på så det hindrer vel ikke andre? Hvis man sneglelader på en CCS mens det står biler bak i køen som aksepterer 250kW vil jo det være uheldig for alle og dårlig utnyttelse av ressursene.

De fleste chademo hurtigladere har også CCS, men bare én kan brukes av gangen.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (1 time siden):

Ja, der avslørte du deg totalt – disse forferdelige kapitalistene.  

Du hopper lett over min argumentasjon for å kunne gulpe opp litt moralsk vrede.

Hahaha! Du har null peil om mitt politiske ståsted, og det beviser du til gangs. Det er farlig å anta noe, spesielt når det utgår fra din initiale feil.

Den eneste "vrede" jeg "gulpet opp", var at jeg visste at du ikke klarte å skjønne mitt første innlegg. Derfor blir det dobbelt moro av at du igjen beviser at du tar feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (15 minutter siden):

De fleste chademo hurtigladere har også CCS, men bare én kan brukes av gangen.

Det er flere ladere med CCS som kan lade både CCS-bil og ChaDeMo-bil samtidig. Noen av de har og 2 CCS, sånn at da kan enten 2 CCS-biler eller 1 CCS-bil og en ChaDeMo-bil lade samtidig. Og minst en AC-tilkobling samtidig.

Eviny har vært flink til å bygge ut med slike ladere, der de også klarer å levere opp mot 100 kW til ChDeMo-biler som støtter så rask hastighet (Leaf 2.0 med 65 kWh-batteri).

Dessverre gjorde Enova-regler at de ikke installerte 2 slike lynladere ved Ishavsveien sine ladestasjoner. Heldigvis har de endret reglene ved tildeling for Lofoten og vestre deler av Nordland langs Kystriksveien. Disse får minimum 2 lynladere som kan lade 2 biler samtidig. Denne ved Ørnes ser ut til å støtte 3 CCS-biler samtidig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nimrad said:

Les resten av diskusjonene du…. Det er tullete å sammenligne effekten her. Elbiler lader mye sjeldnere på hurtigladere enn man fyller drivstoff. Lading skjer hjemme, og da mangler du mange variables for å «do the math”.

Effekten er styrt av fossilpumpen og vil være lik nesten alle biler. For en elbil påvirkes ladeeffekten av flere ting, det kan være bil og/eller lader som begrenser ladestrømmen og det er store forskjeller fra bil til bil. Som du skriver er det en haug av variabler. Men det er vel flere variabler på lyn/hurtig lader enn hjemme i stikk-kontakten? Det er vel ingen biler som sliter med å ta imot 230V 16A?

Iom. at en elbil må lade oftere enn en fossilbil kan jeg ikke se at lading hjemme skulle redusere behovet for lading underveis nevneverdig.

La oss for enkelhets skyld anta at gjennomsnittlig ladeeffekt er 135kW, altså 1/100 av fossil. Fossilbilen er bare 40% effektiv men man trenger fremdeles 40 ganger så mange ladestasjoner som fossilpumper. Så 5-10 ganger er ikke noe worst case scenario i det hele tatt.

Et praktisk eksempel for vår del, vi kan kjøre tur/retur hytta 2 ganger på en tank om vinteren. Samme turene med elkjerra vil innebære lading på hver leg, dvs. 4 turer innom lader. Begge bilene må fylles opp igjen etter man kommer hjem men fossilkjerra trenger bare oppfyling etter annenhver tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 timer siden):

Effekten er styrt av fossilpumpen og vil være lik nesten alle biler. For en elbil påvirkes ladeeffekten av flere ting, det kan være bil og/eller lader som begrenser ladestrømmen og det er store forskjeller fra bil til bil. Som du skriver er det en haug av variabler. Men det er vel flere variabler på lyn/hurtig lader enn hjemme i stikk-kontakten? Det er vel ingen biler som sliter med å ta imot 230V 16A?

Joda, trillingene (Mitsubishi iMiEV, Citröen CZero og Peugeot Ion) stopper på 13A.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 timer siden):

Iom. at en elbil må lade oftere enn en fossilbil kan jeg ikke se at lading hjemme skulle redusere behovet for lading underveis nevneverdig.

La oss for enkelhets skyld anta at gjennomsnittlig ladeeffekt er 135kW, altså 1/100 av fossil. Fossilbilen er bare 40% effektiv men man trenger fremdeles 40 ganger så mange ladestasjoner som fossilpumper. Så 5-10 ganger er ikke noe worst case scenario i det hele tatt.

Et praktisk eksempel for vår del, vi kan kjøre tur/retur hytta 2 ganger på en tank om vinteren. Samme turene med elkjerra vil innebære lading på hver leg, dvs. 4 turer innom lader. Begge bilene må fylles opp igjen etter man kommer hjem men fossilkjerra trenger bare oppfyling etter annenhver tur.

Hæ? Gjennomsnittlig lades elbiler noe sånt som 10% på hurtiglading. Dvs. at behovet er 1/10 i forhold til om de utelukkende ble ladet på hurtiglading. Så det reduserer helt klart behovet for lading underveis. Mens en fossilbil kanskje må "lades" på vei til de 30km man kanskje har til jobben siden tanken da er tom vil det praktisk talt aldri skje med en elbil med brukbar rekkevidde. 

Hvor mye av kjøringen din utgjør hytteturene? Om du drar dit annenhver uke har du vesentlig mer langkjøring enn gjennomsnittsbilisten, er det 2 ganger pr. år utgjør ikke de 4 hurtigladingene mye av totalen. 

Lading underveis for elbil vil, på lange turen, også gjerne foregå som saktelading på natta. F.eks på campingplasser eller hoteller. Har man en bil med 50 mils rekkevidde og hurtiglader 10-80% kan man da kjøre 85 mil på en eneste hurtiglading, per dag. En fossilbil vil ende opp med å fylle nesten like ofte (1000km "rekkevidde" er ganske typisk for mange dieselbiler). 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 timer siden):

Iom. at en elbil må lade oftere enn en fossilbil kan jeg ikke se at lading hjemme skulle redusere behovet for lading underveis nevneverdig.

Virker åpenbart at du ikke har en nyere elbil med litt rekkevidde hvertfall. Som nevnt, hadde jeg hatt en elbil med 50mil rekkevidde hadde jeg ikke hatt ett eneste behov for hurtiglading de siste 4 årene. Det er helt åpenbart at behovet for antall hurtigladninger er lavere enn antall drivstoff-påfyllinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (55 minutter siden):

Det er helt åpenbart at behovet for antall hurtigladninger er lavere enn antall drivstoff-påfyllinger.

Nei. På utfartshelger blir kapasiteten sprengt mange steder. Tar alltid bensinbil om vi ikke klarer tyr/retur uten lading av denne grunn. Sykt kjipt å sitte en time i ladekø. 

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden):

F.eks på campingplasser eller hoteller. Har man en bil med 50 mils rekkevidde og hurtiglader 10-80% kan man da kjøre 85 mil på en eneste hurtiglading, per dag. En fossilbil vil ende opp med å fylle nesten like ofte (1000km "rekkevidde" er ganske typisk for mange dieselbiler

Tidsbruken er det vesentlige aspektet her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Nei. På utfartshelger blir kapasiteten sprengt mange steder. Tar alltid bensinbil om vi ikke klarer tyr/retur uten lading av denne grunn. Sykt kjipt å sitte en time i ladekø.

Det har jo ingenting med antallet å gjøre. Tvert i mot beviser det at det kun er spesifikke dager folk må hurtiglade.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...