Gå til innhold

Enda en aktør skal over på kilowattime-pris


Anbefalte innlegg

Det begynner å bli ganske mange artikler om ladeproblemer, priser og rekkeviddeangst. Og det er hundrevis av debattinnlegg for og imot en rekke forskjellige betalingssystemer.

Jeg tror at jeg beholder bensinbilen en stund enda, der har det aldri vært noen problemer med fylling eller betaling i de fjorten årene jeg har kjørt i Norge og Europa.

Det siste innlegget i Aftenpotten i dag:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/L5Ez4J/jeg-er-en-ingenioerutdannet-teknologinerd-men-hurtigladere-til-elbil-det-faar-jeg-ikke-grep-paa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Per Magus skrev (21 minutter siden):

Dette var jo krisemaksimering av dimensjoner. Om han ikke klarer å lade bilen, bør han kanskje legge fra seg ingeniør-jobben.

Ja, det er absolutt forbedringspotensiale, men om man bruker en halvtime på å forberede seg når man kjøper elbilen, så er 90 % av problemene løst. 

Men for dem som lurer, her er hvordan man unngår ladeproblemer:

1. Skaff en universal ladebrikke (NAF, Elbilforeningen, etc.)
2. Registrer ladebrikken og kredittkortet hos alle store ladeoperatører; Fortum, Eviny, MER, Circle-K og Kople. Evt. andre om det er noen du ser for deg å bruke.
3. Når du nå skal lade, er det bare plugge inn bilen, scanne brikken, og du er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Ja, det er absolutt forbedringspotensiale,

Når jeg kjøper bensin, matvarer eller andre ting kan jeg bruke kredittkort eller en app på telefonen. Dette fungerer enkelt, raskt og sikkert; enten jeg handler for meg selv eller for andre.

Hvorfor skal det gjøres så mye vanskeligere for elbilen? Den eneste grunnen kan være at strømselskapene ønsker å låse kundene til sin egen løsning; tilsvarende de såkalte lojalitetsprogrammene som dagligvarebransjen bruker med kopling til kundekort. Og bankenes eksklusive kundeprogram.

Forbrukerrådet har gjentatte ganger påvist hvordan alle disse systemene har en eneste målsetting: Å gjøre konkurransesituasjonen mer uoversiktlig slik at man kan hale litt mer penger ut av hver kunde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (3 minutter siden):

Når jeg kjøper bensin, matvarer eller andre ting kan jeg bruke kredittkort eller en app på telefonen. Dette fungerer enkelt, raskt og sikkert; enten jeg handler for meg selv eller for andre.

Hvorfor skal det gjøres så mye vanskeligere for elbilen? Den eneste grunnen kan være at strømselskapene ønsker å låse kundene til sin egen løsning; tilsvarende de såkalte lojalitetsprogrammene som dagligvarebransjen bruker med kopling til kundekort. Og bankenes eksklusive kundeprogram.

Forbrukerrådet har gjentatte ganger påvist hvordan alle disse systemene har en eneste målsetting: Å gjøre konkurransesituasjonen mer uoversiktlig slik at man kan hale litt mer penger ut av hver kunde.

Jeg er helt enig i dette. Som sagt, det er stort forbedringspotensiale. Men det er på ingen måte så vanskelig som enkelte (inkl. innlegget i Aftenposten) skal ha det til. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

 det er på ingen måte så vanskelig som enkelte (inkl. innlegget i Aftenposten) skal ha det til. 

Nei, opplagt ikke. Men det var jo godt og underholdende skrevet; og han fokuserte på problemer som tydeligvis veldig mange har (når man ser på debattinnleggene). 

Det er jo ikke nødvendig å gjøre det så krøkkete, strømleverandørene har åpenbart vikarierende motiver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Så fordi han er ingeniør mister han retten til å klage over dårlige løsninger?

Om man er ingeniør og hele slektens "PC-support", og ikke klarer å lade elbilen, så er det muligens på tide å legge ingeniør-tittelen på hyllen, ja.  Men forhåpentligvis har han bare overdramatisert veldig i innlegget sitt :)

Per Magus skrev (3 minutter siden):

Nei, opplagt ikke. Men det var jo godt og underholdende skrevet; og han fokuserte på problemer som tydeligvis veldig mange har (når man ser på debattinnleggene). 

Det er jo ikke nødvendig å gjøre det så krøkkete, strømleverandørene har åpenbart vikarierende motiver. 

Helg enig. Og det er ingen hemmelighet at ladeoperatørene ønsker å binde folk. Men frem til det er en bedre løsning på plass, så skal det egentlig ganske lite forberedelser til for å gjøre lading så enkelt som mulig. Og om man gjør disse forberedelsene, så er det ikke stort verre å lade enn å fylle bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bharald skrev (1 minutt siden):

Synes nå det er veldig mye greiere med tidstillegg enn at samtlige operatører tar 4,52-6,5 kr per kwh. Man bruker tross alt en begrenset ressurs.

Må jeg opp på 100%, får jeg betale for det, ikke naboen som holder seg fra 20-60% SOC.

Du må være den første personen jeg har hørt om som heller vil ha tids-pris enn kWt-pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bharald skrev (1 minutt siden):

Synes nå det er veldig mye greiere med tidstillegg enn at samtlige operatører tar 4,52-6,5 kr per kwh. Man bruker tross alt en begrenset ressurs.

Må jeg opp på 100%, får jeg betale for det, ikke naboen som holder seg fra 20-60% SOC.

Det største problemet nå er først og fremst at det er helt ulik prisingsmodell fra leverandør til leverandør og det gjør det nesten umulig å sammeligne ordentlig. Jeg er med på at det godt kan være insentiver for å ikke lade til 100%, men i en ideell verden burde det heller bare vært bygget ut ordentlig ladenettverk så man slipper disse problemene. Dagens elbiler trenger knapt å lade på hurtiglading, men det er jo utfordrende at alle skal lade samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Er det? Har du noe kilde på det eller?

Hvis det tar 5 min å fylle tanken med drivstoff, så er de tidene man snakker om i denne artikkelen nok til å underbygge påstanden min. Hvis en elbil lader i 25 min. kan altså 5 biler fylle drivstoff.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
11 hours ago, Simen1 said:

Ved lading på ladestasjoner så lader man med DC. AC/DC-konvertoren er den komponenten som kalles lader. Denne er ikke integrert i bilen når vi snakker om DC hurtiglading.

Integrert med bilen kan man kanskje si. Men det gjelder jo alle ladere. Det er alltid bilen som bestemmer og kommuniserer  hvor høy effekt det skal lades med. Ut fra det som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (3 minutter siden):

Hvis det tar 5 min å fylle tanken med drivstoff, så er vel denne artikkelen en kilde til proporsjonen?

Det er litt mer komplisert enn som så ettersom en stor andel lader hjemme, på hytta eller andre steder med saktelading. Jeg lurte derfor på om det var gjort noen relle analyser, ikke bare en enkel "minutt per kilometer" som vil bli litt for simpel i mine øyne.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Det er litt mer komplisert enn som så ettersom en stor andel lader hjemme, på hytta eller andre steder med saktelading. Jeg lurte derfor på om det var gjort noen relle analyser, ikke bare en enkel "minutt per kilometer" som vil bli litt for simpel i mine øyne.

Hjemme er det noe annet, det er klart. Men det er vel behov for å fylle på ladestasjon denne saken dreier seg om? Langkjøring, yrkeskjøring og familie på tur. Alle de som ikke kan lade hjemme.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Tallak Tveide said:

Likevel vil jeg si til alle ladeoperatørene at dere gjør det helt feil. Det bør være mange uttak på et færre antall ladere. Så kan dere koble en og en bil til laderen mens bileierene feks spiser eller handler. Det er dumt at man beslaglegger hele laderen om man ikke er tilbake på minuttet når lading er ferdig. Med en slik ordning hvor det var mange uttak som kunne kobles mot laderene i et koblingsnett kom brukeren i fokus. 

Det kan muligens fungere noen steder, men da bør ladeuttakene  tydelig vise hvor rask lading som kan forventes. Hvis ikke vil det bli mange misfornøyde kunder når alle uttaksplasser fylles opp,  og det kommer biler inn som forventer full effekt

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
NERVI skrev (Akkurat nå):

Hjemme er det noe annet, det er klart. Men det er vel behov for å fylle på ladestasjon denne saken dreier seg om? Langkjøring, yrkeskjøring og familie på tur. Alle de som ikke kan lade hjemme.

Men det at de fleste har lader hjemme, og mange har lader på hotell/parkeringsplass/hytte gjør også at trykket blir mindre på hurtigladerne generelt for langkjørerne. Dersom vi skal estimere hvor mange flere hurtigladere vi trenger kontra bensinpumper per bil så må det tas hensyn til. Kan godt hende det er et godt bilde på "samme antall biler som kommer innom", men det er viktig å også ta høyde for at færre trenger å komme innom. Da jeg hadde elbil(med kun 20 mil rekkevidde på langkjøring) hurtigladet jeg en tiendedel av antall ganger jeg nå fyller drivstoff på plug-in hybrid med 2-4 mils rekkevidde. Hadde jeg hatt en elbil med 50 mils rekkevidde hadde jeg ikke brukt hurtiglading i det hele tatt de siste 4 årene.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (10 timer siden):

Det er tilgjengelige hurtigladere som er kritisk for folk som er ute på "langkjøring". Skal man fullade og balansere batteripakken kan man gjøre det hjemme eller ifm. med overnatting etc. Det blir dumt å oppta en hurtiglader når ladeeffekten er lavere enn for eks. 50kW.

I så fall vil jeg aldri kunne hurtiglade min Leaf 2014. Hva mener du jeg skal gjøre da? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Det er vel en kjennsgjerning at en ladestasjon må ha 5-10 ganger flere ladepunkter enn en bensinstasjon for å betjene samme antall biler.

Hvorfor er ladepunktene på en bensinstasjon så mye mer effektive enn ladepunktene på en ladestasjon? Det må da være mulig å få høy effekt på begge?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Flott at minuttprising snart er historie på hurtigladere. 👍

Da mangler vi bare automatisk roaming mellom ladeleverandørene så vi klarer oss med *en* brikke/app/whatever når vi er på langtur. :) 

God idé!

Noen burde virkelig finne opp en eller annen felles betalingsløsning, én måte å betale for alt av varer og tjenester på. Kanskje ett eller annet token man bærer med seg som er knyttet til ens pengebeholdning som man bare kan sveipe, tappe eller på annen måte lese av i en eller annen slags standard terminalløsning.

Det hadde vært noe!

Endret av henrikwl
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...