Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (1 time siden):

Folk er i ferd med å miste troen på Markedet. Og politikerne vil aldri akseptere et avhengighetsforhold med en fiendemakt som truer dem med militærmakt. De vil heller si nei fremfor å gi etter, da dette vil bli for kostbart - som hvis russiske stridsvogner ruller i Berlins gater. Balterne og østeuropeerne er hardt rammet, men det finnes ikke en vilje for å søke en lett løsning ved å gi etter, ettersom de oppfatter dette som en eksistensiell trussel. 

Hva er vitsen med penger om man må leve i ufrihet og utrygghet? Det vil aldri bli en normalisering mellom EU og Russland, altfor mye har hendt. Macron og Scholz er i hardt uvær, franskmannen kritiseres mer og mer av hans egne folk, spesielt etter hans egne innrømmelser om at man vanskelig kunne få Putin i tale, og Scholz har et PR-problem hos det tyske folket som er kjent for langssinne - og de tilgir ikke forræderi. 

Russisk gass vil bli utstengt for alltid. Gassimport fra andre land er i ferd med å ta seg opp, men kraftbørsen må bringes under kontroll for å stanse prisspekulasjonen. 

Det finnes knapt en vestlige nasjon som heretter vil legge for mange av eggene i Putins kurv. Og det gjelder ikke bare Putin, men det vil gjelde hans etterfølgere inntil det kommer et russisk regime en kan stole på, og det vil i beste fall ta mange tiår.

Det forgår nå et intenst arbeid med å erstatte denne energien, kombinasjonen sparing, oppfyring av kull og kjernekraft og øket import fra andre kilder vil forhåpentligvis løse dette. Og der er klare indikasjoner på at dette arbeidet går fremover:

Gassforsyningen øker raskere enn ventet i Tyskland | ABC Nyheter  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (58 minutter siden):

Det finnes knapt en vestlige nasjon som heretter vil legge for mange av eggene i Putins kurv. Og det gjelder ikke bare Putin, men det vil gjelde hans etterfølgere inntil det kommer et russisk regime en kan stole på, og det vil i beste fall ta mange tiår.

Det forgår nå et intenst arbeid med å erstatte denne energien, kombinasjonen sparing, oppfyring av kull og kjernekraft og øket import fra andre kilder vil forhåpentligvis løse dette. Og der er klare indikasjoner på at dette arbeidet går fremover:

Gassforsyningen øker raskere enn ventet i Tyskland | ABC Nyheter  

Vinnerne av krigen i Ukraina er USA og NATO. For hver dag krigen hales ut, forvitrer Russlands militære kapasitet, med unntak av atomvåpnene, som uansett kommer til å spise av militærbudsjettet også i framtiden. I sjakk har man et uttrykk, at trusselen om et angrep ofte er sterkere enn angrepet selv. Russland var langt mer avskrekkende som militærmakt før krigen, ikke bare fordi de nødvendigvis var så mye sterkere militært, men også fordi russerne langt på vei hadde skapt en illusjon av militært å være bare et hestehode bak USA og Kina.

Bra poeng av Windfarmer her: Russland uten regimeskifte er ganske paria som handelspartner. Den negative siden med et isolert Russland, er at man risikerer verdens største "Nord-Korea" som nabo. Selv om situasjonen skulle normaliseres, vil investeringer i Russland i lang tid være belemret med krigen og de økonomiske virkningene av sanksjonene. Arbeidet med å gjøre seg energiuavhengig av Russland kommer til å fortsette, selv om krigen skulle ende i morgen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Det finnes knapt en vestlige nasjon som heretter vil legge for mange av eggene i Putins kurv. Og det gjelder ikke bare Putin, men det vil gjelde hans etterfølgere inntil det kommer et russisk regime en kan stole på, og det vil i beste fall ta mange tiår.

Det forgår nå et intenst arbeid med å erstatte denne energien, kombinasjonen sparing, oppfyring av kull og kjernekraft og øket import fra andre kilder vil forhåpentligvis løse dette. Og der er klare indikasjoner på at dette arbeidet går fremover:

Gassforsyningen øker raskere enn ventet i Tyskland | ABC Nyheter  

Og ny forsyning av gass til Tyskland har kome til ti gonger prisen på russisk gass? Eller kva var det grafen i E24 viste her om dagen. Det største problemet er kanskje ikkje å få på plass andre leverandører av gass, men prisen.

Og Prisen går ikkje ned før Russland har på plass infrastruktur for å eksportere like store mengder gass til Kina og andre som dei tidlegare eksportert til EU. Andre produsentar av gass kjem neppe til å investere tungt i meir kapasitet, dei veit prisen fell når Russland får på plass eksport til andre kunder enn i europa. 

Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-er-killnet-i-norge/76940440

Hun dama her mener at hun i et demokratisk Norge med ytringsfrihet må få mene at Russlands angrep på Ukraina er riktig uten å "hetses"... 

Vel, i dette tilfellet velger jeg å bruke ytringsfriheten min til å faktisk ikke annse dette som en enkel politisk mening, og til å legge mitt hat på henne. 

Ikke fordi hun er Russer, men fordi hun støtter Russlands handlinger. Dette er to vesentlig forskjellige ting. 

Vi er faktisk der at russiske støttespillere, i mine øyne, er en hårbredd fra å være (potensielle) fiender. Og med fare for en eskalerende konflikt bør de kartlegges for hurtig fjerning fra kritiske stillinger om skitten treffer vifta. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
JK22 skrev (5 timer siden):

Folk er i ferd med å miste troen på Markedet. Og politikerne vil aldri akseptere et avhengighetsforhold med en fiendemakt som truer dem med militærmakt. De vil heller si nei fremfor å gi etter, da dette vil bli for kostbart - som hvis russiske stridsvogner ruller i Berlins gater. Balterne og østeuropeerne er hardt rammet, men det finnes ikke en vilje for å søke en lett løsning ved å gi etter, ettersom de oppfatter dette som en eksistensiell trussel. 

Hva er vitsen med penger om man må leve i ufrihet og utrygghet? Det vil aldri bli en normalisering mellom EU og Russland, altfor mye har hendt. Macron og Scholz er i hardt uvær, franskmannen kritiseres mer og mer av hans egne folk, spesielt etter hans egne innrømmelser om at man vanskelig kunne få Putin i tale, og Scholz har et PR-problem hos det tyske folket som er kjent for langssinne - og de tilgir ikke forræderi. 

Russisk gass vil bli utstengt for alltid. Gassimport fra andre land er i ferd med å ta seg opp, men kraftbørsen må bringes under kontroll for å stanse prisspekulasjonen. 

Dette krever at man har et langsiktig perspektiv. Veldig mange tenker helt på trynet kortsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Serpentbane skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-er-killnet-i-norge/76940440

Hun dama her mener at hun i et demokratisk Norge med ytringsfrihet må få mene at Russlands angrep på Ukraina er riktig uten å "hetses"... 

Vel, i dette tilfellet velger jeg å bruke ytringsfriheten min til å faktisk ikke annse dette som en enkel politisk mening, og til å legge mitt hat på henne. 

Ikke fordi hun er Russer, men fordi hun støtter Russlands handlinger. Dette er to vesentlig forskjellige ting. 

Vi er faktisk der at russiske støttespillere, i mine øyne, er en hårbredd fra å være (potensielle) fiender. Og med fare for en eskalerende konflikt bør de kartlegges for hurtig fjerning fra kritiske stillinger om skitten treffer vifta. 

 

Litt usikker på hvordan jeg skal respondere her.

Personlig er jeg for at man ALLTID skal respektere alle menneskers meninger og livsstil, være seg religion, politikk, kjønn, seksualitet og funksjonshemming.

Det ene skal ikke gå utover det andre.

I Norge har vi hatt disse rettighetene, både på godt og vondt, i mange år. En grei balanse.

Jeg heier på pride, men også unge som tar klimakrisen på alvor.

Samtidig kan jeg forstå de eldres skepsis rundt overstående tema pga "mye nytt, for fort".

Ting er ikke perfekt her i Vesten.

Likevel må jeg poengtere: russland sin krig mot Ukraina er en krig i mot overstående verdier.

Russlands truer med verdens undergang, og holder flere land som "gissler", både militært og via energi.

De som i dag nyter godt av vestlig verdier, men likevel støtter Russlands krig er forædere og eier ingen ære og fortjener ingen plass i Vesten.

Faktisk, de kan fint flytte til Russland og delta i den spesielle operasjonen.

Om de er i tvil, lever godt i den vestlige verden, kan vi heller dømme de til døden og gjøre god gjødsel av de.

Edit: MAO, hun i artikkelen, og/eller andre "Nordmenn" (også etniske nordmenn) med samme mening burde blitt dømt for forræderi og til døden.

Russere som fordømmer russlands krig skal hedres.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (5 timer siden):

Litt usikker på hvordan jeg skal respondere her.

Personlig er jeg for at man ALLTID skal respektere alle menneskers meninger og livsstil, være seg religion, politikk, kjønn, seksualitet og funksjonshemming.

Det ene skal ikke gå utover det andre.

I Norge har vi hatt disse rettighetene, både på godt og vondt, i mange år. En grei balanse.

Jeg heier på pride, men også unge som tar klimakrisen på alvor.

Samtidig kan jeg forstå de eldres skepsis rundt overstående tema pga "mye nytt, for fort".

Ting er ikke perfekt her i Vesten.

Likevel må jeg poengtere: russland sin krig mot Ukraina er en krig i mot overstående verdier.

Russlands truer med verdens undergang, og holder flere land som "gissler", både militært og via energi.

De som i dag nyter godt av vestlig verdier, men likevel støtter Russlands krig er forædere og eier ingen ære og fortjener ingen plass i Vesten.

Faktisk, de kan fint flytte til Russland og delta i den spesielle operasjonen.

Om de er i tvil, lever godt i den vestlige verden, kan vi heller dømme de til døden og gjøre god gjødsel av de.

Edit: MAO, hun i artikkelen, og/eller andre "Nordmenn" (også etniske nordmenn) med samme mening burde blitt dømt for forræderi og til døden.

Russere som fordømmer russlands krig skal hedres.

Jeg tenker vel heller at de gjerne må få ytre seg, men de må tåle motbør. Også hets.

Dødsstraff har jeg ingen tro på. Under visse forutsetninger kan deportasjon ha noe for seg.

Etniske russere som bor her og ytrer seg støttende til Valdemars krig lar seg trolig bevisst bruke som instrumenter for FSB og propagandaapparatet til Valdemar og gjengen. De må man følge med på.

Dog kan de neppe betraktes som forrædere all den tid de er russiske statsborgere. Norske statsborgere er derimot en annen sak. Men jeg gjentar; dødsstraff har jeg ingen tro på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
22 minutes ago, >generisk navn> said:

Jeg tenker vel heller at de gjerne må få ytre seg, men de må tåle motbør. Også hets.

Dødsstraff har jeg ingen tro på. Under visse forutsetninger kan deportasjon ha noe for seg.

Etniske russere som bor her og ytrer seg støttende til Valdemars krig lar seg trolig bevisst bruke som instrumenter for FSB og propagandaapparatet til Valdemar og gjengen. De må man følge med på.

Dog kan de neppe betraktes som forrædere all den tid de er russiske statsborgere. Norske statsborgere er derimot en annen sak. Men jeg gjentar; dødsstraff har jeg ingen tro på.

Hvordan var det med nazister i England som høylydt heiet på Hitler under krigen? Det var sikkert noen få?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, lada1 said:

Hvordan var det med nazister i England som høylydt heiet på Hitler under krigen? Det var sikkert noen få?

De var ikke så rent få heller. England hadde sitt egent naziparti som faktisk organiserte marsjer og greier. Husker ikke navnet på lederen men slå det opp.

uansett, ble stille fra denne gjengen etter 1940

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (6 timer siden):

Litt usikker på hvordan jeg skal respondere her.

Personlig er jeg for at man ALLTID skal respektere alle menneskers meninger og livsstil, være seg religion, politikk, kjønn, seksualitet og funksjonshemming.

Det ene skal ikke gå utover det andre.

I Norge har vi hatt disse rettighetene, både på godt og vondt, i mange år. En grei balanse.

Poenget er at hun klager på hat pga at hun er Russer.

Men det handler ikke om at hun er russer, det handler om at hun støtter en krig, på motsatt side av min/vår/landets. En krig vi forsyner. En krig vi er en del av økonomisk. En krig vi er et lite sleivspark unna å være del av. 

Og. Hun følger og kommuniserer med russiske elementer som har angrepet Norge digitalt. Hun jobber i kommunal sektor. 

Hun burde absolutt føle motbør, og hun burde settes unde lupen, som så mange andre. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (46 minutter siden):

Hvordan var det med nazister i England som høylydt heiet på Hitler under krigen? Det var sikkert noen få?

Det var ikke noe få, det var mange:

Who was Sir Oswald Mosley? - BBC News

Den mest fremtredende av de var Sir Oswald Mosley:

Sir Oswald Mosley in 1936

 

Han ble internert da krigen begynte, men der var også store deler av det britiske establishmentet som beundret Hitler i årene opp mot 2. verdenskrig. Men dette gjaldt på langt nær bare GB, slike sympatier hadde en i de fleste europeiske land, bl.a. I Norge der Aftenposten skulle ønske at kopiene av Aftenposten fra 30 - tallet hadde forsvunnet på mystisk vis, noe de ikke gjorde.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (47 minutter siden):

De var ikke så rent få heller. England hadde sitt egent naziparti som faktisk organiserte marsjer og greier. Husker ikke navnet på lederen men slå det opp.

uansett, ble stille fra denne gjengen etter 1940

Edward Mosley tror jeg. De hadde marsjer og slikt  ja. PG Wodehouse gjorde narr av dem og kalte dem svartshortsene, siden alle skjortefargene allerede var lagt beslag på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Hvordan var det med nazister i England som høylydt heiet på Hitler under krigen? Det var sikkert noen få?

Hvor vil du hen med å spørre meg om det?

Ja, det var en del nazister i Storbritannia på 30-tallet, endog enkelte parlamentsmedlemmer leflet med de samme idéene, men som det blir skrevet her inne så ble det stille fra dem etter krigsutbruddet.

Men altså; hvor vil du hen med spørsmålet ditt?
Står det noe sted i mitt innlegg at jeg har noen som helst forståelse for damen og hennes standpunkt, eller at jeg på noe vis vakler i min støtte til Ukraina? I så fall må du være snill å fortelle meg hvor, for da har jeg skrevet noe veldig feil.

Lenke til kommentar

Vi har ytringsfrihet i Norge og det skal vi verne om, ingen bør bli forfulgt p.g.a. fredelige uttrykk for sin personlige overbevisning.

Men jeg ville ikke hatt en Putin-tilhenger i min private vennekrets, jeg ser det som et symptom på et forskrudd verdenssyn, et ekstremistisk politisk ståsted, hjernevask eller alvorlige mentale problemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
9 minutes ago, >generisk navn> said:

Hvor vil du hen med å spørre meg om det?

Ja, det var en del nazister i Storbritannia på 30-tallet, endog enkelte parlamentsmedlemmer leflet med de samme idéene, men som det blir skrevet her inne så ble det stille fra dem etter krigsutbruddet.

Men altså; hvor vil du hen med spørsmålet ditt?
Står det noe sted i mitt innlegg at jeg har noen som helst forståelse for damen og hennes standpunkt, eller at jeg på noe vis vakler i min støtte til Ukraina? I så fall må du være snill å fortelle meg hvor, for da har jeg skrevet noe veldig feil.

Spørsmålet var bokstavelig ment til den som kanskje visste bedre enn meg. Ble de fengslet de som i England heiet på Hitler under krigen? Og, forresten, hva med de norske som agiterte for Hitler under krigen?

Det er vel lov å være nysgjerrig?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...