Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Lettlurte, fattige russere er det mange av, så lenge Putin lokker med eventyrlige månedslønner. Tror ikke de som dør nå nødvendigvis hater Ukraina, men satser på å overleve lenge nok til å kjøpe en Lada eller smarttelefon.

Vanskelig for nordmenn, som aldri har opplevd arbeidsledighet på samfunnsnivå å forstå apellen i slike byer og landsbyer for å tjene kjappe penger som soldat.

 

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Wagner-gruppen er også tunge tap. 

De er rene SS. Gått fra å være spesielt gode til å bare være rene militsen. Ukrainerne har naglet hq'et deres to ganger på rad. Tapene må være uhyrlige. For en krig. 

Skal tenne et lys for UAF og sende de en tusenpeising i på kredittkortet mitt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (6 minutter siden):

Om hjernevaskingen av unger i russland. Putin og kven som no kommer etter han sikrer seg ny generasjoner kanonføde. Groteskt 😱

https://neweasterneurope.eu/2020/06/16/generation-war-russias-militarised-children/

Denne virksomheten er ikke noe særrussisk fenomen, den er tvert i mot temmelig universell i et større bilde.

Jeg er gammel nok til å huske at "religionsundervisningen" på barneskolen var ren propaganda der de mest ekstreme lærerne truet med evig fortapelse og å brenne i helvetes ild til evig tid.

Dette foregår i dag helt rutinemessig i mange muslimske land, og det foregår rutinemessig i svært mange amerikanske religiøse miljøer.

Putin bare benytter seg av ett av de eldste triksene i boken. Barn - enten de er fire eller 17 år - er lett påvirkelige, har svakt utviklede evner til kritisk tenkning og forståelse, og er det perfekte offer for hemningsløs indoktrinering. 

Slik som her;

Children praying salaat - YouTube

Og hvor gamle er disse barna?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (31 minutter siden):

Denne virksomheten er ikke noe særrussisk fenomen, den er tvert i mot temmelig universell i et større bilde.

Jeg er gammel nok til å huske at "religionsundervisningen" på barneskolen var ren propaganda der de mest ekstreme lærerne truet med evig fortapelse og å brenne i helvetes ild til evig tid.

Dette foregår i dag helt rutinemessig i mange muslimske land, og det foregår rutinemessig i svært mange amerikanske religiøse miljøer.

Putin bare benytter seg av ett av de eldste triksene i boken. Barn - enten de er fire eller 17 år - er lett påvirkelige, har svakt utviklede evner til kritisk tenkning og forståelse, og er det perfekte offer for hemningsløs indoktrinering. 

Slik som her;

Children praying salaat - YouTube

Og hvor gamle er disse barna?

Ikke bekymre deg. Dette skjer fortsatt på norske skoler. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Neppe i den formen det skjedde for noen tiår siden. Vi har tross en og annen forelder som kan ta et oppgjør med disse fascistene.

Nei, jeg husker det selv, fra rundt sånn 2010. Og de samme folkene jobber fortsatt på den skolen. De sendte en prest til skolen, som kom inn i klasserommet vårt, og løy om virkeligheten, sammen med læreren. Jeg var ikke så gammel, og fortalte presten og læreren at jeg ikke trodde på det de fortalte oss. Da fikk jeg noe sabla kjeft, og ble sendt på gangen. Jeg ble helt satt ut av måten de holdt på. Så fikk vi en arbeidsbok med lekser i, som het «En vandring gjennom Bibelen». Der sto det at kristendommen var en sannhet. RLE-bøkene våre var KRL-bøker som bare inneholdt kristendommen, og skrev at denne var en sannhet. Vi som fikk underskrift fra foreldrene på at vi ikke skulle være med i kirken, skulle ha videogudstjeneste på skolen istedenfor. Heldigvis ene året, satt læreren som skulle være med oss, heller på en film, men det ble oppdaget av andre ansatte på skolen, og falt ikke i god jord. Det var også en assistent som likte å følge etter meg, og fortalte meg jevnt og trutt at «ingen har vondt av litt kristendom.» Noen ganger måtte vi synge for maten, også, og si «amen» etterpå, men det var heldigvis sjeldent. 
 

Men dette har absolutt ingenting med krigen i Ukraina å gjøre, så hvis denne samtalen fortsetter, burde den overføres til en annen tråd.

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar

Ok, noe større er definitivt på gang i Kherson oblast. Både russiske og ukrainske kilder bekrefter gjennombrudd i tre forskjellige steder i fronten og den totale stillheten ellers forteller oss mer enn vi tror. Bekreftet er i det minste at mrls brukes nær frontlinjen sammen med artilleri noe som er nytt. Uaf ville nok ikke «sløst» bort dyrbare raketter på dette om ikke for å støtte offensiven. Flyvåpenet er også brukt offensivt sammen med droner mot frontlinjen.

vi får vel bare vente å se om det kommer mer etter hvert.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Du skriver dette, men linker ikke til bevis. Fint hvis du sier hvor du tar det fra.

Det du sier stemmer kanskje mer enn dette bidraget fra RT, men kildehenvisninger er nyttige;

Sitat

Kiev’s troops suffered great losses in a failed attack ordered by president Zelensky towards Kherson, Moscow says

 

Ukraine’s much-heralded “counter-offensive” in Kherson has “failed miserably,” the Russian Defense Ministry said on Monday, listing the losses suffered by Kiev at the end of the day. Ukrainian forces attempted to attack in three directions on orders of President Vladimir Zelensky but made no gains, Moscow said.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 Trodde Azov var ute av matchen. 

De og Wagner blir vel special units i diverse dataspillversjoner av denne krigen etterhvert.

Ser på twitter at det rører seg mye utenfor Kherson. Ukrainerne har trengt gjennom linjene til russerne ifølge russiske militærbloggere, og prøver å utnytte dette. Om de klarer det og er mekaniserte og motoriserte nok gjenstår å se.

Russerne må være veldig 'stive', dvs mangle evnen til fleksibelt forsvar, etter siste månedens Himarstime. Er vel et pågående kappløp om gjennombrudd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Enceladus skrev (5 timer siden):

Interessant!

Er dette endelig offensiven vi har ventet på?

Trodde jeg hovedsakelig skulle følge med på romfart i dag, men nå blir det å følge nøye med på fronten i Ukraina!

451527593_shapingoperationsinSouthUkraine.thumb.jpg.075b17ad8d5e05b308b6be570f7643d1.jpg

hupps, linket til feil rakett, fikset

Hvor finner oversikten du har på bildet?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (56 minutter siden):

Du skriver dette, men linker ikke til bevis. Fint hvis du sier hvor du tar det fra.

Det du sier stemmer kanskje mer enn dette bidraget fra RT, men kildehenvisninger er nyttige;

 

Han har sikkert funnet mye på twitter, det er masse linker til forskjellige postere som poster mye om Ukraina i denne tråden.

Ut frå kva vi har sett før ifrå russisk side så betyr det dei seier at dei får grisebank akkurat no og at Ukrainerene kjeppjager i Kherson. Men vi får vente og sjå litt 😁

Men det er ingen tvil om at det er vanskeligere for Ukraina å angripe russiske stillinger enn å bare holde de tilbake og bombe ammolager med himars.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...