Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er skrevet at det er 10 PKK medlemmer som skal utleveres. Jeg har veldig stor sympati med kurderne, men PKK er registrert som en terrororganisasjon hos de fleste Europeiske land, og det er vel en lav pris for å sikre et land med 11 millioner å få et kompromiss her.

Edit. Står ingenting om antall som skal utleveres her så her er jeg nok feilinformert. Helt normal avtale i mine øyne.

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-avtalet-som-slapper-in-sverige-i-nato/

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

Det svenske riksdagsmedlemmet Amineh Kakabaveh truer med mistillitsforslag mot Sveriges utenriksminister Ann Linde, melder svenske Aftonbladet.

 

Avtalen innebærer også at Sverige ikke kan støtte kurdiske PYD og YPG. Aftonbladet viser til at regjeringspartiet Socialdemokraterna tidligere har lovet Kakabaveh å støtte de to organisasjonene i en avtale.

 

- At de nå gir etter for et islamistisk diktatur og Erdogans autoritære regime er svært bekymringsfullt, sier Kakabaveh til Aftonbladet.

 

Dette skjer etter at landet tirsdag signerte en avtale med Tyrkia og Finland som innebærer utlevering av terroranklagede med tilknytning til den kurdiske militsen PKK.

 

Kakabaveh er selv av kurdisk herkomst, og skal ha vært nevnt av Tyrkias ambassadør til Sverige i forbindelse med spillet om landets meldemskap i Nato.

 

I et intervju med svenske TT sa ambassadør Hakki Emre Yunt i mai at han ønsket Kakabaveh utlevert til Tyrkia. Senere gikk han tilbake på dette, og hevdet det måtte være snakk om en misforståelse.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=98649

Lenke til kommentar

Noen ganger må storpolitikk gå foran prinsipper.

Tyrkia okkuperer nå nordlige deler av Syria og begår krigsforbrytelser mot kurderne i Syria hvor de bomber sivile på samme måte som Russland gjør nå i Ukraina.

Men det er strategisk ekstremt viktig å ha de på laget selv om de ikke er "snille". De kontrollerer Bosporos-stredet og halve Svartehavet. De har grense mot Iran og Irak og Kaukasus-regionen.

Det samme med Saudi-Arabia. Man kan ikke ha bare uvenner i en region.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kursk flybase var rammet av en rekke sekundære eksplosjoner om aften, og ikke langt unna var en bremsefallskjerm funnet, hvilken tyder på at ukrainerne omsider hadde hellet med seg; en Tu-141 drone etter dusinvis av forsøk har truffet noe viktig. Når dette jetdrevne droneflyet skal lande, må det bremses ned før landingen på et jorde med glideskier, og da er bremsefallskjerm meget viktig. Det også gjøres når droneflyet skal "treffe" noe forut. Hvilken tyder på at droneflyet kan ha vært i lav høyde, og så bremse ned for å komme inn i "landing" - i midten av flybasen med en last i form av en innbygd bombe.

Når Tu-22M3 bombeflyene skal avfyre sine våpnene, skjer det nemlig i samarbeid med bakkekontrollen, og det var i Kursk flybase angrepet på Krementjuk var klarert for flysetningen som kom fra en andre flybase lengre unna. Nå er flybasen slått ut på ubestemt tid, satellittbildene vist at den var overfylt med fly og annet materiell.

Det er nå visuelt dokumentert at Kh-22 var benyttet mot kjøpesenteret, og da vist det seg at det var 100 % uansvarlig, for treffsikkerheten er verre enn verst; det vist seg at CEP - sirkulær feilsannsynlighetssone - er på 300 m hvor der er mer enn 50 % sjanse for treff! Det betyr i realiteten 600 m i begge retninger! Og begge raketter traff ikke fabrikkanlegget som i tillegg til veiarbeidskjøretøyer har produksjonsfasiliteter for asfalt og sement ment for veganleggarbeid! Den ene traff så vidt på utkanten, den andre rett og slett bommet på hele greia. Praktisk talt hele byen kunne ha blitt truffet!

Det er nå opptak av kratre helt ut på vidda bokstavelig talt etter angrep dypt inn i Ukraina, sannsynlig etter Kh-22.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kilik skrev (4 minutter siden):

Noen ganger må storpolitikk gå foran prinsipper.

Tyrkia okkuperer nå nordlige deler av Syria og begår krigsforbrytelser mot kurderne i Syria hvor de bomber sivile på samme måte som Russland gjør nå i Ukraina.

Men det er strategisk ekstremt viktig å ha de på laget selv om de ikke er "snille". De kontrollerer Bosporos-stredet og halve Svartehavet. De har grense mot Iran og Irak og Kaukasus-regionen.

Det samme med Saudi-Arabia. Man kan ikke ha bare uvenner i en region.

Turen vil komme til Tyrkia når Russland er ryddet av veien. For Erdogan kjører hans land i grøfta, det meldes om matmangel og brenselsmangel i tradisjonelle AKP-områder oppe i den rurale Tyrkia!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner ikke detaljene.

Men antar at Sverige ikke overrekker uskyldige mennesker, født i gal nasjonalitet, til et regime som torturerer og dreper dem. Er de skyldige, kan de straffes i henhold til regelverket i siviliserte stater.

Har Sverige solgt sjela si i dette tilfellet, er jeg sterkt imot det. Men jeg har ikke sjekket.

Sverige og Finland innlemmes i NATO, etter det er det ingenting Tyrkia får gjort lenger. Da er det bare å kaste hele memorandumet som er resultatet av Sultan Erdogans latterlige basar-diplomati, rett i søpla, der der det hører hjemme. 

Endret av Fantaboks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du tenker at Sverige og Finland i praksis ikke kommer til å utlevere folk, annet enn Krekar-typer de har lett etter et påskudd for å bli kvitt, og det er jo uansett ikke realistisk å kaste landene ut av NATO når de først er kommet inn?

Høres ut som noe jeg lever greit med.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Internasjonale analytikere og pundits virker overrasket over at USA og Norge faktisk sender NASAMS. Det er et dyrt system og tanken om at hele eller deler av det kan havne i russiske hender er urovekkende, selv om de neppe ville klare å kopiere det. Norge viser at vi virkelig står på Ukrainas side ved å tillate eksporten av dette systemet.

"To an aggressor, NASAMS must seem like an invisible monster with several heads. Even if you manage to cut off one head, the other eleven are still waiting to attack you." - Ove Ronny Haraldsen

  • NASAMS kan engasjere 72 mål samtidig
  • Alle mål kan engasjeres på bare 12 sekunder
  • 25km+ rekkevidde og 16km i høyde, som er omtrent det høyeste strategiske bombefly flyr
  • 85% treffsjans

Det kanadiske luftforsvaret kjørte en simulert drill mot NASAMS med sine F18 Hornets, og klarte ikke finne NASAMS batteriene engang mens NASAMS simulerte å skyte ned 18 stykk F18.

Utrolig kjipt at de ikke kalte NASAMS for Hydra eller Cthulhu eller noe nordisk, etter Kraken eller en av ormene ;) Release the Kraken!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Outlier616 said:

Internasjonale analytikere og pundits virker overrasket over at USA og Norge faktisk sender NASAMS. Det er et dyrt system og tanken om at hele eller deler av det kan havne i russiske hender er urovekkende, selv om de neppe ville klare å kopiere det

Patriot er dyrere, så dette tror jeg var best kost/nytte de kunne få for pengene. I tillegg får vi skrudd opp produksjonen litt som er positivt for oss.

Trenger i følge en som var i tråden mye opplæring å bruke systemet effektivt og jeg er litt spent på hvordan de skal løse det. De trenger det operativt nå. Kan vi håpe på noen "frivillige"? Jeg er ikke bekymret for at disse kan havne i russernes hender. De ligger ikke så nært frontlinjen, og da må det en total kollaps til for at det skal skje. Ingenting tyder på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var noe jeg også la merke til i går, at man plutselig kaller Tyrkia Tyrkie, slik Erdogan har ønsket. Stoltenberg snakket også om at ingen har opplevd så mange terrorangrep som Tyrkia. Så man apellerer til den østlige strongman mentaliteten hans. Bra man kommer frem til en avtale, men jeg reagerer fremdeles på at Tyrkia har forsøkt å utnytte situasjonen til egen vinning. Om alle alliansemedlemmene skulle oppføre seg som Tyrkia.. sorry... Tyrkie... så hadde det blitt umulig å gjøre noe som helst.

Det spørs om ikke Ungarn også bør krype til korset med EU. Én euro er nå verdt nesten 400 huf(f). Det spørs om billig russisk gass er verdt dette.

a81NpyQ_460swp.jpg

Untitled.jpg

Endret av Outlier616
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (3 timer siden):

HistoryLegends er som sagt før propaganda.

ISW rapporterer at Severodonetsk og eventuelt Lysychansk' okkupasjon, ikke betyr noen som helst endring av betydning i krigen. Det er en mindre propagandaseier for Putin, som Russland har betalt en alt for høy pris for.

Tror det blir feil å si at det ikke har noe å si, pga ISW sier det. ISW er dessuten ikke helt nøytrale, f.eks. drives det av Frederick Kagan, og broren han sin kone er Victoria Nuland - som har vært svært involvert i Ukraika politisk siden hvertfall 2014. Så i ISW er det nok ikke helt objektive øyne som ser. 

Men det betyr ikke at ISW er irrelevante, eller at alt de sier er feil. Men man bør ikke kjøpe alt de sier som god fisk heller. 

Det samme mener jeg gjelder HistoryLegends, og mange andre kilder, selv om ISW naturligvis er mer profesjonelt drevet osv. 

 

Når det gjelder det at Severodonetsk ikke har noe å si:

https://thehill.com/policy/international/3517118-zelensky-fate-of-eastern-ukraine-being-decided-in-severodonetsk/

 

Jeg er redd Lysychansk/Severodonetsk-lommen har stor betydning. Hvis den faller vil frontlinjen reduseres med flere 100 kilometer, og Russland får frigjort kanskje 30 BTGer de kan bruke på andre fronter. Dette gjelder selvsagt Ukraina også, men det er Russland som har initiativet nå. 

Ellers, et spørsmål. Du nevnte tidligere at Russlands industriproduksjon var redusert med 80%. Hadde du en kilde på det eller var det bare noe du fant på selv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

haha, ja nå sender vi faen meg MLRS også! Fantastisk!  Norge er jo omtrent ivrigst i klassen her, sammen med Polen og Baltikum, vi er vel kanskje det landet som har sendt suverent mest og mest avanserte greier per capita.

Og ja, det er absolutt på tide å kvitte seg med MLRS, som vi ikke har noen bruk for eller har noen planer om å benytte. HIMARS og MLRS ser ut til å ha større effekt i Ukraina enn man hadde trodd, mtp. at det er så få systemer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):

haha, ja nå sender vi faen meg MLRS også! Fantastisk!  Norge er jo omtrent ivrigst i klassen her, sammen med Polen og Baltikum, vi er vel kanskje det landet som har sendt suverent mest og mest avanserte greier per capita.

Og ja, det er absolutt på tide å kvitte seg med MLRS, som vi ikke har noen bruk for eller har noen planer om å benytte. HIMARS og MLRS ser ut til å ha større effekt i Ukraina enn man hadde trodd, mtp. at det er så få systemer.

Taktikken med å ødelegge alt foran seg krever en enorm logistikk. Disse nye våpnene Ukraina nå har fått og får kan på sin side med høy mobilitet ta ut strategisk viktige mål, og på denne måten kvele russisk ildkraft, uten å selv lide av samme sårbarhet i logistikk.

Effekten er ikke like brutal og umiddelbar på slagmarken. Men, etter hvert som Ukraina kveler russisk artilleri og andre forsyningslinjer, og får bedre kontroll på luftrommet nært fronten, så vil også den russiske offensive kapasiteten stagnere. Da kan Ukraina begynne å forte seg sakte, med å ta ut viktige mål, og så stadig mindre viktige mål, for å eskalere en videre kollaps i den russiske krigsmaskinen. Men, dette vil ta en del tid, og så spørs det hva russerne klarer å fylle på med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...