Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke påstå at disse angrepene er sofistikert nok til å kalles for et hackeangrep. Ingeting tyder på at de har klart å bryte seg inn på et nettverk, det eneste de har oppnådd er å finne IP-adresser og pinge (DDOS) dem med et bot-nettverk. Hvilket som helst script kiddie kan gjøre et DDOS-angrep.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Heradon said:

Jeg ville ikke påstå at disse angrepene er sofistikert nok til å kalles for et hackeangrep. Ingeting tyder på at de har klart å bryte seg inn på et nettverk, det eneste de har oppnådd er å finne IP-adresser og pinge (DDOS) dem med et bot-nettverk. Hvilket som helst script kiddie kan gjøre et DDOS-angrep.

Det er en viss fare for at DDOS blir brukt for å dekke over de faktiske angrepene, og at disse ikke har blitt oppdaget enda. Hvis de DDOS-er 10-12 nettsider, og samtidig utfører et angrep på den 13. tjenesten for å hente ut data for eksempel.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (18 minutter siden):

Det er en viss fare for at DDOS blir brukt for å dekke over de faktiske angrepene, og at disse ikke har blitt oppdaget enda. Hvis de DDOS-er 10-12 nettsider, og samtidig utfører et angrep på den 13. tjenesten for å hente ut data for eksempel.

Neppe, mtp at den 13. tjenesten er helt operativ og antagelig enda mer obs på evt. uregelmessigheter..
Er ikke slik at f.eks DNB mister fokus på sikkerhet totalt fordi VG blir DDOS`et.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
.,. skrev (3 timer siden):

 

Moxnes liker verken Stalin eller Mao...

Vel, han forsøker i hvert fall å late som om at han ikke liker verken Stalin eller Mao, men fortell meg da hvorfor i helvete han er leder for et parti som har hele sin ideologiske bakgrunn, ballast og tradisjon fra et parti som tilba Mao og Stalin.

Moxnes er venstresidens svar på Carl I. Hagen, en hemningsløs populist uten et snev av ryggrad.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Vel, han forsøker i hvert fall å late som om at han ikke liker verken Stalin eller Mao, men fortell meg da hvorfor i helvete han er leder for et parti som har hele sin ideologiske bakgrunn, ballast og tradisjon fra et parti som tilba Mao og Stalin.

Moxnes er venstresidens svar på Carl I. Hagen, en hemningsløs populist uten et snev av ryggrad.

Vel, ideologien er ikke nødvendigvis så ille på papiret. Problemet er at vi som art ikke er i stand til å gjennomføre konseptet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror aldri jeg har vært så enig med Windfarmer før haha

Vi har tre populistiske partier i Norge. Ett på venstresiden, ett i sentrum, og ett på høyresiden.

Og nei Norge ble aldri okkupert av kommunister, men det var bare med nød og neppe, da Sovjet nektet å trekke seg ut av resten av landene de okkuperte etter andre verdenskrig. De drepte veldig mange ganger fler mennesker en nazistene rakk å gjøre.

I min oppfatning bruk av kommunistiske symboler minst like avskyelige som nazistiske.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Vel, ideologien er ikke nødvendigvis så ille på papiret. Problemet er at vi som art ikke er i stand til å gjennomføre konseptet. 

Hvis ideologien gang på gang ender i massedrap, fattigdom, ensretting og dødsangst, er det i det minste mulig å lære av egne feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir vel også sagt at hovedtraumet til russerne ikke dreier seg om nazisme som sådann, men det faktum at Hitler forrådte dem. Og at de i realiteten hadde veldig like syn på verden, der man skulle dele den mellom folkegruppene. Disse propagandabøkene Kreml har gitt ut i flere tiår nå har vel også vært et forsøk på å skrive om historien ift. nazistene og vesten. Den største fienden i tankene til russerne i dag er ikke engang USA, men Storbritannia, av bisarre, historiske grunner. Det er visst også derfor de stadig fokuserer på å nuke' London og oversvømme Storbritannia (selv om væskefysikk ikke funker slik, men la gå :p ).

Lenke til kommentar

En liten digresjon, men kjøpte en ny klokke og styrer med å installere app'er og sette den opp slik jeg vil.

Når jeg lastet ned en app til klokka og leste brukererfaringene var det side opp og side ned fra russiske brukere som klaget på at de ikke fikk klokken til å fungere. En gjenganger var dette med å blande "sports and politics". Jeg vil tro at slike ting som å kjøpe en kostbar klokke, telefon eller whatever dings og ikke få den til å fungere må være utrolig frustrerende for våre uvenner der.. Det er nesten vanskelig å forstå hvordan et samfunn som er såpass intergrert med vesten på den elektroniske siden kan stenges fullstendig ute. Nord-korea er OK for de har aldri opplevd noe annet, men for moderne yngre russere må det vel gi en grunn til ettertanke - "hva f skjer"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://deepstatemap.live/ har en ny funksjon.

Satellittdata på branner/varmesøyler(?) i Ukraina. Mange av disse er tilfeldig spredte branner og skogbranner. Men de gir også en svært god pekepinn på hvor det kjempes.

EDIT: Altså IR-overvåkning fra satellitt har eksistert siden begynnelsen, men det er interessant å se det integrert og lagt oppå.

Untitled.jpg

Endret av Outlier616
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (3 minutter siden):

Tror aldri jeg har vært så enig med Windfarmer før haha

Vi har tre populistiske partier i Norge. Ett på venstresiden, ett i sentrum, og ett på høyresiden.

Og nei Norge ble aldri okkupert av kommunister, men det var bare med nød og neppe, da Sovjet nektet å trekke seg ut av resten av landene de okkuperte etter andre verdenskrig. De drepte veldig mange ganger fler mennesker en nazistene rakk å gjøre.

I min oppfatning bruk av kommunistiske symboler minst like avskyelige som nazistiske.

Det var ikke på "nød og neppe" at russerne trakk seg ut av Finnmark i 1945.

Dette ble avtalt på Jalta konferansen i februar 1945:

Yalta_summit_1945_with_Churchill%2C_Roosevelt%2C_Stalin.jpg

 

Der Stalin, Churchill og FDR fordelte Europa mellom seg. Og bare så det er nevnt; Jalta er et vakkert sted på Krimhalvøya;

Widok na Jałtę ze statku 01.JPG

Og jeg legger debatten om Mette Marit og monarkiets berettigelse til side, men det er et faktum at Kong Haakon VII og hans kone, dronning Maud, som for øvrig var søskenbarn, og begge var nært tilknyttet det engelske kongehuset, spilte en avgjørende rolle for at Stalin trakk seg 100% tilbake fra Finnmark. Med andre ord; han forsøkte ikke å forsyne seg med de østligste kommunene i Finnmark som et slags "kompromiss," det var total tilbaketrekning uten noe snikk snakk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 1.3.2022 den 16.03):

jøss, nå forsvant nettop RTR Planeta fra kabeltv-pakken.

Telenor sendte SMS hvor de skriver at pga. føringer i EU om å stenge ute russiske statlige tv- og nettaviser, så fjerner de nevnte tv-kanal.

For egen del (selv om jeg ikke forstår russisk) har jeg mest vært nysgjerrig på hvordan kanalen presenterer nyhetene om Ukraina-invasjon, og selvsagt vært på vakt for propaganda. Sånn sett er jeg litt ambivalent til beslutningen. Men er kanskje russere i Norge de vil ikke skal bli påvirket i "feil retning" eller noe.

Ikke så farlig. Kan fortsatt se RTR Planeta på nett.

Lenke til kommentar

Litt rart egentlig, hvor mye skyld enkelte har lagt på vesten for krigen i Ukraina på bakgrunn av NATO utvidelsen som kanskje skulle kunne komme, og hvor mye media fokuserte på dette i Russland. Og så er det nærmest avfeid som uproblematisk at Finland OG Sverige gjør det samme som en reaksjon på krigen. To land som utgjør en mye større militær trussel, og som er mye farligere plassert strategisk. Det sier meg at NATO ikke var og er drivkraften bak  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg merker jeg begynner å bli litt utmattet av å følge med på det som skjer i denne krigen. Ikke fordi det er mindre viktig enn tidligere, men det blir stadig tydeligere at dette blir en svært lang affære, og det ser ikke spesielt lyst ut. Det som skapte optimisme for ukrainske styrker i starten er nå mer eller mindre borte. De er tydelig ikke i stand til å gjøre noen betydelige mot-offensiver. På den annen side klarer russiske styrker å langsomt spise terreng og kverne alt de kan med bomber og granater. Selv med flere våpenleveranser ser det vanskelig ut å gjøre noe med trenden. Det hele ser ut til å avgjøres av hvor lenge russiske styrker klarer å holde dette gående. De må vel etterhvert gå tom for kanonføde og bomber.

Endret av Verm
Lenke til kommentar
Sitat

De må vel etterhvert gå tom for kanonføde og bomber.

Påstanden som har blitt gjentatt er at Russlands sender uutdannede unge menn fra landsbygda, ikke bygutter fra Moskva og St. Petersburg, for da ville ryktene om realitetene slippe ut der det betyr noe, og man ville fått protester.

Det har også blitt sagt at mange som kjemper i Ukraina på russisk side er pro-russiske ukrainere, så Russland slipper å ofre sine egne.

Og at de er private leiesoldater fra grupper som Wagner-gruppen.

Og tsjetsjenere.

Jeg har ikke gjort egen research, men er det noen som vet om Russland etter hvert må sende gutter fra byene?

 

Foreløpig har Russland bare mistet en bitteliten brøkdel av sitt folketall på 144 millioner. Eksisterer viljen, kan dette vare lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Påstanden som har blitt gjentatt er at Russlands sender uutdannede unge menn fra landsbygda, ikke bygutter fra Moskva og St. Petersburg, for da ville ryktene om realitetene slippe ut der det betyr noe, og man ville fått protester.

Det har også blitt sagt at mange som kjemper i Ukraina på russisk side er pro-russiske ukrainere, så Russland slipper å ofre sine egne.

Og at de er private leiesoldater fra grupper som Wagner-gruppen.

Og tsjetsjenere.

Jeg har ikke gjort egen research, men er det noen som vet om Russland etter hvert må sende gutter fra byene?

 

Foreløpig har Russland bare mistet en bitteliten brøkdel av sitt folketall på 144 millioner. Eksisterer viljen, kan dette vare lenge.

Da må de erklære krig først.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (46 minutter siden):

Påstanden som har blitt gjentatt er at Russlands sender uutdannede unge menn fra landsbygda, ikke bygutter fra Moskva og St. Petersburg, for da ville ryktene om realitetene slippe ut der det betyr noe, og man ville fått protester.

Det har også blitt sagt at mange som kjemper i Ukraina på russisk side er pro-russiske ukrainere, så Russland slipper å ofre sine egne.

Og at de er private leiesoldater fra grupper som Wagner-gruppen.

Og tsjetsjenere.

Jeg har ikke gjort egen research, men er det noen som vet om Russland etter hvert må sende gutter fra byene?

 

Foreløpig har Russland bare mistet en bitteliten brøkdel av sitt folketall på 144 millioner. Eksisterer viljen, kan dette vare lenge.

Og her du inne på sakens kjerne.

Du har helt rett i at de fleste russere som har dødd i Ukraina ikke kommer fra St. Petersburg eller Moskva. De kommer heller ikke fra de litt rike minioligarkene fra Sibir eller de andre distriktene i Russland som innehar litt power. 

De kommer i stor grad fra landsbygda i Russland, steder som ikke har asfalterte veier, gatelys eller ikke en gang en anstendig skole. Dette er en kultur som har blitt indoktrinert i minst 500 år, og der det er rimelig enkelt å overbevise "Vlad" fra landsbyen "Tjerkovska" at nå skal du ut og forsvare oss mot nazistene slik alle de for lengst døde innbyggerne i landsbyen "Tjerkovska" gjorde for 74 år siden under "Den Store Fedrelandskrigen."

En krig Vladimir Putin nå er i ferd med å innføre som en slags nasjonal religion.

Problemet er at "Vlad" fra "Tjerkovska" med sin beste vilje ikke kan forstå hvorfor han skal drepe ukrainere som til forveksling ligner på hans egne søskenbarn, tanter og mormor.

Og i det ligger hele Ukraina krigens grunnleggende problem, det er en krig uten mening eller et snev av menneskelig motivasjon og rasjonalitet.

Skal en først dø for noe, må det være for noe langt større, Putinismens vrangforestillinger er ikke noe å dø for.

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om man først er putinist, er putinismen verdt å dø for.
Nazister døde for Hitler. De skjønner ikke selv at de tar feil.

Det tragikomiske er at et folk som hater fascismen så intenst, ikke har oppdaget at de selv er fascistene.

Tyskland endret seg politisk etter Hitlers død, men det er vanskelig å gi et fasitsvar på hvorfor det gikk så bra.
Fra nazisme til kommunisme vs. demokrati.
Og de har fremdeles noen nynazister der. Var hurtig de-nazifisering effektivt, eller var det den kalde krigen og berlinmuren som gradvis lærte dem å elske demokrati og menneskerettigheter?

Russland er annerledes. Å dele landet i to, der man kan sammenlikne fremgangen til to ideologier i flere tiår, er ikke en løsning.
Men hva kan man da gjøre?
Russland har knapt hatt kamphandlinger på egen jord. De mister soldater utenlands, men landet er ikke en ruin. De er ikke et slagent folk. Propagandaen beskylder Vesten.
Jeg er veldig interessert i hvordan dette ender, om det i det hele tatt ender.
 

Hypotetisk: Putin dauer av kreft. Hva skjer uten en soleklar etterfølger?
At de utnevner en ny idiot av samme ulla, men litt mildere? Eller verre?
Eller en vestligorientert demokrat som ikke får det til, som Gorbachov og Jeltsin?
At FN utnevner en midlertidig kommisjon som skal sette Russland på rett kjøl? Men som bruker opp all sin kredibilitet på å gjøre russland klimanøytralt og LGBTUVWXYZÆØÅ+-vennlig?
 

Skulle gjerne hatt en krystallkule.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...