Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pop skrev (På 4.6.2022 den 22.09):

Alle de 24 bestilte er levert ja.

Vi har sammen med Finland opsjon på flere, men har kun hørt at finnene foreløpig har bestilt det som lå i opsjonsavtalen. Om noen vet om Norge faktisk har benyttet sin og bestilt ytterligere 24 vogner, let us know. 

Ut fra det jeg husker har man bestilt 4 stk K9 og 4 stk K10 slik at beholdningen øker fra 24 til 28 kanoner og 10 til 14 ammunisjonsvogner. Da får man det anbefalte forholdet mellom antall kanoner og antall ammunisjonsvogner. Merk at dette var informasjonen som ble gitt i mars eller april da det ble lagt 3 friske milliarder på bordet til forsterkninger av forsvaret så det KAN (jeg håper) være at man i neste års budsjett setter av midler til ytterligere anskaffelser. Det vil trolig ikke være noe stort problem å forlenge opsjonsperioden fra Hanwha. De er ivrige på å komme inn på det europeiske markedet med sine MBTer som Norge har til testing opp mot Leopard 2A7, og de er gjerne på tilbudssiden for evt. å sukre en slik pille.

Og til de som mener at 28 kanoner er altfor lite (meg selv inkludert) sammenlignet med de over 100 M109 vi hadde på det meste. En K9 har bedre mobilitet, bedre skuddtakt og lengre rekkevidde enn gode, gamle M109. Løpets lengde har økt fra L/39 til L/52. Tallet etter / er antall ganger kaliberet (155mm) går opp i lengden på løpet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så det var en kommentator på France24 som sa at Medvedev var alkoholiker, og at det ikke var så helt lite sansynelig at han var full når han skrev dette 😄

EDIT: Russerne vil sikkert avholde "valg" i Kherson nå, fordi de er i ferd med å miste byen på sikt. Personlig mener jeg ukrainerne allerede har hatt et valg. Bare 0,003% (40 av 1,28 millioner) valgte å ta imot russisk pass, til tross for at det pågår en krig og de er under trussel. Jeg synes det sier sitt.

Endret av Outlier616
Lenke til kommentar

Russland trekker seg fra EMD. Vært med siden slutten av nittitallet. Ikke at det har noen stor betydning, da Russland i 2015 erklærte at deres lov står over internasjonal lov.

Russland forlater Den europeiske menneskerettsdomstolen 
https://www.nrk.no/nyheter/russland-1.14838354

Sitat

Det russiske parlamentet vedtok tirsdag en lov der landet trekker seg fra Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD).

Det skjer etter Russland i mars ble kastet ut av Europarådet som følge av landets invasjon av Ukraina.

Russland har vært medlem av EMD i over 20 år.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

De russiske 15'e og 31' brigade har angivelig også blitt tilintetgjort, med drøyt 80% og 97% tap respektivt.

Russland er straks tomt for mekanisert infanteri. 15'e brigade ble hentet ned etter at krigen hadde begynt, fra Armenia og Nagorno-Karabakh hvor de fungerte som fredsbevarende styrker.

31'e er elite paratropper, og er visstnok utryddet. Det vil ta mange, mange år å trene opp en ny tilsvarende styrke.

EDIT: De sender visst også i økende grad soldater med handicap og tildels alvorlige medisinske tilstander. Og det ser ut som om alderen for "verving" igjen vil økes fra 45 til et ukjent tall.

Endret av Outlier616
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Polen er i ferd med å undertegne en avtale om omfattende våpenleveranser til Ukraina, opplyser statsminister Mateusz Morawiecki.

Morawiecki beskriver avtalen som «en av de største, om ikke den aller største avtalen om våpeneksport de siste 30 årene» og sier at våpnene kan bli helt avgjørende for Ukrainas forsøk på å tvinge russiske styrker ut av landet.

Deler av våpenavtalen skal ifølge den polske statsministeren finansieres av EU, mens Ukraina skal betale for resten selv.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

AFP melder at Russlands utenriksminister Sergej Lavrov er i Tyrkia.

De skriver han er i landet for å diskutere eksport av landbruksvarer fra Ukraina...

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=96374

Om Tyrkia stiller seg på Russisk side når det gjelder dette så vil jeg si at det vil være ENNÅ en god grunn for å kaste ut det (for) russiskvennlige (halv)diktatoriske Tyrkia fra NATO!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men for pokker, det må da snart være på tide å aktivt blande seg inn i denne krigen. Gi dem beskjed, pell dere for helvete ut av landet, eller så angriper vi alt som finnes av Russiske styrker og utstyr i Ukraina innen fem dager. 

Og, vi kommer naturligvis ikke til å angripe mål i Russland, med mindre våre styrker beskytes fra Russland. Men, hvis Russland skyter på mål i Europa, så vil dobbelt så mange mål av tilsvarende type angripes i Russland. 

Gjerne broadcaste denne meldingen på alle "frekvenser" inn i Russland slik at så mange innbyggere ser det som mulig. 

"Dere blir fortalt at Russland er i krig med NATO, det stemmer ikke, men hvis Russland ikke trekker seg ut innen fem dager, så vil Russland få føle hva en krig med NATO innebærer."

En slik krig vil i hovedsak bli en luftkrig, da hensikten ikke vil være å erobre Russland. Foruten at Ukrainske styrker vil fortsette å kjempe på bakken. For, be real, hva har de igjen å stille opp med? At de sender en invasjonsstyrke mot Europa er helt usannsynlig, og våre luftstyrker er langt bedre. 

Det vil ikke utgjøre noen eksistensiell trussel for Russland, og jeg er ikke særlig bekymret for at noe eskaleres til en Atomkrig, for det vil de ikke tjene noe på.

Det er en konvensjonell risiko forbundet med dette, men den mener jeg er verdt det for å parkere Russland skikkelig. 

Og når Russerne er bombet ut av landet, så må man kickstarte olje og gassproduksjonen, gjenbruke russiske rørledninger, og på denne måten demne opp om den Europeiske energikrisen, samtidig som pengene EU uansett kommer til å donere til gjenoppbygging heller kan brukes til å betale for olje og gass. At EU blir uavhengig på kort tid er urealistisk, men at de kan begrense slik at leveranser fra Ukraina kan erstatte tapet av Russiske leveranser. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Men for pokker, det må da snart være på tide å aktivt blande seg inn i denne krigen. Gi dem beskjed, pell dere for helvete ut av landet, eller så angriper vi alt som finnes av Russiske styrker og utstyr i Ukraina innen fem dager. 

Og, vi kommer naturligvis ikke til å angripe mål i Russland, med mindre våre styrker beskytes fra Russland. Men, hvis Russland skyter på mål i Europa, så vil dobbelt så mange mål av tilsvarende type angripes i Russland. 

Gjerne broadcaste denne meldingen på alle "frekvenser" inn i Russland slik at så mange innbyggere ser det som mulig. 

"Dere blir fortalt at Russland er i krig med NATO, det stemmer ikke, men hvis Russland ikke trekker seg ut innen fem dager, så vil Russland få føle hva en krig med NATO innebærer."

En slik krig vil i hovedsak bli en luftkrig, da hensikten ikke vil være å erobre Russland. Foruten at Ukrainske styrker vil fortsette å kjempe på bakken. For, be real, hva har de igjen å stille opp med? At de sender en invasjonsstyrke mot Europa er helt usannsynlig, og våre luftstyrker er langt bedre. 

Det vil ikke utgjøre noen eksistensiell trussel for Russland, og jeg er ikke særlig bekymret for at noe eskaleres til en Atomkrig, for det vil de ikke tjene noe på.

Det er en konvensjonell risiko forbundet med dette, men den mener jeg er verdt det for å parkere Russland skikkelig. 

Og når Russerne er bombet ut av landet, så må man kickstarte olje og gassproduksjonen, gjenbruke russiske rørledninger, og på denne måten demne opp om den Europeiske energikrisen, samtidig som pengene EU uansett kommer til å donere til gjenoppbygging heller kan brukes til å betale for olje og gass. At EU blir uavhengig på kort tid er urealistisk, men at de kan begrense slik at leveranser fra Ukraina kan erstatte tapet av Russiske leveranser. 

Nei, nei, nei......

Jeg forstår "lysten" til å gjøre dette, men en slik utvikling vil gi Putin "1000" muligheter til å eskalere langt utenfor Vestens kontroll. For det første vil Putin endelig kunne si til den russiske befolkning;

".....hva var det jeg sa, det var NATO hele tiden, først er det Ukraina, neste er Moskva." 

Putin regimet vil endelig få den utvikling som kan mobilisere russerne, pr. i dag mister krigen støtte intern i  Russland, den fremstår som meningsløs. Med den utvikling du skisserer vil det bli full mobilisering, jeg vil heller ikke utelukke at kineserne vil bli mindre tilbakeholdende med aktiv bistand. Og hva som er en "eksistensiell trussel" for Russland, er det stort sett en, og bare en, person som bestemmer.

Hold fingeren i sporet, gjenta hundre ganger, gjerne hver dag, at dette ikke er en proxykrig, det er Ukraina som er utsatt for en folkerettsstridig angrepskrig og Vesten benytter seg kun av sin rett etter FN - konvensjonen om å yte våpen til krigførende parter, noe også Russland har gjort mange ganger. Omtrent på samme måte som USA og GB ga en masse hjelp til Sovjet da Sovjet ble gjenstand for et folkerettsstridig angrep fra Tyskland. Skal en virkelig sette russerne på plass uten at dette kan oppfattes som en trussel, er det bare å minne om at dette er Ukrainas store Fedrelandskrig. Og for de som ikke vet det er "Den Store Fedrelandskrigen" den russiske betegnelsen på 2. verdenskrig og kanskje den hendelse i russisk historie som samler russerne sterkest. I Vesten har 2. verdenskrig begynt å komme litt lenger bak i bevisstheten, i Russland dyrkes denne nærmest som en religion.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En rekke land står i økende fare for politisk ustabilitet eller tom. kollaps på grunn av pandemien og krigen. Det ironiske er at dette er det deres egne allierte, Russland og Kina, som står for.

I tillegg til nesten hele Nord-Afrika og Øst-Afrika, står flere land i Latin-Amerika i fare, inkludert Cuba og Venezuela, samt flere land i Asia, inkludert Syria, Afghanistan, Sri Lanka, Pakistan, Iran med fler, og ja, kanskje til og med Kina, som er storimportør av mat og olje.

Jeg vet det har blitt påpekt dette før, men jeg synes det burde vies mer oppmerksomhet hvilken effekt krigen har på en allerede presset global økonomi da det faktisk kan sende verdensøkonomien og globalismen inn i en spiral og depresjon.

Untitled.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...