Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

D0vendyret skrev (2 timer siden):

Nå kom det jo uttalelser i forkant fra Ukraina som var 'tåkete' og under motangrep kom det fram uttalelser om at jo, de hadde lagt felle. Nå skjønner man hva dette 'tåkepratet' i forkant var.

Jo, men det er lett å si etterpå, og det vil kunne skape nøling på russisk side neste gang de må trekke seg tilbake et sted. Jeg er ikke nødvendigvis 100% overbevist selv, men det blir uansett spekulasjoner. Det viktigste er at Russerne fikk juling, og at tapene på Ukrainsk side forhåpentligvis var mye mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse




Denne videoen synes jeg var utrolig interessant. Den er litt lang, og dytter inn mye info, men TLDR er omtrent slik:

  • Olje og gass til Europa står for rundt 1/3 av det russiske statsbudsjettet og enda mer verden som helhet (til sammenligning i Norge 3%)
  • Ukraina sitter geografisk og strategisk oppå Russlands olje og gass- ledninger til Europa
  • Ukraina, Donbas og Krim sitter på olje og gass- reserver som kan være fire ganger så store som Norges
  • Russland trenger Europa mer enn Europa trenger Russland
  • Putin tok graden sin i 1997 på olje og gass
Endret av Outlier616
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (43 minutter siden):

Denne videoen synes jeg var utrolig interessant.

Rundt 20:00. Hvorfor bygger de ikke en gassrørlinje fra Turkmenistan til Tyrkia, via Iran? Da slipper de Russlands veto mot å krysse det Kaspiske hav og slipper konfliktsonene i Aserbajdsjan og Georgia?

Rundt 22:00. Når Russland er tilstrekkelig militært svekket så bør Ukraina begynne å produsere olje og gass og selge det til Europa via eksisterende gassrør og oljerør. Da kan de slutte å være transittland for Russisk olje og gass. Det kan sette rakettfart på gjenoppbygning av landet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det var nettopp det Putin var redd for. Et Ukraina i EU og i Vesten vil potensielt kunne erstatte Russland som leverandør. Det var også derfor de bygde f.eks Nord-Stream-rørene.

Jeg sier var redd for, fordi det Putin fryktet kunne skje, nå definitivt skjer, nettopp fordi han invanderte. Putin er Russland og deres alliertes egen verste fiende...

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (38 minutter siden):

Denne videoen synes jeg var utrolig interessant. Den er litt lang, og dytter inn mye info, men TLDR er omtrent slik:

  • Olje og gass til Europa står for rundt 1/3 av det russiske statsbudsjettet og enda mer verden som helhet (til sammenligning i Norge 3%)
  • Ukraina sitter geografisk og strategisk oppå Russlands olje og gass- ledninger til Europa
  • Ukraina, Donbas og Krim sitter på olje og gass- reserver som kan være fire ganger så store som Norges
  • Russland trenger Europa mer enn Europa trenger Russland
  • Putin tok graden sin i 1997 på olje og gass

Skulle akkurat til å poste videoen også men du kom meg i forkjøpet :)

Den beskriver et veldig viktig bakteppe for dagens konflikt, og jeg tror det geopolitiske og økonomiske rundt olje og gass for Russland, er den største grunnen til at de gikk til krig mot Ukraina. Landet er en stor fare for Kreml kun fordi det eksisterer og ikke er under deres kontroll. Ukrainas befolkning har i stor grad vendt seg mot vesten og Europa og det er ikke noe de kan akseptere.

At Putin ønsker å gjenreise sovjetunionens storhet tror jeg er i stor grad basert på det ovennevnte. Å ta tilbake kontrollen over øst-europa og dermed beholde sin posisjon som energileverandør og dermed kunne utvise geopolitisk makt.
Men som videoen er inne på, hvis EU er i stand til å kutte ut fossilenergi innen 2050 så vil Russland falle som et korthus. Nå er jeg skeptisk til at EU vil kunne gjennomføre den ambisiøse planen, men det som er sikkert er at prosessen er i gang, EU vil bort i fra Russlands olje og gass.
Og denne invasjonen ga EU en påminnelse på Russlands ambisjoner og krigen helte en tidenes "bensin på bålet" til EU sine planer.
Snakk om en "backfire"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (2 minutter siden):

At Putin ønsker å gjenreise sovjetunionens storhet tror jeg er i stor grad basert på det ovennevnte. Å ta tilbake kontrollen over øst-europa og dermed beholde sin posisjon som energileverandør og dermed kunne utvise geopolitisk makt.

Det er flere ressurser i Ukraina og en av de som også er viktig med tanke på geopolitisk makt er matfatet Ukraina er 

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (8 minutter siden):

Det er flere ressurser i Ukraina og en av de som også er viktig med tanke på geopolitisk makt er matfatet Ukraina er 

Absolutt. Og Russland er tydeligvis villige til å la millioner av mennesker sulte om noen måneder, hvis ikke Ukraina får eksportert mat til store deler av verden.
Vi i den rike delen av verden har penger til å kjøpe maten som øker kraftig i pris, men det har ikke mange fattige land.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Uderzo said:

Og denne invasjonen ga EU en påminnelse på Russlands ambisjoner og krigen helte en tidenes "bensin på bålet" til EU sine planer.

 

Snakk om en "backfire"!

 

Putin-regimet er også ofte beskrevet av analytikere og tidligere insidere som et kleptokrati, og som en mafiaorganisasjon...

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 minutter siden):

Absolutt. Og Russland er tydeligvis villige til å la millioner av mennesker sulte om noen måneder, hvis ikke Ukraina får eksportert mat til store deler av verden.

Tenkte mer på grunnen til hvorfor han vil ha Ukraina som dere jo pratet om. Beviset for denne geopolitiske makten han ville ha fått på det punktet har jo bare kommet mye tidligere pga motstanden til Ukraina

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (22 minutter siden):

Tenkte mer på grunnen til hvorfor han vil ha Ukraina som dere jo pratet om. Beviset for denne geopolitiske makten han ville ha fått på det punktet har jo bare kommet mye tidligere pga motstanden til Ukraina

Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig, men den geopolitiske makten Putin har og forsøkte å styrke med invasjonen av Ukraina, er i ferd med å smuldre vekk. Ikke minst grunnet Europas støtte av Ukraina, både militært og økonomisk, både med penger og sanksjoner av Russland, men også det økte fokuset på å kvitte seg med Russlands gass og olje, som vil på lang sikt ramme Russland hardt.
Hvilken ytterligere makt mener du han har fått etter invasjonen?

Grepet om europa og spesielt Tyskland ville ha vært langt kraftigere om han hadde ventet, både med tanke på åpningen av Nord Stream og Tysklands varslede nedstengingen av atomkraftverk osv. Hadde det gått sin gang i mange år fremover så hadde virkelig EU fått problemer hvis Russland hadde brukt sin innflytelse.
Nå ser det ut til at Tyskland endrer på sine planer, forhåpentligvis kommer de litt mer til fornuften, for Tysklands politikk var en gavepakke til Russland.

Muligens Putin anså Ukraina for å være en større pris enn å få balletak på Tyskland i fremtiden. Putins alder og hans påståtte helseproblemer kan også være grunner for at han gikk til forhastede grep, for ikke å snakke om hans totale feilberegninger på hvordan vesten ville reagere.
Jeg kan forstå det fra hans side, vesten gjorde lite til ingenting alle gangene tidligere han gikk til angrep på andre land/folk, så han trodde ikke han ville få noen særlig respons denne gangen heller.
Han tok feil.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (7 minutter siden):

Grunnen til invasjonen vi snakket om. 
Jeg sier bare vi nå med blokaden allerede har får ett bevis på hvilken geopolitisk makt han ville ha fått hvis han har klart det han siktet på med invasjonen. 

Ah, skjønner. Ja, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Du sikter antakelig til min post, nederst på side 613, som forsvant i mengden da neste innlegg ble postet på side 614.
 

Sitat

Hungersnød vil føre til flyktningkrise. En ny flyktningkrise er akkurat hva Putin ønsker seg.

Når halve Afrika og midtøsten drar på middelhavscruise i båter som synker, og må reddes av norsk kystvakt som tilfeldigvis var i området, oppnår Putin det han ønsker. At vesten blir splittet av innvandringsdebatt, og tynget ned av utgiftene med å ta imot alle.

Han og Lukasjenko har jo prøvd dette før, i litt mindre skala. Jeg sikter til de som campet på Hviterussland sin grense mot Polen.

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Og midt oppi det hele så ser vi Tyrkia bruke anledningen til å lage bråk. Klovneland. Kast dem ut av NATO, få inn Sverige og Finland, så kan Tyrkia sammen med Russland råtne alene.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/47ag5R/erdogan-varsler-ny-militaeroffensiv-i-syria

Edit: ja vi skal være strategiske og være inneforstått med viktigheten av Tyrkias evner. Men, et sted setter vi en moralsk grense. De slenger rundt seg med bunnløse idiotpåstander om terrorister i Sverige og Finland, de forfølger og dreper politiske motstandere, og de har et generelt samfunnssyn som ikke er forenlig med en siviliserer verden. Vi satt foten ned (i store trekk) mot russisk energi og produkter basert på hva vi mente var moralsk riktig - vi kan definitivt gjøre det samme her. Alliansen står sterkere om vi får ut slikt dritt og heller fokuserer på land som faktisk ønsker å stå sammen om de felles verdier.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ennå en major har mistet livet - kanskje en som kunne sine saker også faktisk iom det er der Ruzzerne har hatt framgang og begynner å bli litt vel farlige der nå - mulig de nå får dårligere ledelse, får håpe det :)
It is now confirmed that Russian major-general Roman Kutuzov has been KIA near Popasna, Luhansk region.

I Sd går det brukbart for tiden - fra onsdagen til i dag.
image.png.82777ad92ac6f8aba28c0230faf38531.png image.png.fce3870ece96dabfc8d9c6f5d57a2f36.png

Endret av D0vendyret
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...