Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

På torsdag var jeg et sted på vestlandet og leverte varer med min lastebil. Plutselig flyver det 3 stk F-35 rett over meg i meget lav høyde. Kjente det godt på kroppen. 

På vei for å finne russisk ubåt? :)

Jeg opplevde det samme med to F-16 for ~10 år siden. Ca 300m høyde, stupdykket for å trene på taktisk flyvning i et dalføre uten bondegårder. Det føltes som de var rett over hodet på meg - utrolig tøft! Skulle ønske jeg hadde dashbordkamera. Jeg ble helt "blåst av banen" av inntrykket.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
JK22 skrev (1 time siden):

Dette var ny. Quantum Systems utvikler AI-programmer så et dronefly vil ikke bare ser etter - men også lytte etter potensielle mål. Det er som å gjenskape de oppsiktsvekkende lyddetekteringsapparater fra 1915-1940 man hadde før radarens ankomsten - denne gangen fra oven over et aktivt felt. AI vil være i stand til å detektere, analysere og identifisere ulike lyd for deretter å skille ut disse som kom fra fienden for lokalisering og ildledelse. 

The new version of Vector with AI and the WASP sensor can not only "see", but also "hear" the enemy, identifying artillery and other targets by sound. The drone is currently undergoing testing together with Ukrainian artillerymen.

In Ukraine, Quantum has increased production from 40 to 80 drones per month, while in Germany they produce 120.

Kanskje terminatorroboten som kan lytte seg fram til sine tiltenkte ofre har blitt til virkelighet, ved å ha en angrepsdrone som kan snappe opp hjertelyd fra et menneske og finne dette med sine våpnene. Da er det helt umulig å skjule seg uansett hva man gjør eller hvilken kamuflasjemetode man benytter. 

Jeg liker idéen først og fremst av propagandagrunner.

Idéens praktiske styrke er at droner med mikrofoner kan lokalisere artilleri og annen støyende aktivitet ganske enkelt og bruke lyd for å fokusere kameraene på interessante steder. Å bruke lyd i stedet for tolkning av bilder gjør søket langt mindre data-intensivt. Så dronene trenger langt mindre prosesseringskapasitet om bord.

Posisjonering via lyd er forresten veldig lite presist. Helt vanlig bris kan skyve trianguleringa et titalls meter unna målet, avhengig av lyttedistanse. Men det er mer enn godt nok for å kunne fokusere et dronekamera med kraftig zoom.

Lydnivået må nok også være temmelig høyt for at det skal la seg detektere. Det er stor forskjell på et artilleriskudd og en hjertebank. Artilleriskudd skal være lett å detektere fra lang avstand, men hjertebank er helt usannsynlig å detektere selv fra tretopp-høyde.

Rent teknisk vil jeg gjerne se svermer av svært små og lette autonome droner med helt enkle kamera og mikrofoner. Selv droner til noen få hundrelapper kan gjøre en god jobb når de opptrer i sverm. Det vil si at de ikke kan skytes ned i sin helhet. Autonome droner trenger ikke kommunikasjon, men de som overlever kan kjøre hjem og avlevere etterretning der. Både video, lyd-hotspots, mobil-hotspots osv. Dronene bør utstyres med selvdestruering i tilfelle de blir skutt ned, så de ikke får noen verdi for russerne. Dronene kan være vinge-type droner a la shahed, bare i mye mindre format. Kanskje så lite som et papirfly. Med smale gjennomsiktige vinger som tåler å få et hull så vil de bli nærmest umulige å skyte ned selv om de flyr lavt.

Siden jeg har drevet litt med seilflyvning selv så vet jeg at det også går an å øke rekkevidden kraftig ved å la dronene finne og utnytte oppdrift. Seilfly kan fly kjempelangt og øke høyden med flere tusen meter selv om det ikke har motor. Det kan også vinge-droner som flyr på samme måte. Seilfly er forresten optimert for lang rekkevidde og lite nyttelast, så det er en glimrende skrogform for en drone som skal fly langt og bare observere med kamera, mikrofoner og antenner.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 8
Skrevet

Germany Delivers IRIS-T SLM Battery to Ukraine. Here's What It Means for Ukraine's Air Defenses
Ukraine has strengthened its air defense with the arrival of an additional IRIS-T SLM medium-range surface-to-air missile battery, raising the total number of such systems in service to eight. The delivery, confirmed on August 29 by German Aid in Ukraine, is the second this year and part of Germany’s broader commitment to supply 18 IRIS-T SLM units in total.
The IRIS-T SLM forms part of a layered defense network that also includes Patriot systems, NASAMS, and locally developed solutions.
Earlier, it was reported that the German‐supplied IRIS‑T system has played a vital role in Ukraine’s layered air defense, intercepting cruise missiles and aircraft with near‑perfect effectiveness, including instances where crews shot down 15 cruise missiles in a single attack and destroyed 44 Kh‑55 missiles in one engagement.
https://united24media.com/latest-news/germany-delivers-iris-t-slm-battery-to-ukraine-heres-what-it-means-for-ukraines-air-defenses-11228

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg vil tro den beste strategien nå er å gi mest mulig våpen til Ukraina så Russland snart må gå med på våpenhvile/ trekke seg tilbake.

Endret av Svein M
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
Svein M skrev (7 minutter siden):

Jeg vil tro den beste strategien nå er å gi mest mulig våpen til Ukraina så Russland snart må gå med på våpenhvile/ trekke seg tilbake.

Yep, jeg tror ikke noe på at Putin er klar for atomkrig med vesten.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Jeg opplevde det samme med to F-16 for ~10 år siden. Ca 300m høyde, stupdykket for å trene på taktisk flyvning i et dalføre uten bondegårder. Det føltes som de var rett over hodet på meg - utrolig tøft! Skulle ønske jeg hadde dashbordkamera. Jeg ble helt "blåst av banen" av inntrykket.

Det var et mektig inntrykk. Og flyene var over meg omtrent før jeg hørte lyden. Jeg skvatt til, for det er ikke akkurat normalt å høre fly der jeg var.

Skrevet
Dragavon skrev (10 timer siden):

image.thumb.png.6e3c4f4c65ae3b57bd6d8d7f3c871b5f.png

Drittsekker.

Jeg stemmer for "øye for øye" - gjør det samme med de ansvarlige, gjerne med en psykologisk tvist:

2 stk. bundet sammen, hver med en granat med splinten fjernet i de sammenteipede hendene sine. MEN - er det sprengstoff i granatene? Er sprengladningene fjernet i én av dem, eller begge? Eller ingen?

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Fransk utenriksminister besøker Grønland

Publisert klokken30. august 23:09 iGrønland

Frankrikes utenriksminister Jean-Noel Barrot besøker i helgen Grønland etter EUs utenriksministermøte i København.

Ifølge den grønlandske avisa Sermitsiaq har Frankrike og Grønland den siste tiden styrket forbindelsene.

Grønlands minister for utenrikssaker, Vivian Motzfeldt, møtte Barrot i Paris som ledd i en rundreise for å fremme Grønlands sak. I Brussel møtte hun EUs utenrikssjef Kaja Kallas.

Under besøket i Nuuk søndag møter Barrot Motzfeldt igjen. (NTB)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kvifor er talet på falne russarar per dag lågare enn for nokre månader sidan?

Er det mogeleg å seie noko om forholdet mellom falne russarar og falne ukrainarar opp i dette?

Skrevet

Norge skal kjøpe britiske fregatter

https://www.vg.no/nyheter/i/o35G3R/stoere-om-fregattkjoepet-norge-skal-kjoepte-britiske-fregatter

Jeg er ikke overrasket, både teknisk og strategisk ser det ut til å være et bra valg(med alle mulige forbehold om at jeg bare er en interressert amatør som ser dette fra utsiden). Det blir Type 26-fregatter og skal være så like som mulig de britene bygger til seg selv. De er spesielt utrustet for ubåtbekjempelse(russiske ubåter).

Heller ikke overrasket over at VG umiddelbart kaster seg over israel-forbindelsen da disse har israelske komponenter og poengterer at andre lands fregatter visstnok ikke har israelske deler. Jeg forventer at vi får et politisk stormløp for enten å kjøpe fregatter fra et land som *ikke* har israelske komponenter i fregattene sine, alternativt dyre endringer for å skreddersy fregattene til å ikke bruke israelse komponenter.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet

Hvorfor bygger ikke Norge ikke sine egne fregatter? Vi skulle da ha god ekspertise for det på alle måter. Og det ville gi arbeid til skipsverftene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...