Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
jallajall skrev (7 minutter siden):

“Probably because I am afraid,” he says, with disarming honesty.

Akkurat det forstår eg ikkje.
Heilt greit å være redd for å gå i krigen, men Butsja viste oss kva som skjer om du ikkje stopper russerene. Eg ville heller sloss enn å sjå fleire landsbyer som Butsja.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, sedsberg said:

Kan vi i det hele tatt være sikker på at det er putin og ikke en av dobbeltgjengerne hans?

Jeg tviler sterkt på at Russland tør å sende en dobbeltgjenger til et slikt møte. Risikoen hadde jo vært enorm med tanke på å bli avslørt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sitat

Ukrainere før Trumps Putin-møte: –⁠ Null forventninger
Mykola Torianyk fikk krigen på døren da Putins soldater rykket inn i Ukraina i 2022. Han lengter etter fred. Men den må være rettferdig og varig, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/i/4B2GA6/klart-for-toppmoete-mellom-putin-og-trump-null-forventninger

Sitat

Gruppen med ordførere fra Sumy-regionen har reist til Arendalsuka for å oppfordre sine norske ordfører-kolleger til å forberede seg på at krigen også kan komme til fredelige Arendal. Men de er skuffet over den norske responsen:

– Interessen for å høre om erfaringer fra krigssonen var betydelig større i Sverige da vi besøkte den politiske festivalen i Almedalen på Gotland tidligere i sommer. Dessverre opplever vi at man er mindre interessert i å bygge beredskap mot krig her i Norge, sier Liliya Honcharevych.

Endret av Dragavon
  • Innsiktsfullt 9
Skrevet
iMarius skrev (1 time siden):

Jeg tviler sterkt på at Russland tør å sende en dobbeltgjenger til et slikt møte. Risikoen hadde jo vært enorm med tanke på å bli avslørt.

Hva er egentlig risikoen?

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt dette kommer til å høres grotesk ut, men Europa kommer ikke til å manne seg opp og støtte Ukraina med alt de kan med mindre Russland(gud forby)angriper de største byene med masseødeleggelsesvåpen. Tror ikke Russland vil risikerer atomvåpen på grunn av den radioaktive utfallet som kan nå de og. Men kjemiske og biologiske våpener er ikke utenkelig. Da snakker vi om dødstall 1000 mennesker+. Håper ikke det skjer selvsagt, men hvis Russland gjør det, så vil Europa og ja kanskje til og med klovneveldet USA sette igang en skikkelig militæraksjon mot Russland og avslutter denne krigen på en rettferdig måte. 

• Liker 2
Skrevet
Dragavon skrev (7 timer siden):

image.thumb.png.d14d5f075eb62185d75cedaddab2bca9.png

Azerbaijanarane har kamperfaring, og har også Tyrkia på laget om det skulle bli nødvendig.

Så ein kan jo berre håpe på at Putin startar ein krig til, slik at den russiske kollapsen blir framskunda og Ukraina igjen blir fritt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (7 timer siden):

Greit, la oss skrote Trumps initiativ.
Jeg finner ingen forslag til løsninger for Ukraina i tråden - kun hva folk er i mot.
Så hva foreslår du?

Finner du ingen forslag? Hva med det jeg skrev for et par dager siden?

Simen1 skrev (På 12.8.2025 den 22.04):

Jeg har prøvd å forklare deg før at det er ikke sånn Ukraina vinner denne krigen. Ukraina vinner ved å påføre Russland så store tap at de kollapser økonomisk eller politisk. Ukrainas beste våpen er å stadig eie den taktiske fordelen av å være i defensiv posisjon. Det tar ikke slutt militært. Det tar kun slutt ved at Russland kollapser. Kollapser Russland så kollapser også Russlands militære kommandokjeder og krigsinnsats. Det fissler bort i ingenting uten at Ukraina trenger å være på offensiven et eneste øyeblikk.

Ukraina trenger altså ikke gjenerobre noe. De trenger bare å fortsette å trekke seg tilbake og gi Putin falsk tro på at dette går riktig vei for han. Dvs. det går jo fysisk fremover, men det Russiske regimet går i oppløsning lenge før de kommer militært til Kyiv.

Jeg må atter en gang debunke den hardlivede myten om at når Russland tok 500-550 kvadratkilometer i Juli så gikk det Russlands vei. Det er feil! Det gikk Ukrainas vei. Russland er nå en måned nærmere kollaps og det er sånn denne krigen går mot en slutt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
jallajall skrev (16 timer siden):

Det er en bedre strategi å sette seg ned å snakke for å prøve å finne løsninger. Nesten enhver form for avtale vil være bedre enn å vente på at den ene parten skal kollapse først, som det ikke er helt urealistisk blir Ukraina på grunn av mannskapsmangel - hvertfall så lenge de ikke vil mobilisere 18-24 og evt. kvinner. 

Hvordan synes du den strategien går da? Hvor nært mener du en eventuell løsning er?

Jeg tror en sånn strategi vil ta veldig lang tid, lengre enn å vente på Russlands kollaps. I mellomtiden må Europa sørge for at Ukraina holder hodet over vannet både militært og økonomisk. Mannskapsmangelen du snakker om er jo et godt argument for nettopp den defensive stilen jeg har snakket om. Holde tapsraten på 3:1 eller bedre. Øker mannskapsmangelen så bør også tapsraten øke, noe man oppnår gjennom å ofre areal (ennå mer defensivt, skadebegrensende og lengre bak fra fronten).

Mange misforstår den taktiske fordelen av å tape areal. Som sagt, 500 kvadratkilometer per måned av et land som er 600 000 kvadratkilometer er ikke verdens undergang eller et signal om at de taper - det er et virkemiddel for å forbedre tapsraten.

• Liker 6
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Mange misforstår den taktiske fordelen av å tape areal.

du har også skrevet

Sitat

Ukraina trenger altså ikke gjenerobre noe. De trenger bare å fortsette å trekke seg tilbake og gi Putin falsk tro på at dette går riktig vei for han. Dvs. det går jo fysisk fremover, men det Russiske regimet går i oppløsning lenge før de kommer militært til Kyiv.

har du noen historiske eksempler på at en slik taktikk virker? eller er det en tese du har "konstruert" for å gi inntrykk at Ukraina bevisst har valgt denne fremgangsmåten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...