Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Off-topic:

Det gikk en diskusjon her i tråden for lenge siden om antall amerikanske hangarskip. Jeg finner ikke tilbake til diskusjonen. Men jeg husker det overrasket meg hvor mange hangarskip USA har. Det var snakk om hundrevis hvis en regnet med visse typer skip i følge en bruker her. Jeg skulle likt å sett den diskusjonen. Når jeg søker opp antall hangarskip så finner jeg at de har 11 atomdrevne hangarskip. Har de flere hangarskip utenom disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (5 timer siden):

En video fra russisk stats-TV viser en "ekspert" som gråtende skriker om at dette er "casus belli" - omtrent det eneste vi ikke russisk-talende forstår.  Litt sært at senkingen skulle utgjøre casis belli, altså grunnlag for krig, hvis det var en tilfeldig brann og ikke som resultat av et angrep...  selvfølgelig også litt rart å si det gir grunnlag for krig når de selv startet krigen...

Haha ja, de tror ikke på den storm-forklaringen selv på statlig tv. 

Her er klippet du postet med tekst. Inneholder også litt mer snacks om tredje verdenskrig osv:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Enceladus said:

Off-topic:

Det gikk en diskusjon her i tråden for lenge siden om antall amerikanske hangarskip. Jeg finner ikke tilbake til diskusjonen. Men jeg husker det overrasket meg hvor mange hangarskip USA har. Det var snakk om hundrevis hvis en regnet med visse typer skip i følge en bruker her. Jeg skulle likt å sett den diskusjonen. Når jeg søker opp antall hangarskip så finner jeg at de har 11 atomdrevne hangarskip. Har de flere hangarskip utenom disse?

Litt av problemet var at den som startet diskusjonen snakket om hvor mange hangarship som har eksistert. Og det er rimelig mange, da USA bygget de på samlebånd i 2. verdenskrig (inkl. små eskortehangarship). 

Lenke til kommentar

Russland varsler hardere angrep mot Kyiv

Antallet missilangrep og dimensjonen på angrepene mot bygninger i Kyiv vil øke som svar på «sabotasje» på russisk territorium fra ukrainske styrker i Kyiv, sier det russiske forsvarsdepartementet i en uttalelse fredag morgen.

Det melder Reuters, som viser til det russiske nyhetsbyrået Interfax.

Videre hevder det russiske forsvarsdepartementet at luftvernsystemene deres torsdag skjøt ned et ukrainsk helikopter de påstår utførte angrep mot bolighus i landsbyen Klimovo i Brjansk fylke på russisk side av grensen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.4.2022 den 10.42):

Nja, det er også russere som flykter fra regimet sitt og trenger beskyttelse. Fra f.eks politisk forfølgelse eller innhenting til en militærtjeneste de ikke ønsker å være en del av. Hvor skal man legge lista? Jeg synes det er greit med russere i Norge, men man bør ha lavere terskel enn før for å trekke oppholdstillatelse, dersom det f.eks mistenkes at man truer rikets sikkerhet. Man bør selvsagt også heve terskelen for sikkerhetsklareringer og intensifisere sikkerhetssjekkingen av føre var-prinsipp. Det vil blant annet utelukke russere fra mange typer jobber og verv, men det er uansett en mildere innskrenkning enn blankt avslag på opphold uavhengig av grunn. Jeg tror også et rimelig samlet vesten og Norge er veldig var på sin historie og ikke ønsker en utvikling som minner om jødeforfølgelsen.

De russerne som flykter fra regimet er vel ikke de som føler seg spesielt krenket av ukrainske flagg blant annet. Men klart, det bør heller ikke være slik at vi utelukkende sender dem hjem på grunn av passet sitt. Jeg tok litt hardt i. Og tar meg selv ofte i å tenke at de russerne som støtter krigen er noen lavpannede idioter som ikke fortjener noe bra i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Litt av problemet var at den som startet diskusjonen snakket om hvor mange hangarship som har eksistert. Og det er rimelig mange, da USA bygget de på samlebånd i 2. verdenskrig (inkl. små eskortehangarship). 

Kan tilføye at flere av disse mindre, ikke-atomdrevne hangarskipene som ikke er i tjeneste, fortsatt er tilgjengelig for reaktivering. USA lagrer en god del av sine eldre skip, både hangarskip og andre krigsskip.

Det vil da være snakk om at disse skipene er klar til strid iløpet av måneder. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (2 timer siden):

Off-topic:

Det gikk en diskusjon her i tråden for lenge siden om antall amerikanske hangarskip. Jeg finner ikke tilbake til diskusjonen. Men jeg husker det overrasket meg hvor mange hangarskip USA har. Det var snakk om hundrevis hvis en regnet med visse typer skip i følge en bruker her. Jeg skulle likt å sett den diskusjonen. Når jeg søker opp antall hangarskip så finner jeg at de har 11 atomdrevne hangarskip. Har de flere hangarskip utenom disse?

Jeg var med i den diskusjonen, påstanden - som jeg korrigerte - var at USA i sin historie bare hadde hatt 11 hangarskip, jeg påpekte at USA gjennom historie alt i alt har hatt over 200 hangarskip. 

I dag har de 11 "supercarriers," alle med atomfremdrift, og der hvert skip omtrent har den samme kapasiteten som det norske flyvåpenet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, JK22 said:

Ukraina er i ferd med å vinne dronekrigen om denne utviklingen fortsetter

Og snart er selvmordsdronene på plass, så det vil bli særdeles ubehagelig å være russisk tanksmannskap. Ellers enig i dine betraktninger for å være kort.

Vil være rart om ingen i det Russiske forsvaret griper inn snart, for de står i fare for å miste hæren sin med alt utstyr nå. Det er jeg overbevist om.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (20 minutter siden):

Vil være rart om ingen i det Russiske forsvaret griper inn snart, for de står i fare for å miste hæren sin med alt utstyr nå. Det er jeg overbevist om.

Men så var det den Russiske uttalelsen, om at de heller ser "hele planeten ødelagt, enn å tape krigen mot Ukraina". 
Vi vet jo hva som må ligge i det, og hvilke våpen de ikke har brukt enda.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Delvis said:

Men så var det den Russiske uttalelsen, om at de heller ser "hele planeten ødelagt, enn å tape krigen mot Ukraina". 

De sier så mye rart for å skremme, så det utsagnet vektlegger jeg lavt. Det bare viser hvor stakkarslig hele regimet er. Det kan ikke fortsette at de får innrømmelser ved å true i hytt og gevær. Det er nok nå.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (4 minutter siden):

Og snart er selvmordsdronene på plass, så det vil bli særdeles ubehagelig å være russisk tanksmannskap. Ellers enig i dine betraktninger for å være kort.

Vil være rart om ingen i det Russiske forsvaret griper inn snart, for de står i fare for å miste hæren sin med alt utstyr nå. Det er jeg overbevist om.

De israelske Harpy-selvmordsdroner vil være det beste våpenet, ettersom ukrainerne fremdeles har ikke et våpen som kan ta ut tungt artilleri, nå som behovet for dette er alarmerende høy. Vesten må ta et alvorlig oppgjør med Israel som hadde latt sin Iran-besettelse ført dem på villspor; flesteparten av de russiske droner bygges med israelsk ekspertise, og samtidig hadde israelerne nektet å selge våpen til Ukraina, mens man solgt til Aserbajdsjan som ikke lagt skjult på sin rasisme mot armenerne. Israelerne selv er ved å innse at de ikke er der de skulle være, spesielt etter hvert som Russlands høyreekstremistiske natur skinner gjennom. Israel er en av de store taperne av hele vanviddet.

Det har så langt ikke blitt satt inn større offensiv av russerne som har en øverstkommandant som i Syria var noe beryktet for å vente i overtid, og med tanke på at vårregnet var mer voldsommere enn vanlig, samtidig som ukrainerne sprengt bort demninger og broer, betyr det at fremkommeligheten i Donbass har blitt dårlig. Oppbyggingen etter krigens slutt i 1945 har skapt meget mange bekker og åer som lager grøfter og grunne kløfter som raskt kan oversvømmes. Under normale omstendigheter må russerne venter flere uker fram til midten av mai. Ukrainske infiltreringsfolk har spredt seg inn i Belgorodregionen og har satt hele nordre Donbass i alarmtilstand, så det er sikkert at de er opptatt med å sprenge bort infrastruktur som trenges i vårtid.

I selve Belgorodregionen er det russiske luftforsvaret aktiv, men man vet ikke hva det var som blir skutt ned. Sannsynlig ikke TB-2 som er for verdifull, men ukrainerne kan ha sendt fjernstyrte fly for å irritere russerne.

Politisk sett er det oppløsningstendenser i Russland, man kan sanse en voksende rådvillhet, spesielt etter Belgorodangrepene og senkningen av "Moskva" som er betydelige prestisjenederlag for et regime som hentet sin stolthet i militarismen som i det sist lot til å ha tapt sin appell i det russiske folket. Som forresten nå er utstengt fra det globale kommunikasjonssamfunnet ettersom selveste Google også kuttet dem ut. Sverige og Finland er på vei inn i NATO som gav signaler om intervensjon i møte med russiske angrep. Det merkes en global irritasjon mot Putin ettersom globaløkonomien går mot resesjon med matforsyningsmarkedet svekket med en tredjedel falt ut, samtidig som verdensmarkedet krympes veldig raskt når innfødte produksjon vektlegges mer enn tidlig.

Jo lenge krigen fortsetter, jo mer vil det internasjonale sinnet stige. Det klokeste for russerne er å bare stoppe, inngå kompromiss med ukrainerne og trekke seg ut til pre-24. februar grenser. Men en avsindighet har oppstått i Moskva, som for hver dag bli verre og verre. Og maktløshetsfølelsen vil ikke stoppe med å spre seg, ettersom det russiske militæret kan fremdeles vinne, men for hver dag uansett hvor mye man vinner, bli man tappet for blod og materiell. De simpelt er i en utmattelseskrig som på Vestfronten under Første Verdenskrig hvor man planlegger et utbryterangrep i et håp om å bryte dødpunktet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, iblazeqt said:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nWx0Qm/washington-post-russland-advarer-usa-mot-vaapenstoette
 

Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Trussel om atomkrig, eller å angripe våpenforsendelser fra USA/vesten? 
Er vel sistnevnte det er snakk om

Russland veit nå at resten av verden vet at de er like brukelige som en brukt kondom, så nå er strategien å true alt og alle med atombomber for hver minste ting.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...