Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt nyheter av rent praktisk karakter;

Russian Operations Assessments April 1.pdf (understandingwar.org)

for de som vil lese det på hjemmesiden er den her:

Institute for the Study of War (understandingwar.org)

Dette er en såkalt "Think tank," men jeg oppfatter at den har tunge folk bak seg, bl.a. er Wesley Clark, en amerikansk firestjerners general som bl.a. var militær NATO sjef for Europa, en av styremedlemmene i ISW.

Det har lenge vært spekulert på om russerne vil droppe å ta Kyiv, Odessa og Kharkiv for å konsentrere seg om Donbas for så å erklære seier. ISW mener nå å se klare spor av dette på bakken. 

En annen liten nugget har vi her (er allerede limt inn "1000 ganger")

Attack On Europe: Documenting Equipment Losses During The 2022 Russian Invasion Of Ukraine - Oryx (oryxspioenkop.com)

Jeg følger daglig med på denne siden, men merker meg at der har vært et stort "hopp" i russernes tap det siste døgnet;

Russia - 2278, of which: destroyed: 1155, damaged: 41, abandoned: 233, captured: 849

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Putioten har utvilsomt tapt dette. Har ikke sjans vinne på konvensjonell måte slik det ser ut nå. Russerhæren går opp i liminga, soldater nekter å adlye ordre osv. Nå kommer spenningen til å dreie seg om hva idioten kan finne på i desperasjon. Spenningen er til å ta og føle på. Fortsetter krigen på samme måte, er det bare et spørsmål om tid før Russerne blir kastet ut av hele Ukraina.
Ærlig talt trodde jeg Russerne hadde mye mer å fare med, før de må ty til reserver, leiesoldater osv. Det er en bra men også farlig utvikling som skjer.
Hver morgen håper jeg på å våkne opp til nyheter som "Store uroligheter i kreml, russerne har stanset kampene og rykter tyder på at Putin kan være avsatt"

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Da er gjørmesesongen offisielt i gang.

A. Holde seg på asfalten, og bli lett bytte for ukrainerne.

B. Gjemme seg off road, og blir spist opp av gjørmen.

C. Benytte seg av helikoptere pga. luftherredøm… nei vent.

 

image.jpeg.f0031fa3d4bef5d2048b4f5e48355971.jpeg

Endret av DDDD
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan ikke postes her i tråden.

Men bildene fra Bucha etter russerne forlot byen er helt, helt grusomme. Det ligger bokstavelig talt sivile lik strødd i gatene i byen. Ser ut som en skrekkfilm, det er noe av det jævligste jeg noensinne har sett.

På Hostomel-flyplassen ligger det også lik på lik strødd, men dette er russiske soldater. De forlot i all hast og tok ikke med seg disse. Forbausende hvor lite de bryr seg om sine egne falne. Noen må ha ligget der lenge, uten at de har brydd seg. Det er helt utrolig.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
DDDD skrev (12 minutter siden):

Da er gjørmesesongen offisielt i gang.

A. Holde seg på asfalten, og bli lett bytte for ukrainerne.

B. Gjemme seg off road, og blir spist opp av gjørmen.

C. Benytte seg av helikoptere pga. luftherredøm… nei vent.

 

 

Nå må vi holde orden på terminologien. Det du beskriver benevnes på russisk som "rasputitsa."

Rasputitsa - Wikipedia

Og har laget et helvete for alle som har forsøkt å krige mot Russland. Nå skal jeg ikke forsøke å late som jeg har full historisk oversikt, men jeg tror faktisk at dette er første gang rasputitsa gir russerne en klar taktisk ulempe, i tidligere tider var dette forbeholdt typer som Napoleon og Hitler.

 

Bundesarchiv_Bild_146-1981-149-34A%2C_Russland%2C_Herausziehen_eines_Autos.jpg

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Delvis said:

Putioten har utvilsomt tapt dette. Har ikke sjans vinne på konvensjonell måte slik det ser ut nå. Russerhæren går opp i liminga, soldater nekter å adlye ordre osv. Nå kommer spenningen til å dreie seg om hva idioten kan finne på i desperasjon. Spenningen er til å ta og føle på. Fortsetter krigen på samme måte, er det bare et spørsmål om tid før Russerne blir kastet ut av hele Ukraina.
Ærlig talt trodde jeg Russerne hadde mye mer å fare med, før de må ty til reserver, leiesoldater osv. Det er en bra men også farlig utvikling som skjer.
Hver morgen håper jeg på å våkne opp til nyheter som "Store uroligheter i kreml, russerne har stanset kampene og rykter tyder på at Putin kan være avsatt"

 

 

Putin trakk seg nylig i skam tilbake på dette med å kun selge olje og gass med rubler. Kan tyde på at han ikke er så tøff som enkelte frykter. 
russland er en bølle som går etter de svake. Mot alle andre er det tomme trusler.
Se bl.a. til han oligarken i England som klagde på… redusert personlig forbruk. Tror ikke vi kan forvente så mange baller fra den kanten til å gjøre noe særlig opprør, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Kan ikke postes her i tråden.

Men bildene fra Bucha etter russerne forlot byen er helt, helt grusomme. Det ligger bokstavelig talt sivile lik strødd i gatene i byen. Ser ut som en skrekkfilm, det er noe av det jævligste jeg noensinne har sett.

På Hostomel-flyplassen ligger det også lik på lik strødd, men dette er russiske soldater. De forlot i all hast og tok ikke med seg disse. Forbausende hvor lite de bryr seg om sine egne falne. Noen må ha ligget der lenge, uten at de har brydd seg. Det er helt utrolig.

Skrekkelig :( 
Mon tro om de legger igjen likene med vilje? Det er en gammel men ganske effektiv måte å drive litt biologisk krigføring på. Makabert, men slik russerne viser seg hittil så skulle det ikke forundre meg 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Windfarmer said:

Nå må vi holde orden på terminologien. Det du beskriver benevnes på russisk som "rasputitsa."

Rasputitsa - Wikipedia

Og har laget et helvete for alle som har forsøkt å krige mot Russland. Nå skal jeg ikke forsøke å late som jeg har full historisk oversikt, men jeg tror faktisk at dette er første gang rasputitsa gir russerne en klar taktisk ulempe, i tidligere tider var dette forbeholdt typer som Napoleon og Hitler.

Sun Tzu skrev bl.a.: - "Aldri angrip i oppoverbakke". Den kan tolkes både bokstavelig eller metaforisk for alt som gir motgang, forsinkelser, utmattelser, etc. for den angripende part. 
"Oppoverbakke" er statisk for gjelder for begge parter. Nøkkelordet i lærdommen er: angripende/defensive.

Eks. I samme oppoverbakke, vil den angripende slite, mens den defensive nytes, selv om begge starter fra bunnen av bakken…

Lenke til kommentar
4 minutes ago, bshagen said:

Skrekkelig :( 
Mon tro om de legger igjen likene med vilje? Det er en gammel men ganske effektiv måte å drive litt biologisk krigføring på. Makabert, men slik russerne viser seg hittil så skulle det ikke forundre meg 

Bildet jeg nettopp så, var at ett av likene tydelig hadde armene bundet bak ryggen. (!!!)

Lenke til kommentar

 

Australia has declared that the Bushmaster PMV armored vehicles will be handed over to Ukraine. The armored Bushmaster vehicles will be sent to Ukraine after President Volodymyr Zelenskyi expressly requested them in an appeal to Australia's parliament on March 31, 2022, requesting greater assistance in Ukraine's battle against Russia. The vehicles would be carried across by Boeing C-17 Globemaster transport planes, the Australian Prime Minister told reporters.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (20 minutter siden):

Skrekkelig :( 
Mon tro om de legger igjen likene med vilje? Det er en gammel men ganske effektiv måte å drive litt biologisk krigføring på. Makabert, men slik russerne viser seg hittil så skulle det ikke forundre meg 

Vanskelig å si, tror ikke det er biologisk krigføring men mangel på kultur/vilje og kanskje for dårlig logistikk til dette. De forlot Hostomel i hast, men det har vært mye snakk tidligere i konflikten om at russerne ikke bryr seg stort om å hente ut de døde. Historien har også vist det samme før.

Når det gjelder alle de sivile vi ser som ligger strødd i gatene i byer som f.eks. Bucha, Irpin og andre så er det helt utrolig makabert at russerne bare har latt de ligge der uten å gjøre noe mens de har hatt kontroll på byene over flere uker. Det er helt sykt. Og det er såpass mange noen steder at de må ha blitt skutt med vilje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 5.3.2022 den 16.00):

Bilder fra frontlinjene med ukrainske styrker. Fotografen er Maks Levin.

AM-JKLUqWFwgpikb3HzK2I56Jp_pPstM4M9NgBoT

  Vis skjult innhold

AM-JKLUtXCr0DzZifg_frWczxK1ch9uCPyVrC4wt

AM-JKLWnuoB1gaGZ8Py3KIMXgNIRkUubuoEJ9W51

AM-JKLULcnWR33YYCfpIZ3ssf6RDmdVH7vJy77WA

AM-JKLW3TovBvdiRox-v1gaOcpammb-DxuffrAUi

AM-JKLWJMPBVWJHX1-jTJoEZT5OQJV3pUPaElwsL

AM-JKLVAsBBxHh34d51hucNJSeZmT-aZs977bWW-

AM-JKLVq6Ee8aqysOEjLJ1oOB2I_Uex1HOx9zUmZ

AM-JKLUyaNMgONbShaQtlNpai8R2m3Z-_O6CGoC4

AM-JKLWO6uOdu7DlaRgTadmWXHOHpv21aVM8Hq_6

AM-JKLU6WuAix97Pvh1Hq7C7SK3rZ8SSJYamlA22

AM-JKLV7qlgYz9lCZscmHBtms-UlXifU7jiW5_lt

AM-JKLViGet87X86ev3JOrmrJxBRM-LqqUJ5Bdqk

 

Siterer meg selv. Fotografen bak disse bildene jeg postet 5. mars er nå bekreftet drept. Han har vært savnet i noen uker, og kroppen hans ble funnet i frigjorte Huta utenfor Kyiv.

Maks Levin er en fotograf jeg har fulgt over mange år, og han var et kjent navn blant fotojournalister. En strålende fotograf rett og slett. Kan anbefale en kikk på serien han lagde fra Donbass i 2014-15: https://www.lensculture.com/maks-levin?modal=project-190860

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 4/1/2022 at 10:02 AM, Snikpellik said:

Et sånt angrep krever utrolig mot fra de ukrainske pilotene. 6,5 mil inne på russisk territorie! 

De har overraskelsesmomentet på sin side. Russerne har ikke regnet med noe angrep. Når en i tillegg tar hensyn til landets enorme størrelse og at 75% av hæren er i Ukraina, så var det et lett mål når en først hadde midlene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...