Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Akkurat nå pågår jo forhandlingene mellom delegasjonene fra Ukraina og Russland. Men det er vel lite som tyder på at russerne har noe annet å tilby enn at de får akkurat det de ville da krigen startet. Ukraina må garantere de ikke søker Nato-medlemskap, avsetter den sittende regjeringen (og ikke kjøre ut nyvalg, men erstatte med en regjering oppnevnt av russland), trekker seg helt fra Donbas etc. Jeg antar alle kravene ville være noe Ukraina ikke vil gå med på, men da har de "prøvd å forhandle" og kan skylde på ukrainerne som vanskelige. Lurer veldig på hva de villig til å gi, bortsett fra å trekke russiske styrker ut i løpet av noen år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (3 timer siden):

Hva mener du med "veldig sterk"? Krona er jevnt svak de siste årene uten store forandringer.

Iforhold til Dollar og Sek.

Jeg tenker mest på sek siden jeg bor i Sverige.

At Dollar er så sterk, har med kunstige grep US gjør for å holde den sterk,samt at andre valutaer blir ingenting verd feks rubler.

Det er mer relevant å jamføre Nok med Pund og Euro og Danske kroner... Iforhold til europeisk marked.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russiske arkitekter og landskapsarkitekter har signert et felles opprop mot invasjonen av Ukraina. Via fagtidsskriftet "Project Russia":

https://prorus.ru/interviews/otkrytoe-pismo-arhitektorov-i-gradostroitelej-rossii-protiv-voennyh-dejstvij-v-ukraine/

422294360_Skjermbilde2022-02-28kl_11_42_43.thumb.png.b81d097e2db0f92214cbafa549696b00.png

Translate:

Spoiler

An open letter from architects and urban planners of Russia against military operations in Ukraine

We, the architects and urban planners of Russia, consider the offensive of Russian troops on the territory of Ukraine unacceptable. Foreign policy issues must be resolved exclusively by peaceful means! War cannot be an instrument of politics in the 21st century.

The war devalues the very essence of the activity of an architect and urban planner, no matter what country he is in. It violates the rights of people: to life, security, self-realization, a comfortable and healthy environment - all those values that are the basis of our activities.

The respect of neighbors cannot be won by force or destruction. But you can earn it by equipping your own country, your own home.

No war!

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 minutt siden):

Det har vært nevt at russerne kan beleire store byer i Ukraina siden det er for kostbart/umulig å gå inn. Som en plan b.

Men rundt Ukrainske byer er det vel mye flatt/åpent landskap?  En styrke som beleirer en slik by vil vel bli utsatt for bl.a. drone-angrep?

Den store sårbarheten til Russland er tap av tyngre kjøretøyer. Russerne er nødt til å frakte slikt utstyr inn, og droner og satellitter er med på å gi ukrainske soldater bedre kjennskap til hvor de kan angripe. Kolonner med tungt materiell i transit på veier er veldig sårbare for ukrainske styrker med Javelin såvell som droner. Man har ofte lengre strekk med fri sikt, samt mulighet til å forholde seg skjult, og når man kan slå til med høy sikkerhet av ødeleggelse på to til fire km avstand. En tropp med to til fire Javelin og nok missiler vil kunne påføre en kolonne betydelige ødeleggelser og ta ut mange titalls kjøretøyer på noen få minutter, før de omplasserer.

Har de passer på å ha dekke og mobilitet vil den eneste muligheten Russiske styrker har for å slå tilbake være artilleri eller luftangrep.

Droner vil også kunne være veldig effektive, og her er også transit den største utfordringen for Russerne. Droner er naturligvis utsatt for luftangrep, men Russland har ikke klart å etablere luftherredømme, og tydeligvis har russiske radarsystemer begrenset effektivitet mot disse.

Det har vært en del diskusjoner, også her på forumet, vedrørende Russlands S400 systemer og hvor overlegne disse er, at de er F-35 killers osv. Men vi vet at Russland allerede har disse systemene øst i landet ved krigens start, og skulle derfor minst ha dekning frem til Kirovohrad med disse. Videre vet vi at disse systemene befinner seg både nord for Ukraina i Russland og i Hviterussland, og disse skulle mellom seg kunne dekke alle nordområdene helt ned mot grensene til Moldova og Romania. Så er det mer mobile systemer som følger invasjonen inn i landet. Til tross for dette angripes russiske styrker av ukrainske fly og droner fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om dette stemmer, men det er ikke vold eller stygge scener. Muligens sant at russiske soldater vet så lite om oppdraget.

 

Jeg håper noen gjør verden en tjeneste og knerter Putin asap, jeg vet enkelte her mener dette kan være en strategi, men jeg tror dette er realiteten for stakkars 20-åringer sendt i krig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Video viser artilleri som treffer tett bebyggelse nord-øst i Kharkiv:

Spoiler

FMrMczWUUAYCmGf?format=png&name=small

Koordinatene for nedslaget er 50.033017° 36.357398° og kameraet som filmer peker sørover. Ser ut til at dette er et parkeringsanlegg med sivile virksomheter og boligblokker rett ved siden av. Det ligger jernbaneinfrastruktur ca. 100 meter unna, mulig russerne forsøkte å treffe der.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Jeg vet ikke om dette stemmer, men det er ikke vold eller stygge scener. Muligens sant at russiske soldater vet så lite om oppdraget.

Verdien av hva fanger sier i slike videoer tenker jeg er lik 0, uansett fra hvilken side fangen er fra. At Ukrainske styrker behandler russiske fanger bra på video betyr heller ikke noe. Her kan man anta at "det skjer ting" når kameraene ikke er på...

Forståelig nok er det også manipulerte videoer distribuert fra begge sider i konflikten. Så lenge ikke videoer kommer fra uavhengige kilder, skal det ikke tas for "god fisk" - uansett hvilken side det kommer fra. Litt interessant når man ser amerikanske jagerflypiloter analyserer noen av videoene som har kommet på Youtube, og forklarer hvorfor de mener de er manipulerte - da inkl. videoer som stammer fra ukrainsk side. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Verdien av hva fanger sier i slike videoer tenker jeg er lik 0, uansett fra hvilken side fangen er fra. At Ukrainske styrker behandler russiske fanger bra på video betyr heller ikke noe. Her kan man anta at "det skjer ting" når kameraene ikke er på...

Forståelig nok er det også manipulerte videoer distribuert fra begge sider i konflikten. Så lenge ikke videoer kommer fra uavhengige kilder, skal det ikke tas for "god fisk" - uansett hvilken side det kommer fra. Litt interessant når man ser amerikanske jagerflypiloter analyserer noen av videoene som har kommet på Youtube, og forklarer hvorfor de mener de er manipulerte - da inkl. videoer som stammer fra ukrainsk side. 

Du har til dels rett.

Men det disse unisont sier, stemmer mye med at foreldrene i Russland ikke får vite om de dør, samt at de selv ikke vet hva de gjør eller hvor de er/desorientert.

Og at dette ikke er en samlet okkupasjon, det er ledelse som leder styrker i blinde. Dette kan bety kraftig demoraliserte og kuede soldater.

Da har du forklaring på hvorfor de meget motiverte Ukrainske soldater og sivile gjør så sterk motstand....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

Verdien av hva fanger sier i slike videoer tenker jeg er lik 0, uansett fra hvilken side fangen er fra. At Ukrainske styrker behandler russiske fanger bra på video betyr heller ikke noe. Her kan man anta at "det skjer ting" når kameraene ikke er på...

Forståelig nok er det også manipulerte videoer distribuert fra begge sider i konflikten. Så lenge ikke videoer kommer fra uavhengige kilder, skal det ikke tas for "god fisk" - uansett hvilken side det kommer fra. Litt interessant når man ser amerikanske jagerflypiloter analyserer noen av videoene som har kommet på Youtube, og forklarer hvorfor de mener de er manipulerte - da inkl. videoer som stammer fra ukrainsk side. 

 

Her er intervju med faren til en russisk soldat, via en russisk kilde.

Men ja, jeg er enig. Alle videoer er jo filmet og lagt ut for å spre et budskap. Så det er lurt å være litt skeptisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, NULL said:

Verdien av hva fanger sier i slike videoer tenker jeg er lik 0, uansett fra hvilken side fangen er fra.

Nja, vet ikke... altså om det var eneste kilden som påsto det, ja, men det er jo ikke det.  Tilsvarende historier er kommet fra russiske foreldre til unge soldater som var på øvelse, så der er nok i al fall deler av styrken som består av soldater som ikke skjønte de faktisk dro i krig før det var for sent. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Du har til dels rett.

Men det disse unisont sier, stemmer mye med at foreldrene i Russland ikke får vite om de dør, samt at de selv ikke vet hva de gjør eller hvor de er/desorientert.

Og at dette ikke er en samlet okkupasjon, det er ledelse som leder styrker i blinde. Dette kan bety kraftig demoraliserte og kuede soldater.

Da har du forklaring på hvorfor de meget motiverte Ukrainske soldater og sivile gjør så sterk motstand....

Samtidig som det kan være planlagt hva man skal si hvis man blir tatt til fange. Hvilket vil være en helt vanlig strategi. 

Når det gjelder hvor stor andel av det russiske folket som støtter opp om krigen eller ikke, er kanskje vanskelig å si? Jeg vet ikke om det finnes noen uavhengige undersøkelser på dette fra før konflikten startet? 

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Samtidig som det kan være planlagt hva man skal si hvis man blir tatt til fange. Hvilket vil være en helt vanlig strategi. 

Når det gjelder hvor stor andel av det russiske folket som støtter opp om krigen eller ikke, er kanskje vanskelig å si? Jeg vet ikke om det finnes noen uavhengige undersøkelser på dette fra før konflikten startet? 

At russiske folk i det hele tatt våger å demonstrere mot krigen sier vel sitt. Du kan få harde lange straffer i fengsel for slikt, eller "forsvinne".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det eneste som nytter er å sende inn noen å gi Putin en kule eller at folket vender seg mot han, for han har ikke tenkt å gi seg, jeg er også stygt redd for at han kan komme til å bruke atom våpen uten å blinke, mannen er stein hakkende gal og de som sier han i mot blir tatt hand om, det er derfor han har fått herje slik som han har gjort til nå desverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...