Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Roman Abramovich deltar i fredsforhandlingene

Chelsea-eier Roman Abramovich forsøker å forhandle om fred med Russland og Ukraina. Det bekrefter en talsperson for oligarken til The Telegraph.

Punktet oppdateres.

 

 

Dette må jo være bra? Forhåpentligvis

Tydelig bekreftelse på at han er svært tett på Putin i hvert fall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Avero skrev (1 minutt siden):

Tydelig bekreftelse på at han er svært tett på Putin i hvert fall

Jepp, og jeg vil jo tro han har en del andre innflytelsesrike oligarker i ryggen, som vil at dette (kanskje) skal ta slutt. 
 

lurer på hva Putin har lovt oligarkene til gjengjeld.De må jo få noe i retur, da de må vite at dette vil koste. Jeg tror ikke alle disse deler samme syn som Putin(i like stor grad i alle fall)  men ikke vet jeg.  

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Avero skrev (2 minutter siden):

Tydelig bekreftelse på at han er svært tett på Putin i hvert fall

Samtlige som har noe med idrett og sport å gjøre har tette bånd med Putin.
Fra sjakk til fotball. Snakker selvsagt om russere nå, men nå er ikke dette noe nytt.

Er sikkert en bra grunn for at han Chelsea eieren trakk seg fra ChelseaFC, og akkurat nå, tilfeldig? meh.

Sjakk spilleren Kajakin, er og blir utestengt fra all sjakk internasjonalt. 
Listen fortsetter...

Lenke til kommentar

NATO og EU bidrar ikke akkurat til fred og diplomati ved å sende inn mer våpen til Ukraina. De burde holdt seg nøytrale og latt Russland og Ukraina ordne opp selv uten sanksjoner. For Europas og verdens sikkerhet. Tenk dere om før dere hyler opp om mer vold, drap og menneskelige lidelser. Russerne angriper ikke Ukraina for morro skyld. 

Lenke til kommentar

I går ble det sendt ut advarsler om en spesiell russisk styrke med markeringene V på kjøretøyene, og alle som observerte disse om mulig måtte melde inn til det Ukrainske forsvaret hvor de befant seg samt hvilken retning de beveget seg osv. Dette skulle være en spesiell styrke som utgjorde en større trussel, uten at jeg fikk noen klarhet i hvilken trussel dette var nøyaktig. Kanskje er det snakk om en eller annen form for spesialstyrker som hadde regjeringen som mål.

Uansett, ser nå videoer som viser at større deler av denne styrken nå er slått ut i det de forsøkte å trenge inn i Irpin, vest for Kiev by.

Og siden videoen ble med når jeg delte denne linken, her ser vi også hvordan Ukrainske droner opererer over russiske styrker beskyttet av SAM-systemer. Her mellomdistansesystemet BUK, som for øvrig er samme type som skjøt ned Malaysia Airlines F17 tilbake i 2014.

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Presidenten i den russiske republikken Kalmykia, Batu Khasikov, har lagt ut en post i sosiale media om at en av innbyggerne er drept som soldat i krigen.

Det gjelder Konstantin Mandzjijev, som var kontraktsbundet sersjant i den russiske hæren. Han blir hyllet av den lokale presidenten.

Posten er oppsiktsvekkende etter som det i russiske media så å si ikke blir rapportert om russiske tap av menneskeliv i krigen. Landets medietilsyn har krevd at vanlige medier bare skal rapportere nyheter som kommer fra offisielle russiske kilder. Tilsynet truer med store bøter og eventuelt nedstengning av medier som bryter dette.

Khasikov er tidligere kickbokser og ble utpekt av Vladimir Putin som president i Kalmykia

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Avero said:

Så det nå, men det tyder uansett på at han er tett på Putin og at de kanskje håper at hans nære relasjon og innflytelse skal være med og få Putin til å endre kurs?

Samtidig som han er tett til Putin (eller i hvert fall var det), kan det potensielt også være andre elementer her som gjør det litt interessant - han er jødisk og har vel israelsk statsborgerskap (eller dobbelt statsborgerskap?). Og defineres han som bosatt i Russland? Hvis han ikke er russisk statsborger og ikke bodsatt i Russland, vil han i samme grad være berørt personlig av sanksjonene? At han eier russiske selskaper er jo helt opplagt, og det slik sett får en effekt for han.

Lenke til kommentar

Mikhail Fridman har gått ut og kalt krigen «en tragedie», norgesvennen Oleg Deripaska har også uttrykt at han ikke vil ha noen krig – og på sosiale medier har Roman Abromovitsjs datter, Sofia, postet at det er Putin som vil ha krig med Ukraina, ikke landet Russland.

Nå er det altså i stedet hans 27 år gamle datter som går ut mot Russlands president. Hun skrev for et par dager siden på sosiale medier at «den største og mest suksessrike løgnen av Kremls propaganda er at de fleste russere støtter Putin». Søndag la hun ut en annen post med samme mening
 

Jeg tror ikke man skal skimte av påvirkningen til barna av disse i førersetet. Mulig jeg er naiv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nagina skrev (19 minutter siden):

Sjakk spilleren Kajakin, er og blir utestengt fra all sjakk internasjonalt. 
Listen fortsetter...

Jeg følger med på sjakk endel, og kan si at Karjakin her begår sjakk-selvmord, nesten hele sjakkverdenen gir ham det glatte lag. Videre så så jeg på en stream i går (ChessDojo) der det ble nevnt at de fremtidige gode og allerede gode unge Ukrainske sjakkspillerne antagelig må kjempe i krigen for dette tullet her, og det gjør Karjakins uttalelser til enda mer egoistiske. Dette gjelder nok mange idrettsutøvere for Ukraina som nå plutselig er soldater uten at de ville det  :(  

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Nå er det altså i stedet hans 27 år gamle datter som går ut mot Russlands president. Hun skrev for et par dager siden på sosiale medier at «den største og mest suksessrike løgnen av Kremls propaganda er at de fleste russere støtter Putin». Søndag la hun ut en annen post med samme mening

Den yngre befolkningen har god tilgang på internett. Men de fleste eldre får nyhetene sine fra russisk kontrollert TV. Så det er nok ganske splittet her. Det er dog de yngre som er sannnsynlig til å gå ut i portest, og det er de yngre som kjemper, så det er nok de yngre som er viktigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...