Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Mannen1 said:

Nei. Det er helt feil. 

Nei, det er helt rett

Syriske borgere gjorde opprør mot assad etter han eskalerte situasjonen ved bruke kjemiske angrep på sine egne borgere som protesterte

pluss dette 

Borgerkrigen i Syria, tidligere omtalt som opprøret i Syria,er en pågående borgerkrig i Syria som startet med demonstrasjoner mot Baath-regimet til Bashar al-Assad i mars 2011. Demonstrasjonene skal ifølge enkelte kilder ha blitt infiltrert av voldelige provokatører, som skjøt både på politi og demonstranter mens politiet skjøt tilbake.

Endret av Lodium
  • Liker 7
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Flere medier melder at USA stanser transkasjoner med Russlands sentralbank og fryser deres midler i USA. Den russiske staten har 600+ milliarder USD i amerikanske plasseringer som dermed blir utilgjengelig.

https://www.cnbc.com/2022/02/28/biden-administration-expands-russia-sanctions-cuts-off-us-transactions-with-central-bank.html

Redd for hva Russland vil svare med vedr dette. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, kilik said:

Uten sterk ledelse tror jeg mye av krigsmoralen vil gå ut av ukrainerne.

Jeg tvivler.  Ser ut som ukrainere flest har fått smak for demokrati og frihet.  Kontrasten til de russisk okkuperte områder i øst er stor.  Ukrainerne har sett der ikke finnes nogen fremtid under et russisk styre.  

Det sier jo også sitt om hvor brutal og jævli russerne var mot ukrainerne at nazisterne i sin tid ble set på som befriere... 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Ryddet bort en del avsporing, samt svar på dette. Tråden omhandler ikke Syria, Assad eller andre diktatur i verden. Denne tråden er for løpende diskusjon rundt utviklingen i konflikten, og vi oppfordrer til å opprette nye tråder dersom en ønsker å diskutere andre tema.

Kommentering av moderering tas på PM.

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar

Fra vg

Putin kaller Vesten for «løgnens imperium»

Russlands president Vladimir Putin kalte under et møte om økonomiske spørsmål Vesten for «løgnens imperium».

Det er Kremls propagandakanal RT som melder dette mandag.

– Selvfølgelig tenker jeg på sanksjonene som det såkalte vestlige samfunnet - som jeg kalte det i talen min, dette løgnens imperium - nå prøver å implementere mot landet vårt, sa Putin ifølge RT og andre russiske media, som Izvestija og Kommersant.

Putins talsmann, Dmitrij Peskov, uttalte mandag at Russland lenge har forberedt seg på de sanksjonene som kommer fra Vesten.

– De vestlige sanksjonene mot Russland er harde, men landet vårt har det nødvendige potensialet til å kompensere for skadene, sa talsmannen.

Moskva-børsen er stengt mandag. Den har falt 40 prosent siden nyttår

 

Jeg ante ikke at en rekke demokratiske uavhengige stater som er uavhengige av værandre kan kalles ett imperium

Putin må vel tro vi er sentralt styrt alle som en og vi ikke har uavhengige stemmer

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg tror jeg vet hvorfor Norge ikke helst vil sende våpen til Ukraina. Vi deler (uavklart) nordområdene med Russland, det gjør ikke Sverige og Danmark.

Og sånn har det jo vært i 100 år og fortsetter i 100 år til. Gråsoner som gjør at man ikke alltid gjør det man vil eller burde.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Jeg tror jeg vet hvorfor Norge ikke helst vil sende våpen til Ukraina. Vi deler (uavklart) nordområdene med Russland, det gjør ikke Sverige og Danmark.

Kanskje vi bare skal sende det vi kan, så får russerne bli så provoserte de bare vil.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Har noen peiling på hvordan Russland ikke har luftherredømme over Ukraina? Stingere har begrenset rekkevidde så det forklarer jo ikke det øvre luftrom. Har Ukraina fungerende S300 system fremdeles? Enten har Russland holdt tilbake og ikke gått inn med mange fly, kanskje de ikke har så mange fungerende fly eller at flyvåpenet deres er bare generelt begredelig. Jeg er veldig overrasket over hvor dårlig russerne har gjort det. Hvis de hadde gått inn i Norge og fått møte F35 lurer jeg på hvordan det hadde gått...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, SVD said:

Har noen peiling på hvordan Russland ikke har luftherredømme over Ukraina? Stingere har begrenset rekkevidde så det forklarer jo ikke det øvre luftrom. Har Ukraina fungerende S300 system fremdeles? Enten har Russland holdt tilbake og ikke gått inn med mange fly, kanskje de ikke har så mange fungerende fly eller at flyvåpenet deres er bare generelt begredelig. Jeg er veldig overrasket over hvor dårlig russerne har gjort det. Hvis de hadde gått inn i Norge og fått møte F35 lurer jeg på hvordan det hadde gått...

det er mulig de har blitt littt paranoide

Ett jagerfly har ikke full radardekning  eller langtrekkende siden det ikke har plass til store sensorer

og det er mulig at det de hadde av radardekning på bakken er uskadeliggjort

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
SVD skrev (6 minutter siden):

Har noen peiling på hvordan Russland ikke har luftherredømme over Ukraina? Stingere har begrenset rekkevidde så det forklarer jo ikke det øvre luftrom. Har Ukraina fungerende S300 system fremdeles? Enten har Russland holdt tilbake og ikke gått inn med mange fly, kanskje de ikke har så mange fungerende fly eller at flyvåpenet deres er bare generelt begredelig. Jeg er veldig overrasket over hvor dårlig russerne har gjort det. Hvis de hadde gått inn i Norge og fått møte F35 lurer jeg på hvordan det hadde gått...

Tror kanskje russerne har mistet flere fly en de hadde regnet med. Spekulasjon fra min side da, men kan jo være en sammenheng med at Ukrainerne slåss hardere en Putler forventet.

Usikker på status Ukrainsk S300.

 

Og angående F35, russerne har jo noen SU-57, usikker på hvor effektive de er. :)

Og F35 vs SU-30..

 

Edit* Føler jeg har litt mer oversikt over effektivitetn til tanks enn fly :D

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/krig-i-ukraina/news/mehl-trusselbildet-i-norge-er-ikke-endret.HzJz4cEsN?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1

 

Mehl: Trusselbildet i Norge er ikke endret

– Trusselbildet i Norge er ikke endret på grunn av krigen i Ukraina.

Dette sier justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) under en pressekonferanse mandag.

Hun opplyser samtidig at hun har bedt politiet om å opprette en ny gruppe i PST som vil jobbe med å analysere og finne trusler i det sivile Norge.

Lenke til kommentar

De har mistet noen fly ja, men allikevel. Vet ikke hvor mange piloter de har i Russland, kan hende de ikke ønsker å miste flere av de. 

Det at vi ikke ser noe SU-57 og Armata tanks for den del i Ukraina vitner vel om at de har veldig god Stealth eller bare er papirtigre som ikke er klare for krig.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, SVD said:

Har noen peiling på hvordan Russland ikke har luftherredømme over Ukraina? Stingere har begrenset rekkevidde så det forklarer jo ikke det øvre luftrom. Har Ukraina fungerende S300 system fremdeles? Enten har Russland holdt tilbake og ikke gått inn med mange fly, kanskje de ikke har så mange fungerende fly eller at flyvåpenet deres er bare generelt begredelig. Jeg er veldig overrasket over hvor dårlig russerne har gjort det. Hvis de hadde gått inn i Norge og fått møte F35 lurer jeg på hvordan det hadde gått...

De har luftherredømme nå, mener jeg på.

Ukrainas S300 er tatt ut. Grunnen er nok at det opprinnelige angrepet var veldig begrenset og at de håpet på et helt annet utfall, men ting har endret seg.

Flyene til Russland er bra de. Hvordan de hadde klart seg mot noen håndfuller med norske F35 er umulig å si, men jeg hadde holdt en knapp på russerne der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...