Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (3 timer siden):

NTB skriver at Zelensky sa: "hvis ikke Joe Biden møter opp på Ukraina-toppmøtet i Sveits i juni, vil det være det samme som å applaudere Vladimir Putin".

https://www.nrk.no/nyheter/1.16900791

Problemet er bare at Zelensky aldri har sagt dette.

Dette var det Zelensky faktisk sa:

"(Biden's) absence would only be met by an applause by Putin, a personal, standing applause by Putin," he added.

https://kyivindependent.com/biden-absence-at-peace-summit-would-be-applaud-to-putin-zelensky-says/

Langt fra første gang. Grundig lei AI-oversettelser og dårlig oppfølging fra NTB og NRK. Altfor lite ressurser som puttes inn i utenriksjournalistikk.

Takk for oppklaringen! Jeg stusset veldig på at Zelensky skulle ha sagt dette!

Den feilen der er GROV fra NRK/NTB sin side.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

Det vil overraske meg VELDIG om Ukraina har begynt med "double tap" og angrep på sivile på denne måten. Er det noen som har opplysninger om hva som har skjedd her?

Det er ikke påstått at det skulle være et "double tap", selv om det "ikke utelukkes". Det er påstått at det skal ha vært gjennomført to angrep i samme område.

Det første angrepet var trolig mot et luftforsvarssystem. Kanskje bommet Ukraina første gang, valgte å angripe andre mål i området, eller kanskje forsøkte Russland å organisere en evakuering av restene av systemet ved å stille det opp i en kolonne. Et angrep ville være helt legitimt i disse eksemplene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

NTB skriver at Zelensky sa: "hvis ikke Joe Biden møter opp på Ukraina-toppmøtet i Sveits i juni, vil det være det samme som å applaudere Vladimir Putin".

https://www.nrk.no/nyheter/1.16900791

Problemet er bare at Zelensky aldri har sagt dette.

Dette var det Zelensky faktisk sa:

"(Biden's) absence would only be met by an applause by Putin, a personal, standing applause by Putin," he added.

https://kyivindependent.com/biden-absence-at-peace-summit-would-be-applaud-to-putin-zelensky-says/

Langt fra første gang. Grundig lei AI-oversettelser og dårlig oppfølging fra NTB og NRK. Altfor lite ressurser som puttes inn i utenriksjournalistikk.

Dette er jeg helt enig i, har lagt merke til altfor mange nyhetsmeldinger som er vinklet/clickbaity eller inneholder feilsitering, fra NTB de siste få åra. Jeg bryr meg ikke så mye om mediene som lager nyhetssaker basert på nyhetsmeldingene fra NTB gjør det, men det blir feil når de som er faktagrunnlaget for sakene allerede har gjort det.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er mulig at det var Nebo-M radarsystemet som hadde kommet under angrep med to ATACMS i Luhansk, og sannsynlig kan ha blitt ødelagt, selv om kommandostasjonsenheten som kunne sees nederst i bildet kan ha overlevd, fordi opptaket av flammehavet kan ha kommet derfra. 

Da betyr det at vi har en NY ATACMS variant med ildpåsettelseslast. Brannen som kunne sees på lang hold, skulle ha blitt slukket etter kort tid om den vanlige ildpåsettelsesmekanismen ment for detonering var benyttet, her ser det ut som at det hadde blitt "sprøytet ut" brennbare kjemikalier som brente ganske lenge på det knusktørre gresset. Sør-Afrika/Rhodesia i 1976-1988 hadde klaseladninger formet som baller som slippes ut fra bomber, som detoneres - i dusj av napalm. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Hm, eksplosjoner, ild, knusktørt gress... Jeg var med og slukket markbrannen i Flatanger for noen år siden, det var midt på vinteren, men ikke noe snø, og områdene vi vannet, lyng, trær osv, ble dekket av et 10cm tykt lag med is. Likevel brant det no så inni helvete fort, og dekket enorme områder. Det startet med en liten gnist. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (50 minutter siden):

Hm, eksplosjoner, ild, knusktørt gress... Jeg var med og slukket markbrannen i Flatanger for noen år siden, det var midt på vinteren, men ikke noe snø, og områdene vi vannet, lyng, trær osv, ble dekket av et 10cm tykt lag med is. Likevel brant det no så inni helvete fort, og dekket enorme områder. Det startet med en liten gnist. 

Var markbrannen flere titalls meter høy? Eller synlig på flere kilometer hold? Dessuten spredt ikke brannen seg så langt ved den nedlagte flyplassen. Uansett hva enn det var, gjort det et meget voldsomt inntrykk på russerne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Homba skrev (6 timer siden):

men jeg tenker at lille Norge uten forsvarsevne gjør klokt i å lytte.

Nei det er ikke klokt i det hele tatt, det ville vært meget uklokt å høre på denne banditten da dette er en del av langtidsstrategien til denne terrorstaten, og det er dessverre ganske trist å se hvor mange som lar seg lure. og det er ikke sånn at vi har null forsvarsevne, om du tror det så tar du veldig feil der også. 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

Nei det er ikke klokt i det hele tatt, det ville vært meget uklokt å høre på denne banditten da dette er en del av langtidsstrategien til denne terrorstaten, og det er dessverre ganske trist å se hvor mange som lar seg lure. og det er ikke sånn at vi har null forsvarsevne, om du tror det så tar du veldig feil der også. 

 

Så hvis USA velger inn Trump og amerikanerne trekker seg ut av NATO, så mener du at Norge kan forsvare seg mot Russland?

Håper du har rett selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (Akkurat nå):

Så hvis USA velger inn Trump og amerikanerne trekker seg ut av NATO

Mye lettere sagt enn gjort, kjeften til trump er diger, men vettet er det verre med. 

 

Homba skrev (1 minutt siden):

så mener du at Norge kan forsvare seg mot Russland?

USA er åpenbart en viktig del av NATO, men det er ikke hele NATO, på en måte så er det bra at det er skapt usikkerhet rundt USA sin fremtidige del av alliansen da det får litt liv i resten an NATO, og kort sagt, det hadde neppe blitt en trivelig krig, men jeg tror vi hadde vunnet ja, og jeg tror vi hadde greid å forsvare oss meget godt til hjelp hadde kommet, unntaket blir om dette angrepet skulle komme helt overraskende, men hva er sjansen for det, og selv da tipper jeg russerne hadde hatt et stort problem med geografi, men jeg er ingen militær ekspert. Det som er sikkert er at russerne er gode på og snakke skit som videoen jeg linket til er inne på, og det er ingen god grunn til å høre på å la seg lure av skitsnakket deres. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

USA vil fortsatt ikke la Ukraina bruke amerikanske våpen i Russland

PUBLISERT KLOKKEN22:31 IKRIGEN I UKRAINA

Det hvite hus avviste tirsdag den ukrainske presidentens ønske om å få bruke amerikanske våpen mot russisk territorium. President Volodymyr Zelenskyj vil ha slutt på restriksjonene.

– Det er ingen endring i vår politikk på dette tidspunktet. Vi oppmuntrer eller tillater ikke bruk av USA-leverte våpen for å angripe inne i Russland, sa det nasjonale sikkerhetsrådets talsmann John Kirby.

Vanskeleg dette. Vil vi at Ukraina skal vinne?

- Nja...

Austin og Blinken vil at Ukraina skal vinne.

Sullivan og Biden satsar på at Russland skal få ta Ukraina.

Samstundes får Israel "eskalere" meir eller mindre fritt:

Sitat

USA ser ingen grunn til å stanse Israel-støtten

PUBLISERT KLOKKEN22:26 IDEN ISRAELSK-PALESTINSKE KONFLIKTEN

Det blir ingen endring i USAs Israel-politikk, enn så lenge. De kommer ikke til å slutte med den militære støtten, tross bred internasjonal fordømmelse.

Det hvite hus' talsmann John Kirby hevder de ikke har sett noe som gjør at de vil stanse støtten til Israel.

Uttalelsen tirsdag kommer etter en rekke israelske angrep mot byen Rafah på Gazastripen, de siste dagene.

– Det er ingen endring i vår Israel-politikk, sier Kirby. Internasjonalt blir angrepene fordømt fra en rekke hold.

(NTB)

Etter mi meining burde Biden ha fått sparken! Diverre er alternativet ein president som kan finne på kva som helst.

Endret av torbjornen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
12 hours ago, aklla said:

Tipper russland kommer til å skyte ned 200-300% av flyene som blir levert ila året og samtidig ha store problemer med F16 som angriper 😀

 

Ruϟϟland hevder allerede å ha skutt ned 600 av Ukrainas drøyt 140 fly.

 

11 hours ago, Dragavon said:

Det blir vel som med Himars, russland har jo påstått at dei har ødelagt 3 ganger så mange som Ukraina har mottatt, mens vi har fått bekreftet at ein er ødelagt, og resten framleis operative.

 

De hevder også gjerne å ha ødelagt ting før Ukraina har mottatt dem.

 

8 hours ago, Gjest MKII said:

Det vil overraske meg VELDIG om Ukraina har begynt med "double tap" og angrep på sivile på denne måten. Er det noen som har opplysninger om hva som har skjedd her?

https://www.nettavisen.no/nyheter/dobbeltangrep-mot-russiskokkupert-by-ost-i-ukraina/s/5-95-1839661

 

Ekstremt dårlig formulert av Nettavisen. Disse angrepene kom flere timer fra hverandre og på forskjellige steder.

 

7 hours ago, Homba said:

https://www.nrk.no/nyheter/putin-advarer-vestlige-land-mot-a-apne-for-angrep-mot-russisk-territorium-1.16901222

Putin med advarsel mot spesifikt små land i Europa. 

Vet at mange i denne tråden ikke er enige, men jeg tenker at lille Norge uten forsvarsevne gjør klokt i å lytte.

 

Du har helt rett. Konklusjonen er at Ruϟϟland er Norges dødelige fiende og at vi må støtte Ukraina enda hardere i å drepe og nøytralisere så mange ruϟϟere og så mye utstyr som mulig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...